Știri sociale
20 de tineri s̗i tinere din 18 raioane s̗i municipii ale t̗ării, au participat la cursul de instruire „Sporirea implicării tinerilor prin intermediul jocurilor de societate, organizat în cadrul proiectului ACT (activiști comunitari tineri), implementat de AO Asociația pentru Inovare, Educația s̗i Dezvoltarea Tineretului, cu suportul financiar al Agenția Națională pentru Tineret s̗i Activității de Tineret prin intermediul Programului de Granturi 2023 pentru organizațiile de tineret.
Scopul proiectului este sporirea gradului de participare comunitară, pentru 20 de tineri, din 20 de comunități rurale ale Republicii Moldova, prin intermediul activităților de educație non-formală și jocurilor de societate.
Astfel, în data de 29 septembrie-1 octombrie 2023, au avut loc 3 zile de instruire pline de activități, printre care s-au regăsit: familiarizarea cu noțiunea de implicare și lider comunitar din perspectiva educației non-formale, formarea abilităților de facilitator în cadrul activităților de tineret și modul de organizare și desfășurare al Cluburilor locale al jocurilor de societate.
La finele cursului, participanții au primit sub formă de donație un set de 11 jocuri de societate, cu care, vor organiza activitatea a 20 de cluburi al jocurilor de societate.
Rață Daniela, din Sipoteni, Călărași, a afirmat că imediat la întoarcere în localitate, va organiza minim 3 activități în cadrul Clubul Jocurilor de Masă.
„Acest proiect a fost unul din cele mai fun, unice și utile proiecte la care am participat în acest an. Apreciez întreaga echipă care s-a ocupat de organizarea acestui proiect, încât ei au reușit să îmbine perfect partea teoretică cu cea practică, împreună cu energizante distractive și pauze de odihnă frecvente și bine puse la punct.”, ne-a comunicat Buyuklyu Gabriel, Văleni, Cahul.
O altă participantă din mun. Bălți, a declarat: „A fost superb, totuși îmi făcusem unele așteptări, dar realitatea a întrecut cu mult aceste așteptări create. Echipa a fost selectată foarte iscusit, ceea ce a contribuit să ne înțelegem de minune și revăzând activitățile pe care le-am desfășurat, să-mi lăcrimeze ochii de fericire și puțină tristețe. Apropo, „energizantele” și jocurile de cunoaștere au fost alese foarte bine și au contribuit în mare parte la împrietenirea echipei. Totul a fost minunat, deja îmi este dor de toți.”
În urma activităților de follow-up, beneficiarii proiectului vor fi implicați în cadrul Hackatonului jocurilor de societate.
Iar pentru cei mai curioși despre cum a avut loc activitatea, vedeți în pozele de mai jos. Fiți cu ochii pe noi.
Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul” și Ministerul Finanțelor au semnat pe 26 septembrie 2023 un Acord de cooperare în scopul intensificării colaborării, îmbunătățirii transparenței și a eficienței procesului de achiziție publică și obținerea unei valori corespunzătoare banilor publici cheltuiți. Acordul a fost semnat în contextul în care IDIS „Viitorul” implementează, în parteneriat cu Fondul de Parteneriat pentru Transparență din SUA, proiectul „Consolidarea integrității în achizițiile publice”, scopul căruia este de a sprijini reforma sectorului achizițiilor publice din Republica Moldova, pentru a crește transparența și echitatea procedurilor de achiziție publică, prin abilitatea cetățenilor în sensul responsabilizării instituțiilor relevante.
Părțile semnatare ale Acordului, consideră că parteneriatul dintre societatea civilă și autoritățile publice permite creșterea calității serviciilor publice în interesul cetățenilor. În Acord este menționat faptul că achizițiile publice reprezintă o componentă importantă a finanțelor publice, fapt demonstrat de volumul de resurse financiare publice care sunt cheltuite prin sistemul de achiziții în scopul procurării de bunuri, servicii și lucrări, de către autoritățile contractante din țară. „În anul 2022, volumul achizițiilor publice a depășit 13 miliarde de lei, ceea ce înseamnă că asigurarea și îmbunătățirea transparenței și eficienței acestui proces este imperios necesară”, se spune în Acord.
Semnatarii Acordului precizează că, din iunie 2022, Republica Moldova a obținut statutul de țară candidată pentru a deveni membră a Uniunii Europene, iar întreprinderea măsurilor pentru îmbunătățirea achizițiilor publice la toate nivelurile de guvernare și creșterea implicării societății civile în procesele decizionale de la toate nivelurile, sunt recomandări ale Comisiei Europene. Astfel, acest fapt reiterează necesitatea colaborării tuturor actorilor din sectorul achizițiilor publice, având contribuția societății civile, atât la monitorizare, cât și la dezvoltarea politicilor, instrumentelor digitale și la îmbunătățirea cadrului de reglementare.
„Stabilirea unei comunicări eficiente și permanente, între reprezentanții instituțiilor publice, cu atribuții în domeniul achizițiilor publice, autoritățile contractante, operatorii economici și societatea civilă, este precondiția de bază pentru coordonarea și armonizarea intereselor cetățenilor cu cele de stat, într-o atmosferă democratică și în spiritul principiilor statului de drept”, se mai menționează în Acord.
Potrivit Acordului, părțile vor organiza ședințe comune, mese rotunde, alte activități, unde vor aborda diverse subiecte de actualitate din domeniul achizițiilor publice, probleme ce necesită discuții și consultări cu toți actorii din sector, precum și vor lucra la găsirea de soluții pentru redresarea dificultăților. De asemenea, părțile vor asigura participarea sistemică și organizată a reprezentanților lor în cadrul activităților ale Platformei Naționale în Achiziții Publice (PNAP).
Totodată, vor discuta rapoarte, analize, alte informații utile, își vor oferi asistență și suport, în direcția creării unui sector de achiziții publice care generează valoare pentru banii publici și asigură furnizarea unor servicii publice de calitate. La fel, vor face schimb de opinii, experiențe, idei, concepții, informații, materiale de analiză, cu scopul creării unui mecanism eficient de dialog și colaborare a actorilor din sectorul achizițiilor publice, atât guvernamentali (instituțiile statului), cât și neguvernamentali (societatea civilă, monitori și experți), în vederea susținerii principiilor de transparență și eficiență în procesul de achiziție publică.
Nu în ultimul rând, vor conveni asupra elaborării și prezentării de poziții consolidate pe subiecte majore ale procesului de achiziții publice, în special pe problemele care afectează funcționarea eficientă și eficacitatea achizițiilor publice la nivel național.
------------------------------------------
Proiectul „Consolidarea integrității în achizițiile publice” este implementat de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul, în parteneriat cu Fondul de Parteneriat pentru Transparență (SUA). Proiectul urmărește susținerea reformelor în domeniul achizițiilor publice în Moldova, care vor spori transparența și corectitudinea achizițiilor publice prin împuternicirea cetățenilor de a responsabiliza instituțiile relevante.
IDIS „Viitorul” este un think tank independent, înființat în 1993 care combină cercetarea socială, politică și economică cu componente solide de advocacy. Instituția realizeaz ăcercetări aplicate de monitorizare pe mai multe domenii: economie, politica socială, politicile UE, dezvoltarea regională, dar și riscurile de securitate și de politică externă.
Fondul de Parteneriat pentru Transparenţă (PTF) are sediul în Washington DC și are misiunea este de a promova abordări inovatoare conduse de societatea civilă pentru îmbunătățirea guvernanței, creșterea transparenței, promovarea statului de drept și reducerea corupției în țările în curs de dezvoltare și în curs de dezvoltare. Din 2000, PTF a susținut peste 250 de proiecte care vizează promovarea implicării ONG-urilor în decizii, procese și legi care impun transparența și responsabilitatea în achizițiile publice.
Începând cu data de 1 octombrie 2023, intră în vigoare Legea nr.160/2023 cu privire la garantarea depozitelor în bănci, care transpune parțial prevederile Directivei 2014/49/UE din 16 aprilie 2014 privind schemele de garantare a depozitelor și reglementează funcționarea schemei de garantare a depozitelor pentru băncile care își desfășoară activitatea pe teritoriul Republicii Moldova. Obiectivul primordial al legii este consolidarea stabilității financiare și protejarea intereselor deponenților prin asigurarea achitării la timp a depozitelor garantate din băncile aflate în proces de lichidare silită.
Odată cu intrarea în vigoare a noii legi, se majorează nivelul de acoperire a depozitelor bancare (așa numitul plafon de garantare) de la 50 000 de lei la 100 000 de lei. Iar începând cu 1 ianuarie 2025, acesta va ajunge la nivelul de 200 000 de lei. Nivelul de acoperire este calculat per deponent și per instituție membră, indiferent de numărul de depozite deținute de deponentul respectiv în bancă sau de mărimea și valuta acestor depozite. Depozitele deținute în valută străină sunt convertite în lei moldovenești, la cursul oficial stabilit de către Banca Națională a Moldovei la ziua indisponibilității acestora.
Totodată, prin lege, se asigură un nivel de acoperire dublă față de nivelul de acoperire, pentru unele categorii de depozite, precum sunt depozitele persoanelor fizice ce rezultă: (1) din tranzacții imobiliare privind bunuri imobile cu destinație locativă; (2) din plata indemnizațiilor de asigurare sau repararea prejudiciului cauzat prin infracțiune sau condamnare ilegală și (3) sume depozitate ca decontări sau compensații ce rezultă în urma divorțului, pensionării, concedierii, dizabilității, decesului. Aceste depozite beneficiază de acoperire în mărime de 200% față de nivelul de acoperire, pentru o perioadă de până la 3 luni, din data în care suma a fost creditată sau de la data la care depozitele respective pot fi transferate legal.
Legea stabilește și un șir de depozite care sunt excluse de la garantare, printre acestea regăsindu-se: depozitele proprii ale băncii sau ale unei entități juridice controlate de aceasta, depozitele altor bănci sau entități licentiate sau autorizate de BNM sau CNPF, sau a instituției membre, deținute de aceasta; depozitele autorităților publice centrale sau locale; depozitele declarate ilicite prin hotărâre judecătorească, inclusiv cele ce provin din activități legate de spălarea banilor și finanțarea terorismului; depozitele ai căror deținători nu au fost sau nu pot fi identificați la data indisponibilității depozitelor respective, etc.
Odată cu intrarea în vigoare a noii legi se va reduce termenul de inițiere a plăților depozitelor garantate, de la 12 zile la 7 zile lucrătoare. Despre procedura de plată a depozitelor devenite indisponibile, precum și formalitățile necesare pentru obținerea accesului la compensație, Fondul va informa deponenții prin publicarea unui aviz pe pagina sa web.
Suma datorată unui deponent se calculează prin însumarea tuturor depozitelor acestuia, inclusiv a dobânzilor datorate și neonorate la data de indisponibilitate a depozitului.
Amintim că mijloacele financiare în Fondul de acoperire a depozitelor bancare sunt create din contribuțiile trimestriale ale tuturor băncilor comerciale ce își desfășoară activitatea pe teritoriul Republicii Moldova, precum și din activitatea investițională realizată de FGDSB.
Fiecare deponent sau potențial deponent poate primi toate informațiile necesare cu privire la garantarea depozitelor, inclusiv privind depozitele excluse de la garantare, adresându-se la una dintre băncile comerciale sau la FGDSB.
Pentru informații sau întrebări suplimentare vă puteți adresa direct Fondului de Garantare a Depozitelor în Sistemul Bancar,
mun. Chişinău, bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 180, bir. 1311, 1312, 1317
Telefon de contact: (22) 29 60 51;
Fax: (22) 29 62 81;
E-mail: info@fgdsb.md
Mai multe articole …
- Buletinul Informativ „Pro Accesibilitate! Pro Incluziune! Pro Democrație!” nr. 2 (35) / 2023
- La Chișinău a fost lansat un serviciu de Terapie Ocupațională pentru copiii cu nevoi speciale
- Elevii „Tekwill în fiecare școală” premiați de către președinta țării, Maia Sandu
- Patru grupuri de inițiativă civică ale tinerilor create în raionul Leova și Cantemir
- Turul afacerilor sociale a continuat și în 2023
- CIDP ANIMA// Lansarea Serviciului Pilot „Colibri Junior” în Dondușeni, Soroca și Bălți
- Au fost finalizate lucrările prevăzute în cadrul unui proiect regional de valorificare a potențialului turistic al Regiunii Centru
- Cinci experți americani vor veni în Moldova pentru a preda lecții la universitățile din țară
- La Strășeni a fost creat în premieră serviciul social Echipă Mobilă pentru persoane cu dizabilități severe
- IDIS „Viitorul” a împărtășit experiența sa în monitorizarea achizițiilor publice în cadrul Forumul Organizațiilor Societății Civile din Africa
Pagina 157 din 3706
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md







