Știri sociale
- Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ)
- Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE)
Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), în cooperare cu GIZ Moldova, Agenția de Guvernare Electronicăși Liceul Teoretic Republican „Aristotel”, a organizat marți, 3 octombrie 2023, discuția publică „Utilizarea instrumentelor de identificare digitală de către tineri. Studiu de caz: Voucherul cultural”.
În cadrul discuției, care a fost moderată de către Victor Guzun, expert politici digitalizare, IPRE, au fost abordateaspectele-cheie ce vizează nivelul de utilizare al mecanismelor de identificare digitală de către tineri, promovarea procesului de transformare digitală în rândul tinerilor ca parte a curricumului de învățământ, rolul voucherului cultural în popularizarea mecanismelor de indentificare digitală și serviciilor digitale, obiectivele și rezultatele așteptate în urma implementării programului național „Voucherul cultural”, dar și soluții și recomandări pentru creșterea numărului de beneficiari ai programului.
În deschiderea evenimentului, Pavel Cerbușca, Director al Liceului Teoretic Republican „Aristotel”, a menționat: „Subiectul digitalizării pentru noi este unul foarte important. Pe de o parte, asupra noastră vine acest val de digitalizare, iar noi vrem cât mai multe instrumente digitale să avem în școli, cum ar fi tablete interactive, calculatoare, tablete, soft-uri etc. Pe de altă parte, noi trebuie să știm cum să ne folosim de această inteligență. Aici noi avem dezvoltate multe proiecte de inteligență, care sunt foarte bine pues la punct, pentru că avem o curriculă foarte bine dezvoltată. Digitalizarea este un instrument foarte bun pentru un anumit domeniu, dar dacă o folosești doar pentru tine, este puțin. Deci noi trebuie să dezvoltăm aceste abilități digitale de care dispunem, ca să le transmitem în mediul social, în societate”.
De asemenea, Victor Guzun, expert politici digitalizare, IPRE, a punctat: „Discuția de astăzi face parte dintr-un proiect mai mare, care pune în discuție o problemă majoră – cum cetățenii din Republica Moldova folosesc tehnologiile pe care noi le avem deja. Noi avem multe soluții. Noi avem sute de soluții digitale. Problema este dacă le utilizăm sau nu și cine le utilizează, iar discuția de astăzi se concentrează pe modul cum tinerii din Republica Moldova utilizează aceste soluții. Conform Strategiei de Transformare Digitală a Republicii Moldova, până la finalul anului viitor 75% din serviciile digitale vor fi digitalizate, iar în 2030 rata acestora va fi 100%. De aceea este important să comunicăm cu tinerii, să le explicăm care sunt aceste servicii și cum ei le pot utiliza”.
În continuare, vă propunem câteva dintre principalele intervenții ale vorbitorilor:
Mihai Lupașcu, Secretar de Stat, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării (MDED): „Eu cred că toți sunt de acord că în secolul 21 nu mai este timpul și nu e cazul să pierdem timpul așteptând la coadă. Pe partea ministerului, eu vreau să vă asigur că noi depunem toate eforturile ca să facilităm transformarea digitală. Astfel, o parte importantă a Strategiei de digitalizare este reducerea utilizării hârtiei, pentru că noi credem că trebuie să avem cât mai multe interacțiuni digitalizate între cetățean și stat. Un alt aspect al Strategiei ține de securitatea în mediul online, iar unul din scopurile noastre este să facem ca, în special voi tinerii, să nu fiți expuși riscurilor și să evităm un potențial de probleme, care pot să apară odată cu aceste riscuri. Deci securitatea nu este un subiect separat și merge mână în mână cu digitalizarea”.
Valentina Olaru, Secretar de Stat, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MEC): „Ministerul pe care îl reprezint are deja un set de programe. Este vorba de dimensiunea digitală, care ține de educația digitală, dimensiunea de management educațional, unde noi vrem ca să dispară totul de pe hârtie și să fie ușor accesibilă, dar și dimensiunea de servicii pentru beneficiari, pentru comunitate, pentru părinți. Astfel, dacă vorbim despre programe, noi avem un set de programe deja dezvoltate din punct de vedere al tehnologiilor, care se integrează în diferite discipline socio-umane, de educație economică și de inteligență emoțională. Aici putem vorbi de un set de programe care pot fi accesate la nivel opțional, dar vorbim și despre introducerea diferitor platforme, care pot să vină în ajutorul profesorilor de la disciplinele tradiționale. Noi putem să avem foarte multe programe, dar dacă profesorul care trebuie să implementeze lucrurile acestea nu cunoaște sau nu vrea să cunoască și să folosească aceste instrumente, atunci este grav și aceasta, cu regret, este o problema sistemului din Republica Moldova, pentru că noi avem în moment jumătate de cadrele didactice care se află la limita pensionării. Sunt oameni care nu-și mai doresc foarte mult să își dezvolte competențele digitale. Dar noi suntem optimiști și vom lucra pe acest domeniu”.
Andrei Prisăcar, Director Adjunct, Agenția de Guvernare Electronică (AGE): „Ceea ce este important este că noi, cetățenii, trebuie să avem un pilon cheie, care este identitatea noastră electronică. Fără ea nu putem deveni parte a sistemului digital și vom fi nevoiți să mergem de fiecare dată să batem la ușă pentru a semna o hârtie. Aceasta duce la faptul că noi trebuie să pierdem bani, timp, efort și toate aceste elemente reprezintă un disconfort. De aceea, portița aceasta către stat am creat-o printr-un instrument care se numește Portalul Serviciilor Publice. Acolo noi intrăm și avem peste 700 de servicii, dintre care 40% sunt deja digitale și pe care le putem accesa la un clic distanță. De aceea, este important să avem această identitate electronică, care ne dă acces la mediul online și de care voi, tinerii, puteți beneficia odată cu atingerea vârstei majoratului”.
Marcela Nistor, Deputat, Parlamentul Republicii Moldova: „Ideea lansării voucherului cultural a venit după ce eu, în Parlamen,t am solicitat datele statistice privind câți bani cheltuie o familie pentru cultură. După aceasta am încercat să aflu ce oferă instituțiile culturale de la noi, de exemplu teatrele, pe dimensiunea digitală. Astfel, am ales să pornim acest proiect, iar misiunea acestui este ca banii din start să vină direct pentru o persoană și ea să decidă ce vrea să facă cu ei. Provocarea principală a constat în promovarea acestui serviciu, iar pe lângă publicitatea și alte acțiuni care au fost întreprinse, cea mai bună promovare a fost făcută de tineri, care procurând diferite bilete sau cărți le spuneau și altor colegi. Chiar dacă este un program pilot, eu cred că este unul reușit și noi lucrăm în continuare pentru a promova acest proiect, dar și să simplificăm procedurile pentru ca el să fie accesat de cât mai mulți tineri”.
Ana Luiza Muravschi, Șefa Serviciului de Coordonare a Asistenței Externe, Ministerul Culturii: „Voucherul cultural este un îndemn către tineri ca să fie mai aproape de cultură, dar și să promovăm artiștii noștri. Deja de un an dezvoltăm acest proiect pilot, iar mecanismul deja s-a pornit și avem 2400 de tineri care au beneficiat de voucher. Pentru a beneficia de acest serviciu, cum au zis și colegii mei, aveți nevoie de semnătura digitală cu care vă puteți înregistra pe mpay.gov.md. Acolo tinerii pot accesa cabinetul personal, unde o să găsească voucherul în valoare de 1000 de lei. Acești bani pot fi utilizați doar în regim online, iar dacă vreți să mergeți la un spectacol, eveniment sau să cumpărați o carte, o puteți face foarte ușor. Scopul nostru este ca tinerii să folosească cât mai des acest serviciu, astfel ca noi pe viitor să vedem că există interes și chiar să mărim această sumă”.
Mihai Mogîldea, Director Adjunct, IPRE: „În primul rând, trebuie să înțelegem că tot ce numim astăzi în proces de digitalizare, în special pentru tineri, trebuie să aibă la bază niște instrumente practice care să motiveze tinerii să devină parte a acestui proces de digitalizare. Or, voucherul cultural este parte a acestei abordări, care are menirea de a motiva tinerii să utilizeze semnătura electronică. Dacă este să vorbim despre date, atunci situația curentă ne arată că din așteptările autorităților și suma de 10 milioane de lei, alocată pentru circa 10 mii de beneficiari, astăzi avem 2400 de beneficiari, iar rata de utilizare a serviciului este de aproximativ 30-31 la sută din așteptări. Deci există mult spațiu pentru îmbunătățirea situației curente și sper să reușim să dublăm aceste cifre”.
Marius Sălcuțan, Elev, Liceul Teoretic Republican „Aristotel”: „Am realizat un mic sondaj, prin care am întrebat 15 tineri dacă au auzit de voucherul cultural. Dintre toți, 14 mi-au răspuns că au auzit, dar, paradoxal, doar unul dintre ei a beneficiat de acest program. Mai mult ca atât, singura persoană care avea voucherul cultural era persoana care vroia să-și continue studiile în domeniul artei mai târziu și era, deci, mai motivată să beneficieze de pe urma acestui program. Când i-am întrebat pe restul, am identificat că o problemă, care este semnătura digitală. Deci, 12 din 15 tineri cu care am vorbit s-au oprit la acest proces. O altă problemă comună, am înțeles de la ei, unul este faptul că le lipsea o sursă centralizată de informații – unde ei pot găsi informații cum să-și facă voucherul. Deci eu consider că ar trebui să se lucreze mai mult la depășirea acest probleme, prin informarea corectă a tinerilor și prin simplificarea procesului, dar și prin implicarea tinerilor în promovarea acestui program”.
Pentru mai multe detalii, puteți urmări înregistrarea integrală a evenimentului aici.
Evenimentul a fost organizat de către IPRE, cu suportul comun al proiectelor „Fondul de Consiliere în Politici” și „E-Guvernare și Digitalizare în țările din Parteneriatul Estic”, finanțate de Ministerul Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ) și implementate de către GIZ Moldova.

În data de 10 octombrie, între orele 15:00 și 17:00, la Mediacor va avea loc un dialog cu tema „Fighting misinformation online”, alături de reprezentanții presei și societății civile din Moldova.
Evenimentul este organizat de Mediacor și Google, cu participarea reprezentanților Google și a guvernului Moldovei.
Odată cu începutul războiului din Ucraina, fenomenul de fake news a cunoscut o răspândire amplă, o lume întreagă asistând și la un război informațional. Munca jurnaliștilor a devenit tot mai grea, fiind tot mai complicat de depistat veridicitatea informațiilor și autenticitatea surselor de informare.
Acest eveniment vine ca răspuns și susținere a presei și societății civile din Moldova în lupta împotriva dezinformării pentru consolidarea cunoștințelor și competențelor jurnaliștilor în materie de securitate cibernetică, combaterea dezinformării și intensificarea competențelor digitale.
Evenimentul este prevăzut cu durata de 3 ore, în format închis, tip panel de discuții și sesiune de networking. Limba de comunicare - engleza (cu traducere simultană în română). Participarea este gratuită. Doritorii de a participa sunt invitați să se înregistreze accesând următorul link: https://forms.gle/KtJGZi6bcenJgNxMA
Dialogul „Fighting misinformation online” este organizat de Mediacor și Google, cu susținerea Proiectului Tehnologiile Viitorului, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie.
adresa: str. A. Mateevici, nr. 60, or. Chișinău, Moldova
web: mediacor.md
Academia Rockit este o asociație creată cu scopul de a contribui la dezvoltarea și susținerea inovatorilor din Moldova. Misiunea noastră include facilitarea accesului la resurse internaționale, promovarea inovației și educației orientate spre impact, sprijinirea dezvoltării centrelor de cercetare și susținerea proiectelor cu impact global. De-a lungul activității noastre, am dezvoltat inițiative importante, precum Conferința Rockit, Kometa News și comunitatea Influence Moldova. Aceste realizări ne-au condus către parteneriatul cu COR Creative Industries Association in Moldova, împărtășind obiective comune în sprijinirea comunității creative.
În procesul de colaborare cu COR, am identificat și semnalat incoerențe în respectarea procedurilor statutare, pe care le-am adus la cunoștința boardului dar și al FTA. Considerăm de importanță majoră ca o asociație care trebuie să fie reprezentativă pentru toată industria să respecte procedurile statutare și legislația legată de guvernanța asociațiilor obștești. În loc să fie corectate aceste incoerențe și fără să fie oferit vreun răspuns, am fost confruntați peste câteva luni cu o notificare pe 13 martie 2023, care conținea afirmații neadevărate, menite să creeze impresia că reprezentanții Academia Rockit ar fi problematici, dar nu managementul COR. Mai mult ca atât, avocatul contractat de COR Vlad Bercu, în încercarea de a justifica aceste afirmații false, a recurs la o postare publică denigratoare pe 30 August 2023, pentru care a fost acționat în judecată. Acea postare, apreciată de unii membri și angajați ai COR, a contribuit la escaladarea situației.
Tot anul trecut, pe 6 octombrie 2023, un membru al boardului COR, în loc să corecteze procedurile semnalate, a acționat într-o manieră impulsivă și nechibzuită, contribuind la crearea unei percepții greșite și neadevărate prin insinuări și afirmații false considerând că astfel ar proteja asociația. Această abordare a deteriorat și imaginea instituțiilor implicate, a creat un climat de neîncredere, subminând eforturile de comunicare.
Dorim să clarificăm faptul că Academia Rockit nu a acționat în judecată COR, acționând doar cu scopul de a proteja drepturile sale. Cu toate acestea, avocatul COR a considerat oportun și a atras Academia Rockit în procesul civil între două persoane fizice, ceea ce contravine în primul rând ghidului etic al avocatului care trebuie să își protejeze clientul, dar pe de altă parte, a atacat direct un membru al asociației COR, ceea ce este și mai paradoxal. Judecătorul a dispus în mod previzibil implicarea Academiei Rockit pentru a clarifica circumstanțele, ceea ce va atrage nemijlocit și COR în acest proces.
Observăm că faptul că s-a ajuns la această situație reflectă un blocaj comunicațional, în care boardul COR a avut o singură întâlnire cu reprezentantul nostru în martie anul curent. La acea întâlnire, am propus o soluție care a fost interpretată de avocatul COR ca o “capitulare”. Singurul nostru scop este corectarea unei nedreptăți și restabilirea drepturilor noastre. Continuarea acestui blocaj și lipsa de transparență împiedică o soluționare eficientă a problemei, iar atragerea în continuare a asociațiilor în procese legale escaladează conflictul și afectează relațiile din comunitate. Reprezentanții COR nu au oferit răspuns și nu au furnizat actele solicitate, inclusiv decizia de excludere al Academia Rockit din cadrul COR, cu o lună înainte de Adunarea Generală din iunie anul curent.
Pe tot acest parcurs, noi am informat atât FTA cât și reprezentanții donatorilor COR despre această situație. Academia Rockit rămâne deschisă dialogului și soluțiilor constructive.
Ne adresăm public dnei Doina Nistor, directoarea Proiectului Tehnologiile Viitorului, pentru a facilita acest dialog. Considerăm că menținerea unui status quo neadministrat afectează activitatea Academia Rockit și compromite și COR, o entitate juridică ce ar trebui să apere interesele tuturor membrilor săi, nu doar ale unui grup restrâns.
Academia Rockit
6 Octombrie 2024
Academia Rockit a semnat această declarație și așteptăm și COR să facă același lucru.
Academia Rockit
24 Aprilie 2024
Academia Rockit refuză semnarea acestei declarații propuse de Boardul COR, deoarece aceasta nu corespunde realității.
Academia Rockit
8 Aprilie 2024
La ședința boardului COR am solicitat elaborarea unei declarații prin care să fie clarificate și restabilite drepturile AO Academia Rockit, în calitate de rezident al MediaCor. Administrația COR a răspuns că a luat act cu privire la solicitare și ne vor informa în termen de 4 zile lucrătoare despre decizia luată.
Academia Rockit
28 Martie 2024
În contextul disputelor legate de Asociația Companiilor de Creație din Moldova (COR), dorim să informăm că în ciuda eforturilor depuse, procesul de mediere întreprins nu a condus la o rezolvare amiabilă a divergențelor.
În spiritul transparenței precum și în conformitate cu principiile bunei-credințe, considerăm esențial să comunicăm această evoluție.
Reiterăm angajamentul nostru față de principiile corectitudinii și deschiderii, precum și dorința de a găsi soluții constructive în viitor.
Continuăm să rămânem deschiși la dialog și căutăm modalități de a depăși aceste provocări, în beneficiul comunității
Academia Rockit
13 Februarie 2024
Ca urmare publicării comunicatului din 6 octombrie, membrii al board-ului COR s-au angajat să faciliteze depășirea situației curente.
Împreună cu ei suntem dedicați eforturilor comune pentru a aborda deficiențele din trecut și vrem să stabilim un echilibru pentru viitor.
Dezvăluirile noastre și documentele publicate nu au avut intenția de a insulta sau amenința pe cineva, ci doar de a sublinia anumite probleme de guvernanță într-o organizație căreia îi suntem dedicați.
Avem convingerea că observațiile noastre sunt legitime și se va căuta un consens în mod civilizat. Suntem preocupați doar de integritatea procesului și respectarea legii.
Academia Rockit
9 Octombrie 2023
Mai multe articole …
- Agenda pentru luna Octombrie a programului Creative Speakers
- Locuitorii din satele Sireți, Negrești și Scoreni sunt beneficiarii unui Centru comunitar multifuncțional
- Laboratorul bunelor practici de anticorupție: OSC-urile din regiunea centru, în vizită la organizațiile din regiunea nord
- Coaliția de Monitorizare a Achizițiilor Publice s-a întrunit în a doua ședință de lucru
- S-a dat startul seminarelor de instruire privind participarea în procesul decizional local
- Lansarea Programului anual de voluntariat pentru sprijinirea tinerilor cu dizabilități în Raionul Orhei
- Activiști comunitari tineri – în acțiune
- IDIS „Viitorul” și Ministerul Finanțelor au semnat un acord de cooperare pentru îmbunătățirea transparenței și a eficienței procesului de achiziție publică
- Noi schimbări în domeniul garantării depozitelor anunță FGDSB
- Buletinul Informativ „Pro Accesibilitate! Pro Incluziune! Pro Democrație!” nr. 2 (35) / 2023
Pagina 154 din 3706
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md







