Coalitia 2009 ingrijorata de modul de reflectare a campaniei electorale

"Coalitia 2009" si-a exprimat ingrijorarea fata de modul in care institutiile audiovizualului din Republica Moldova reflecta campania electorala pentru alegerile parlamentare anticipate din 2009. Primele 3 saptamani de campanie electorala demonstreaza un evident partizanat politic practicat de unele posturi tv prin intermediul programelor de stiri si emisiuni.

"Constatam perpetuarea unor practici reprobabile ale radiodifuzorilor care, conform rezultatelor monitorizarilor facute publice, au sfidat normele legale si deontologice, manifestand tendentiozitate si ignorare a  principiilor unei reflectari veridice, echilibrate si impartiale a alegerilor parlamentare din 2009", se arata in declaratia Coalitiei civice pentru alegeri libere si corecte "Coalitia 2009".

În urma analizei situatiei de moment dupa monitorizarea primelor saptamani de campanie electorala constatam urmatoarele:
  1. Serviciul public de radio si de televiziune, IPNA Compania "Teleradio-Moldova", in special in programul de actualitati „Mesager", continua manipularea opiniei publice, transformand principalul program informativ al zilei intr-un spatiu de propaganda a realizarilor guvernarii, a mesajelor partidului de guvernamant si de denigrare a opozitiei.
  2. O serie de posturi tv printre care NIT, N4, precum si RENTV - Omega si MIR, care sunt distribuite in spatiul mediatic din Republica Moldova, prezinta realitatile in perioada campaniei electorale in mod distorsionat dupa o formula simplista: puterea si partidul de guvernamant simbolizeaza intruchiparea binelui demn de sustinere din partea alegatorilor, iar opozitia - intruchiparea raului ce trebuie condamnat si penalizat in cadrul alegerilor anticipate.
  3. Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), din momentul demararii campaniei electorale, nu a discutat si nu a luat atitudini publice asupra modului in care radiodifuzorii respecta prevederile Codului audiovizualului, ale Conceptiei de reflectare a campaniei electorale si ale Codului de conduita al radiodifuzorului. Desi functiile de baza ale autoritatii de reglementare in domeniu sunt tocmai de a monitoriza activitatea radiodifuzorilor si de a-i soma pe acestia sa revina in cadrul legal in cazul constatarii derogarilor, CCA nu se autosesizeaza si nu reactioneaza la multiple sesizari facute publice care atesta grave incalcari ale legislatiei. Tacerea si inactivitatea manifestata de CCA in procesul de observare si monitorizare a comportamentului radiodifuzorilor in campania electorala echivaleaza cu iresponsabilitate si denota complicitatea acestuia cu contravenientii audiovizuali.
  4. Comisia Electorala Centrala (CEC), prin Regulamentul adoptat, nu a stabilit reglementari clare privind reflectarea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare anticipate in cadrul emisiunilor informative si de actualitati ale institutiilor audiovizuale. CEC s-a limitat doar, prin art. 19 al Regulamentului, sa faca trimitere la respectarea prevederilor art. 47 din Codul electoral si art. 7 din Codul audiovizualului, in timp ce Codul electoral stipuleaza in alin. 7 al art. 47 ca in perioada electorala, toate emisiunile analitice, informative, de divertisment sau alte emisiuni care vizeaza, intr-un fel sau altul, subiectii electorali se difuzeaza cu respectarea conceptiei si regulamentului corespunzatoare.

În asemenea situatie si pornind de la ideea asigurarii conditiilor necesare pentru desfasurarea unor alegeri libere si corecte, membrii Coalitiei 2009 solicita:

  • Radiodifuzorii implicati in mediatizarea alegerilor parlamentare anticipate sa adopte in practica lor de reflectare a campaniei electorale standarde profesionale de corectitudine;
  • Consiliul Coordonator al Audiovizualului sa reactioneze prompt la incalcarile admise de radiodifuzori si sa asigure respectarea efectiva de catre acestia a prevederilor legislatiei nationale privind reflectarea campaniei electorale si a standardelor internationale;
  • Comisia Electorala Centrala sa-si asume responsabilitatea pentru supravegherea modului in care este respectat Regulamentul de reflectare a campaniei electorale de catre radiodifuzori si sa examineze oportunitatea ajustarii lui la prevederile legislatiei nationale.


Avand in vedere importanta ce revine mass-media ca sursa de informare, in particular in campaniile electorale, Coalitia 2009 indeamna radiodifuzorii din Republica Moldova sa asigure in serviciile lor de programe si pe intreaga durata a procesului electoral pluralismul de opinii si echilibrul politico-social, atat de necesare unei informari adecvate a cetateanului de natura sa-l determine la o alegere constienta si calificata.

 

Interlic