Republica Moldova, la cheremul manipulărilor mass media din Rusia



Republica Moldova, din punct de vedere informațional, este dominată de propaganda rusească. Este o problemă care dă bătăi de cap și statelor din UE și care încearcă prin diferite mecanisme să limiteze dezinformarea. Or, cetățenii moldoveni sunt limitați în a avea cea mai  echidistantă informație despre relația RM – UE și care sunt beneficiile acestei relații economice. Este opinia exprimată în cadrul emisiunii ”15 minute de realism economic” de către Ion Tăbârță, analist politic.

”UE li se asociază cetățenilor cu clasa politică coruptă de la Chișinău și cu furtul miliardului din sectorul bancar. Pe de altă parte, moldovenii nu au o informație veridică vizavi de embargourile instituite de Federația Rusă începând cu anul 2013. Percepția publicului este că ceea ce i s-a întâmplat Republicii Moldova în relația cu Federația Rusă este vina noastră”, a mai spus Tăbârță.

Potrivit lui, erodarea încrederii în UE s-a produs în condițiile în care proiectul european în Republica Moldova a fost unul elitist. Autoritățile Republicii Moldova nu au avut o comunicare suficientă pentru a ajunge la cetățeanul de rând pentru a explica ce este UE, care sunt valorile comunității și beneficiile economice. În context, de la începutul crizei ucrainene, propaganda rusă a devenit foarte insistentă și foarte agresivă și este răspândită prin RusiaToday și Sputnik, iar UE încearcă să o restricționeze prin anumite mecanisme. Ca urmare a propagandei rusești cetățeanul de rând nu beneficiază de o informație corectă vizavi de beneficiile economice ale relației RM-UE.

Propaganda rusă este difuzată pe teritoriul Republicii Moldova prin intermediul retransmisei canalelor rusești, care sunt o sursă importantă de publicitate, iar de pe urma lor au tras dividende mai mulți politicieni. Prin mediile redifuzate pe teritoriul statelor ex-sovietice, Federația Rusă duce o puternică luptă geopolitică. Moscova nu are suficiente pârghii economice pentru a menține aceste state în spațiul său de influență, de aceea utilizează mass media pentru manipulare. Un exemplu este campania electorală din anul 2014 când ratingul președintelui Igor Dodon și al Zinaidei Greceanîi au crescut simțitor după ce au apărut într-o fotografie alături de președintele Rusiei, Vladimir Putin, iar partidul pe care-l condus a luat cele mai multe mandate în Parlament..

Recent a fost înregistrat în Parlament un proiect de lege pentru combaterea propagandei rusești, deja cât de mine urmează a fi implementat urmează să vedem, a concluzionat Tăbârță.

Emisiunea este realizată de către IDIS Viitorul în parteneriat cu Radio Europa Liberă.

Pentru mai multe detalii contactați Coordonatorul Relații Publice IDIS Viitorul, Victor URSU la adresa de email ursu.victoor@gmail.com sau la telefonul 069017396.