Știri sociale
- Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD)
- Ministry of Foreign Affairs of Norway
- Ministry of Foreign Affairs of Denmark
- Alianța INFONET
- Embassy of Canada to Romania, Bulgaria, and Moldova
1710 secții de votare au fost auditate după cinci săptămâni de monitorizare, ceea ce reprezintă 86,01% din totalul secțiilor de vot de pe teritoriul Republicii Moldova. Auditul a fost finalizat și în raioanele Cahul, Rezina, Sângerei, Soroca, Strășeni, Taraclia, în UTA Găgăuzia, pe malul stâng al Nistrului și în municipiul Bălți. Astfel, până în prezent, auditul a fost finalizat în 26 dintre cele 36 de Consilii Electorale ale Circumscripțiilor Electorale (CECE) din țară.
Observații și provocări din teren – săptămâna a cincea de evaluare:
- Neconcordanțe de locație: unele secții de vot sunt indicate oficial ca fiind în primării, însă, în realitate, acestea funcționează în alte clădiri, de regulă în Case de Cultură;
- Acces dificil în zone rurale: în anumite locații din mediul rural, este uneori dificil de identificat o persoană disponibilă care să poată oferi acces fizic în clădire pentru desfășurarea auditului;
- Lipsa grupurilor sanitare conforme: multe secții de vot din zonele rurale nu dispun de grupuri sanitare în interiorul clădirilor, ci doar în exterior, acestea fiind inaccesibile;
- Reticență inițială: în mai multe locații, echipele de audit sunt percepute inițial cu reticență, uneori chiar cu teamă, fiind confundate cu controale oficiale din partea statului;
- Lacune în înțelegerea conceptului de acces universal: deși, în general, oamenii sunt deschiși procesului de audit, persistă lacune semnificative în înțelegerea, atât în rândul publicului larg cât și al autorităților locale, a conceptului de „accesibilitate universală”. De exemplu, se consideră frecvent că o rampă improvizată asigură accesibilitatea, fără a se lua în calcul elemente esențiale precum existența barelor de sprijin de ambele părți, necesare pentru utilizatorii de scaun rulant.
- Excepții pozitive: există și exemple de bune practici, cum ar fi o Casă de Cultură dintr-o localitate, care respectă în proporție de aproximativ 90% cerințele de accesibilitate (rampă conformă, grup sanitar adaptat etc.).
Concluzie:
Rezultatele obținute până în prezent evidențiază o lipsă generalizată de informare cu privire la standardele de accesibilitate, ceea ce subliniază nevoia urgentă de măsuri concrete. Printre acestea se numără:
- formarea personalului implicat în procesul electoral (inclusiv paznici, infirmieri, lucrători ai poliției etc.) privind accesibilitatea;
- elaborarea unor ghiduri clare și ușor de înțeles privind bunele practici în asigurarea accesului universal;
- sprijin activ din partea autorităților publice pentru aplicarea și implementarea soluțiilor necesare.

Campania „Acces Egal pentru Toți” are scopul de a asigura acces egal la vot pentru toți cetățenii din Republica Moldova, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități, prin realizarea unor audite tehnice locale și propunerea unor soluții de accesibilizare a secțiilor de vot din mai multe regiuni ale țării, până la alegerile din toamna anului 2025. Această inițiativă reprezintă o continuare a colaborării dintre Alianța INFONET și partenerii regionali, Comisia Electorală Centrală și PNUD Moldova, desfășurată în perioada 2019–2022, când au fost evaluate peste 2 000 de secții de votare din țară.
Pentru mai multe informații: Victor Koroli, director executiv, Alianța INFONET
+373 69252453, vkoroli@gmail.com
Activitatea are loc în cadrul campaniei „Acces Egal pentru Toți”, parte a proiectului „Consolidarea rezilienței democratice în Moldova”, implementat de PNUD Moldova, cu sprijinul financiar al Norvegiei, Canadei, Suediei și Danemarcei.
15 blocuri locative mici din diferite regiuni ale Republicii Moldova vor beneficia în următoarele săptămâni de audituri energetice gratuite, în baza cărora vor putea ulterior să implementeze măsuri de reabilitare energetică. În prezent, este în desfășurare procesul de semnare a Memorandumurilor de Înțelegere cu Asociațiile de Proprietari din Condominiu (APC) și administratorii care administrează aceste clădiri.
Cele 15 blocuri selectate sunt situate în orașele Edineț, Bălți, Chișinău, Hîncești, Cahul și Ceadîr-Lunga, reflectând o distribuție echilibrată la nivel național. Aceste clădiri vor beneficia, într-o primă etapă, de audituri energetice gratuite, iar în urma rezultatelor obținute, până la 10 din ele vor beneficia, într-o a doua etapă, de proiectare completă și planificare tehnică pentru lucrările de renovare ulterioare.
Costurile pentru audituri și proiecte tehnice sunt acoperite integral prin proiectul „Eficiență Energetică și Energii Regenerabile pentru Moldova” (E4M). Ulterior, cele 10 blocuri vor putea accesa finanțare pentru lucrările propriu-zise, cu o contribuție nerambursabilă de până la 70% asigurată prin Fondul pentru Eficiență Energetică în sectorul Rezidențial din Moldova (FEERM). Diferența de până la 30% va putea fi acoperită din alte surse, inclusiv Fondul de reducere al vulnerabilității energetice și contribuția locatarilor.
Programul FEERM este dezvoltat de Guvernul Republicii Moldova cu sprijinul financiar al Uniunii Europene, implementat de către Centrul Național pentru Energie Durabilă și Ministerul Energiei, susținut de proiectul „Eficiență Energetică și Energii Regenerabile pentru Moldova” (E4M). E4M este implementat de GIZ împreună cu Guvernul Republicii Moldova, finanțat de Guvernul Germaniei și cofinanțat de Uniunea Europeană, Norvegia și Danemarca. Această componentă este finanțată de Norvegia.
Detalii, pe link: https://tinyurl.com/ypd3444y
- Detalii
- Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD)
- Ambasada Suediei
- Ministry of Foreign Affairs of Norway
- Ministry of Foreign Affairs of Denmark
- Alianța INFONET
- Embassy of Canada to Romania, Bulgaria, and Moldova
A apărut nr. 1 (43) / 2025 al Buletinului Informativ „Pro Accesibilitate! Pro Incluziune! Pro Democraţie!”
Din sumarul acestei ediții:
- La 15 ani de la ratificarea Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități, Republica Moldova are restanțe la capitolul accesibilitate,
- Accesibilitatea – testul pe care Republica Moldova „îl pică” sau „îl trece” înainte de aderarea la UE?,
- Cum putem evita construirea unor „rampe simbolice”? - prin adopta-rea „Standardului EN 17210 – Accesibilitatea și gradul de utilizare a construcțiilor” ca normă tehnică obligatorie,
- De ce unele centre comerciale construiesc rampe, iar altele nu? O problemă de voință, nu doar de lege,
- Vasile Savca: „În localitatea mea, totul e accesibil datorită implicării mele”,
- „Rampele de acces – un drept, nu o favoare”. Interviu cu poeta Cătălina Boris Balan despre lupta tăcută a persoanelor cu dizabilități în orașele inaccesibile,
- Rampele de acces în Delhi, India: între inițiative ambițioase și realități dificile.
Acestea și alte articole, pot fi citite în această ediție a buletinului – https://tinyurl.com/hhwamcyz.

Buletinul Informativ „Pro Accesibilitate! Pro Incluziune! Pro Democrație!” este o publicație care apare începând din anul 2015 și care își propune să devină o tribună de lobby și advocacy al comunității persoanelor cu dizabilități și oferă tuturor celor interesați o imagine de ansamblu asupra necesităților speciale și a problemelor cu care se confruntă persoanele cu dizabilități din Republica Moldova. Buletinul informativ își propune să faciliteze procesul de comunicare cu autoritățile și societatea civilă, pentru a spori gradul de accesibilitate, incluziune socială a persoanelor cu dizabilități, dar și pentru a promova un comportament pro-activ al acestora în viața comunitară.
Pentru informații suplimentare: Victor Koroli, director executiv, Alianța INFONET
+373 69252453, vkoroli@gmail.com
Acest produs a fost realizat de Alianța INFONET, în cadrul campaniei „Acces Egal pentru Toți”, cu susținerea proiectului „Consolidarea rezilienței democratice în Moldova”, implementat de PNUD Moldova și finanțat de Norvegia, Canada, Suedia și Danemarca. Conținutul acestui material aparține autorilor și nu reflectă în mod neapărat viziunea ONU, inclusiv a PNUD, a statelor membre ale ONU sau a donatorilor.
Mai multe articole …
- Banca de Alimente din Moldova marchează 4 ani de activitate: peste 440.000 kg de alimente salvate de la risipă
- Jurnalul Monitorului de Accesibilitate (IV): concluzii din evaluarea infrastructurii BESV (săptămâna patru)
- Jurnalul Monitorului de Accesibilitate (III): concluzii din evaluarea infrastructurii BESV (săptămâna a treia)
- Jurnalul Monitorului de Accesibilitate (II)
- Peste 1000 de copii vor beneficia de un nou spațiu de joacă și lectură. Planetarium s-a deschis la Mașcăuți
- Lansarea Jurnalului Monitorului de Accesibilitate (I): Primele concluzii din evaluarea infrastructurii secțiilor de vot
- Letonia – sursă de inspirație pentru modernizarea administrației publice din Republica Moldova
- Circa 25 de secții de votare vor deveni mai accesibile pentru persoanele cu dizabilități la alegerile parlamentare din 2025
- Dialog public la Cahul: Dezinformarea și securitatea cibernetică – teme de interes civic și național
- La Căușeni a fost inaugurată Spălătoria Socială „Solidaritate” – un nou serviciu pentru incluziune și demnitate
Pagina 20 din 3698
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md







