Interviuri
Voluntariatul este o activitate și o experiență memorabilă, care te ajută să te descoperi și să descoperi farmecul lucrurilor bune.
În acest articol vom vorbi cu Adela Doni.

Adela și-a început cariera sa de voluntară la o vârstă foarte fragedă. Deja la 12 ani era implicată într-o multitudine de activități de voluntariat. Orice îi era interesant să încerce, a reușit să combine activitatea de voluntară cu o reușită academică excelentă, aceasta datorită faptului că a devenit foarte organizată, capabilă să se focuseze și să lucreze în echipe. În CV-ul ei de voluntară se regăsesc posturile la Centrul de Tineret Orhei, Fondul pentru Tineri Orhei, Youth Klinik Orhei, Y-peer Moldova, EcoVisio. De asemenea, a făcut parte din mai multe grupe de inițiativă care au implementat proiecte comunitare.

Salutare, Adela, dacă am vorbi despre începutul activității tale de voluntariat, ai putea, să ne spui, ce te-a motivat să te implici?
Adela: Doream să-mi petrec timpul liber mai productiv, decât să stau acasă. Auzisem de la prietenii mei, care erau voluntari, că este interesant, că se organizează activități interesante pentru tineri, puteam să observ asta și pe platformele online. Îmi erau interesante activitățile care erau organizate, proiectele care le făceau, interacțiunea cu alte persoane. Am fost mereu motivată să fac voluntariat, nimeni nu mi-a interzis s-au obligat, chiar prietenii mei fac parte din cercul voluntariatului, astfel mi s-a trezit și mie interesul, toți eram pe aceeași lungime de undă.
Îmi place determinarea ta și implicarea în voluntariat! Poți să ne vorbești, despre cea mai memorabilă experiență, pe care ai avut-o în timpul voluntariatului?
Adela: Academia YouthBank Orhei, deoarece a fost o provocare pentru noi, în primul rând să mobilizăm atâta lume, în al doilea rând să ne gândim la un concept interesant, plus la asta eram foarte emoționați, ne gândeam cum să ieșim în fața unui public mare și cum să vorbim, acesta a fost cel mai memorabil moment. Extrem de multe emoții plăcute, cu echipa ne înțelegeam din priviri, fără cuvinte, care era următorul moment ce trebuia să-l prezentăm.
Cum simți că te-a schimbat această experiență? Ce abilități ai dezvoltat, îmbunătățit prin intermediul voluntariatului?
Adela: Mi-am învins frica de public, în momentul când trebuie să interacționezi cu mai mulți oameni, înțelegi că totul este doar în mintea noastră. Voluntariatul a fost activitatea care m-a făcut să înțeleg și să depășesc acest moment. Am realizat că nu e nimic așa înfricoșător. Am devenit mai socială, am învățat cum să-mi expun ideile, am întâlnit oameni noi cu care încă țin legătura. Am învățat ce înseamnă să faci voluntariat și cum să scrii un proiect social, asta m-a ajutat mult în analiza scopurilor și nevoilor oamenilor, motivându-mă să mă implic și să fac voluntariat.
Vorbești celorlalți despre voluntariat? Cum promovezi această activitate?
Adela: Mereu am vorbit celorlalți despre această experiență și am promovat voluntariatul, participând direct în activitățile comunității. Continui să susțin voluntariatul și impactul acestuia asupra comunităților locale și asupra dezvoltării fiecăruia dintre noi.
Care sunt provocările, cu care te-ai confruntat în timpul activităților de voluntariat și cum le-ai depășit?
Adela: Provocarea cea mai mare a fost cea de a accepta părerile, ideile celorlalți - moment care a fost puțin dificil. În timp, muncind mai mult împreună, am reușit, să rezonăm, având cu toții un scop comun. Am realizat, că mergem toți spre aceeași direcție și este nevoie de a ne asculta unii pe alții și de a ne accepta așa cum suntem.
Cu siguranță, în societatea agitată de astăzi, fiecare zi e o provocare, unde gestionarea timpului poate fi un proces complex. Cum reușești să-ți organizezi timpul astfel încât să poți combina viața personală cu activitățile de voluntariat?
Adela: Dorința și interesul față de binele comun mă motivau și mă motivează să găsesc timp pentru a mă implica și pentru a le reuși pe toate.
Ne concentrăm adesea pe motivarea voluntarilor în ceea ce privește implicarea lor în dezvoltarea comunității. Care este motivul tău personal pentru a continua să practici voluntariatul?
Adela: Îmi pare interesant să promovez proiecte, să cunosc oamenii noi, interesele lor. În general interesul și dorința de implicare.
În viața cotidiană, te ajută cumva, această experiență de voluntariat?
Adela: Experiența variată te ajută să descoperi motivația de a schimba lumea din jurul tău și de a participa în viața comunității prin fapte bune. Prin implicarea ta activă în diverse activități de voluntariat și inițiative sociale, poți contribui la construirea unui mediu mai empatic și solidar în care e mult mai plăcut să trăiești și să-ți faci o viață.
Ce sfaturi ai avea pentru cei care doresc să facă voluntariat, dar nu știu de unde să înceapă?
Adela: În primul rând, gândiți-vă la scopul pe care doriți să-l atingeți. Totodată gândiți-vă că voi faceți parte din comunitate, iar ajutorul pe care îl aduceți comunității pentru dezvoltarea acesteia se oglindește automat și în dezvoltarea voastră personală. Acționați și pentru voi, și pentru cercul vostru social!

Acest interviu a fost realizat de către voluntara AO ,, ADIS ” Alexandrina Mihaila.
Acest articol a fost elaborat în cadrul proiectului Comunitate puternică prin tradiție de voluntaroat și spirit civic „Voluntariat - tradiție și resursă”, care este implementat de AO „ADIS” în cadrul MYCS, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Organizația de ajutorare est-europeană a Bisericii Catolice din Germania „Renovabis”.
Proiectul „MYCS: pentru o societate civilă de tineret mai puternică” este implementat de Fundația Terre des hommes Moldova în parteneriat cu Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC), România și Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD), Moldova și finanțat de Uniunea Europeană.
Conținutul acestuia aparține exclusiv AO „ADIS” și nu reflectă neapărat punctul de vedere a finanțatorilor.
Terms of referents
Job Title: Coordinator of Economic and Development Cooperation
Duration of assignment: Summer 2024
Beneficiary: Embassy of the Czech Republic in Chisinau (Embassy)
Duty station: Chisinau, Republic of Moldova
1. Background:
The Embassy of the Czech Republic in Chisinau continuously works on the improvement of economic and development cooperation between the Czech Republic and the Republic of Moldova. The Embassy supports the Czech companies that are active in Moldova and facilitates their access to the Moldovan market. The Embassy also facilitates Official Development Cooperation of the Czech Republic to the Republic of Moldova.
2. Objectives:
The Embassy is looking for a suitable candidate for the position of Coordinator of Economic and Development Cooperation in the Republic of Moldova. This Coordinator will assist the Embassy the strengthening the process of economic and development cooperation. Services will be provided to improve access and operation of the Czech companies in the Moldovan market and also to ensure administration and monitoring of the development cooperation project.
Expected focus of the work: Economic and development cooperation
Specifically, he/she will:
- Provide support to Czech companies active in Moldova
- Assistance in the implementation of economic diplomacy projects
- Assistance in the implementation of development, humanitarian, and transition projects (call for proposals, monitoring, evaluation, administration, etc.)
- Provide support in gathering and analyzing information (statistics and data gathering, legal and regulatory framework, analysis, etc.)
- Focus on gathering and distributing information in the following fields: energy, agriculture, automotive industry, water and sanitation, health, and environment.
3. Performance indicators for evaluation of results:
The performance of work will be evaluated based on the following indicators:
- Completion of tasks specified in the order;
- Compliance with the established deadlines for submission of deliverables;
- Professional quality of the deliverables.
4. Qualifications and experience
- At least 2 years of proven experience in the Economic/Development sector
- Education in a relevant field
- Excellent organizational skills with the ability to set priorities and meet deadlines
- Familiarity with relevant national policies, standards, and regulatory frameworks related to the economic and development sector
- Communication, presentation and analytic skills
- Command of the English language, both oral and written, mandatory
- Knowledge of Romanian language, both oral and written, mandatory
- Knowledge of the Czech language is advantage
- Previous similar work experience with international organizations and/or government programmes in relevant areas will be an asset
5. Proposal requirements:
The proposal of the applicants should contain:
- CV (the candidate is expected to reflect in his/her application the qualifications/ knowledge/ experience related to the qualifications and tasks specified above)
- Referees details (at least 2 contact information)
Proposal should be submitted via e-mail to:
Embassy of the Czech Republic in Chisinau E-mail: Daniela.daraglin@seznam.cz, kristyna_novosadova@gov.mzv.czand miroslav_herejk@gov.mzv.cz
Application deadline: 10. 05. 2024
6. Evaluation criteria for selection:
Evaluation will be performed through a desk review of applications and will be supplemented by an interview. The selection will be based on the principle of best value for money among the technically qualified candidates.
Salut… dragă comunicator,
Am ajuns în vremuri în care nimic nu ne mai poate uimi… de la turismul pe nave submersibile care caută Titanicul, genți din 99% aer de la Coperni, până la crizele globale care ne-au atins și inima și buzunarul. Cine știe ce ne mai poate aștepta mâine… ? Un lucru, însă, îl știm sigur, comunicarea este baza la tot ce facem noi, oamenii, indiferent de ani, de la afaceri, familii, relații de prietenie, proiecte, case, până la depresie, progres, echilibru și emoții.
Acum, în toată cursa informativă la care participăm, noi avem nevoie de tine, te căutăm și te așteptăm, iar noi suntem doriți să te primim pe mai mult timp.
Vrem… nu tare multe de la tine:
- Responsabilitate - e normal să faci greșeli, dar e și normal să nu uiți și să ți le asumi, atunci când vei gestiona proiectele.
- Hărnicie - dorința de a nu face lucru de mântuială, vrem să scrii textele cu sens, frumos structurate și clare.
- Creativitate - fără chat GPT, pentru că ideile care vin din mintea ta sunt de 100 de ori mai bune.
- Creștere - dorința de a crește profesional, dar și în bani, pentru că noi putem să-ți oferim asta.
- Limbaj respectuos - ascultarea, respectul și deschiderea între colegi, asta e cheia echilibrului la lucru.
Propunem… pe măsură:
- Libertate în gânduri, propuneri, idei și flexibilitate în program.
- Echipă pricepută, între 20-36 de ani, care mereu te poate învăța nu doar pe lucru, dar și cu sfaturi de viață.
- Birou comod, recunoaștem, e fancy și curat.
- Salariu bun, NU în plic.
- Diversitate în proiecte și clienți, de la pâine până la incluziune socială.
Atenție! O avem pe Kira, pisica de la birou, e cam drăgălașă…
Să nu crezi că aceasta este o scrisoare anonimă, noi suntem PARSEC, o companie de comunicare strategică care de 8 ani lucrează cu oamenii și pentru oamenii din Moldova - repede, calitativ și scump! Iar dacă crezi că ești gata să accepți această colaborare, vezi despre noi aici: https://parsec.md/ și scrie-ne aici: contact@parsec.md sau sună la +37360417311.
Noi vom aștepta cu nerăbdare!
Cu sinceritate,
Echipa PARSEC.
Mai multe articole …
- Project Manager (F/M) Water, Sanitation and Hygiene
- Бесплатные медицинские услуги для беженцев из Украины в Молдове
- Servicii medicale gratuite pentru persoanele refugiate din Ucraina în Moldova
- Ce știu refugiații despre drepturile lor în Moldova și ce atitudine au față de corupție
- Interviu cu Olga Cernelev: "Sănătatea tinerei generații trebuie să fie o prioritate la nivel național!"
- Specialist din carul serviciului evaluare ex-post și raportare în cadrul Oficiului național de dezvoltare regională și locală
- COMISIA NAȚIONALĂ A PIEȚEI FINANCIARE Anunță concurs pentru ocuparea funcțiilor vacante de din cadrul Direcției reglementare-autorizare, Departamentul piața de capital
- Inga Platon, coordonatorul proiectului Locuința asistată In Cammino a Fundației Regina Pacis: „Tinerii se adresează la noi pentru că au nevoie de o locuință stabilă și un mediu sigur de viață”
- Podcastul Mai Departe dezvăluie soluții pentru îmbunătățirea sistemului educațional din Moldova
- Dezbatere Incendiară: Paula Erizanu versus Artur Gurău despre Libertatea de Exprimare
Pagina 9 din 181
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md







