Profesoarele și profesorii și-au diversificat „paleta” de strategii și instrumente inovative utilizate la lecțiile de Educație pentru media
Șaisprezece învățătoare de clasele primare și 14 profesoare și profesori de gimnaziu și liceu au participat pe 21 și 22 octombrie 2019 la instruiri privind utilizarea instrumentelor inovative la lecțiile de Educație pentru media. Acestea au avut loc în cadrul Săptămânii Educației Media, organizată de CJI în perioada 21-27 octombrie 2019, în contextul Săptămânii Mondiale a Educației Media, declarată de UNESCO între 24 și 31 octombrie.
Evaldas Rupkus, instructor de educație media și manager de proiect în cadrul Departamentului de dezvoltare media în Asia și Europa, Deutsche Welle Akademie, le-a împărtășit participanților noi metode de cunoaștere, învățare și reflectare, care vor face lecțiile mai dinamice și vor spori implicarea elevilor.
În debutul instruirilor, Olena Ponomarenko, DW Akademie, a evidențiat faptul că disciplina Educație pentru media este predată în puține țări, prin urmare, profesorii și profesoarele au o sarcină extrem de responsabilă. „Trebuie să le captați atenția elevilor și să le demonstrați cât de interesantă și utilă poate fi această disciplină. L-am invitat pe Evaldas Rupkus, care este unul dintre cei mai solicitați experți în domeniul educației media de la DW, să vă demonstreze o serie de instrumente care pot fi utilizate la lecțiile de educație media. Sperăm că veți primi doza necesară de inspirație pentru a preda disciplina într-un mod cât mai interactiv”, a spus Olena Ponomarenko.
Evaldas Rupkus a pus accent pe integrarea elementelor de educație non-formală în cadrul lecțiilor, precum și pe utilizarea jocurilor și reflectarea asupra emoțiilor. Pedagogii pot găsi mai multe tehnici utile în ghidul lucrătorilor de tineret, elaborat de specialiști din Lituania. De asemenea, expertul a recomandat utilizarea debrifării împreună cu elevii la sfârșitul lecțiilor.
Galina Dașchevici, învățătoare la Liceul „Olimp” din Sângerei, a menționat că participând la această instruire s-a simțit parte a unei „orchestre” în care fiecare a cântat la câte un instrument muzical. „Acum nu ne rămâne decât să-i inspirăm și să-i determinăm pe elevi să devină și ei parte a acestei orchestre minunate, asimilând cunoștințe și învățând educația media prin tehnici inovative și interactive. Doar în acest mod, noi, pedagogii, ne vom simți împliniți în raport cu misiunea pe care o avem”, a spus învățătoarea.
Profesoara claselor gimnaziale de la Liceul „Ginta Latină” din Chișinău, Svetlana Botez, a fost motivată să încerce o serie de metode noi de lucru. „Metodele prezentate vor facilita munca noastră și sperăm că discipolii vor sesiza schimbările în modul în care voi desfășura lecțiile de Educație pentru media”, a menționat Svetlana Botez.
Olga Borș, profesoară la Liceul „Alexei Mateevici” din orașul Cricova, și-a propus ca în clasa a X-a în care a început să predea Educație pentru media în acest an școlar, să utilizeze instrumentul VotAR pentru a testa cunoștințele elevilor. „Încerc să incorporez metode și instrumente diferite în timpul orelor și abia aștept să le testez împreună cu elevii pe cele descoperite astăzi”, ne-a împărtășit impresiile profesoara.
Instruirile au fost organizate în cadrul proiectului „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova”, implementat de CJI cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania.