Cadrele didactice și-au prezentat proiectele pentru cursul opțional Educație pentru Media



Săptămâna trecută, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a realizat activități de follow-up a cursului opțional „Educație pentru Media”. Peste 40 de învățătoare din mai multe regiuni ale țării au venit pe 2-3 noiembrie la Chișinău și și-au prezentat proiectele didactice pentru cursul opțional Educație pentru media, la o oră de dirigenție, la o ședință cu părinții sau într-un seminar la catedra de învățământ primar.

În mesajul de salut, Ina Grejdeanu, ofițer pentru dezvoltare strategică la CJI, a menționat că una din prioritățile CJI este de a crește generații de consumatori de media care gândesc critic și care știu să filtreze informația. „Din 2014, am pornit cu lecții de educație media prin școlile din țară, de atunci această activitate este una din prioritățile CJI. Dumneavoastră ați pornit alături de noi într-o aventură, pentru că nici noi nu știam cum vor decurge lucrurile, însă receptivitatea și entuziasmul dvs. ne-a oferit încrederea și siguranța că vom avea rezultate frumoase în acest sens”, a subliniat Ina Grejdeanu.

Petra Raschkewitz, coordonatoare de țară în Republica Moldova la Departamentul de Dezvoltare Media al DW Akademie, admite că profesorii din Republica Moldova se confruntă cu mai multe dificultăți, de la salarii mizere la volum foarte mare de lucru și fără a avea o recunoaștere: „Dacă vrem să creștem o generație de tineri liberi, care să gândească critic, trebuie să lucrăm cu profesorii. Când am început acest proiect mi-am dat seama că voi sunteți expertele. Ne bucurăm foarte mult să auzim astăzi rezultatele dvs. și ne dăm seama ca ați depus foarte mult efort, așa că sperăm să colaborăm și pe viitor”, a spus Petra Raschkewitz.  

Participantele și-au prezentat fiecare proiectul didactic pe care l-au realizat și au împărtășit impresii despre curs, dar și despre fișele de lucru. Acestea au subliniat necesitatea acestui curs și au remarcat că la elaborarea materialelor didactice au fost folosite tehnici de predare interactive.

„Pot spune trei lucruri despre manualul „Educație pentru Media” – este extrem de ilustrat, original și elaborat conform criteriilor educaționale”, spune Andriana Gorceag, învățătoare la școala primară din Fălești.

De aceeași părere este și Tatiana Matcovschi, învățătoare la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Orhei. „Fișele sunt bine gândite și structurate corespunzător modelului ERRE. Evocarea este la fiecare fișă, în corespundere cu subiectul ce urmează a fi studiat. Tableta de informație este selectată pe înțelesul copiilor și sunt însoțite de imagini corespunzătoare vârstei.  Este cel mai îndrăgit obiect de studiu al elevilor”, a completat învățătoarea.

Activitățile de prezentare a proiectelor au fost organizate după ce în luna iulie și septembrie CJI a instruit 53 de învățătoare din treapta primară. Instruirile au fost realizate în baza curriculum-ului la subiectul Educație pentru media, elaborat sub egida CJI și aprobat de Ministerul Educației, precum și a manualului cu aceeași denumire, elaborat pentru pilotarea acestui curs opțional.

Scopul cursului opțional „Educație pentru media” este de a crește gradul de înțelegere și utilizare rațională a media de către elevi, precum și de a educa un cetățean-consumator de media avizat și responsabil.

Activitățile de follow-up au fost organizate de Centrul pentru  Jurnalism Independent (CJI) în cadrul proiectului ”Consolidarea  libertății de opinie în Republica Moldova" cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania.