Intr-adevar legea ne impiedica sa construim o structura adecvata a ONG?

caraseni.jpgIn sectorul asociativ din tara noastra aspectele ce tin de structura ONG sunt controversate si de fiecare data genereaza multiple semne de intrebare si adesea o rezistenta considerabila la schimbare, chiar din partea celor care ar trebui sa promoveze schimbarea in organizatia obsteasca.

Ca sa raspundem la intrebarea care constituie titlul acestui articol trebuie sa facem o retrospectiva cum au aparut majoritatea asociatiilor obstesti (unele mai continua sa apara si in prezent in felul acesta).

Sa am iertare daca voi fi un pic ironic, dar cu 14 ani de experienta in domeniu in spate va asigur ca adesea lucrurile se desfasoara foarte asemanator cu ce veti citi mai jos.  Multi conducatori ai organizatiilor  obstesti, probabil, se vor regasi si/sau isi vor reaminti prin ce au trecut citind aceste rinduri.

De regula, o persoana se molipseste de "microbul proiectului" sau  "microbul am o idee!" in cadrul unui training / intilniri/ONG sau a auzit/vazut ceva (de) la cineva... Pasiunea creste rapid si persoana decide  se infiinteze o organizatie obsteasca "proprie". Se documenteaza mai mult si iata ca deja (crede ca) stie ce-l/o asteapta. Incep intrebarile: denumirea organizatiei, domeniile de activitate, adresa juridica, fondatorii etc.  

Documentul de baza, sau "constitutia ONG" - statutul, este primul document mai amplu pe care liderul il elaboreaza. Cum? Il intocmeste de la cap pina la coada singur? Nu prea!

De regula, face rost de un statut deja inregistrat, modifica denumirea organizatiei, adresa juridica, scopurile si domeniile de activitate si ... in rest ramine identic, in sens ca la structura, patrimoniu, etc. nu se fac schimbari esentiale. Mai mult ca atit, persoana se straduieste sa nu faca deosebiri esentiale de format, stil si continut ca sa nu aiba probleme la inregistrare.

Adevarul e ca modelul de statut "cu pricina" este de mai multi ani, chiar din anii nu prea indepartati cind legea prevedea expres ce si cum trebuie sa fie structura ONG si cine ce atributii are din organele de conducere. Aceste prevederi legale care indicau cum trebuie sa fie structura asociatiilor obstesti erau o mostenire a sistemului sovietic care contraveneau principiilor universale de management. Drept urmare, asociatiile obstesti din Moldova de la inregistrare deja aveau o structura incorecta si confuza.

De exemplu, in legislatie se indica expres care sunt organele de conducere si atributiile acestora insa nu era prevazuta functia de Directorului Executiv (Executive Director in Europa sau CEO - Chief Executive Officer in SUA) - functie centrala in activitatea operationala a oricarui ONG in toata lumea mai putin la noi in tara. In plus functiile Presedintelui erau comasate cu cele ale conducatorului executivului.

Treptat, pe parcursul inilnirilor cu potentialii donatori si/sau parteneri straini, liderii ONG din tara noastra au inceput "sa inteleaga ca nu se inteleg" cu cei din occident, chiar daca posedau engleza la perfectie. Astfel usor-usor a inceput sa se evidentieze handicapul si vacuumul gestionarii asociatiei obstesti in stilul post-sovietc. A fost necesar (si inca mai este) de realizat foarte multe instruiri si dezbateri pentru a constientiza anormalitatea situatiei create de catre liderii ONG.

Ulterior o parte au constientizat si doar o mica parte din ei au inceput imediat sa ajusteze structura, bazindu-se pe o singura prevedere din lege care afirma: "asociatia poate avea si alte organe de conducere decit cele prevazute", majoritatea conducatorilor insa se acopereau cu prevederile legale care indicau altceva decit au constientizat la training. In cele din urma, a ajuns vocea poporului si la parlament, care a exclus din lege prevederile care indicau cum ar trebui sa fie structura ONG astfel eliberind miinile ONG.

Organizatia are libertatea sa decida ce structura va avea, deci nu mai exista nici o scuza pentru asociatiile obstesti sa nu-si consolideze/creeze structura adecvata principiilor de management.

Ca sa revenim la intrebarea din titlul publicatiei: Legea nici nu ne ajuta nici nu ne impiedica sa construim o structura adecvata a ONG.  Organizatia are libertatea sa decida ce structura va avea, deci nu mai exista nici o scuza pentru asociatiile obstesti sa nu-si consolideze/creeze structura adecvata principiilor de management.

Exista doar citeva prevederi legale minime care indica la faptul ca organul suprem de conducere este Adunarea Generala, iar intre sedinetele acesteua este un organ colegial reprezentativ (practica normala in toata tarile). Competentele acestor urmeaza a fi stabilite de catre organizatie. Cit priveste institutia Directorului Executiv si a Presedintelui asociatiei, asociatia are toata libertatea sa le includa cu atrubutiile corespunzatoare.

Asa ca dragi colegi din asociatiile obstesti aveti toate motivele sa va ajustati structura organizatiei daca inca nu ati facut-o - actionati ACUM !!!

Toate barierele sunt depasite, mai putin cea ce tine de mentalitatea celor de la organele de inregistrarea a modificarilor la statut, dar daca actionati veti reusi, iar beneficiile de termen lung nu se vor lasa asteptate.


Gheorghe Caraseni,

Expert Management ONG

Pentru Monitorul Civic

 

 

 



Pro Bono Banner Placement

Autentificare/Creare cont

Folosiți câmpurile de mai jos pentru a vă loga într-un cont existent.

Folosiți butoanele sociale pentru a vă loga într-un cont existent sau pentru a deschide un cont nou. Pentru a crea un cont nou fără rețele sociale folosiți linkul de aici

Am uitat Login-ul | Am uitat parola