Despre Directorul Executiv si Presedintele ONG sau un dialog dintre un Auditor si Evaluator
Recent am primit un mesaj de la un prieten auditor care facea audit la un ONG. In mesaj persoana in cauza cu experienta onorabila in domeniul auditului activitatii asociatiilor obstesti m-a rugat respectuos sa raspund la o intrebare. Va reproduc un fragment din intrebare si raspunsul pe care l-am dat. Pentru motive lesne de inteles nu pot divulga numele organizatiei si a personajelor precum si mesajul complet.
Sper sa fie util si cititorilor Monitorului Civic deoarece oglindeste citeva aspecte cu care se/va confrunta orice organizatia care va creste (iar eu va doresc sa cresteti) si este si o interactiune dintre un auditor si evaluator.
Gheorghe salut,
La moment am angajament de efectuare a unui audit, la aceeasi organizatie, unde ai facut tu evaluare.. este vorba de organizatia X. Eu, dupa cum intelegi, ma axez la aspectele financiare, totodata, in cadrul auditului se examineaza si problemele ce tin de controlul intern. In situatia acestei organizatii mi-ar fi foarte de folos sa fac cunostinta cu evaluarea ta, pentru a-mi formula definitiv opinia de audit referitor la corectitudinea platii salariilor si luarea unor decizii manajeriale.
In particular, ma intereseaza urmatoarele aspecte:
1) combinarea functiilor de presedinte al organului de conducere al asociatiei si a functiei directorului executiv; conform statutului organizatiei aceasta e posibil, legea cu privire la asociatiile obstesti, la fel nu contine interziceri directe in acest sens...
Iata si raspunsul:
Salut prietene!
1. Despre cumularea functiilor de Presedinte si Director Executiv.
Ai dreptate, la noi in legislatie nu prevede interdictii despre cumul Presedinte si Director Executiv, insa este CONFLICT de INTERESE conform Principiilor de Management si este INACCEPTABIL din punct de vedere al managementului. Presedintele si Directorul Executiv au functii diferite mai mult ca atit Directorul Executiv este subordonat Presedintelui, iar acesta trebuie sa monitorizeze si sa evaluieze activitatea Directorului Executiv. Presedintele este o functie strategica ce conduce Board-ul, in timp ce Directorul Executiv este o functie operational-administrativa ce conduce Executivul.
La noi in legislatie acum, in general, este exclus capitolul cu structura ONG, si ONG au libertatea de a se racorda la principiile unanim recunoscute de management.
Directorul Executiv este angajat de catre Consiliul de Adimistrare(Board-ul) condus de Presedintele acesteia, iar Directorul Executiv este subordonat Consiliului .
Deci nu poate o persoana sa conduca Consiliul de Administrare in calitate de Presedinte si tot ea sa fie Directorul Executiv..
Aceasta situatie nu este acceptabila din punct de vedere al managementului este interzisa in codul international de etica si in codul ONG adoptat recent in Moldova (care insa au forta de recomandare).
Repet, chiar daca legea noastra inca nu interzice expres acest lucru este inacceptabil din punct de vedere al managementului.
Nu totul poate fi stabilit prin lege in activitatea ONG foarte mult tine de management.
De ex: Nici o lege din lume nu spune cum un chirurg trebuie sa faca operatia la inima sau la rinichi asta se invata la facultatea de medicina, ce si cum trebuie de facut in sala de operatie.
Exact asa si despre principiile de management care spun cum este corect sa fie condusa o asociatie obsteasca, adevarul este ca este necesar sa frecventez facultatea ca sa inveti ce si cum se face.
Si daca la medicina viitorul medic sustine examene si face practica, apoi asista la operatie si abia apoi devine medic, in sectorul nonprofit...
Daca ar fi fost acum 10 ani nu era posibil/sau ar fi fost mult mai dificil ca organizatiile sa se conformeze normelor managementului, caci atunci in lege se scria expres si imperativ ce structura trebuia sa aiba ONG, si aceasta era diametral opusa principiilor de management non-profit, era ceva de genul sa-i tai pacientului burta ca sa-l poti opera la creier...
Acum legislatia noastra ofera libertatea ONG sa se conformeze principiilor corecte de gestionare a ONG alta este intrebarea: Cum privesc si ce argumente cauta in lege membrii ONG: argumente care sustin vointa lor de a se schimba sau de a nu se schimba? Indiferent de ce argumente ei cauta in actua la lege le vor gasi, deoarece ea le ofera libertatea de a se racorda, dar nu-i obliga si nici nu le interzice, asa ca totul depinde de ei nu de lege. .......
Daca mai ai unele intrebari sau daca ai vrea sa-ti explic mai detailiat functiile Presedintelui si a Directorului Executiv contacteaza-ma.
Cu respect,
Gheorghe Caraseni,
Expert Management ONG