Știri sociale
Surse de la ambasada au relatat pentru INFOTAG ca la determinarea beneficiarilor prioritati vor avea proiectele legate de educatia civica; consolidarea si promovarea societatii civile si institutiilor democratice; independenta mass-mediei, accesul liber la informatie, libertatea exprimarii, transparenta in conducere si buna guvernare; participarea publicului la luarea deciziilor; institutionalizarea unor procese deschise, pluraliste si democratice la nivel local.
La 16 aprilie 2009, mai
multe ONG-uri pentru apararea drepturilor omului au organizat o
dezbatere publica cu tema "Democratia in pericol: in ce masura se
respecta drepturile omului in Moldova", iar la 1 iulie, 2009, Asociatia
Promo-LEX a organizat Conferinta „Functionarea institutiilor
democratice si Drepturile Omului in perioada post-electorala in
Moldova". În cadrul acestor evenimente s-a discutat situatia
post-electorala din Moldova, fiind recomandate o serie de actiuni prin
care vor putea fi restabilite normele statului de drept si suprematia
legii in Republica Moldova. Participantii au constatat urmatoarele:
Alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009 au fost urmate de numeroase
proteste spontane, motivate de sentimentul fraudarii scrutinului
organizat de autoritati si de inactiunea organelor judiciare.
Nemultumirea unei parti importante a electoratului a luat forma unor
ample miscari de strada la 6 aprilie, purtand un caracter pasnic.
Actiunile de protest au continuat pe data de 7 aprilie, suprapunandu-se
in dupa amiaza zilei cu ciocniri cu trupele de ordine, dupa care
anumite elemente agresive au vandalizat doua institutii ale statului,
neprotejate de catre gardienii acestora. Interventiile ulterioare ale
trupelor de ordine au semanat panica si teroare in randul
protestatarilor pasnici si a cetatenilor liberi, fiindu-se inregistrate
numeroase cazuri de tratament inuman si actiuni de tortura, in cadrul
comisariatelor de politie.
Aceste evenimente au constituit un test esential pentru o analiza a
nivelului de respectare a drepturilor omului si functionare a
institutiilor democratice. O serie de institutii nationale si
internationale si-au manifestat ingrijorarea fata de functionarea
institutiilor democratice si respectarea drepturilor omului in Moldova.
Mai mult, in scopul depasirii situatiei societatea civila a lansat la
04 mai 2009 o Foaie de parcurs prin care au fost stabilite cateva
prioritati esentiale pentru restabilirea ordinii de drept, echilibrului
si separarii reale a puterilor in stat precum si respectarii
drepturilor fundamentale ale cetatenilor Republicii Moldova.
Participantii Conferintei au discutat despre numeroase incalcari grave
ale drepturilor omului, pe de o parte, si inactiunea sau actiunea
inadecvata a institutiilor statului in perioada post-electorala, pe de
alta parte:
Libertatea intrunirilor pasnice
- Faptele colectate vorbesc graitor despre faptul ca, in evenimentele din 6-7 aprilie, politia a actionat inadecvat, nu a impiedicat violentele extreme si s-a eschivat in mod rusinos de la misiunea de a proteja edificiile publice principale;
- Politia a continuat sa ignore normele legale privind asigurarea conditiilor necesare pentru desfasurarea intrunirilor publice si nu a luat masuri eficiente pentru protejarea manifestantilor pasnici si oprirea violentelor;
- Actiunile nejustificate ale politiei nu sunt anchetate eficient de Procuratura Generala;
- Accesul la folosirea echipamentului sonor nu este pus la dispozitia organizatorilor pentru a facilita intrunirile publice;
- Politia nu detine capacitati suficiente pentru a coopera, comunica si dialoga cu organizatorii intrunirilor publice.
Siguranta persoanei si dreptul de a nu fi supus torturii
- Organele de forta au recurs la retineri ilegale in masa, cu aplicarea brutala a fortei fizice, actiuni soldate cu numeroase victime si prejudicii cauzate securitatii indiviudale, fapte de tortura, tratament degradant si inuman;
- Opinia publica, presa independenta si experti independenti au anuntat 4 persoane decedate in urma presupuselor actiuni ilegale ale fortelor de ordine. În contextul lipsei unui raspuns din partea autoritatilor cu privire la aceste presupuneri si a unei anchete rapide si eficiente in aceste cazuri, la cererea rudelor, ulterior una din persoanele decedate a fost deshumata, un expert international confirmand decesul acestuia in urma aplicarii loviturilor (in timp ce certificatul de deces eliberat de autoritati constata o alta cauza a decesului);
- Autoritatile nu au recunoscut oficial si nici nu au condamnat represiunile si gravele abuzuri impotriva drepturilor constitutionale ale cetatenilor, savarsite in masa in perioada 7-12 aprilie 2009. Mai mult, unii reprezentanti ai statului s-au postat in „avocati" ai fortelor de ordine;
- Instantele de judecata au examinat, la 10 aprilie 2009, cauzele deschise protestatarilor pasnici,in afara sediilor lor, cu incalcarea grava a principiilor de drept, in absenta unei asistente corespunzatoare din partea apararii. Încheierile judecatoresti au avut acelasi continut, fiind modificat doar numele persoanelor retinute cu emiterea lor in lipsa unor avocati calificati care urma sa obiecteze impotriva abuzurilor aplicate in Comisariatele de Politie. Judecatorii de instructie au avut un rol formal, care avea scop de a reda o aparenta legala actului de justitie prin emiterea pe banda rulanta a unor incheieri fara examinarea circumstantelor cauzei, in mod obiectiv si sub toate aspectele;
- Organizatiile pentru apararea si promovarea drepturilor omului au colectat informatii despre cazurile de retinere si detentie a persoanelor in legatura cu evenimentele post-electorale. Potrivit acestora, au fost retinute 665 persoane, dintre care cca.9% femei, 3 persoane minore pana la 14 ani si 18 persoane pana la 18 ani. 34% au fot retinute de persoane in civil. 40% au declarat ca nu au avut acces la avocat in conditii legale, 38% nu au fost informati asupra motivului detentiei iar 30% au fost informate numai dupa retinerea lor, 64% au fost obligate sa semneze acte procesuale in absenta asistentei legale, 18% nu au avut acces la servicii medicale, aflandu-se in custodia politiei 64% au fost maltratati si abuzati, in 87% cazuri persoanele din cadrul politiei au fost identificate direct;
- MAI (in special Directia Securitate Interna) nu comunica informatii referitor la preluarea si investigarea cazurilor inregistrate sau publicate de ONG-uri, referitor la colaboratorii care au aplicat rele tratamente fata de persoanele ce au manifestat pasnic si fata de cele retinute.
Libertatea mass-media / Libertatea de exprimare
- Mass-media cu acoperire nationala, in special posturile publice TV si Radio au prezentat unilateral opinii si imagini privind evenimentele postelectorale, utilizand metode de influentare si manipulare a opiniei publice;
- Comportamentul unor surse mass-media, in special al celor publice, tradeaza o dependenta politica si ideologica sfidatoare in raport cu statutul acestora de institutii publice de audiovizual, cu incalcarea flagranta a Codului Audiovizualului si impotriva interesului public pentru care ar trebui sa serveasca ultima reforma din domeniu;
- Lipsa dezbaterilor publice televizate pe probleme actuale ale societatii afecteaza fundamentele democratice ale statului si societatii, incorseteaza pluralismul politic si competitia libera de idei;
- Accesul limitat la sursele tv/radio cu acoperire nationala pentru diverse opinii, subiecte si actori, creeaza avantaje ilicite partidului aflat la guvernare, discriminand opozitia politica si societatea civila.
Functionarea Institutiilor democratice: Legislativ, Executiv si Judiciar
- Principiul separarii puterilor in stat nu este respectat in Republica Moldova, atestandu-se o concentrare excesiva a puterilor statului in mainile unei singure persoane, inclinate spre abuz si autoritarism;
- Asa-zisa „amnistie" declarata de Presedintele in exercitiu in privinta persoanelor retinute/detinute dupa evenimentele din 7 aprilie 2009 a fost lansata in mod populist, cu incalcarea normelor constitutionale in vigoare;
- Presedintele statului a format prin Decretul sau o Comisie de ancheta a evenimentelor post-electorale, fara a se asigura ca aceasta comisie este suficient de reprezentativa, competenta si investita cu suficienta credibilitate publica, ceea ce a erodat sansa deblocarii situatiei de criza politica de dupa alegerile esuate din aprilie 2009;
- Observatorii nationali si internationali au notat ilegalitatea detinerii concomitente a unor functii oficiale cu participarea unor demnitari ai statului in cadrul campaniei electorale, ceea ce contravine principiului de asigurare a conditiilor egale pentru concurentii electorali, prevazut de Codul Electoral si Constitutia RM;
- Curtea Constitutionala a admis omisiuni la examinarea aspectelor privind durata mandatului si incompatibilitatii functiei de sef al statului si a celei de presedinte al legislativului Republicii Moldova;
- Institutia avocaturii a admis examinarea cauzelor in incinta Izolatoarelor de detentie preventiva devenind participanti ai acestor ilegalitati.
Luand act de aceste fapte condamnabile, noi, participantii la
conferita „Functionarea institutiilor democratice si Drepturile Omului
in perioada post-electorala in Moldova", dorim sa recomandam cu
insistenta autoritatilor moldovene urmatoarele actiuni:
- Asigurarea unui climat european de alegeri in Republica Moldova, desfasurate in mod democratic, liber si corect cu inlaturarea incalcarilor depistate in alegerile esuate din aprilie 2009;
- Asigurarea libertatii intrunirilor si actiunilor pasnice de protest, in conformitate cu standardele internationale;
- Lichidarea cenzurii politice, asigurarea respectarii de catre mass-media a normelor legale si standardelor profesionale, precum si sanctionarea discursului virulent si anti-democratic in presa scrisa si electronica;
- Asigurarea accesului liber, nediscriminatoriu si egal al tuturor actorilor importanti din cadrul societatii civile, inclusiv al partidelor politice la posturile publice de TV si Radio (Teleradio-Moldova), aflate in serviciul publicului;
- Invitarea unei Misiuni Internationale de Monitorizare a mass-media in Moldova, si accelerarea reformarii eficiente a Audiovizualului Public pentru a determina activitatea acestuia conform normelor legale si principiilor profesionale;
- Organizarea dezbaterilor publice televizate pentru a informa si educa populatia in spiritul valorilor democratice;
- Recunoasterea publica de catre reprezentantii institutiilor de stat a abuzurilor comise in perioada imediat urmatoare alegerilor parlamentare, identificarea si anchetarea conform normelor si procedurilor legale a persoanelor violente, care au participat la vandalizarea institutiilor statului;
- Anchetarea si sanctionarea persoanelor si colaboratorilor fortelor de ordine, care au aplicat tortura si maltratat persoane
- Transferul imediat al izolatoarelor de detentie preventiva de la MAI catre Ministerul Justitiei, una din prioritatile PNADO pentru perioada 2004-2008 si, respectiv PAUERM;
- Urgentarea procesului de elaborare a proiectului PNADO (2009-2012) cu adaptarea acestuia in conformitate cu Rezolutiile si Recomandarile institutiilor internationale;
- Investigarea cazurilor de Procuratura Generala, MAI si alte institutii de stat, in termeni prioritari a cazurilor de rele tratamente aplicate fata de persoanele retinute/detinute; acordarea asistentei necesare in vederea imbunatatirii starii psiho-emotive a colaboratorilor OAI;
- Reiterarea necesitatii unei investigatii de catre o Misiune Internationala de Investigare a tuturor actiunilor si abuzurilor post-electorale cu invitarea imediata a unei astfel de Misiuni. Asigurarea conditiilor necesare pentru delegarea de catre UE a unei Misiuni de Consolidare a Institutiilor de drept si de securitate interna („Rule of Law" Mission): institutii mass-media, justitie, procuratura, politie, servicii de securitate, precum si alte institutii relevante;
- Investigarea independenta a tuturor actiunilor intreprinse in perioada 6-15 aprilie, concomitent cu desfasurarea unei anchete credibile internationale, eventual sub egida UE;
- Depolitizarea functiei Presedintelui RM, prin detasarea sa de afilierea la orice partid politic - in contextul faptului ca Republica Moldova este o republica parlamentara si responsabilitatea pentru guvernare trebuie sa si-o asigure prim-ministrul Republicii Moldova.
Pozitia Coalitiei pentru promovarea legii si activitatilor de voluntariat
referitor la declararea de catre Comisia Europeana a anului 2011 - Anul European al Voluntariatului
Coalitia pentru promovarea legii si activitatilor de voluntariat, in calitate de structura non-formala de promovare si consolidare a politicilor de stimulare a voluntariatului in R. Moldova, saluta decizia Comisiei Europene de declarare a anului 2011 - Anul European al Voluntariatului. Consideram oportuna implicarea statelor non-membre ale Uniunii Europene in organizarea si desfasurarea Anului European al Voluntariatului, pentru fortificarea unei comunicari eficiente intre UE cu tarile vecine.
În baza obiectivelor Uniunii Europene asupra Anului European al Voluntariatului, Coalitia pentru promovarea legii si activitatilor de voluntariat isi propune urmatoarele obiective la nivel national:
- Adoptarea si implementarea politicilor de stimulare a voluntariatului in R. Moldova - Coalitia isi doreste din partea factorilor de decizie (Parlament / APC / APL) aprobarea legii cu privire la voluntariat si elaborarea in comun a mecanismelor de implementare a politicilor de voluntariat, inclusiv la nivel local.
- Dezvoltarea parteneriatelor locale si regionale in promovarea voluntariatului - pentru a face schimb de experienta intre organizatiile active la nivel local, national si regional, inclusiv parteneriate in regiunea Marii Negre, precum si din statele-membre ale UE.
- Sporirea implicarii cetatenilor in activitati de voluntariat - promovarea cost-beneficiilor activitatilor de voluntariat pentru consolidarea capitalului social si oferirea modelelor de participare la nivel local a cetatenilor in rezolvarea problemelor comunitare.
Prin indeplinirea acestor obiective, Coalitia pentru promovarea legii si activitatilor de voluntariat isi propune atingerea urmatoarelor rezultate:
- o retea regionala de comunicare in organizarea si desfasurarea Anului European al Voluntariatului.
- Contributia voluntariatului, cuantificata in bani, sa ajunga la 0,5% din Produsul Intern Brut al R. Moldova.
- Ministerul Educatiei si Tineretului al R. Moldova a adaptat programa scolara pentru facilitarea implicarii elevilor in activitati de voluntariat.
- Sectorul antreprenorial s-a angajat in recunoasterea, incurajarea si promovarea voluntariatului sprijinit de angajator.
- ONG si grupurile de initiativa coordoneaza Programe de voluntariat implicate activ in rezolvarea problemelor comunitare.
În acest sens, Coalitia pentru promovarea legii si activitatilor de voluntariat:
- solicita suport din partea Comisiei Europene si Consiliului Europei in promovarea locala (R. Moldova) a procesului de organizare si desfasurare a Anului European al Voluntariat, inclusiv a Conferintei Nationale de consolidare a politicilor de stimulare a voluntariatului.
- invita Guvernul R. Moldova pentru organizarea unui grup de lucru intersectorial pentru elaborarea Planului de actiuni si bugetului necesar desfasurarii Anului European al Voluntariatului.
- incurajeaza implicarea statelor non-membre ale Uniunii Europene in formarea unei retele regionale de comunicare care sa faciliteze cooperarea cu Comisia Europeana in procesul de organizare si desfasurare a Anului European al Voluntariatului cu tarile vecine ale UE.
- evidentiaza necesitatea implicarii societatii civile si institutiilor publice din R. Moldova in promovarea si stimularea activitatilor de voluntariat.
Pentru detalii suplimentare Va rugam sa contactati:
Asociatia "Tinerii pentru dreptul la viata" (TDV)
Secretariatul Coalitiei pentru promovarea legii si activitatilor de voluntariat
Tel.: +373 22 567 551, fax: +373 22 567 489
GSM: +373 69 80 76 92
E-mail: tdv_secretariat@yahoo.com
Blog: www.tdvmoldova.wordpress.com
*Coalitia pentru
promovarea legii si activitatilor de voluntariat a fost creata in august 2006 de catre 5
ONG active in domeniul voluntariat. Scopul Coalitiei este promovarea si
facilitarea implicarii tinerilor in activitati de voluntariat organizate de
persoanele juridice de drept public si de drept privat fara scop lucrativ.
Coalitia pentru promovarea legii si activitatilor de voluntariat este
promotorul celor mai importante activitati de voluntariat organizate anual in
R. Moldova.
Mai multe articole …
- Radiodifuzori cu mare acoperire teritoriala devin tot mai partizani, observatori media
- ONG Eco-TIRAS Impotriva Republicii Moldova
- Initiativa moldo-poloneza in domeniul agroturismului
- Cafeneaua Societatii Civile: "ONG pot furniza subiecte de calitate pentru media?
- LADOM prezinta constatarile de monitorizare a perioadei electorale
- Monitorul Oficial al Drepturilor Copilului in Moldova, Nr. 6 (10)
- CHDOM cere Rusiei compensatii pentru moldovenii deportati acum 60 de ani
- Ei nu au casa! Tu le-ai dat o Speranta!
- ONG-uri cer din nou tragerea la raspundere a tortionarilor
- ONG-uri cer pedepsirea celor care admit si aplica tortura in Moldova
Pagina 3135 din 3708
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md





