Știri sociale
- Detalii

Scurt istoric. Asociația Obștească ”PRODOCS” este o echipă de profesioniști coordonată de Președinta, Cristina Coroban, magistru în asistență socială. De 16 ani, ”PRODOCS” oferă sprijin copiilor în situație vulnerabilă din centrele de plasament pentru a avea acces la educație de calitate, a se putea integra în societate și pentru a deveni adulți responsabili. Asociația a implementat variate proiecte care oferă suport informațional și consultativ profesorilor, specialiștilor din domeniul asistenței sociale și protecției copilului, prin organizarea atelierelor de lucru, sesiuni de informare și instruire, sesiuni de mentorat cu antrenarea formatorilor și aplicarea metodelor și tehnicilor inovative de abordare în educație.
Obiectivele trasate de ”PRODOCS” sunt:
• Dezvoltarea de programe/servicii sociale care să răspundă nevoilor reale ale copiilor, tinerilor și persoanelor în situație vulnerabilă;
• Susținerea drepturilor persoanelor cu risc de marginalizare și excluziune socială;
• Inițierea și susținerea unor inițiative de dezvoltare cu focusarea pe parteneriatul local, care pot contribui la îmbunătățirea calității vieții.
Perspective. Asociația Obștească ”PRODOCS” implementează în perioada 2023 – 2025 etapa a 3-a a proiectului ”Incluziunea socio-școlară a copiilor din Centrele de Plasament: de la Vulnerabilitate, la Incluziune” cu suportul financiar al Fundației pentru Copii ”Pestalozzi” din Elveția, proiect coordonat de către Ina Gorcea.
Scopul general al proiectului este de a contribui la îmbunătățirea accesului la educație de calitate prin asigurarea incluziunii socio-educaționale a beneficiarilor din 8 Centre de Plasament partenere din raioanele: Anenii Noi, Drochia, Fălești, Glodeni, Hâncești, Telenești, Ștefan Vodă. Partenerii noștri instituționali sunt 8 Centre de plasament temporar, 12 instituții de învățământ, 6 Direcții de Asistență Socială și Protecția Familiei, 7 Direcții de Educație, și 1 Primărie.
Beneficiarii proiectului sunt copii separați de părinți, inclusiv copii victime a violenţei, neglijării, exploatării şi traficului și, după caz, copii cu dizabilități accentuate și medii, cu vîrsta cuprinsă între 4 și 18 ani, și care nu pot fi plasați în Familia extinsă, în Serviciul Casă de copii de tip familial, Serviciul de asistenţă parentală profesionistă sau Serviciul Casa comunitară pentru copii în situație de risc.
Obiectivele proiectului se realizează prin desfășurarea activităților pe 3 nivele: 
- la nivel de Centre de plasament, prin activități de suport școlar la disciplinele de bază (Limbi, Matematică, Științe) și dezvoltare a abilităților sociale și de viață, adresate copiilor;
- la nivelul instituțiilor de învățământ, prin activități de instruire și mentorat pentru profesori, cadre manageriale, și oportunități de participare a copiilor în procesul decizional al școlii/centrului; 
- la nivel de autorități publice locale prin ateliere de lucru, advocacy și ajustare a cadrului normativ ce se referă la serviciul de plasament temporar.
Implementarea activităților proiectului generează următoarele beneficii:
1) Dezvoltarea competențelor școlare și a abilităților de trai independent și orientare profesională a copiilor din cele 8 Centre de plasament incluse în proiect;
2) Dezvoltarea abilităților parentale și a cunoștințelor de îngrijire și protecție a copiilor pentru părinții și/sau membrii familiilor extinse ai copiilor din cele 8 Centre de plasament pentru facilitarea creării unui mediu familial favorabil pentru reintegrarea copiilor în familie și asigurarea dezvoltării armonioase a acestora;
3) Crearea oportunităților de participare și implicare a copiilor în procesul decizional al Centrului/școlii prin implementare de micro-proiecte;
4) Consolidarea cunoștințelor, atitudinilor și practicilor în domeniul educației incluzive și lucrului cu copii din grupurile vulnerabile pentru administrația școlilor și cadrele didactice din cele 12 instituții de învățământ partenere proiectului;
5) Îmbunătățirea cooperării și consolidarea cunoștințelor și competențelor echipelor multidisciplinare din raioanele partenere în monitorizarea accesului copiilor la educație și servicii comunitare de calitate în perioada post-plasament;
6) Elaborarea de suporturi metodologice clare și eficiente pentru personalul Centrelor de plasament necesare în lucrul cu copiii și părinții/familiile extinse ai acestora;
7) Dezvoltarea și îmbunătățirea documentelor strategice și operaționale, politici și proceduri interne ale serviciului de plasament pentru a asigura protecția copilului și bunăstarea acestuia pe parcursul perioadei de plasament și post-plasament.
Realizări curente în cele 8 Centre de plasament partenere:
Echipa proiectului este orientată să lucreze la ”firul ierbii” cu copiii în situații vulnerabile, părinții sau membrii familiilor extinse, angajații Centrelor de plasament, profesorii din cele 12 instituții de învățământ și echipele intersectoriale locale. 
Pe parcursul anului 2023, s-au înscris următoarele rezultate:
- 8 Consilii ale Copiilor din centrele partenere constituite și funcționale;
- 110 copii din centre au beneficiat de suport școlar pentru disciplinele engleză, matematică și științe. Suplimentar copiii au participat la activități dezvoltative realizate în baza Ghidului de dezvoltare a abilităților de viață și carieră, elaborat în cadrul proiectului;
- 70 părinți/membri ai familiilor extinse au fost implicați în programul de dezvoltare a abilităților parentale, conform Ghidului de Educație Parentală, elaborat prin proiect;
- 297 profesori și reprezentanții ai serviciului de asistență psiho-pedagogică instruiți cu referire la ”Comportamente distructive la adolescenți”, ”Diminuarea stereotipurilor de gen în educație” și ”Măsuri de protecție împotriva bullying-ului”; ”Practici centrate pe copil aplicate de profesori la variate discipline”;
- 38 cadre manageriale ale instituțiilor de învățământ și Centrelor de plasament au discutat despre dificultăți și succese întâmpinate în aplicarea Politicilor de Protecție a Copilului, ”Educaţia de gen în cadrul parteneriatului familie-şcoală” și ”Supervizarea profesională în asistența socială”;
- 130 angajați ai centrelor de plasament și reprezentanți ai Direcției de asistență socială și-au îmbunătățit abilitățile cu referire la elaborarea și aplicarea Managementului de caz și a Planului Individualizat de Asistență, Rolul și responsabilitățile autorității tutelare locale în protecția copiilor aflați în situație de risc, Lucrul echipei multidisciplinare cu adolescenții cu comportament deviant;
- 17 unități de echipamente IT (tablă interactivă, proiector, laptop, imprimante, boxe/căști audio, etc) donate Centrului Comunitar Multifuncțional de Asistență Socială ”Încredere” din or. Glodeni și Centrului Multifuncțional de Asistență Socială ”Nufărul Alb” din s. Glinjeni, r. Fălești, în scopul asigurării accesului beneficiarilor la educație de calitate și utilizare în procesul de învățare fizic/la distanță, precum și însușirea materialului didactic predat conform curriculumului școlar, îmbunătățirea abilităților IT, cât și utilizarea acestora în cadrul activităților proiectului în incinta centrelor.
- 8 seturi de documente ce se referă la Politica de Protecție a Copilului pentru cele 8 Centre de plasament temporar partenere proiectului au fost analizate în scopul îmbunătățirii ulterioare, în scopul asigurării unui mecanism de protecție a copilului împotriva oricărei forme de violență, neglijare sau exploatare, prin aplicarea unui sistem de reguli și proceduri pentru prevenirea și reacționarea la astfel de situații.
Proiectul ”Incluziunea socio-școlară a copiilor din Centrele de plasament: de la Vulnerabilitate, la Incluziune” promovează incluziunea socială și educațională a copiilor aflați în situație vulnerabilă prin implicarea tuturor actorilor comunitari în crearea unui mediu socio-școlar sigur pentru dezvoltarea fiecărui copil. Cooperarea intersectoriala se consolidează prin participarea la evenimente comune și implicarea actorilor locali pentru garantarea interesului superior al copilului.

Programul de susținere a femeilor în afaceri, „Ellevator. Level up Women Accelerator”, lansat pe 16 septembrie de UN Women și Yep!Moldova, a ajuns la etapa finală. În urma celor 4 luni de instruire și mentorat, 15 antreprenoare din Moldova, desemnate câștigătoare, vor primi câte un voucher în valoare de până la 60 000 lei pentru a-și moderniza afacerea, procura echipament nou și a trece la un alt nivel de dezvoltare, inclusiv prin extinderea pe piețele externe. Programul a fost deschis pentru participare femeilor din Republica Moldova și Ucraina care dețin o afacere.
 Din septembrie și până în decembrie 2023, la program au participat 40 de antreprenoare  care au avut drept obiectiv îmbunătățirea produselor și serviciilor, implementarea inovațiilor, îmbunătățirea proceselor de lucru în cadrul afacerii pe care o administrează, accesarea de noi piețe și extinderea numărului de clienți. Totodată, proiectul s-a concentrat pe dezvoltarea abilităților digitale și pe utilizarea noilor tehnologii pentru a crește competitivitatea afacerilor.
Programul a inclus bootcampuri, sesiuni de mentorat cu cei mai buni experți și cele mai bune experte din țară în domenii precum finanțe, gestiunea de proiecte, antreprenoriat creativ, marketing digital și branding, dar și o etapă importantă de evaluare a necesităților de dezvoltare a afacerii.
În rezultatul evaluării necesităților în afaceri și a sesiunilor de mentorat , din cele 40 de echipe înregistrate, 15 afaceri au ajuns până la etapa finală, parcurgând cu succes toate etapele programului și demonstrând rezultate scalabile cu potențial de extindere. Aceste echipe vor beneficia de vouchere pentru procurare de echipamente și/sau servicii de dezvoltare în valoare de până la 60 000 lei fiecare.
Dintre echipele câștigătoare, se remarcă companii dintr-o varietate de sectoare, de la industria alimentară, producerea mobilei din plastic reciclat, industria textilă, cosmetice și până la jocuri de societate și producție video.
Felicitări echipelor câștigătoare: Biolactis, Top Candles, Recycline, Aufpet, mūna, Brasoveanka, Sedefkrem, CornLine, CRISTALIN, Guga Gaga, Inima Pura, Maryco, Laen Studio, Mămica Alăptează, Generation Gap.
Proiectul și-a propus să acopere toate regiunile Republicii Moldova pentru a crea șanse egale în rândul femeilor din toată țara de a avea acces la educație și finanțare. Programul a fost implementat de Generația Nika și Yep!Moldova, cu susținerea UN Women, și finanțat de Suedia.
Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, în colaborare cu Parteneriatul pentru Transparență (PTF) din SUA, au lansat marți, 19 decembrie 2023, Platforma Națională pentru Achiziții Publice (PNAP), în cadrul proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice”. PNAP va fi un forum național de discuție, un mecanism permanent de comunicare și dialog pentru toți actorii din sectorul achizițiilor publice - autorități responsabile de politici, control, reglementare, autorități/entități contractante, și operatori economici. Alături de IDIS, din PNAP fac parte și alte 3 organizații ale societății civile delegate din partea Coaliției de Monitorizare a Achizițiilor Publice.
Misiunea PNAP este îmbunătățirea eficienței, transparenței și integrității sistemului național de achiziții publice prin abordarea problemelor din sistem, identificarea soluțiilor, precum și propunerea acestora, sub formă de recomandări, pentru a fi integrate în politici, de către decidenți. Membrii PNAP reprezintă autorități și organizații interesate de funcționarea și viabilitatea sistemului național de achiziții publice.
În cadrul ședințelor care vor fi organizate trimestrial, membrii PNAP vor aborda subiecte prioritare, vor adopta poziții comune în legătură cu problemele și provocările sistemului de achiziții publice, vor formula recomandări și vor contribui la elaborarea politicilor și implementarea soluțiilor pentru depășirea provocărilor.
Diana Enachi, coordonator monitorizare achiziții publice la IDIS „Viitorul”, a spus că această inițiativă a fost gândită pentru a facilita dialogul dintre reprezentanții sectorului de achiziții publice și a discuta acele carențe, probleme, dificultăți, pe care le întâlnesc în procesul de achiziție publică. „Scopul final al activității acestei platformei este de a găsi soluții, gândi noi politici pentru a rezolva problemele din sectorul achizițiilor publice. Nu neapărat la fiecare problemă și la fiecare ședință vom găsi soluții simple, clare, care pot fi implementate ușor, dar această comunicare și faptul că ne adunăm cu toții la aceeași masă, este un pas înainte pentru remedierea acelor dificultăți care sunt sesizate de către noi cei din societatea civilă, ca urmare a procesului de monitorizare”, a spus Diana Enachi.
Liubomir Chiriac, director executiv al IDIS „Viitorul” a declarat că sectorul achizițiilor publice reprezintă circa 10% din Produsul Intern Brut (PIB) al Republicii Moldova și 20-25% din Bugetul Public Național. „Este un sector foarte important pentru dezvoltarea țării. Achizițiile publice performante duc la soluționarea multor provocări, care se referă la disciplina financiară, modernizarea administrației publice, deschiderea de noi locuri de muncă, lupta împotriva corupției, creșterea încrederii cetățenilor în stat etc. Achizițiile publice se referă la transparență, echitate, buna guvernare, dar se referă și la pregătirea insuficientă a membrilor grupurilor de lucru responsabili de procesul de planificare și pregătire a documentelor, se referă și la insuficiența transparenței, controlului intern, a procesului de monitorizare și evaluare. Sunt încă foarte multe constrângeri în acest domeniu, deși s-au depus eforturi și s-au obținut rezultate”, a declarat Liubomir Chiriac.
Hady Fink, director de proiect, Parteneriat pentru Transparență (PTF), a afirmat că proiectul este unul valoros, în special datorită rezultatelor deja obținute și datorită parteneriatului cu IDIS „Viitorul”. „Mulțumesc Guvernului SUA pentru acest sprijin și noi cei de la PTF folosim acest moment ca să facem această schimbare.. Ne dorim ca acest proiect să nu treacă neobservat. Ne bucurăm că există acest interes din partea autorităților. Cu ajutorul societății civile sperăm că vom îmbunătăți acest sector, contribuind la o agendă ce va aduce mai multă transparență și integritate în achizițiile publice din Republica Moldova și va îmbunătăți cu adevărat sistemul”, a afirmat Hady Fink.
Lilia Radul, consultant principal în cadrul Direcției achiziții publice a Ministerului Finanțelor, a menționat că instituția pe care o reprezintă este mereu deschisă să colaboreze cu societatea civilă. „De nenumărate ori ne întâlnim la discuții, mese rotunde, ședințe. Avem semnat și un memorandum cu IDIS „Viitorul”. Noi mizăm în continuare pe suportul societății civile, pe curajul și ambiția voastră de a identifica problemele , lacunele, ilegalitățile din acest domeniu, care este foarte important pentru țară. Achizițiile publice sunt despre banii publici”, a menționat Lilia Radul.
Potrivit lui Sergiu Lazarencu, deputat în Parlamentul Republicii Moldova, membru al Comisiei economie, buget și finanțe, odată cu lansarea negocierilor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană (UE), țara va fi eligibilă să acceseze fonduri, care vor trebui să fie absorbite rapid, calitativ și cu respectarea cadrului legal. „În acest context, este important să întreprindem măsuri pentru îmbunătățirea domeniului achizițiilor publice la toate nivelurile de guvernare, dar și să creștem implicarea societății civile în procesele decizionale de la toate nivelurile. Parlamentul va acorda tot suportul necesar în vederea dezvoltării unui sistem de achiziții publice capabil să furnizeze valoare pentru bani în utilizarea fondurilor publice și cu siguranță va fi receptiv și va susține toate propunerile bune care vor veni de la această platformă”, a declarat Sergiu Lazarencu.
Julie Limoges, șefa Unității Economice, Ambasada Statelor Unite ale Americii, a precizat că SUA este întotdeauna deschisă să susțină inițiative axate pe astfel de activități importante. „Achizițiile publice transparente sunt o componentă esențială a unui guvern transparent. Asta dă asigurări că fondurile publice se vor absorbi rapid, iar beneficiile vor fi în interesele cetățenilor. Valoarea achizițiilor publice acționează în direcția bunăstării cetățenilor. Contribuie și la dezvoltarea economică. Așa cum Republica Moldova parcurge drumul de aderare la UE, va trebui să se asigure că sistemul de achiziții publice se conformează standardelor practice și teoretice europene. Sprijinim Republica Moldova în consolidarea achizițiilor publice și în vederea edificării unei societăți mai prospere”, a precizat Julie Limoges.
La rândul său, Carolina Ungureanu, vicedirectoare, manager de proiect la IDIS „Viitorul”, a menționat că obiectivul principal al platformei este de a veni cu recomandări de îmbunătățire a sistemului de achiziții publice, iar scopul final este acela de a avea eficiență în utilizarea banilor publici și consolidate capacitățile tuturor actorilor implicați în acest proces. „Noi cei de la IDIS „Viitorul”, în permanență venim cu recomandări de îmbunătățire a cadrului legal. Atunci când sunt publicate anumite documente pentru a fi discutate, noi suntem cei care ne oferim cu expertiza și suportul necesar. Experiența Republicii Moldova se dorește a fi transpusă ulterior și în alte țări, organizații și instituții, în calitate de bună practică. Ne bucură faptul că munca pe care o depunem zi de zi la IDIS „Viitorul”, în domeniul achizițiilor publice, se oglindește în rezultate palpabile. Faptul că sunteți astăzi aici, membri ai acestei platforme, înseamnă că vă doriți discuții și cooperare, că este nevoie să ne întâlnim la aceeași masă, toți actorii, pentru a aborda problemele, pentru a vedea viziunile, uneori diferite, dar să fie găsit acel consens”, a menționat Carolina Ungureanu.
În partea a doua a evenimentului, a a avut loc prima ședință de lucru a PNAP. Discuțiile s-au axat pe problemele și provocările și ordin legal, procedural și tehnic, din domeniul achizițiilor publice de lucrări. Membrii PNAP, au enunțat problemele, venind în același timp cu soluții și recomandări pentru depășirea lor. Secretariatul PNAP este asigurat de către IDIS „Viitorul”, care a colectat problemele identificate și recomandările formulate în vederea depășirii lor. Acestea urmează a fi aduse la cunoștința instituțiilor abilitate cu atribuțiile necesare pentru a le studia și a le pune în practică.
------------------------------------------
Proiectul „Consolidarea integrității în achizițiile publice” este implementat de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul, în parteneriat cu Parteneriat pentru Transparență (SUA). Proiectul urmărește susținerea reformelor în domeniul achizițiilor publice în Moldova, care vor spori transparența și corectitudinea achizițiilor publice prin împuternicirea cetățenilor de a responsabiliza instituțiile relevante.
IDIS „Viitorul” este un think tank independent, înființat în 1993 care combină cercetarea socială, politică și economică cu componente solide de advocacy. Instituția realizează cercetări aplicate de monitorizare pe mai multe domenii: economie, politica socială, politicile UE, dezvoltarea regională, dar și riscurile de securitate și de politică externă.
Partnership for Transparency (PTF) are sediul în Washington DC și are misiunea este de a promova abordări inovatoare conduse de societatea civilă pentru îmbunătățirea guvernanței, creșterea transparenței, promovarea statului de drept și reducerea corupției în țările în curs de dezvoltare și în curs de dezvoltare. Din 2000, PTF a susținut peste 250 de proiecte care vizează promovarea implicării ONG-urilor în decizii, procese și legi care impun transparența și responsabilitatea în achizițiile publice.
Mai multe articole …
- EU Debates Cafe: Ce urmează după reuniunea Consiliului European din decembrie?
- 10 cele mai bune inițiative energetice, premiate la Gala „Moldova Eco Energetică 2023”
- Independență financiară și idei de startup la 14 ani – O nouă promoție de adolescenți și adolescente cu gândire antreprenorială a absolvit programul Startup101
- Sute de moldoveni au donat produse pentru persoane social-vulnerabile. A 3-a ediție a campaniei „Să fii Moș Crăciun e Simplu!” a adunat 2,5 tone de produse alimentare, de igienă și jucării
- A apărut emisiunea radiofonică nr. 6 / 2023 din ciclul „Acces Egal pentru Toți”
- Oportunitate unică pentru Femeile Antreprenoare: descoperă potențialul inovațiilor în energie și cum poți accesa granturi în acest domeniu
- #NEXT4EU: IPRE a organizat o vizită de studiu pentru 9 reprezentanți ai societății civile din Germania
- Studiu: O parte dintre televiziunile moldovenești dezinformează în mod intenționat și manipulează societatea, acționând în interesele Federației Ruse
- 8 Cafenele de implicare publică cu participarea tinerilor și a reprezentanților APL au fost organizate în localitățile rurale din raionul Leova și Cantemir
- Anunț de achiziție a serviciilor de elaborare a platformei web pentru Asociația Grupul de Acțiune Locală ”Vasile Stroescu”
Pagina 118 din 3701
- AO Asociația pentru Abilitarea Copilului și Familiei ”AVE Copiii” объявляет набор на должность Специалиста по защите прав ребёнка
- Șef al Direcției investiții și protejarea investițiilor, Instituția Publică Agenția de Investiții
- Concurs pentru funcția de specialist principal al Secției consultanță, comunicare și informare din cadrul IP CNED
- The International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC) is seeking an Officer, Finance to join its team in Chisinau
- Data Analyst/eSocial Platform, Short-Term (NPSA-8), Digital Transformation - UNDP Moldova
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md
 
	       
	      







