Povești de Succes
- Detalii
Specialiști din cadrul centrelor de plasament pentru vârstnici, ai unor centre comunitare multifuncționale și ai structurilor teritoriale de asistență socială care gestionează astfel de centre au fost instruiți cum să aplice formule de calculare a costurilor acestor servicii sociale. Exercițiul este necesar pentru ca, în viitor, astfel de formule să fie puse în practică și să contribuie la o mai bună planificare și finanțare a serviciilor sociale. Formulele fac parte dintr-o metodologie de calcul a costurilor serviciilor sociale, elaborată de expertele Mariana Ianachevici și Eugenia Veveriță, sub coordonarea AO Institutului Virtutes Civilis, în cadrul proiectului „Organizațiile societății civile acționează pentru servicii sociale mai bune”.
Elaborarea formulelor de calcul din cadrul metodologiei de costificare a început în anul 2022, documentul fiind consultat și ajustat, pe etape, cu participarea atât a reprezentanților autorităților publice centrale și locale, cât și a prestatorilor privați de servicii sociale. „Noi am elaborat patru formule de costificare a serviciului social per client/beneficiar la situația de până la începutul reformei sistemului de asistență socială, cunoscută ca „Restart”: formula de calcul pentru serviciu Echipa mobilă, formula pentru serviciu Asistența Parentală Profesionistă și formulele de calcul pentru centrul comunitar funcțional și centre de plasament pentru copii în situații de risc. Apoi am fost nevoite să punem activitatea pe pauză pentru un timp, ca să înțelegem dacă formulele elaborate vor putea ajuta în noua conjunctură de finanțare și organizare. Ne-am clarificat și am înțeles că, în esență, componentele costurilor nu se schimbă. Formula este un instrument care ajută prestatorul de servicii să-și calculeze exact de câți bani are nevoie ca să presteze un serviciu de calitate pentru toți clienții care au nevoie de acest serviciu. Asta înseamnă că formula ar trebui să ajute atunci când se fac planificările pentru fonduri bugetare destinate serviciilor sociale”, explică Mariana Ianachevici.
Cele patru formule au fost pilotate în anul 2023 și au fost folosite de specialiști la realizarea previziunilor pentru sistemul serviciilor sociale pentru anul 2024. Între timp, Ministerul Muncii și Protecției Sociale a propus ca în cadrul proiectului să fie elaborate încă patru formule de calcul, pentru alte categorii de servicii sociale. „Astăzi facem o sesiune de instruire, aproape similară cu una pe care am făcut-o la începuturi, când am construit primele patru formule. Am luat trei servicii care sunt aproape similare, deoarece toate au la bază centrul – fie centru de plasament, fie prestarea unor servicii de zi în cadrul unui centru. Deci avem reprezentanți ai centrelor de plasament temporar pentru copii aflați în situație de risc, ai centrelor de plasament pentru persoane vârstnice și ai centrelor comunitare multifuncționale. Încercăm să facem claritate cum funcționează cele trei servicii și încercăm să le arătăm deja o viziune a noastră cum ar trebui să arate această formulă de calcul pentru asemenea tipuri de servicii. Vom avea și etape de consultare, dar mai întâi ar trebui să ne punem de acord pe chestiuni de bază”, mai spune Mariana Ianachevici.
Pe parcursul instruirii, participanții au simulat planificări de bugete pentru servicii sociale și au estimat costuri. „Noi, prestatorii de servicii sociale, uneori nu „riscăm” să prestăm servicii cu plată pentru că, la eventuale controale sau verificări, nu am ști cum să justificăm costurile în lipsa unei metodologii. E nevoie de o metodologie națională, valabilă pe țară, cu formule de cost variabile, în funcție de cheltuielile concrete din teritoriu. Un astfel de exercițiu este foarte oportun, pentru că, de fapt, suntem învățați, la modul practic, cum să aplicăm formulele”, a pus una dintre participante, Inga Ciocan, șefă Direcției protecția persoanelor în vârstă și a persoanelor cu dizabilități din cadrul Direcției generale asistență socială Strășeni.
„Am lucrat, în cadrul instruirii, în subgrupul pentru elaborarea formulei de calcul a serviciilor sociale pentru persoane vârstnice. Vreau să obțin cel puțin abilități minime, inițiale, de aplicare a formulei de cost, pentru a o aplica în cadrul organizării serviciului de plasament pentru persoane vârstnice, pe care îl gestionează complexul „Phoenix”. Formulele sunt foarte utile atât pentru subdiviziunile publice, cât și pentru prestatorii privați, deoarece ne ajută la obținerea finanțării din partea APL-urilor, dar și la crearea unui cost echitabil pentru clienți”, explică un alt participant, Lucian Tilipeț, manager de oficiu la Complexul multifuncțional „Phoenix” din Râșcani.
Nicolae Leucă, șef al serviciului Centru de plasament pentru adulți și vârstnici „Sfântul Vasilie cel Mare” din Sculeni, Ungheni, este de părere că astfel de formule ar fi trebuit elaborate și aprobate mai devreme, așa că așteaptă aplicarea lor cât mai rapidă: „Cred că am întârziat un pic, trebuia încă un an în urmă să vorbim despre costuri. În special în contextul reformei, acum suntem într-o perioadă de incertitudine care sper că nu va dura mult. Este a treia lună din acest an, avem și servicii cu plată, dar nu știm ce metodologie să aplicăm. Până acum Consiliul Raional decidea, la începutul anului, costul de întreținere a unui beneficiar. De exemplu, ultima data, anul trecut costul fusese stabilit de 8 mii de lei/lunar. Din ce știu eu, costul real e mult mai mare. Dar ca să aplici altă cifră, să-i ceri beneficiarului să plătească, trebuie să ai în primul rând o metodologie. Din acest considerent, exercițiu de azi este foarte necesar”.
Metodologia de calculare a serviciilor sociale este elaborată în cadrul proiectului „Organizațiile societății civile acționează pentru servicii sociale mai bune”, finanțat de Uniunea Europeană, cofinanțat și implementat de Fundația Soros Moldova în parteneriat cu IP Keystone Moldova și AO Institutum Virtutes Civilis.
Asociația Bibliotecarilor din Republica Moldova (ABRM) în parteneriat cu Libraries without Borders / Bibliotheque sans Frontieres (BSF). anunță rezultatele apelului de grant lansat în cadrul proiectului „Reducerea vulnerabilității la riscurile de dezastre și consolidarea rezilienței socio-economice în Moldova” în parteneriat cu Libraries without Borders / Bibliotheque sans Frontieres (BSF).
Proiectul „ Reducerea Vulnerabilității la Riscurile de Dezastre și întărirea rezilienței socio-economice în Moldova”, implementat de consorțiul STRIVE: ACTED, IMPACT și BSF, își propune să consolideze reziliența comunităților față de eventuale dezastre naturale (incendii, alunecări de teren, inundații etc.) și cauzate de om (discriminare, violenţă, inechitate socială etc.) din raionul Anenii Noi. Prin activitățile propuse, proiectul va contribui la creșterea capacității societății de a preveni și a minimaliza impactul potențialelor dezastre naturale și umane.
În acest context 5 biblioteci publice din raionul Anenii Noi vor beneficia de echipament și resurse informaționale pentru deschiderea unui HUB – ul rezilienței. Concursul a fost desfășurat în perioada 20 ianuarie – 5 februarie 2024.
În procesul de selecție, drept criterii, s-a luat în considerare și impactul inițiativelor propuse, gradul sporit al riscurilor din localități (pericole naturale), numărul utilizatorilor bibliotecii, dar și acoperirea zonală a întregului raion.
Ținând cont de obiectivul strategic al consorțiului STRIVE și de rolul Hub – ului rezilienței în cadrul proiectului, au fost selectate propunerile de proiect ale următoarelor biblioteci:
- Biblioteca Publică Raională din Anenii Noi;
- Biblioteca Publică Geamana.
- Biblioteca Publică Gura Bîcului;
- Biblioteca Publică Șerpeni;
- Biblioteca Publică Varnița.
Elena PINTILEI, președinta ABRM menționează “În cadrul parteneriatului cu BSF, ABRM intermediază legătura cu membrii săi din raionul Aneni Noi, susține dezvoltarea continua a bibliotecilor și bibliotecarii în demersul lor de a–și îmbunătăți competențele profesionale necesare pentru a contribui la crearea unei societăți alfabetizate, informative, participative și incluzive.”
Normand LEVESQUE, coordonator de programe la BSF Moldova declară “Hub – ul rezilienței va fi un spațiu de informare și învățare deschis, accesibil, non-formal, dotat cu resurse informaționale și echipamente tehnice, unde se vor promova/furniza informații și vor organiza activități, având ca scop creșterea coeziunii sociale și a incluziunii socio-economice la nivel local, iar bibliotecarii vor beneficia de activități educaționale pentru a–și consolida competențele profesionale ”
Asociația Bibliotecarilor din Republica Moldova susține oportunitățile de dezvoltare pentru membrii săi.

La Cahul a finalizat cu succes un proiect în domeniul alfabetizării media și dezvoltării gândirii critice de către Centrul Regional de Dezvoltare Comunitară.
Pe parcursul a 6 luni membrii echipei au mers în localități din 3 raioane cu proiecții de film în cadrul Caravanei filmelor documentare. 14 proiecții de film a 7 filme documentare licențiate care ating diferite teme sociale de interes general atât pentru tineri, cât și pentru alte categorii de vârstă au ajuns la peste 400 de beneficiari. Fiecare proiecție de film a fost urmată de discuții libere asupra tematicii proiecției și s-a soldat cu dezbateri pe diferite teme de interes social.
Proiecțiile au avut loc în cadrul proiectului ”Reziliența societății civile și răspunsul mass media la războiul din Ucraina” ce are drept scop dezvoltarea gândirii critice față de fenomenul propagandei mediatice, promovarea unei culturi de detectare a informației părtinitoare din mass-media tipărită sau cea online.
Proiectul a fost implementat de către Centrul Regional de Dezvoltare Comunitară din mun. Cahul, iar cele mai importante activități au fost:
– Crearea Clubului Media din Cahul și parcurgerea seriei de instruiri privind dezvoltarea gândirii critice. În cadrul acestor cursuri, tinerii s-au familiarizat cu noțiunile legate de mass-media și social media, precum și echo-chamber, bubble, bot, trolling, click-bait, deepfake, fake-news etc; să poarte discuții legate de tehnologiile utilizate cu scop propagandistic, diferite tipuri de conținut media, dar și multe altele.
– Promovarea Caravanei Filmelor Documentare prin intermediul căreia au fost proiectate o serie de filme documentare în instituțiile publice din regiunea de sud în vederea educării cetățenilor în spiritul gândirii critice;
– Vizite de studiu la instituții media regionale la Basarabeasca și Cimișlia, și întâlniri cu jurnaliști locali și regionali pentru a afla din prima sursă cum se lucrează în teren în special în contextul fluxului mare de informații false.
Toate acestea inclusiv au contribuit la dezvoltarea unei culturi informaționale ridicate în rândul tinerei generații, creșterea gradului de conștientizare a tinerilor și profesorilor cu privire la consecințele distribuirii unei informații eronate, permiterea înțelegerii mai vaste cu privire la rolul pe care îl are mass-media în viața noastră. De asemenea, acest proiect contribuie la înțelegerea procesului de lucru a dezinformării în mediul online, fie prin intermediul mass-mediei, fie prin utilizarea rețelelor sociale de către diferiți utilizatori.
Inițiativa organizației face parte din cadrul proiectului regional „Reziliența societății civile și răspunsul mass-media la războiul din Ucraina”, finanțat de Uniunea Europeană/ European Union in the Republic of Moldova și implementat în parteneriat cu Prague Civil Society Centre și Netherlands Helsinki Committee.
Mai multe articole …
- "Живая библиотека" - жизнь во время войны! История Евгении!
- "Живая библиотека" - жизнь во время войны! История Майи!
- "Живая библиотека" - жизнь во время войны! История Альбины!
- "Живая библиотека" - жизнь во время войны! История Олеси!
- "Живая библиотека" - жизнь во время войны! История Вари!
- "Живая библиотека" - жизнь во время войны! История Егора!
- "Живая библиотека" - жизнь во время войны!
- În Cahul a fost finalizat Proiectul ”Integritate în educație și sănătate”
- „Împuternicirea femeilor în mediul rural pentru asigurarea bunei guvernări” – rezultatele atinse la final de proiect
- Women Peace Ambassadors Program backstage news
Pagina 29 din 84
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md






