Oleg Cristal: Reglementarea problemei raioanelor din estul Moldovei prin respectarea integritatii
Oleg Cristal: Reglementarea problemei raioanelor din estul R. Moldova trebuie efectuata cu respectarea principiilor integritatii si suveranitatii tarii.
Agentia de stiri
Info-Prim Neo desfasoara un sondaj de opinie printre lideri ai formatiunilor
politice, exponenti ai societatii civile, formatori de opinie de pe ambele
maluri ale Nistrului cu privire la solutionarea conflictului transnistrean. Sondajul
are drept scop acumularea a cat mai multor puncte de vedere care ar putea
contribui la ameliorarea situatiei existente. Tuturor participantilor le-au
fost adresate aceleasi doua intrebari. De data aceasta raspunde la ele Oleg
Cristal, redactor-sef adjunct la cotidianul „Moldova Suverana", doctorand in
politologie.
- Cum vedeti solutionarea diferendului transnistrean? In ce forma, prin ce
mecanisme si in ce termeni este aceasta posibila?
- Trebuie sa incep cu precizarea ca voi exprima un punct de vedere personal
asupra acestui subiect. Reglementarea problemei raioanelor din estul R. Moldova
trebuie efectuata cu respectarea principiilor integritatii si suveranitatii tarii
noastre, in baza Constitutiei, adoptate in 1994, si a Legii cu privire la
prevederile de baza ale statului juridic special al localitatilor din stanga
Nistrului, adoptata, cu unanimitate de voturi, de catre Parlamentul de la Chisinau,
la 22 iulie 2005. Atat Legea Suprema, cat si cea din vara anului 2005, prevad
caracterul unitar al statului R. Moldova, care cred ca urmeaza a fi pastrat si
dupa solutionarea diferendului transnistrean. Totodata, orice formula de
rezolvare a problemei in cauza trebuie sa presupuna acordarea unei autonomii
largi populatiei din aceste localitati si posibila reprezentare in organele
centrale de la Chisinau, proportional numarului de locuitori ai zonei. Aceasta
nicidecum nu inseamna ca reprezentantii regiunii transnistrene vor face, in mod
obligatoriu, un grup distinct in institutiile centrale, deoarece deschiderea
acestei zone fata de spatiul informational moldovenesc, pentru societatea civila
si partidele moldovenesti ar putea conduce la uniformizarea societatii. Aici
subliniez ca nu am in vedere transnistrizarea R. Moldova, ci mai degraba
europenizarea zonei de est. In aceasta ordine de idei, insist asupra necesitatii
sporirii eforturilor comune ale autoritatilor de la Chisinau, ONG-urilor de pe
ambele maluri ale Nistrului si a donatorilor straini in vederea democratizarii si
europenizarii regiunii transnistrene, odata cu aprofundarea reformelor in acest
sens pe malul drept al Nistrului.
Legea din 2005 prevede si o alta conditie pentru reglementarea acestui diferend
- retragerea prezentei militare straine de pe acest teritoriu. In depozitele de
la Cobasna raman stocate circa 20 de mii de tone de munitii si armament, care
trebuie evacuate ori casate. Atunci va disparea si necesitatea prezentei celor
aproximativ 1500 de militari rusi, care au menirea sa pazeasca aceste stocuri. De
asemenea, actuala misiune de pacificatori este una depasita de timp si
ineficienta. Este imbucurator faptul ca din 1992, cand a fost semnat Acordul de
incetare a focului, nu s-au mai inregistrat ciocniri armate intre reprezentantii
de pe cele doua maluri ale Nistrului. Prin urmare, pastrarea actualilor
pacificatori nu este motivata. Ei urmeaza a fi inlocuiti cu o misiune civila,
cu mandat international (ONU sau OSCE, poate in cooperare cu UE). De altfel,
lipsa tensiunilor armate in zona este explicata prin simplul motiv ca acesta nu
este decat un conflict politic si economic (interese mafiote). Nu exista
tensiuni intre oamenii de rand care locuiesc pe cele doua maluri, ceea ce da
sperante ca diferendul poate fi solutionat usor si rapid.
Orice solutie politica finala privind reglementarea transnistreana urmeaza sa
fie aprobata in cateva trepte. Mai intai de toate, sa fie acceptata de catre
Chisinau si administratia de la Tiraspol, apoi sustinuta in formatul „5+2" (R.
Moldova, administratia de la Tiraspol, OSCE, Rusia, Ucraina + Uniunea Europeana
si Statele Unite). O alta etapa urmeaza sa fie cea de aprobare a formulei de catre
Parlamentul de la Chisinau, dar sa aiba si o sustinere larga in societate. In
sens contrar, orice solutie, fie ea una foarte buna, daca nu este sustinuta de
societate, atunci poate fi usor respinsa sau aplicata ineficient.
Este necesar de acordat si o atentie deosebita viabilitatii unei posibile
formule de reglementare transnistreana, astfel ca aceasta sa duca la
reunificarea si edificarea unui stat eficient si functional. Trebuie evitate
posibilele situatii de blocaj la nivel de stat, astfel ca sa aiba de castigat
toti cetatenii statului reintregit.
Pentru reglementarea transnistreana e nevoie de cooperat cu principalii actori
internationali, care, de altfel, au o implicare directa in procesul de solutionare
(UE, OSCE, Rusia, SUA, Ucraina). Acestia pot contribui nu doar la gasirea unei
solutii viabile, ci si la realizarea unor proiecte concrete ce tin de
infrastructura, dezvoltarea social-economica, dezvoltarea societatii civile,
democratizare etc. UE si SUA au anuntat deja disponibilitatea sa finanteze
generos diverse proiecte de pe urma carora vom avea de castigat cu totii. Intuiesc
ca ar putea exista si alti posibili donatori externi, care ar contribui la solutionarea
multor probleme.
Cand vorbim despre termenii de realizare a unor proiecte de reunificare a unui
stat dezbinat de mai bine de 17 ani ar trebui sa fim prooroci, ceea ce nu
suntem. Cu siguranta, majoritatea, inclusiv din stanga Nistrului, ne dorim ca
problema sa fie solutionata cat mai urgent, pentru ca ea i-a obosit pe toti. Dar,
totodata, trebuie sa tinem cont de proverbul latinesc „Festina lente" (grabeste-te
incet). Repet, avem nevoie de un stat functional.
- In opinia dvs., pe cat de eficiente si de adecvate situatiei create sunt
actiunile pe care le intreprinde actualmente conducerea statului R. Moldova? Cand
credeti ca pot da rezultate eforturile depuse de autoritati si la ce rezultate
ne putem astepta?
- Orice conducere de la Chisinau trebuie sa depuna toate eforturile politice,
diplomatice si economice, in vederea reintregirii tarii. Cu totii remarcam
eforturile sporite ale conducerii R. Moldova pentru gasirea unei solutii
viabile pentru problema raioanelor din estul tarii. In acest sens poate fi mentionat
numarul mare de contacte la nivel bilateral cu participantii la procesul de
negocieri in formatul „5+2". De exemplu, marti, 27 mai, aceasta chestiune a
fost examinata la Bruxelles in cadrul vizitei presedintelui R. Moldova,
Vladimir Voronin, dar si la Chisinau, in timpul vizitei lui Alexei Ostrovski,
presedintele Comitetului Dumei de Stat pentru afacerile cu CSI si relatiile cu
compatriotii a Federatiei Ruse. Este vadita dorinta autoritatilor moldovenesti
de a reglementa cat mai grabnic posibil acest „conflict inghetat". Exista mai
multe premise, care tin de conjunctura regionala si internationala, care dau
sperante la o posibila solutionare a diferendului transnistrean, in conditiile
expuse de mine mai sus, in viitorul apropiat. Din pacate, exista si suficiente
forte (la Tiraspol, pe malul drept al R. Moldova, peste hotarele tarii noastre,
atat in est, cat si in vest) care se opun vehement reglementarii transnistrene.
Prea multe interese tenebre sunt conectate la aceasta „zona gri".
Personal astept doar rezultate bune in reglementarea transnistreana. Aceasta asteapta
majoritatea cetatenilor nostri, care locuiesc despartiti de raul Nistru. Cu
exceptia celor care doresc pastrarea „status quo"-ului sau chiar institutionalizarea
„de jure" a republicii separatiste.