Rezultatele celei de-a sasea etape de monitorizare a modului in care este reflectata campania



Centrul Independent de Jurnalism si Asociatia Presei Independente lanseaza, in cadrul Coalitiei Civice pentru Alegeri Libere si Corecte - Coalitia 2009, rezultatele celei de-a sasea etape de monitorizare a modului in care este reflectata campania electorala pentru alegerile parlamentare de catre principalele mass-media din Republica Moldova.

Concluzii generale

Posturi radio/TV

Ignorand rezultatele monitorizarilor precedente, posturile publice cu acoperire nationala Moldova 1 si Radio Moldova au continuat sa favorizeze intens partidul de guvernamant in buletinele de stiri, care au fost transformate in instrumente de manipulare si propaganda in beneficiul PCRM si detrimentul partidelor de opozitie. Ca si in perioadele precedente de monitorizare, buletinele de stiri ale acestor posturi au fost concepute cu intentia evidenta de a influenta electoratul in favoarea unui singur concurent electoral, discreditand in acelasi timp alti concurenti cu sanse de a accede in Parlament. 

Posturile private NIT si Antena C au avut un comportament similar, cu diferenta ca ele au favorizat PCRM si prin faptul ca nu au organizat dezbateri electorale, limitand astfel posibilitatile partidelor de opozitie de a-si expune platformele si punctele de vedere in diverse probleme. Pe langa faptul ca, in conformitate cu decizia CEC, dezbaterile de la Moldova 1 si Radio Moldova au fost incepute abia dupa o luna de la debutul campaniei electorale, modul lor de organizare nu a stimulat, ci mai degraba a inhibat si a limitat informarea si schimbul de opinii intre concurentii electorali.  

EU TV, de asemenea, a prezentat in mod tendentios, defaimator, atat in stiri, cat si in emisiunile de opinii, unele partide de opozitie, in timp ce PCRM a beneficiat de stiri preponderent pozitive. PPCD a fost favorizat. În pofida faptului ca legislatia interzice campania electorala in ziua precedenta zilei alegerilor, EU TV a difuzat, pe data de 4 aprilie, timp de o ora (22.00-23.00) o emisiune cu caracter electoral in favoarea PPCD si PCRM, discreditand alti concurentii electorali (PLDM, AMN, PL, UCM).

PRO TV, TV7 si Vocea Basarabiei au reflectat campania electorala de pe pozitii pluraliste, ale informarii cat mai echidistante si mai depline a alegatorilor, oferind acces egal tuturor concurentilor electorali. PCRM a fost vizat mai mult prin stiri defavorabile, decat favorabile. În ultima perioada a campaniei electorale, TV7 a favorizat PD. La Vocea Basarabiei s-au difuzat frecvent opinii critice la adresa partidului de guvernamant si, uneori, la adresa unor partide de opozitie. De mentionat ca reprezentantii guvernarii au refuzat ofertele de colaborare ale Vocii Basarabiei si PRO TV. 

Presa scrisa/Agentii de presa/Portaluri web

Numarul de materiale la tema alegerilor, publicate de presa scrisa, precum si suprafata totala a acestora se mentin la acelasi nivel in ultimele saptamani. 

Campania electorala este reflectata in continuare de pe pozitii editoriale diferite. Cateva institutii mass-media sustin neconditionat un singur concurent electoral, criticandu-i sau neglijandu-i pe ceilalti concurenti electorali. Este vorba de ziarele Moldova suverana, Nezavisimaia Moldova, Agentia de stiri Moldpres si portalul www.omg.md care isi construiesc strategia editoriala pe publicarea materialelor elogioase la adresa PCRM si pe denigrarea oponentilor politici ai acestui concurent electoral. Acelasi comportament editorial il are si ziarul Flux, dar in raport cu concurentul electoral PPCD, pe care il promoveaza intens.

O alta categorie de institutii mass-media (ziarele Timpul de dimineata, Jurnal de Chisinau, Moldavskie vedomosti si portalul www.unimedia.md) critica PCRM si sustin sau prezinta in context favorizant alti concurenti electorali, in special pe cei de orientare liberala - PLDM, AMN, PL. 

Celelalte institutii mass-media monitorizate au un comportament editorial care nu indica favorizarea evidenta a unui anumit concurent electoral.

Numarul de materiale care constituie educatie electorala este in continuare foarte mic, astfel institutiile mass-media nu ofera suficienta informatie de interes public pentru cetatenii cu drept de vot din Republica Moldova.

*****

Metodologia de monitorizare a fost elaborata de Oxford Media Research pentru proiectele de monitorizare ale Organizatiei Internationale Campania Globala pentru Libertatea de Exprimare "Articolul 19". Aceasta prevede masurarea indicatorilor: 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica, sursele stirilor, frecventa si durata aparitiei concurentilor electorali in buletinele de stiri, si 2) calitativi - materialele fiind supuse unei evaluari de continut si de context, pentru a determina daca sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui concurent electoral.

Proiectul „Monitorizarea mass-media in campania electorala pentru alegerile parlamentare 2009" se realizeaza in parteneriat cu Institutul de Marketing si Sondaje IMAS-INC Chisinau. Perioada de monitorizare este 5 februarie - 5 aprilie 2009. Rezultatele vor fi facute publice prin rapoarte bilunare, in prima luna a monitorizarii, apoi prin rapoarte saptamanale. Proiectul este sustinut financiar de Fundatia Eurasia din resursele acordate de Agentia Suedeza pentru Dezvoltare si Cooperare Internationala (Sida/Asdi) si Agentia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala (USAID). Opiniile exprimate in aceasta publicatie apartin autorilor si nu reflecta neaparat pozitia finantatorilor.

Coalitia 2009 este o uniune benevola de organizatii neguvernamentale din Republica Moldova care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, transparente si democratice ale Parlamentului Republicii Moldova si continua activitatile de promovare a unor alegeri libere si corecte demarate de Coalitia 2005 si 2007. La moment Coalitia 2009 intruneste peste 70 de organizatii neguvernamentale.

 

www.ijc.md