De ce nu ma intelege lumea?

"Am redactat perfect textul, l-am verificat cu colegii mei, am repetat in fata oglinzii - nu am fost niciodata asa de sigur(a) pe succesul prezentarii mele ... de ce nu ma intelege lumea?"

Ati avut senzatia ca prezentarea voastra perfecta este "irosita" pe un public nereceptiv? Da? Ei bine, vina nu e a ascultatorilor - contrar perceptiei generale oamenii care vin sa ne asculte se asteapta sa fie impresionati pozitiv, sa fie miscati, chiar emotionati de prezentarea vorbitorului. Ei isi doresc ca discursul sa fie un succes care sa le recompenseze asteptarile. Pastrarea votului de incredere pe care il ofera atat de generos publicul e responsabilitatea vorbitorului, iar pentru a reusi in acest demers, e important sa stiti care sunt barierele pe care le puteti intampina si cum sa le depasiti.

La nivelul receptorului, acest bariere pot fi clasificate pe trei niveluri diferite:

  • nivelul valoric: prejudecatile fiecaruia dintre noi influenteaza disponibilitatea noastra de a ne angaja in comunicare; de exemplu, stereotipiile si etichetarile bazate pe diferentele rasiale sau etnice il fac pe receptor sa evite sa asculte pe cel din fata sa.

  • nivelul afectiv: atitudinea receptorului fata de vorbitor influenteaza modul in care/ceea ce accepta din mesaj; de exemplu, atitudinile dumneavoastra ca receptor fata de modul in care se imbraca si se coafeaza vorbitorul pot influenta masura in care veti crede ceea ce spun ei; la fel cum imaginea de sine poate influenta receptarea mesajelor, in special pe cele care va afecteaza stima de sine.

  • nivelul cognitiv: presupunerile, modul in care fiecare dintre noi va completa lipsurile pe care le identifica in prezentarea vorbitorului influenteaza procesarea mesajului; de exemplu, cand vorbitorul considera ca subinteles scopul comunicarii, receptorul, in lipsa informatiei, este liber sa aleaga.

La nivelul emitatorului, cauza cea mai frecventa in crearea barierelor de comunicare o reprezinta transmiterea de mesaje duble. Atunci cand nu exista o coordonare intre comunicarea verbala si cea non-verbala pot aparea probleme de percepere/interpretare a mesajului de catre receptor. De exemplu, atunci cand prin tonul vocii, postura si gestica transmitem un sens care contravine celui aflat in mesajul verbal propriu-zis (in ceea ce spunem), receptorul poate percepe aceasta discrepanta ca o dovada a lipsei veridicitatii celor afirmate si sa puna sub semnul intrebarii sau chiar sa refuze sa va mai asculte.

Pentru a preintampina/depasi aceste bariere, trebuie sa includem in pregatirea si prezentarea discursului nostru urmatorii pasi:

1. Cunoasteti-va publicul - e nevoie sa va adaptati la sistemul lor de valori, dar incearcati sa nu renuntati la propria identitate.

2. Fiti constienti de prejudecatile pe care le au cei care va asculta si in acelasi timp incearcati sa le depasiti pe ale dumneavoastra;

3. Oferiti sansa de reactii la ceea ce spuneti, pentru a nu fi intrerupti sau a plictisi publicul;

4. Oferiti raspunsuri prompte, succinte, clare.

5. Cititi reactiile publicului - invatati sa interpretati mesajele non-verbale ale receptorilor si adaptati-va discursul la semnalele primite.

6. Vorbiti din suflet si invata sa comunici cu tot corpul -prin intonatie si gesturi poti da viata cuvintelor

 

Linda Fischer, Manager programe, FSD

 

 



Pro Bono Banner Placement

Autentificare/Creare cont

Folosiți câmpurile de mai jos pentru a vă loga într-un cont existent.

Folosiți butoanele sociale pentru a vă loga într-un cont existent sau pentru a deschide un cont nou. Pentru a crea un cont nou fără rețele sociale folosiți linkul de aici

Am uitat Login-ul | Am uitat parola