Motivarea personalului

employee-motivationMotivarea personalului este o tema foarte actuala pentru managerii si directorii ONG-urilor. Desi recunosc importanta acestui subiect, liderii ONG-urilor, in special cei incepatori, au citeva idei preconcepute, sau mai bine zis mituri despre motivarea personalului.

Mitul nr. 1 - "Eu pot motiva oamenii"
De fapt, nu prea - trebuie ei insisi sa se automotiveze. Angajatii trebuie sa se motiveze singuri. Ce puteti face dvs. este sa creati un cadru favorabil pentru ca cei din echipa sa fie motivati si promovati.

Mitul nr. 2 - "Banii sint o motivatie foarte buna"
Nu prea. Anumite lucruri, precum banii, oficiu frumos pot ajuta persoana sa nu-si piarda motivarea, si de obicei nu sint factorul-cheie. Este important deci de inteles ce ii motiveaza pe angajatii dvs.

Mitul nr. 3 - "Frica este o motivatie a' naibii de buna"
Frica este o motivatie foarte buna, dar doar pentru o scurta perioada de timp. De aceea tipetele sefului nu au un efect prea mare dupa o anumita perioada.

Mitul nr. 4 - "Eu stiu ce ma motiveaza pe mine, deci stiu ce-i motiveaza pe altii"
Chiar deloc. Oameni diferiti sint motivati de lucruri diferite. Eu pot fi motivata prin posibilitatea de a fi promovata in organizatie, iar altcineva prin acordarea citorva zile libere. Iarasi, e bine sa aflati ce ii motiveaza pe membrii organizatiei.

Mitul nr. 5 - "O mai mare satisfactie a muncii efectuate inseamna o mai mare performanta"
Cercetarile arata ca nici aceasta nu este adevarat. Daca scopurile organizatiei nu coincid cu scopurile angajatilor, atunci angajatii nu lucreaza eficient in vederea realizarii misiunii organizatiei.

Mitul nr. 6 - "Eu nu pot intelege ce ii motiveaza pe angajati - aceasta este o adevarata stiinta"
Nici gind. Exista citiva pasi pe care trebuie sa-i urmati pentru a incuraja membrii organizatiei sa se automotiveze si sa sporeasca performanta lor in cadrul organizatiei.

V-ati prins la gindul ca si dvs. impartasiti aceste mituri? Atunci, ce-i de facut? Nimic mai simplu, doar urmati cei 10 pasi de mai jos:

1. Faceti ceva mai mult decit doar sa cititi acest articol
Aplicati in practica ce ati invatat!

2. Faceti o lisa a factorilor care va motiveaza
Acest mic exercitiu va va ajuta sa decideti cum veti contribui la motivarea personalului.

3. Faceti o lista din 3-5 factori care ii motiveaza pe angajati.
Faceti o lista a factorilor care credeti ca-i motiveaza pe fiecare dintre angajati, apoi rugati-i pe ei sa completeze o lista individuala. Comparati ce credeti dvs. ca e important pentru ei, si ce cred ei in acest sens. Intilniti-va individual cu fiecare angajat pentru a discuta factorii respectivi. Si in sfirsit gasiti timp pentru a stabili ce schimbari veti face pentru a satisface toti acesti factori.

4. Asigurati-va ca factorii indicati de angajat sint reflectati in sistemul de recompensare
Spre exemplu, poate fi revizuita fisa de post pentru a face responsabilitatile angajatului mai atractive. Va puteti gindi la mai multe modalitati de a recunoaste si aprecia eforturile angajatului, daca acest lucru este important pentru el etc.

5. Intilniti-va individual cu fiecare angajat
Angajatii sint motivati mai degraba de grija voastra pentru ei decit de atentia pe care le-o acordati. Incercati sa cunoasteti mai bine angajatii, familiile lor, numele copiilor etc. La prima vedere, pare o manipulare, si va fi daca nu o veti face cu sinceritate. Totusi chiar daca doriti sa va cunoasteti mai bine angajatii, acest lucru nu se intimpla de la sine daca nu va planificati ceva timp pentru a petrece cu ei.

6. Consultati angajatii
Cereti sugestiile angajatilor cu privire la programele organizatiei, cum pot fi imbunatatite sau ce alte programe sau servicii noi pot fi prestate. Nu este destul doar sa ascultati sugestiile si ideile angajatilor, incercati sa si le puneti in practica.

7. Asigurati o buna comunicare in organizatie
Informati permanent angajatii despre orice schimbari in organizatie, oportunitatile de dezvoltare etc. Nu uitati: o buna comunicare este cheia unei bune echipe!

8. Invatati sa delegati responsabilitatile
A delega inseamna a incredinta o responsabilitate si autoritate angajatului pentru ca el sa indeplineasca o sarcina. Delegarea va economiseste o groaza de timp si ii permite angajatului sa-si asume un rol mai mare in activitatea pe care o desfasoara, ceea ce inseamna satisfactie profesionala si motivare.

9. Recompensati atunci cind observati
O lectie importanta ce trebuie insusita de managerii incepatori este sa se concentreze asupra comportamentului angajatului si nu asupra personalitatii sale. Performanta la locul de munca trebuie apreciata dupa actiunile intreprinse de angajat si nu dupa popularitatea sa in colectiv.

10. Recompensati imediat dupa ce observati
Aceasta arata angajatilor ce atitudini sau actiuni ale angajatilor le apreciati. Cu cit mai putin timp trece de la activitatea intreprinsa de angajat pina la lauda sau recompensa din partea dvs., cu atit mai clar le va fi angajatilor ca anume aceste actiuni/ atitudini/ comportamente sint promovate in organizatie.

11. Acordati atentie evaluarii performantelor angajatilor
Ginditi-va cum apreciati activitatea angajatului: stabiliti obiective clare, stabiliti indicatori sau modalitatea de verificare daca aceste obiective au fost atinse, supraveghere etc.

12. Stabiliti obiective clare
Obiectivele trebuie sa fie: specifice, masurabile, acceptabile, realiste, realizabile, dezvoltind capacitatile, sa ofere recompensa celor care le implementeaza.

13. Aratati-le anagajatilor cum contribuie munca lor la succesul organizatiei
Angajatii incearca adesea satisfactie atunci cind inteleg ca munca lor conteaza. Pentru a ajunge la o astfel de intelegere scopurile organizatiei trebue communicate angajatilor, trebuie monitorizat progresul in atingerea acestor scopuri si trebuie sarbatorite atunci cind au fost atinse.

14. Recompensati realizarile
Acest pas foarte important este deseori uitat. Noii manageri de obicei isi concentreaza eforturile asupra la "a face cit mai mult", aceasta insemnind identificarea si rezolvarea problemelor. Managerii cu experienta inteleg ca identificarea si recompensarea gasirii acestor solutii sint la fel de importante ca si solutia in sine. Daca succesele nu sint recunoscute si recompensate, angajatii devin frustrati, sceptici si chiar cinici vizavi de eforturile organizatiei.

15. Lasati angajatii sa afle despre performantele lor de la clienti
Lasati clientii sa vorbeasca despre succesele organizatiei. Daca angajatii lucreaza direct cu beneficiarii, atunci invitati-i pe acestia din urma sa le vorbeasca despre lucrurile bune si importante pe care le fac.

Am facut si noi in organizatie acest exercitiu si, spre marea mea uimire, am constatat ca fiecare este motivat de factori diferiti. Munca interesanta si captivanta a fost in topul prioritatilor, apoi insa prioritatile s-au impartit de la apreciere in cadrul organizatiei pina la factorul financiar; libertatea de a te ocupa cu lucrul care iti place pina la a-ti face vocea de cetatean auzita; o buna echipa pina la conditii bune de lucru (acces la internet, biblioteca); mediu competitiv si acces la comunitatea internationala pina la posibilitatea de a creste profesional. A fost un exercitiu extraordinar; desi imi cunosteam colegii de ani de zile, am aflat multe lucruri noi. Deci, daca vreti o mai buna echipa, nu va ramine decit sa ne urmati exemplul!

 

http://www.e-democracy.md

 

Ina Gutium, ADEPT

 



Pro Bono Banner Placement

Autentificare/Creare cont

Folosiți câmpurile de mai jos pentru a vă loga într-un cont existent.

Folosiți butoanele sociale pentru a vă loga într-un cont existent sau pentru a deschide un cont nou. Pentru a crea un cont nou fără rețele sociale folosiți linkul de aici

Am uitat Login-ul | Am uitat parola