Rezultatele monitorizarii mass-media in campania electorala pentru alegerile parlamentare
Comunicat de presa privind rezultatele monitorizarii mass-media in campania electorala pentru alegerile parlamentare din Republica Moldova (5 - 18 februarie 2009)
Centrul Independent de Jurnalism a lansat, in cadrul Coalitiei Civice
pentru Alegeri Libere si Corecte - Coalitia 2009, rezultatele primei
etape de monitorizare (5 - 18 februarie 2009) a modului in care este
reflectata campania electorala pentru alegerile parlamentare de catre
principalele mass-media din Republica Moldova.
CONCLUZII GENERALE
În primele doua saptamani de campanie electorala, mass-media
monitorizate au reflectat activ evenimentele care au vizat, direct sau
indirect, alegerile si concurentii electorali. În total, cele 24 de
mijloace de informare in masa supuse monitorizarii au difuzat/publicat
3537 de materiale relevante.
Rezultatele monitorizarii atesta doua pozitii distincte in procesul de
reflectare a campaniei electorale de presa audiovizuala. Pe de o parte,
posturile publice Moldova 1, Radio Moldova, precum si posturile private
NIT si Antena C, favorizeaza in mod direct si indirect partidul de
guvernamant si defavorizeaza partidele de opozitie. Posturile publice
cu acoperire nationala Moldova 1 si Radio Moldova au avut foarte multe
stiri ce-au prezentat realitatea din punctul de vedere al guvernarii,
mediatizand preponderent initiativele electorale ale partidului de
guvernamant. De regula, cu informatii de acest fel au inceput aproape
toate buletinele de stiri din perioada monitorizata.
Pe de alta parte, PRO TV, EU TV, TV 7 si Vocea Basarabiei incearca sa
se mentina pe linia unei reflectari echidistante, dar nuantate a
evenimentelor, tinand sa nu omita nici activitatea formatiunilor de
opozitie. Vocea Basarabiei se deosebeste de aceste doua posturi
printr-un mesaj critic mai pronuntat la adresa PCRM, dar fara a ignora
evenimentele care favorizeaza in mod obiectiv aceasta formatiune
politica, iar EU TV difuzeaza mai multe stiri favorabile, decat
defavorabile, partidului de guvernamant.
Ziarele, agentiile de presa si portalurile informationale monitorizate
de asemenea au reflectat campania electorala de pe pozitii editoriale
diferite. Unele institutii mass-media au favorizat evident un concurent
electoral sau altul, prezentandu-l doar in context pozitiv in stiri si
materiale de opinie. Astfel, Moldova Suverana, Nezavisimaia Moldova si
www.omg.md promoveaza direct un singur concurent electoral - PRCM,
defavorizand clar partidele de opozitie, in special pe cele de
orientare liberala. La fel, Agentia informationala de stat Moldpres
prezinta doar in context pozitiv PCRM si neglijeaza sau defavorizeaza
indirect partidele de opozitie. Efortul editorial al ziarului Flux de
asemenea este indreptat spre defavorizarea acelorasi partide si
favorizarea PPCD. Fluxul nu critica decat tangential PCRM, la fel cum
nici Moldova suverana sau Nezavisimaia Moldova nu prezinta in context
negativ PPCD. Prin stirile pe care le publica, Komsomolskaia Pravda v
Moldove a favorizat indirect PCRM si PSD.
Celelalte ziare defavorizeaza clar partidul de guvernamant si prezinta
in context pozitiv unul sau mai multi concurenti electorali din
opozitie, inclusiv PLDM, AMN sau PL. Este vorba de Timpul de dimineata,
Jurnal de Chisinau, Moldavskie vedomosti, Cuvantul (Rezina), partial
Saptamina care insa nu critica PCRM, SP (Balti) care prezinta negativ
PCRM dar nu favorizeaza clar nici un concurent electoral si
www.unimedia.md.
Agentia de stiri Infotag incearca sa se mentina pe linia prezentarii
proportionale a tuturor partidelor antrenate in campania electorala,
reflectand toate evenimentele legate de campania electorala fara
exceptii si, de regula, fara interpretarea declaratiilor sau scoaterea
acestora din context. Ziarele Realitatea (Soroca) si Vesti Gagauzii
(Comrat) deocamdata nu publica materiale relevante pentru subiectul
prezentei monitorizari.
În perioada monitorizarii, atat la radio si TV, cit si in presa scrisa
materialele de educatie electorala au fost mai curand o exceptie decat
parte a politicii editoriale.
***
Proiectul se realizeaza in parteneriat cu Institutul de Marketing si
Sondaje IMAS-INC Chisinau. Perioada de monitorizare este 5 februarie -
5 aprilie. Rezultatele vor fi facute publice prin rapoarte bilunare, in
prima luna a monitorizarii, apoi saptamanale.
Proiectul „Monitorizarea mass-media in campania electorala pentru
alegerile parlamentare 2009" este sustinut financiar de Fundatia
Eurasia din resursele acordate de Agentia Suedeza pentru Dezvoltare si
Cooperare Internationala (Sida/Asdi) si Agentia Statelor Unite pentru
Dezvoltare Internationala (USAID). Opiniile exprimate in aceasta
publicatie apartin autorilor si nu reflecta neaparat pozitia
finantatorilor