Știri sociale
Proces electoral viciat inaintea votarii
Avand in vedere principiile care stau la baza unor alegeri libere si corecte si anume:
- asigurarea unui climat de campanie nemarcat de violente;
- lipsa tentativelor de intimidare sau impiedicare a candidatilor de a-si prezenta programele politice;
- egalitatea sanselor candidatilor electorali, care impune printre altele o atitudine neutra din partea autoritatilor de stat in ceea ce priveste campania electorala;
- asigurarea dreptului de a vota tuturor cetatenilor;
- accesul nediscriminatoriu la mass-media al concurentilor electorali si reflectarea neutra a alegerilor de catre mijloacele de informare in masa, in special de media publica;
- libertatea mass-media;
- libertatea alegatorilor de a-si forma o opinie;
- acuratetea listelor electorale;
- separarea clara intre partid si stat, care nu ar permite, printre altele, utilizarea de catre cei aflati la guvernare a resurselor publice in interese de partid in cadrul campaniilor electorale, cu exceptia azurilor prevazute de lege;
(conform Codului bunelor practici in materie electorala al Comisiei de la Venetia pentru democratie prin drept a Consiliului Europei, adoptat in 2002 si Documentul Reuniunii de la Copenhaga a Conferintei pentru imensiunea umana a OSCE din 29 iunie 1990, la care Republica Moldova a aderat la 10 decembrie 1991)
Coalitia civica pentru alegeri libere si corecte „Coalitia 2009" considera ca alegerile parlamentare din Republica Moldova din data de 5 aprilie 2009 -
NU au fost corecte si, luand in considerare in special situatia alegatorilor din Transnistria - NU au fost libere in totalitate, datorita neindeplinirii standardelor internationale mentionate mai sus.
Campania electorala in alegerile pentru desemnarea reprezentantilor in cadrul Parlamentului Republicii Moldova a fost marcata de multiple incalcari ale legislatiei electorale: utilizarea resurselor publice (cel putin 1 de cazuri dovedite) si presiuni si influente asupra concurentilor electorali (cel putin 21 de cazuri dovedite) si a alegatorilor (cel putin 33 de cazuri dovedite).
Posturile publice cu acoperire nationala Moldova 1 si Radio Moldova au favorizat preponderent partidul de guvernamant in buletinele de stiri, care au fost transformate in instrumente de manipulare si propaganda in beneficiul PCRM si in detrimentul partidelor de opozitie. Încalcari similare au fost inregistrate si in cazul posturilor private NIT, N4, EU TV si Antena C, limitand astfel posibilitatile tuturor concurentilor electorali sa isi expuna platformele si punctele de vedere in diverse probleme. Astfel, putem conlcuziona ca nu a fost asigurat pluralismul politic in timpul campaniei electorale.
„Coalitia 2009" mai semnaleaza continuarea campaniei electorale in afara perioadei legale. În ziua de 4 aprilie 2009 mai multe televiziuni au reluat emisiuni in cadrul carora se facea agitatie electorala in favoarea sau defavoarea unor concurenti electorali: EUTV (9:30 - emisiunea Monitor, 21:40 - emisiunea Media
Express), N4 (7:10 - emisiunea Obiectiv), NIT (7:30 - emisiunea Curier), PRO TV (7:30 - program de stiri), TV 7 (7:30 - program de stiri). De asemenea, "Agentia Informationala de Stat MOLDPRES" a favorizat PCRM in ziua alegerilor, cand a difuzat stiri despre cum au votat Vladimir Voronin, Marian Lupu si Zinaida Greceanii - primele trei persoane pe lista PCRM. În acelasi timp, MOLDPRES nu a transmis nicio stire despre votul celorlalti concurenti electorali.
Potrivit datelor oficiale, preluate de CEC de la Serviciul de Graniceri, 627 959 de moldoveni se afla in mod constant peste hotare. Avand in vedere faptul ca numarul acestor cetateni constituie cel putin 20% din totalul alegatorilor, „Coalitia 2009" considera ca numarul de 33 de sectii dechise peste hotare au fost
insuficiente pentru a le crea acestora conditiile optime de exercitare a dreptului la vot. Coalitia 2009 reaminteste ca in raportul final de monitorizare a alegerilor parlamentare din 2005, organizatiile neguvernamentale au recomandat autoritatilor sa intreprinda masurile necesare in vederea asigurarii
dreptului la vot cetatenilor Republicii Moldova aflati peste hotare in scrutinele viitoare.
În regiunea transnistreana a Republicii Moldova aceste nereguli au fost mult mai grave. Pentru aproximativ 10% dintre alegatorii moldoveni (cei din aceasta regiune) nu a fost asigurate conditii minime pentru exercitarea dreptului la vot de catre autoritati, lipsind cu desavarsire orice fel de activitati specifice campaniei electorale (dezbateri, intalniri cu alegatorii, afisaj electoral). Alegatorii din regiune nu au fost informati de catre autoritatile Republicii Moldova cu privire la sectiile de votare la care sunt arondati sau de faptul ca se voteaza unde au resedinta, si nu domiciliul. Un alt aspect deosebit de grav consta in numarul redus de sectii de votare dechise pentru alegatorii din regiunea Transnistreana comparativ cu numarul mult mai mare de
alegatori.
„Coalitia 2009" atrage atentia asupra faptului ca genul de nereguli semnalate la alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009 sunt similare celor mentionate in rapoartele din 2005 ale Coalitiei Civice pentru Alegeri Libere si Corecte - „Coalitia 2005", insa in cei patru ani autoritatile nu au intreprins eforturi pentru imbunatatirea acestei stari de fapt.
Lista rapoartele periodice, precum si a comunicatelor de presa transmise de catre „Coalitia 2009" pe parcursul zilei votarii pot fi accesate pe www.alegeliber.md.
Pentru informatii suplimentare, va rugam contactati:
- Igor Botan, Director executiv ADEPT, 079457283
- Petru Macovei, Director executiv API, 069170941
- Ion Manole, Presedinte Promo Lex, 069070800
- Nadine Gogu, Director interimar CIJ, 069697879
- Alexandru Dorogan, Director APEL, 069117585
- Nicolae Panfil, Secretar „Coalitia 2009", 079381842
- Detalii
Concluzii generale
Posturi radio/TV
Ignorand rezultatele monitorizarilor precedente, posturile publice cu acoperire nationala Moldova 1 si Radio Moldova au continuat sa favorizeze intens partidul de guvernamant in buletinele de stiri, care au fost transformate in instrumente de manipulare si propaganda in beneficiul PCRM si detrimentul partidelor de opozitie. Ca si in perioadele precedente de monitorizare, buletinele de stiri ale acestor posturi au fost concepute cu intentia evidenta de a influenta electoratul in favoarea unui singur concurent electoral, discreditand in acelasi timp alti concurenti cu sanse de a accede in Parlament.
Posturile private NIT si Antena C au avut un comportament similar, cu diferenta ca ele au favorizat PCRM si prin faptul ca nu au organizat dezbateri electorale, limitand astfel posibilitatile partidelor de opozitie de a-si expune platformele si punctele de vedere in diverse probleme. Pe langa faptul ca, in conformitate cu decizia CEC, dezbaterile de la Moldova 1 si Radio Moldova au fost incepute abia dupa o luna de la debutul campaniei electorale, modul lor de organizare nu a stimulat, ci mai degraba a inhibat si a limitat informarea si schimbul de opinii intre concurentii electorali.
EU TV, de asemenea, a prezentat in mod tendentios, defaimator, atat in stiri, cat si in emisiunile de opinii, unele partide de opozitie, in timp ce PCRM a beneficiat de stiri preponderent pozitive. PPCD a fost favorizat. În pofida faptului ca legislatia interzice campania electorala in ziua precedenta zilei alegerilor, EU TV a difuzat, pe data de 4 aprilie, timp de o ora (22.00-23.00) o emisiune cu caracter electoral in favoarea PPCD si PCRM, discreditand alti concurentii electorali (PLDM, AMN, PL, UCM).
PRO TV, TV7 si Vocea Basarabiei au reflectat campania electorala de pe pozitii pluraliste, ale informarii cat mai echidistante si mai depline a alegatorilor, oferind acces egal tuturor concurentilor electorali. PCRM a fost vizat mai mult prin stiri defavorabile, decat favorabile. În ultima perioada a campaniei electorale, TV7 a favorizat PD. La Vocea Basarabiei s-au difuzat frecvent opinii critice la adresa partidului de guvernamant si, uneori, la adresa unor partide de opozitie. De mentionat ca reprezentantii guvernarii au refuzat ofertele de colaborare ale Vocii Basarabiei si PRO TV.
Presa scrisa/Agentii de presa/Portaluri web
Numarul de materiale la tema alegerilor, publicate de presa scrisa, precum si suprafata totala a acestora se mentin la acelasi nivel in ultimele saptamani.
Campania electorala este reflectata in continuare de pe pozitii editoriale diferite. Cateva institutii mass-media sustin neconditionat un singur concurent electoral, criticandu-i sau neglijandu-i pe ceilalti concurenti electorali. Este vorba de ziarele Moldova suverana, Nezavisimaia Moldova, Agentia de stiri Moldpres si portalul www.omg.md care isi construiesc strategia editoriala pe publicarea materialelor elogioase la adresa PCRM si pe denigrarea oponentilor politici ai acestui concurent electoral. Acelasi comportament editorial il are si ziarul Flux, dar in raport cu concurentul electoral PPCD, pe care il promoveaza intens.
O alta categorie de institutii mass-media (ziarele Timpul de dimineata, Jurnal de Chisinau, Moldavskie vedomosti si portalul www.unimedia.md) critica PCRM si sustin sau prezinta in context favorizant alti concurenti electorali, in special pe cei de orientare liberala - PLDM, AMN, PL.
Celelalte institutii mass-media monitorizate au un comportament editorial care nu indica favorizarea evidenta a unui anumit concurent electoral.
Numarul de materiale care constituie educatie electorala este in continuare foarte mic, astfel institutiile mass-media nu ofera suficienta informatie de interes public pentru cetatenii cu drept de vot din Republica Moldova.
*****
Metodologia de monitorizare a
fost elaborata de Oxford Media Research pentru proiectele de
monitorizare ale Organizatiei Internationale Campania Globala pentru
Libertatea de Exprimare "Articolul 19". Aceasta prevede masurarea
indicatorilor: 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica,
sursele stirilor, frecventa si durata aparitiei concurentilor
electorali in buletinele de stiri, si 2) calitativi - materialele fiind
supuse unei evaluari de continut si de context, pentru a determina daca
sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui concurent electoral.
Proiectul
„Monitorizarea mass-media in campania electorala pentru alegerile
parlamentare 2009" se realizeaza in parteneriat cu Institutul de
Marketing si Sondaje IMAS-INC Chisinau. Perioada de monitorizare este 5
februarie - 5 aprilie 2009. Rezultatele vor fi facute publice prin
rapoarte bilunare, in prima luna a monitorizarii, apoi prin rapoarte
saptamanale. Proiectul este sustinut financiar de Fundatia Eurasia din
resursele acordate de Agentia Suedeza pentru Dezvoltare si Cooperare
Internationala (Sida/Asdi) si Agentia Statelor Unite pentru Dezvoltare
Internationala (USAID). Opiniile exprimate in aceasta publicatie
apartin autorilor si nu reflecta neaparat pozitia finantatorilor.
Coalitia 2009 este o uniune benevola de organizatii neguvernamentale din Republica Moldova care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, transparente si democratice ale Parlamentului Republicii Moldova si continua activitatile de promovare a unor alegeri libere si corecte demarate de Coalitia 2005 si 2007. La moment Coalitia 2009 intruneste peste 70 de organizatii neguvernamentale.
www.ijc.md
Mai multe articole …
- Start al procesului electoral marcat de incidente
- Autoritatile separatiste impiedica cetatenii sa voteze, Promo-Lex
- Vor merge sau nu persoanele cu dizabilitati, duminica, la alegeri ?!
- Abuzuri in Campania Electorala 2009
- Societatea civila discuta la Iasi despre Transnistria si situatia Moldovei in context regional
- Peste 2000 de observatori nationali si internationali vor sta cu ochii pe alegerile din 5 aprilie
- Cateva posturi de televiziune continua sa fie mesageri ai unor partide politice, APEL
- Partidele politice vor apela tot mai des la serviciile tehnologilor politici autohtoni
- Peste 1500 de tineri au aflat mai multe despre votul constient intr-o societate democratica
- Moldova: Dezvoltarea fara obstacole a societatii civile trebuie sa devina o prioritate pentru noile
Pagina 3226 din 3707
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md





