Știri sociale
- Detalii
Promo-Lex, CReDO, Institutul pentru Drepturile Omului si Amnesty International Moldova au declarat public pe 16 aprilie 2009, ca au creat un grup de initiativa privind crearea Aliantei Contra Torturii din Moldova (ACT Moldova). Misiunea ACT Moldova este de a asista victimele practicilor inumane si degradante, precum si de a promova edificarea unei societati fara tortura. Declaratia oficiala de lansare a initiativei a fost facuta in cadrul mesei rotunde „Democratia in pericol: in ce masura se respecta drepturile omului in Republica Moldova".
Cerere de atragerea la raspundere penala a Ministrului Afacerilor Interne Gheorghe Papuc si eliberarea neconditionata din functia pe care o detine
Procurorului general al Republicii Moldova
Domnului Valeriu Gurbulea
Ca urmare a actiunilor cu caracter violent din 7 aprilie 2009 din or.
Chisinau care s-au soldat cu zeci de raniti si doua edificii statale
deteriorate, cladirea Parlamentului si Presidentiei, solicitam
atragerea la raspundere penala a Ministrului Afacerilor Interne
Gheorghe Papuc si eliberarea neconditionata din functia pe care o
detine, pentru urmatoarele motive:
1. Cunoscind bine faptul ca la 7 aprilie 2009, ora 10.00 va avea loc un
protest de amploare, acesta era obligat conform statutului si functiei
pe care o detine sa intreprinda toate masurile de asigurare a ordinii
publice si de prevenire a comiterii contraventiilor si infractiunilor;
2. Întrunirile se desfasoara numai in mod pasnic (art. 16 alin. (1) al
Legii nr. 26 din 22.02.2008 privind intrunirile). Asigurarea
caracterului pasnic al intrunirilor tine de competenta si sarcina
politiei care, conform legii sus mentionate este obligata sa
indeparteze participantii care incalca ordinea publica (art. 21 alin.
1). Mai mult, vor fi iterzise intrunirile care urmaresc: a) indemnarea
la razboi de agresiune, la ura nationala, rasiala, etnica sau
religioasa; b) incitarea la discriminare sau violenta publica; b)
subminarea securitatii nationale sau a integritatii teritoriele a
tarii, savirsirea infractiunilor, incalcarea ordinii publice sau
organizarea tulburarilor in masa, incalcarea moralitatii publice, a
drepturilor si a libertatilor altor persoane ori punerea in pericol a
vietii sau a sanatatii acestora (art. 8 al aceleiasi Legi).
3. Conform Legii Nr. 416 din 18.12.1990 cu privire la Politie, art. 8
este stabilit ca: „Primind informatii despre pregatirea ori savirsirea
unei infractiuni grave, organul politiei municipale ia masurile
necesare pentru preintimpinarea, curmarea si descoperirea ei, pentru
stabilirea si fixarea urmelor infractiunii, pentru paza locului
incidentului si comunica neintirziat despre aceasta organului respectiv
al politiei de stat, transmitindu-i ulterior materialele de care
dispune.
La organizarea descoperirii infractiunilor si la infaptuirea masurilor
pentru urmarirea si retinerea persoanelor care au savirsit infractiuni,
dispozitiile persoanelor oficiale ale politiei de stat sint obligatorii
pentru colaboratorii politiei municipale.
Politia municipala acorda sprijin politiei de stat la infaptuirea
masurilor de investigare operativa si a altor masuri, comunica
neintirziat despre persoanele si faptele ce prezinta interes pentru ea.
Politia de stat acorda politiei municipale asistenta metodica si
consultativa, sprijin, prin fortele si mijloacele ei, pentru
exercitarea atributiilor incredintate ei."
Reesind din prevederile acestor norme, putem deduce cu siguranta ca
intrunirea care s-a desfasurat nu trebuia sa aiba loc deoarece, asa cum
afirma autoritatile, a existat informatie ca se pregatea o lovitura de
stat, si anume aici apare necesitate interventiei politiei pentru a
preveni o asemenea infractiune. Or, Ministrul Papuc nu a dat
indicatiile care trebuie, nu a impilcat serviciile operative si la urma
urmei a lasat acces liber in perimetrul desfasurarii manifestatiilor
tuturor doritorilor de a lua parte la intrunirile cu caracter violent.
Gradul de responsabilitate a Ministrului Papuc este dublu odata ce
manifestarea luase un caracter neordinar, deoarece si viata
politistilor care asigurau paza Parlamentului si Presedentiei a fost
pusa in pericol real. Asta deoarece au fost trimisi acolo intr-un numar
redus si nu li s-a ordonat aplicarea fortei. Cind spun aplicarea fortei
nu ma refer la aplicarea violentei ci la o forta proportionala cu
atacul, care sa serveasca drept masura necesara pentru apararea vietii
lor. Macar a lor, caci asa un numar de politisti nu cred ca erau in
stare sa apere altceva.
Vinovat pentru distrugerea Patrimoniului National, de cauzarea daunelor
interesului public, de cauzarea vatamarii sanatatii persoanelor si a
integritatii corporale se face Ministrul Papuc, prin administrarea
incompetenta a Ministerului pe care il conduce.
Dupa actiunile violente a inceput „vinatoarea de oameni". Vinovat
nevinovat, contravinient necontravinient, infractor sau nu, oamenii
sunt luati abuziv si ilegal din strazi, de persoane imbracate in civil.
Daca aceste persoane sunt infractori, actiunile carora pot fi
calificate conform artiolului 164 Cod penal „Rapirea unei persoane",
solicitam atragerea lor la raspundere penala. Însa toleranta
Ministerului de Interne in privinta acestor fapte, ne face sa credem ca
aceste persoane sunt chiar politisti. Consideram un lucru inadmisibil
intr-o societate democratica si de drept persecutarea populatiei pe
motiv de apartenenta politica. Anume acest motiv pare a fi determinant
in contextul alegerilor parlamentare, iar Ministerul condus de Papuc
este un instrument de constringere, activitatea caruia a deviat de la
prevederile legale, concentrind astfel toate eforturile spre
intimidarea populatiei.
Teodor Carnat
Director Executiv
Scrisoare Deschisa catre Ministerul Justitiei din Republica Moldova
Catre: Ministerul Justitiei al Republicii Moldova
Directia Partide si Organizatii Neguvernamentale a Ministerului Justitiei
Copie: Presedintele in exercitiu al Republicii Moldova
Prim-Ministrul Republicii Moldova
Comisia Electorala Centrala din Republica Moldova
Primaria Municipiului Chisinau
Misiunile Diplomatice acreditate in Republica Moldova
Organizatiile Internationale din Republica Moldova
Partidele Politice din Republica Moldova
Mass-media
Prin prezenta, ne exprimam nedumerirea si indignarea fata de acuzatia
pe care o aduce Ministerul Justitiei in mod gratuit Coalitiei Civice
pentru Alegeri Libere si Corecte - "Coalitia 2009" precum ca a fost
co-organizator al mitingului din 7 aprilie 2009. Aceasta afirmatie
eronata se contine in scrisoarea trimisa de Ministerul Justitiei
organizatiilor neguvernamentale membre ale Consiliului Coalitiei Civice
pentru Alegeri Libere si Corecte - „Coalitia 2009" (vedeti anexate
scrisorile de la Ministerul Justitiei).
În legatura cu aceasta, comunicam in mod oficial urmatoarele:
1. Coalitia Civica pentru Alegeri Libere si Corecte - "Coalitia 2009"
nu a fost organizator sau co-organizator al actiunilor de protest care
au avut loc la 7 aprilie 2009;
2. Coalitia Civica pentru Alegeri Libere si Corecte - "Coalitia 2009"
condamna actiunile violente din partea protestatarilor, dar si din
partea politiei;
3. Coalitia Civica pentru Alegeri Libere si Corecte - "Coalitia 2009"
incurajeaza exercitarea dreptului la libertatea intrunirilor si
manifestatiilor publice in mod pasnic.
Consideram ca Ministerul Justitiei a fost dezinformat sau informat
gresit despre organizatorii actiunilor din 7 aprilie 2009. Coalitia
Civica pentru Alegeri Libere si Corecte - "Coalitia 2009" nu a informat
Primaria mun. Chisinau nici inainte de 7 aprilie, nici la 7 aprilie sau
dupa acesta data despre intentia de a organiza intruniri publice sau
actiuni de protest.
Va informam ca pe parcursul activitatii sale, Coalitia 2009 a actionat
exclusiv in baza legislatiei in vigoare si a standardelor
internationale in domeniu, in baza Cartei pentru Alegeri Libere si
Corecte si a Regulamentului de functionare a Coalitiei si a cooperat in
mod deschis si transparent cu toate autoritatile statului, inclusiv cu
cele responsabile de organizarea alegerilor.
În opinia noastra, printr-o asemenea interpelare din partea
Ministerului Justitiei, autoritatile statului pun la indoiala aportul
real, obiectiv si impartial al Coalitiei Civice pentru Alegeri Libere
si Corecte - "Coalitia 2009" la desfasurarea campaniei electorale din
Republica Moldova. Totodata, ne exprimam profunda ingrijorare fata de
consecintele grave pe care ar putea sa le aiba in viitor astfel de
demersuri asupra dreptului la libera exprimare si la intrunire pasnica
in tara noastra.
Consiliul Coalitiei Civice pentru Alegeri Libere si Corecte - "Coalitia 2009":
1. Asociatia Obsteasca Centrul CONTACT
2. Asociatia Obsteasca Centrul Independent de Jurnalism (CIJ)
3. Asociatia Obsteasca Asociatia Presei Independente (API)
4. Asociatia Obsteasca Asociatia pentru Democratie Participativa (ADEPT)
5. Asociatia Obsteasca Liga pentru Apararea Drepturilor Omului (LADOM)
6. Asociatia Obsteasca Consiliul National al Tineretului din Moldova (CNTM)
7. Asociatia Obsteasca Asociatia pentru Promovarea Clinicilor Juridice (APJCM)
Atasamente:
1552_Institutia Obsteasca API.pdf
Mai multe articole …
- UE ar trebui sa fondeze o televiziune publica in R. Moldova
- Un Pasti fericit pentru 360 de batrani singuratici
- Corduneanu a refuzat sa tina un minut de reculegere pentru cei torturati de politisti
- Moldova 1, administrat din bani publici, nu a servit intereselor publicului in timpul protestelor
- FIDH and LADOM concerned with procedural shortcomings during the election campaign and violence
- Fete dezbracate in pielea goala si umilite de politisti, spune un avocat
- Declaratia Asociatiei Istoricilor privind derapajele de la normele legale
- Membrii mai multor ONG din Romania, decisi sa renunte la cetatenie in folosul basarabenilor
- Apelul societatii civile catre organismele internationale privind incalcarea drepturilor omului
- Publicatiile periodice vor putea beneficia legal de ajutoare de stat
Pagina 3208 din 3708
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md





