Știri sociale
Au organizat si antrenat cetatenii, le-au oferit instrumente si cunostinte necesare crearii unui mediu prosper in propriile comunitati, impreuna au obtinut rezultate remarcabile timp de 5 ani. Programul de Dezvoltare Participativa (CPP) celebreaza valoroasa contributie a Organizatorilor Sociali (OS) la Ceremonia de Recunoastere a Succesului din 2 mai 2009. Evenimentul se desfasoara in incinta oficiului central CPP incepand cu ora 10:00, si va include inmanare de diplome catre 9 traineri cu ocazia finalizarii proiectelor.
Citește mai mult: Organizatorii sociali din cadrul CPP Isi sarbatoresc realizarile
Promo-LEX: Rezultatele celui de-al treilea raport de monitorizare in regiunea transnistreana a Republicii Moldova a alegerilor parlamentare
Asociatia "Promo-LEX" membra a Coalitiei Civice pentru alegeri libere si corecte "Coalitia 2009" publica cel de-al treilea raport de monitorizare in regiunea transnistreana a Republicii Moldova a alegerilor parlamentare pentru perioada 3 aprilie - 22 aprilie 2009.
Proiectul este sustinut financiar de Fundatia Eurasia din resursele
acordate de Agentia Suedeza pentru Dezvoltare si Cooperare
Internationala (Sida/Asdi) si Agentia SUA pentru Dezvoltare
Internationala (USAID).
Sumarul Raportului
Autoritatile electorale nu au asigurat conditii minime pentru
exercitarea dreptului la vot cetatenilor din regiunea transnistreana.
Au lipsit informatiile privind concurentii electorali si programele
acestora precum si informatiile privind locul, data si actele necesare
pentru exercitarea dreptului electoral.
În ziua desfasurarii alegerilor, drumurile spre localitatile unde erau
amplasate sectiile de votare erau patrulate intens de militie, fiind
inregistrate cazuri de ridicare a permiselor de conducere sau a
numerelor de inmatriculare de la unele persoane care efectuau si
respectiv intentionau transportarea alegatorilor catre sectiile de
votare. Unele dintre caile de acces spre localitatile unde erau
amplasate sectiile de votare au fost blocate.
Nu au fost respectate uniform Hotaririle CEC, conform carora rezultatul
scrutinului trebuia consemnat intr-un formular special si separat.
Acest fapt a majorat numarul alegatorilor inclusi in listele electorale
suplimentare.
S-a constatat un deficit de 674 buletine de vot pentru Circumscriptia nr.15 Dubasari.
Promo-LEX a obtinut acordul CEC in vederea verificarii listelor
electorale pentru cele 10 sectii de votare la care au participat
alegatori din regiunea transnistreana, insa accesul la liste a fost
asigurat numai la sase sectii de votare. Nu a fost asigurat accesul la
listele electorale din circumscriptiile nr.18 Floresti, nr.26 Rezina si
nr.3 Anenii Noi.
Nu au fost raportate cazuri de concediere de la serviciu pentru faptul
participarii la scrutinul din 5 aprilie 2009, desi au fost raportate
amenintari ale unor persoane sau reprezentanti ai diverselor structuri
si institutii din regiune.
În urma monitorizarii sectiilor de votare, deschise pentru alegatorii
din regiunea transnistreana, au fost constatate diverse abateri de la
legislatia electorala: imposibilitatea deschiderii sectiei de votare
5/15 Corjova, lipsa unor indicatoare clare catre sectiile de votare,
prezenta colaboratorilor de politie in civil in preajma sectiilor de
votare, efectuarea agitatiei electorale in ziua scrutinului, aplicarea
neuniforma a prevederilor privind imprimarea stampilei „Alegeri
5.02.2009", admiterea la votare in baza altor acte decit cele prevazute
de legislatie, pregatirea insuficienta a functionarilor electorali,
aplicarea neuniforma a prevederilor legale in cazul dispunerii
concomitente a „vizei de domiciliu" si „vizei de resedinta",
imposibilitatea deplasarii urnei mobile in teritoriul controlat efectiv
de autoritatile secesioniste, etc.
În rezultatul asedierii sectiei de votare 5/15 Corjova, la cele 2
sectii de votare, unde s-a permis votarea alegatorilor din localitate,
s-au prezentat doar 91 alegatori din totalul de 1350 inclusi pe listele
electorale de baza. Mecanismul de mentinere a pacii nu a fost in stare
sa asigure conditii minime pentru exercitarea drepturilor electorale in
regiune.
Astfel, la scrutinul parlamentar din 5 aprilie 2009 au votat 4042
alegatori din regiunea transnistreana, ceea ce reprezinta cca.50% din
numarul participantilor la scrutinul parlamentar precedent si 1,8% din
numarul total al alegatorilor din Transnistria. Scaderea numarului de
alegatori se explica prin actiunile de intimidare, persecutare si
control fara precedent, exercitate asupra alegatorilor din regiune.
Totodata, autoritatile constitutionale nu au asigurat un minim necesar
de informare electorala a alegatorilor si pentru participarea acestora
la scrutin.
În general, mijloacele de informare in masa din regiune au reflectat scrutinul parlamentar din 5 aprilie 2009 preponderent in ziua alegerilor. În perioada post-electorala, mijloacele de informare in masa din regiune au reflectat intens evenimentele din centrul capitalei. Comparativ cu perioada pre-electorala, informatiile post-electorale au fost prezentate neutru.
Recomandarile Promo-LEX
- Intensificarea eforturilor privind modificarea sistemului electoral, care ar asigura drepturi si conditii nediscriminatorii pentru alegatorii din regiunea transnistreana;
- Intensificarea eforturilor diplomatice in vederea sensibilizarii
opiniei publice nationale si internationale si determinarii
administratiei de la Tiraspol sa asigure conditii minime pentru
exercitarea dreptului la vot;
Informarea alegatorilor din regiunea transnistreana despre toate procedurile electorale;
Pregatirea continua si profesionala a functionarilor electorali; - Asigurarea unei evidente stricte la editarea si distribuirea buletinelor de vot pentru a nu admite deficitul sau surplusul exagerat;
- Revizuirea sistemului de intocmire a listelor electorale;
- Investigarea tuturor cazurilor care au creat obstacole in calea exercitarii drepturilor electorale in regiunea transnistreana si sanctionarea conform legislatiei in vigoare a tuturor persoanelor culpabile.
Versiunea integrala a raportului in varianta romana poate fi accesat aici:
www.promolex.md/upload/publications/ro/doc_1241022822.pdf
- Detalii
Coalitia Civica pentru Alegeri
Libere si Corecte - „Coalitia 2009" cere Inspectoratului Fiscal Principal de
Stat sa asigure transparenta procesului de verificare fiscala a
organizatiilor neguvernamentale active in perioada electorala.
Astazi, 30 aprilie 2009, Coalitia Civica pentru Alegeri Libere si Corecte - „Coalitia 2009" a transmis Inspectoratului Fiscal Principal de Stat al Republicii Moldova o cerere in baza Legii cu privire la accesul la informatie nr. 982 din 2000, prin care solicita informatii vis-a-vis de controalele fiscale dispuse recent de aceasta institutie publica la mai multe organizatii neguvernamentale active in perioada campaniei electorale, inclusiv la organizatiile membre ale Coalitiei 2009.
Astfel, Coalitia Civica pentru Alegeri Libere si Corecte - „Coalitia 2009" a solicitat Inspectoratului Fiscal Principal de Stat raspunsuri la mai multe intrebari, inclusiv:
- Care sunt organizatiile neguvernamentale supuse controlului fiscal in aceasta perioada si in baza caror criterii au fost selectate acestea pentru a fi verificate?
- Care este scopul acestor controale fiscale si in baza caror decizii s-a dispus efectuarea lor la aceste organizatii neguvernamentale?
Gasiti mai jos textul cererii de acces la informatie, transmisa Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.
Reamintim ca recent Inspectoratul Fiscal Principal de Stat a dispus efectuarea unor controale fiscale simultane in unele organizatii ale societatii civile care s-au manifestat activ pe parcursul campaniei electorale, prin activitati de monitorizare a mass-media, observarea independenta a alegerilor si activitati de educatie civica.
Pentru informatii suplimentare, va rugam sa contactati: Nicolae Panfil, Secretarul Coalitiei Civice pentru Alegeri Libere si Corecte - „Coalitia 2009", la tel.: (373 22) 23 53 43 / ext. 108 sau prin e-mail: info@alegeliber.md.
Coalitia 2009 este o uniune benevola de organizatii neguvernamentale din Republica Moldova care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, transparente si democratice ale Parlamentului Republicii Moldova si continua activitatile de promovare a unor alegeri libere si corecte demarate de Coalitia 2005 si 2007. La moment Coalitia 2009 intruneste peste 70 de organizatii neguvernamentale.
Catre Inspectoratul Fiscal Principal de Stat
Chisinau, Republica Moldova
30 aprilie 2009
CERERE DE ACCES LA INFORMATIE
În baza Legii cu privire la accesul la informatie nr. 982/2000 solicitam respectuos sa ne raspundeti la intrebarile de mai jos si sa ne oferiti urmatoarea informatie de interes public:
- Va rugam sa ne prezentati lista organizatiilor neguvernamentale supuse controlului fiscal in perioada 21 aprilie 2009 - 4 mai 2009 si durata controlului efectiv la aceste organizatii?
- Care este scopul controlului fiscal la care sunt supuse organizatiile neguvernamentale?
- În baza caror criterii au fost selectate aceste organizatii neguvernamentale pentru a fi supuse controlului fiscal in perioada 21 aprilie 2009 - 4 mai 2009?
- În baza caror decizii s-a dispus efectuarea controlului fiscal la aceste organizatii neguvernamentale?
- De ce controalele fiscale la aceste organizatii se efectueaza pentru perioada 2008 - 2009?
- Carui tip de verificare sunt supuse aceste organizatiile neguvernamentale?
- Din ce motive si in baza caror norme legale unor organizatii supuse controlului fiscal (spre exemplu: Centrul Independent de Jurnalism) le-a fost prezentata o citatie de prezentare a unor documente si informatii la organul fiscal, iar ulterior controlul fiscal s-a efectuat la fata locului fara a fi prezentata decizia organului fiscal in forma scrisa la momentul initierii controlului? Care a fost scopul citatiei, odata de controlul s-a efectuat la fata locului?
- Cum explicati trimiterea la norma legala, si anume art. 134 alin.1 lit o) Cod fiscal, din citatia care a fost prezentata organizatiilor supuse controlului, odata ce aceasta litera din Cod prevede dreptul organului fiscal sa suspende operatiunile la conturile bancare ale contribuabilului?
Va rugam sa ne prezentati informatia solicitata in scris, la adresa: str. Tighina 49/4 et. 3 - Secretariatul Coalitiei Civice pentru Alegeri Libere si Corecte - „Coalitia 2009".
Consiliul Coalitiei Civice pentru Alegeri Libere si Corecte - "Coalitia 2009":1. Asociatia Obsteasca Centrul CONTACT
2. Asociatia Obsteasca Centrul Independent de Jurnalism (CIJ)
3. Asociatia Obsteasca Asociatia Presei Independente (API)
4. Asociatia Obsteasca Asociatia pentru Democratie Participativa (ADEPT)
5. Asociatia Obsteasca Liga pentru Apararea Drepturilor Omului (LADOM)
6. Asociatia Obsteasca Consiliul National al Tineretului din Moldova (CNTM)
7. Asociatia Obsteasca Asociatia pentru Promovarea Clinicilor Juridice (APJCM)
Mai multe articole …
- CNONG ingrijorat de presiunile la care sunt supuse ONG-urile
- Apel al Consiliului National al organizatiilor neguvernamentale din Moldova
- Mai multe organizatii internationale solicita interventia institutiilor europene
- Scrisoare a unor ONG-uri din Moldova catre UE si Consiliul Europei
- IDIS Viitorul, ADEPT, IPP si Expert Grup se pling de tentativa autoritatilor de a le intimida
- Fiscul - noul instrument de intimidare postelectorala al puterii de la Chisinau
- Fiscul verifica activitatea catorva importante organizatii neguvernamentale de la Chisinau
- Teroarea din Moldova se abate asupra ONG-urilor
- Centrul Independent de Jurnalism supus verificarilor de fisc
- CONDAMNĂM DEGRADAREA REGIMULUI POLITIC ÎN R. MOLDOVA
Pagina 3196 din 3708
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md





