Știri sociale
Citește mai mult: A inceput semnarea Conventiei europene privind accesul la documentele oficiale
Stiu cit e de dificil sa faci primii pasi, coordonand o organizatie necomerciala. Dar se confrunta cu dificultati si directorii mai experimentati. Se intampla uneori ca o asociatie cu merite deosebite in realizarea proiectelor sa aiba un cadru de functionare ca si organizatie necomerciala rigid. Am cautat in mai multe surse, am consultat experti in managementul ONG din Moldova si Romania, dar toti mi-au spus ca un nomenclator al documentelor interne ONG nu exista. Anume de aceea am incercat sa-l elaborez eu. Îl propun atit pentru ghidarea directorilor novici, cit si pentru a fi completat de cei mai tari ca mine in materie de management ONG.
Deci, haideti sa vedem, ce s-a primit la mine cu listarea atelelor necesare functionarii in limite legale a unei asociatii obstesti. Le-am diviza in doua blocuri: Documente de constituire si Documente de organizare interna.
Documente de constituire
- Statut
- Proces verbal de constituire ONG
- Lista fondatorilor
- Certificat de inregistrare a denumirii asociatiei
- Cerere cu privire la inregistrarea statutului (copie cu numarul de inregistrare a organului de inregistrare)
- Certificat de inregistrare a asociatiei eliberat de organul de inregistrare (Ministerul Justitiei, in cazul asociatiilor nationale; Consiliul raional sau local, in cazul asociatei regionale/locale)
- Adeverinta privind fabricarea stampilei, eliberata de firma autorizata pentru acest gen de activitate
- Contract de locatiune a sediului sau Scrisoare de garantie privind acordarea sediului cu anexe (de exemplu, in cazul locatiunii cu o persoana fizica: buletin de identitate a persoanei fizice, extras din Cartea de imobil a locuintei
- Decizia privind inregistrarea asociatiei
- Certificat de atribuire a codului fiscal, eliberat de Inspectoratul Fiscal de stat
Nota: in cazul in care pe parcursul activitatii ONG au fost produse modificari in documentele de constituire, de exemplu, modificari in statut sau reinregistrarea asociatiei, documentele initiale se pastreaza de rand cu cele modificate.
Documente de organizare interna
- Proiect institutional
- Plan bugetar anual
- Politica de contabilitate, reactualizata si aprobata anual prin ordinul directorului executiv
- Registrul membrilor ONG
- Registru de ordine (in cazul asociatiilor cu un numar mare de angajati pot fi 2 registre: Registru de ordine „Resurse umane", Registru de ordine „Activitatea de baza")
- Registru „Dispozitii" (de exemplu, in cazul asociatiilor care gestioneaza mai multe centre sociale, in care prin dispozitia directorului centrului social se transfera beneficiarii de la un manager de caz la altul)
- Regulament cu privire la functionarea centrului (in cazul in care asociatia are in componenta sa unul sau mai multe centre, fiecare dispune de un regulament de functionare, aprobat prin decizia Consiliului Local)
- Mapa cu procese verbale ale Adunarii Generale
- Mapa cu procese verbale ale Consiliului administrativ
- Mape cu corespondenta „Documente Intrare", „Documente Iesire"
- Manualul personalului:
- Regulament de ordine interioara a functionarii asociatiei (ROIF)
- Registrul de evidenta privind luarea de cunostinta a angajatilor cu ROIF
- Ordin cu privire la aprobarea schemei de personal
- Schema de personal (organigrama)
- Orarul concediilor anuale ale personalului angajat
- Fisele de post ale angajatilor
- Contract individual de munca (model)
- Acord de modificare a Contractului individual de munca (model)
12. Documente Protectia muncii:
- Registrul Instructaj introductiv general de protectie a muncii
- Registrul Instructaj protectie a muncii la locul de munca
- Plan anual al activitatilor de protectie a muncii
- Lista instructiunilor de protectie a muncii si instructiunile respective
- Mapa „Angajarea personalului" cu procesele verbale ale concursurilor de angajare, dosarele candidatilor la functiile expuse la concurs
13. Dosare personale ale angajatilor:
- Fisa personala
- Cerere angajare
- Ordin de angajare
- Cereri si ordine ce vizeaza activitatea angajatului
- Contract de raspundere materiala integrata (pentru director executiv, contabil, administrator, asistent social /in cazul in care opereaza cu ajutor financiar pentru beneficiari/ etc.)
- Contract Individual de munca
- Acord de modificare a Contractului individual de munca
- Fisa postului
- Copia buletinului de identitate
- Copia cardului CPAS
- Copia diplomei de studii
- Diplome si mentiuni
14. Documente la safeu:
- Documente de stricta evidenta contabila
- Carnete de munca
- Carnete medicale
Sper ca acest nomenclator sa fie util tuturor celor interesati, iar pe colegii mai versati in managementul ONG ii indemn sa vina cu propuneri de imbunatatire a acestuia.
Liliana Samcov, director executiv al ONG "Demos", Edinet. http://asociatiademos.wordpress.com
Liga pentru Apararea
Drepturilor Omului din Moldova (LADOM), luind in considerare faptul ca a fost stabilita
data alegerilor parlamentare anticipate pentru 29 iulie 2009 anunta constituirea
unui Grup de experti care vor depune eforturi sporite pentru monitorizarea
alegerilor parlamentare anticipate si aprecierea corectitudinii procesului
electoral.
LADOM regreta acutizarea crizei politice si deraparea de la standardele democratice dupa alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009. Prin urmare consideram necesar sa reamintim autoritatilor publice, concurentilor electorali si institutiilor mass-media despre neregulile comise la alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009 si recomandam sa traga concluziile de rigoare pentru a nu admite incalcarea legislatiei electorale si subminarea integritatii procesului electoral la alegerile parlamentare anticipate.
Cele mai frecvente incalcari ale legislatiei electorale s-au manifestat prin:
- utilizarea factorului administrativ si folosirea resurselor publice in interesul unor concurenti electorali;
- distorsionarea opiniei publice si influentarea alegatorilor prin informatii denaturate;
- comportamentul partinitor si angajat al institutiilor publice de media;
- intimidarea si hartuirea concurentilor electorali, a reprezentantilor acestora de catre organele de forta ale statului;
- imperfectiunea listelor electorale si limitarea accesului celor interesati pentru exercitarea controlului asupra corectitudinii votarii etc.
Pentru a nu permite repetarea unei campanii electorale a carei corectitudine a fost pusa la indoiala de mai multi reprezentanti ai societatii civile si experti electorali, LADOM solicita cu insistenta:
- Presedintelui Republicii Moldova, Primului ministru, deputatilor in parlament si sefilor administratiilor publice centrale si locale sa nu foloseasca si sa nu permita folosirea resurselor administrative in favoarea concurentilor electorali;
- Procuraturii, politiei si SIS sa pastreze independenta si sa se abtina de la orice declaratii si invinuiri in adresa reprezentantilor concurentilor electorali pe intreaga perioada electorala;
- MAI sa reactioneze la sesizarea concurentilor electorali si a organelor electorale pentru a preveni si curma orice incalcare a legislatiei electorale, care ar putea submina corectitudinea procesului electoral;
- CEC sa intreprinda masuri pentru selectarea si instruirea membrilor Birourilor electorale de nivelul I;
- CEC in colaborare cu APL sa asigure pregatirea corecta si integra a listelor electorale, afisarea lor publica in termenii stabiliti de lege si asigurarea accesului la aceste liste, inclusiv prin institutionalizarea unui mecanism de control, care ar oferi posibilitatea concurentilor electorali si observatorilor sa verifice si dupa ziua votarii identitatea persoanelor care si-au exercitat dreptul de vot;
- partidele politice si mass-media sa semneze si sa respecte Codul de conduita privind desfasurarea si reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare din 2009.
- Institutiile mass-media sa dea dovada de corectitudine si independenta, sa asigure pluralismul si diversitatea de opinii;
- CCA si CEC sa se prevaleze de atributiile de care dispun si sa reactioneze cu promptitudine pentru a curma distorsionarea opiniei publice si partinirea politica a mass-media tinindu-se cont de experienta negativa din perioada electorala precedenta.
În contextul celor mentionate LADOM va monitoriza comportamentul actorilor implicati in procesul electoral si va sesiza cu regularitate orice incalcare, monitorizind reactiile organelor competente asupra fiecarui caz. De asemenea, Liga pentru Apararea Drepturilor Omului din Moldova, in temeiul legislatiei electorale si a standardelor internationale, a elaborat indicatori si criterii de avaluare a respectarii principiilor de alegeri libere si corecte. Cerinte ce urmeaza a fi respectate cu strictete de catre toti subiectii implicati in procesul electoral.
Aceste cerinte vizeaza:
- asigurarea unui climat electoral nemarcat de violente;
- lipsa actiunilor de intimidare sau impiedicare a concurentilor electorali de asi prezenta programele electorale si de a isi organiza campaniile electorale;
- crearea conditiilor egale pentru toti concurentii electorali, care implica si neutralitatea autoritatilor publice in perioada electorala;
- masuri eficiente intreprinse de organele de ocrotire a ordinii de drept la sesizarile privind incalcarea legislatiei electorale;
- asigurarea dreptului de vot pentru toti cetatenii;
- accesul nediscriminatoriu la mass-media al concurentilor electorali si reflectarea neutra si impartiala a procesului electoral de catre mijloacele de informare in masa, in mod special a institutiilor de media publice;
- asigurarea accesului liber la informatie si libertatea mass-media;
- calitatea perfectarii listelor electorale si asigurarea accesului cetatenilor la aceste liste, inclusiv in perioada postelectorala;
- inadmisibilitatea utilizarii resurselor publice in interesul unor concurenti electorali;
- gradul de implicare a autoritatilor publice in sustinerea unor concurenti electorali;
LADOM face apel catre toti actorii implicati in procesul electoral sa contribuie cu toata responsabilitatea la promovarea unor alegeri libere si corecte si sa respecte cu buna credinta regulile de transfer al puterii poporului catre reprezentantii sai, precum si vointa acestuia care constituie baza puterii de stat.
Mai multe articole …
- IDIS €žViitorul€: Dependenta de factorii externi a RM
- Teleradio-Moldova cere socoteala ONG-urilor
- IDIS "Viitorul": Suport acordat administratiei raioanelor Vulcanesti si Anenii Noi
- Cinci campanii media pentru Obiectivele Mileniului
- Organizatii obstesti si politice din regiunea transnistreana colecteaza semnaturi pentru dizolvarea
- ONG-urile considera ca audiovizualul public este in pericol din cauza cenzurii si controlului
- Douazeci de reguli pentru securitatea organizatiilor necomerciale
- Audiovizualul public este in pericol din cauza cenzurii si controlului politic
- La Strada lanseaza o noua campanie de sensibilizare privind vulnerabilitatea migrantilor
- Comitetul Helsinki pentru Drepturile Omului din Moldova cere demisia lui Gurbulea si Resetnicov
Pagina 3151 din 3708
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md





