Știri sociale
Cu aceasta medalie a fost decorata Antonita Fonari, director executiv al Centrului de Resurse "Tineri si Liberi" din Chisinau si Nicolae Moscalu, director al Centrului Regional de Resurse pentru Tineret din Balti.
Distinctiile au fost conferite „pentru merite in promovarea politicii de tineret si activitate organizatorica si obsteasca intensa”.
DECA-press
Conceput ca o reacţie la ultimele provocări adresate jurnalismului de către dezvoltarea sistemelor electronice de comunicare, şi în special a Internetului, în cadrul celor două săptămâni de curs studenţii au însuşit particularităţile jurnalismului online şi au deprins un set de cunoştinţe pentru producerea materialelor multimedia. Ei vor avea posibilitatea să implementeze aceste abilităţi în practică şi după finisarea cursului în cadrul unor proiecte online ale ŞSAJ care sunt acum la nivel de testare.
Instructorii se arată mulţumiţi de reuşitele tinerilor jurnalişti. “Studenţii au demonstrat un mare interes pentru acest fel de media”, a spus Vitalie Dogaru. “Pe parcursul orelor au dat dovada de creativitate, inspiraţie, operativitate şi promptitudine atunci când a fost vorba de realizarea materialelor. Deşi erau nişte simple exerciţii, rezultatele acestora puteau face faţă oricăror rigori ale unei publicaţii online de calitate. În consecinţă, aproape toate lucrările au fost publicate pe www.azi.md”, a mai adăugat el.
Studenţii au realizat pe parcursul celor două săptămâni de Jurnalism Online peste 30 de materiale în formă de text, infografice, fişiere audio, video şi foto. Unele dintre acestea (16) au fost publicate pe www.azi.md (http://www.azi.md/search?query=www.scoaladejurnalism.md), altele urmează să apară pe acest site.
Irina Gotişan, coautoarea articolului “Un jurnalist este în greva foamei de 9 zile” (http://www.azi.md/ro/story/6772) spune că nu a întâlnit impedimente la realizarea articolului. ”Prezentarea unui subiect în format multimedia mi-a permis să lucrez atât cu textul, cât şi cu tehnica. Am făcut şi presa scrisă şi TV într-un singur articol” spune ea.
Cursul de Jurnalism Online este prima etapă a proiectului www.azi.md un instrument practic în jurnalism pentru studenţi finanţat de Ambasada SUA la Chişinău. Astfel, 15-20 de studenţi vor fi instruiţi în domeniul jurnalismului online în paralel cu publicarea celor mai reuşite articole multimedia pe site-ul www.azi.md.
Corina Samciuc, instructor de Jurnalism Online, spune că proiectul în cauză oferă studenţilor experienţă de lucru în domeniul multimedia. “Unui proaspăt absolvent îi este foarte greu să se angajeze dacă nu are ce arată la modul practic angajatorilor. Iată de ce consider bun acest proiect, or studenţii vor merge pregătiţi la angajare”, a adăugat Corina Samciuc.
Abilităţile de a lucra în multimedia vor fi dezvoltate şi pe durata următoarelor cursuri de radio şi televiziune, după care şcoala va lansa un site instructiv cu toate lucrările studenţilor realizate în regim de redacţie. Cele mai bune materiale vor fi plasate şi pe site-ul www.azi.md. Astfel la sfârşitul anului de învăţământ absolvenţii vor avea un portofoliu cu materiale multimedia pe care îl vor putea prezenta la angajare.
Şcoala de Studii Avansate în Jurnalism a fost lansată la 4 septembrie 2006 cu scopul de a pregăti jurnalişti universali pentru mass media din Republica Moldova. Şcoala este un proiect lansat în comun de instituţii partenere Centrul pentru Jurnalism Independent din Chişinău, Şcoala de Jurnalism din Missouri, SUA, şi Centrul de Formare şi Perfecţionare a Jurnaliştilor din Paris, Franţa. Proiectul este finanţat de Programul MATRA al Ministerului Olandez de Externe, implementat prin intermediul organizaţiei Press Now.
IPC 2009 a fost calculat în baza a 13 cercetări/studii efectuate de 10 instituţii independente precum Economist Intelligence Unit, World Bank, Freedom House, World Economic Forum, Bertelsmann Foundation, Global Insight, formerly World Markets Research Centre, în clasament fiind incluse 180 ţări.
În fruntea clasamentului IPC din 2009 s-au poziţionat Noua Zelandă, Danemarca şi Singapore cu, respectiv, 9,4, 9,3 şi 9,2 puncte. În partea de jos a clasamentului se plasează Myanmar, Afghanistan şi Somalia, respectiv cu 1,4, 1,3 şi 1,1 puncte.
IPC în Republica Moldova
La evaluarea IPC 2009 pentru Republica Moldova au fost utilizate următoarele surse:
- Bertelsmann Transformation Index (BTI), Bertelsmann Foundation;
- Country Risk Service and Country Forecast (EIU), Economist Intelligence Unit;
- Nations in Transit (FH), Freedom House;
- Country Risk Ratings (GI), Global Insight, formerly World Markets Research Centre;
- Global Competitiveness Report (WEF), World Economic Forum;
- Country Policy and Institutional Assessment by the IDA and IBRD (CPIA), World Bank (IDA and IBRD).
Potrivit IPC 2009, Republica Moldova a înregistrat un scor de 3,3 puncte, plasându-se pe locul 92 din 180 ţări incluse în clasament (în anul 2008, cu un punctaj de 2,9 puncte, Republica Moldova s-a situat pe locul 112 din 180 ţări). Aceasta semnifică o îmbunătăţire a situaţiei în domeniul prevenirii şi combaterii corupţiei, care poate fi explicată prin următoarele momente.
Pe de o parte, în ultimii ani organizaţiile internationale au efectuat „investiţii” masive în prevenirea şi combaterea corupţiei (Corporatia Provocarile Mileniumului – peste 24 mil. USD, Consiliul Europei – peste 3,5 mil. Euro, UNDP – 400 mii USD). Deşi aceste mijloace nu au fot plasate direct în activităţii anticorupţie, ci în infrastructură, au inceput să se resimtă treptat anumite efecte.
Pe de altă parte, schimbarea radicală a puterii în stat duce la schimbarea aşteptărilor privitor la nivelul corupţiei. Astfel, în 2001 când s-au marcat schimbări esenţiale în eşichierul politic, asteptările privind perspectivele de combatere a corupţiei au fost mai pesimiste şi IPC a scăzut de la 3,1 până la 2,1 puncte. Şi invers, în 2009 după o altă schimbare radicală în guvernare, asteptările au devenit optimiste şi IPC a crescut de la 2,9 până la 3,3 puncte. Cercetările Transparency Internaţional – Moldova care reflectă nu numai percepţiile respondenţilor, ci şi experienţele acestora în contextul relaţiilor şi plăţilor neoficiale în Republica Moldova, confirmă acest argument.
În mod evident, o atare dinamică a Indicelui Perceperii Corupţiei stabileşte un „punct de pornire” destul de înalt pentru noua guvernare, căreia, în condiţiile crizei economice, îi va fi destul de greu să asigure creşterea acestui indice. De fapt, creditul de încredere oferit noii guvernări va necesita atât eforturi mai mari, cât şi o responsabilitate sporită în atingerea obiectivelor de prevenire şi combatere a corupţiei.
Pentru a conferi mai multă eficienţă activităţilor anticorupţie noua guvernare trebuie să manifeste nu doar dorinţă, dar şi voinţă politică de a le aplica în viaţă, iar societatea civilă să susţină aceste activităţi, să manifeste intolerantă faţă de fenomenul corupţiei, să comunice despre cazuri de corupţie şi să participe activ la monitorizarea politicilor anticorupţie şi a procesului de luare a deciziilor.
|
Pozitia |
Ţara |
Scorul IPC 2009 |
Numărul de studii utilizate |
Valorile în diferite studii |
|
|
minime |
maxime |
||||
|
1 |
New Zealand |
9,4 |
6 |
8,8 |
9,7 |
|
2 |
Denmark |
9,3 |
6 |
8,8 |
9,6 |
|
3 |
Singapore |
9,2 |
9 |
8,6 |
9,5 |
|
4 |
Sweden |
9,2 |
6 |
8,8 |
9,5 |
|
5 |
Switzerland |
9,0 |
6 |
8,8 |
9,2 |
|
6 |
Finland |
8,9 |
6 |
7,5 |
9,5 |
|
7 |
Netherlands |
8,9 |
6 |
8,5 |
9,2 |
|
8 |
Australia |
8,7 |
8 |
7,5 |
9,2 |
|
9 |
Canada |
8,7 |
6 |
8,3 |
9,2 |
|
10 |
Iceland |
8,7 |
4 |
6,7 |
9,6 |
|
11 |
Norway |
8,6 |
6 |
7,4 |
9,2 |
|
12 |
Hong Kong |
8,2 |
8 |
7,5 |
8,9 |
|
13 |
Luxembourg |
8,2 |
6 |
6,7 |
9,1 |
|
14 |
Germany |
8,0 |
6 |
7,5 |
8,8 |
|
15 |
Ireland |
8,0 |
6 |
7,5 |
8,8 |
|
16 |
Austria |
7,9 |
6 |
6,7 |
8,6 |
|
17 |
Japan |
7,7 |
8 |
7,1 |
8,8 |
|
18 |
United Kingdom |
7,7 |
6 |
6,7 |
8,8 |
|
19 |
United States |
7,5 |
8 |
5,7 |
8,8 |
|
20 |
Barbados |
7,4 |
4 |
6,4 |
8,8 |
|
21 |
Belgium |
7,1 |
6 |
6,7 |
7,5 |
|
22 |
Qatar |
7,0 |
6 |
4,5 |
9,1 |
|
23 |
Saint Lucia |
7,0 |
3 |
6,7 |
7,5 |
|
24 |
France |
6,9 |
6 |
6,0 |
7,6 |
|
25 |
Chile |
6,7 |
7 |
6,0 |
7,1 |
|
26 |
Uruguay |
6,7 |
5 |
6,2 |
7,5 |
|
27 |
Cyprus |
6,6 |
4 |
6,0 |
7,4 |
|
28 |
Estonia |
6,6 |
8 |
5,1 |
7,1 |
|
29 |
Slovenia |
6,6 |
8 |
5,5 |
7,5 |
|
30 |
United Arab Emirates |
6,5 |
5 |
4,9 |
7,5 |
|
31 |
Saint Vincent and the Grenadines |
6,4 |
3 |
4,9 |
7,5 |
|
32 |
Israel |
6,1 |
6 |
4,7 |
7,2 |
|
33 |
Spain |
6,1 |
6 |
4,7 |
6,7 |
|
34 |
Dominica |
5,9 |
3 |
4,9 |
6,7 |
|
35 |
Portugal |
5,8 |
6 |
5,3 |
6,7 |
|
36 |
Puerto Rico |
5,8 |
4 |
4,9 |
6,7 |
|
37 |
Botswana |
5,6 |
6 |
4,7 |
6,7 |
|
38 |
Taiwan |
5,6 |
9 |
5,1 |
6,7 |
|
39 |
Brunei Darussalam |
5,5 |
4 |
4,7 |
6,7 |
|
40 |
Oman |
5,5 |
5 |
3,1 |
7,1 |
|
41 |
South Korea |
5,5 |
9 |
4,8 |
6,0 |
|
42 |
Mauritius |
5,4 |
6 |
4,7 |
6,7 |
|
43 |
Costa Rica |
5,3 |
5 |
4,6 |
6,7 |
|
44 |
Macau |
5,3 |
3 |
3,3 |
6,9 |
|
45 |
Malta |
5,2 |
4 |
3,3 |
6,7 |
|
46 |
Bahrain |
5,1 |
5 |
3,1 |
6,0 |
|
47 |
Cape Verde |
5,1 |
3 |
3,3 |
7,0 |
|
48 |
Hungary |
5,1 |
8 |
3,8 |
6,7 |
|
49 |
Bhutan |
5,0 |
4 |
3,9 |
6,0 |
|
50 |
Jordan |
5,0 |
7 |
3,1 |
7,5 |
|
51 |
Poland |
5,0 |
8 |
3,1 |
6,0 |
|
52 |
Czech Republic |
4,9 |
8 |
3,7 |
7,5 |
|
53 |
Lithuania |
4,9 |
8 |
3,7 |
6,7 |
|
54 |
Seychelles |
4,8 |
3 |
3,0 |
6,7 |
|
55 |
South Africa |
4,7 |
8 |
3,8 |
5,1 |
|
56 |
Latvia |
4,5 |
6 |
3,6 |
5,1 |
|
57 |
Malaysia |
4,5 |
9 |
3,1 |
6,2 |
|
58 |
Namibia |
4,5 |
6 |
3,1 |
5,6 |
|
59 |
Samoa |
4,5 |
3 |
3,3 |
5,3 |
|
60 |
Slovakia |
4,5 |
8 |
3,4 |
5,2 |
|
61 |
Cuba |
4,4 |
3 |
3,5 |
5,1 |
|
62 |
Turkey |
4,4 |
7 |
3,1 |
5,4 |
|
63 |
Italy |
4,3 |
6 |
3,3 |
5,2 |
|
64 |
Saudi Arabia |
4,3 |
5 |
2,3 |
5,9 |
|
65 |
Tunisia |
4,2 |
6 |
2,3 |
6,6 |
|
66 |
Croatia |
4,1 |
8 |
3,3 |
5,2 |
|
67 |
Georgia |
4,1 |
7 |
2,7 |
5,2 |
|
68 |
Kuwait |
4,1 |
5 |
2,7 |
6,0 |
|
69 |
Ghana |
3,9 |
7 |
2,5 |
5,1 |
|
70 |
Montenegro |
3,9 |
5 |
3,2 |
4,7 |
|
71 |
Bulgaria |
3,8 |
8 |
2,5 |
5,2 |
|
72 |
FYR Macedonia |
3,8 |
6 |
3,1 |
4,6 |
|
73 |
Greece |
3,8 |
6 |
2,9 |
5,1 |
|
74 |
Romania |
3,8 |
8 |
2,4 |
4,9 |
|
75 |
Brazil |
3,7 |
7 |
3,1 |
5,6 |
|
76 |
Colombia |
3,7 |
7 |
2,6 |
5,2 |
|
77 |
Peru |
3,7 |
7 |
3,1 |
4,8 |
|
78 |
Suriname |
3,7 |
3 |
3,0 |
4,7 |
|
79 |
Burkina Faso |
3,6 |
7 |
1,9 |
5,1 |
|
80 |
China |
3,6 |
9 |
2,3 |
5,5 |
|
81 |
Swaziland |
3,6 |
3 |
3,0 |
4,7 |
|
82 |
Trinidad and Tobago |
3,6 |
4 |
2,9 |
4,7 |
|
83 |
Serbia |
3,5 |
6 |
3,1 |
4,5 |
|
84 |
El Salvador |
3,4 |
5 |
2,6 |
3,9 |
|
85 |
Guatemala |
3,4 |
5 |
2,6 |
4,5 |
|
86 |
India |
3,4 |
10 |
2,6 |
3,9 |
|
87 |
Panama |
3,4 |
5 |
3,1 |
3,9 |
|
88 |
Thailand |
3,4 |
9 |
2,1 |
4,4 |
|
89 |
Lesotho |
3,3 |
6 |
2,4 |
4,7 |
|
90 |
Malawi |
3,3 |
7 |
1,9 |
4,8 |
|
91 |
Mexico |
3,3 |
7 |
3,1 |
3,8 |
|
92 |
Moldova |
3,3 |
6 |
2,2 |
5,2 |
|
93 |
Morocco |
3,3 |
6 |
2,3 |
4,7 |
|
94 |
Rwanda |
3,3 |
4 |
2,6 |
3,8 |
|
95 |
Albania |
3,2 |
6 |
2,8 |
3,6 |
|
96 |
Vanuatu |
3,2 |
3 |
2,3 |
4,7 |
|
97 |
Liberia |
3,1 |
3 |
1,9 |
3,8 |
|
98 |
Sri Lanka |
3,1 |
7 |
2,3 |
3,8 |
|
99 |
Bosnia and Herzegovina |
3,0 |
7 |
2,2 |
3,9 |
|
100 |
Dominican Republic |
3,0 |
5 |
2,7 |
3,3 |
|
101 |
Jamaica |
3,0 |
5 |
2,6 |
3,4 |
|
102 |
Madagascar |
3,0 |
7 |
2,5 |
3,5 |
|
103 |
Senegal |
3,0 |
7 |
1,8 |
5,1 |
|
104 |
Tonga |
3,0 |
3 |
2,6 |
3,3 |
|
105 |
Zambia |
3,0 |
7 |
2,6 |
3,5 |
|
106 |
Argentina |
2,9 |
7 |
2,5 |
3,5 |
|
107 |
Benin |
2,9 |
6 |
1,8 |
3,8 |
|
108 |
Gabon |
2,9 |
3 |
2,6 |
3,1 |
|
109 |
Gambia |
2,9 |
5 |
1,5 |
4,9 |
|
110 |
Niger |
2,9 |
5 |
2,6 |
3,1 |
|
111 |
Algeria |
2,8 |
6 |
2,3 |
3,4 |
|
112 |
Djibouti |
2,8 |
4 |
2,0 |
3,3 |
|
113 |
Egypt |
2,8 |
6 |
2,4 |
3,5 |
|
114 |
Indonesia |
2,8 |
9 |
1,6 |
3,7 |
|
115 |
Kiribati |
2,8 |
3 |
2,3 |
3,3 |
|
116 |
Mali |
2,8 |
6 |
2,0 |
3,3 |
|
117 |
Sao Tome and Principe |
2,8 |
3 |
2,4 |
3,3 |
|
118 |
Solomon Islands |
2,8 |
3 |
2,3 |
3,3 |
|
119 |
Togo |
2,8 |
5 |
1,6 |
5,1 |
|
120 |
Armenia |
2,7 |
7 |
2,3 |
2,9 |
|
121 |
Bolivia |
2,7 |
6 |
2,1 |
3,3 |
|
122 |
Ethiopia |
2,7 |
7 |
2,0 |
3,1 |
|
123 |
Kazakhstan |
2,7 |
7 |
1,7 |
4,6 |
|
124 |
Mongolia |
2,7 |
7 |
2,0 |
3,3 |
|
125 |
Viet Nam |
2,7 |
9 |
1,8 |
3,9 |
|
126 |
Eritrea |
2,6 |
4 |
1,6 |
4,7 |
|
127 |
Guyana |
2,6 |
4 |
2,5 |
2,7 |
|
128 |
Syria |
2,6 |
5 |
1,7 |
3,1 |
|
129 |
Tanzania |
2,6 |
7 |
1,9 |
3,1 |
|
130 |
Honduras |
2,5 |
6 |
1,8 |
3,0 |
|
131 |
Lebanon |
2,5 |
3 |
1,9 |
3,1 |
|
132 |
Libya |
2,5 |
6 |
1,8 |
3,3 |
|
133 |
Maldives |
2,5 |
4 |
1,7 |
3,3 |
|
134 |
Mauritania |
2,5 |
7 |
1,8 |
5,1 |
|
135 |
Mozambique |
2,5 |
7 |
1,8 |
3,1 |
|
136 |
Nicaragua |
2,5 |
6 |
1,8 |
2,8 |
|
137 |
Nigeria |
2,5 |
7 |
1,9 |
3,1 |
|
138 |
Uganda |
2,5 |
7 |
1,8 |
3,5 |
|
139 |
Bangladesh |
2,4 |
7 |
1,4 |
3,1 |
|
140 |
Belarus |
2,4 |
4 |
1,8 |
3,1 |
|
141 |
Pakistan |
2,4 |
7 |
1,7 |
3,1 |
|
142 |
Philippines |
2,4 |
9 |
1,8 |
3,4 |
|
143 |
Azerbaijan |
2,3 |
7 |
1,7 |
2,9 |
|
144 |
Comoros |
2,3 |
3 |
1,6 |
3,3 |
|
145 |
Nepal |
2,3 |
6 |
1,7 |
2,9 |
|
146 |
Cameroon |
2,2 |
7 |
1,6 |
3,1 |
|
147 |
Ecuador |
2,2 |
5 |
1,8 |
2,7 |
|
148 |
Kenya |
2,2 |
7 |
1,8 |
2,9 |
|
149 |
Russia |
2,2 |
8 |
1,6 |
2,6 |
|
150 |
Sierra Leone |
2,2 |
5 |
1,8 |
2,7 |
|
151 |
Timor-Leste |
2,2 |
5 |
1,3 |
2,7 |
|
152 |
Ukraine |
2,2 |
8 |
1,7 |
3,1 |
|
153 |
Zimbabwe |
2,2 |
7 |
1,3 |
3,3 |
|
154 |
Côte d´Ivoire |
2,1 |
7 |
1,6 |
3,1 |
|
155 |
Papua New Guinea |
2,1 |
5 |
1,4 |
2,7 |
|
156 |
Paraguay |
2,1 |
5 |
1,7 |
2,7 |
|
157 |
Yemen |
2,1 |
4 |
1,4 |
2,7 |
|
158 |
Cambodia |
2,0 |
8 |
1,5 |
2,5 |
|
159 |
Central African Republic |
2,0 |
4 |
1,9 |
2,4 |
|
160 |
Laos |
2,0 |
4 |
1,5 |
2,9 |
|
161 |
Tajikistan |
2,0 |
8 |
1,4 |
3,3 |
|
162 |
Angola |
1,9 |
5 |
1,8 |
2,0 |
|
163 |
Congo-Brazzaville |
1,9 |
5 |
1,4 |
2,4 |
|
164 |
Congo Democratic Republic |
1,9 |
5 |
1,6 |
2,4 |
|
165 |
Guinea-Bissau |
1,9 |
3 |
1,8 |
2,0 |
|
166 |
Kyrgyzstan |
1,9 |
7 |
1,6 |
2,3 |
|
167 |
Venezuela |
1,9 |
7 |
1,5 |
2,1 |
|
168 |
Burundi |
1,8 |
6 |
1,4 |
2,3 |
|
169 |
Equatorial Guinea |
1,8 |
3 |
1,6 |
1,9 |
|
170 |
Guinea |
1,8 |
5 |
1,6 |
1,9 |
|
171 |
Haiti |
1,8 |
3 |
1,4 |
2,3 |
|
172 |
Iran |
1,8 |
3 |
1,7 |
1,9 |
|
173 |
Turkmenistan |
1,8 |
4 |
1,6 |
1,9 |
|
174 |
Uzbekistan |
1,7 |
6 |
1,3 |
1,9 |
|
175 |
Chad |
1,6 |
6 |
1,4 |
1,9 |
|
176 |
Iraq |
1,5 |
3 |
1,2 |
1,8 |
|
177 |
Sudan |
1,5 |
5 |
1,2 |
1,8 |
|
178 |
Myanmar |
1,4 |
3 |
0,9 |
1,8 |
|
179 |
Afghanistan |
1,3 |
4 |
0,9 |
1,6 |
|
180 |
Somalia |
1,1 |
3 |
0,9 |
1,4 |
Mai multe articole …
- ONG de tineret au discutat la Bălţi cu Ministrul Tineretului şi Sportului asupra necesităţilor pe care le au în domeniul politicilor de tineret
- Dacă vrei să devii deputat, acum ai şansa să te implici !
- Tinerii din Slobozia Mare au discutat despre violenta
- Angajatii Citibank Romania au construit o casa pentru persoane cu dizabilitati
- Forum ONG 2009: propuneri de imbunatatire a situatiei societatii civile europene
- Deschiderea Expoziţiei de Fotografie Photovoice– "Peste Bariere"
- AO "CONSULT-NORD" elaboreaza "Strategia pentru durabilitatea financiara"
- Implementarea Planului IPAP RM-NATO - un test decisiv pentru Guvernarea Republicii Moldova
- Activitati si proiecte vizibile – scopuri realizate si impact garantat!
- Europa după 20 de ani de la căderea Zidului Berlinului
Pagina 3045 din 3702
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md









