Participanţii de la „Şcoala Viitorilor Profesori de Limba Engleză” Discută despre Egalitatea Gender



La data de 26 noiembrie 2009, participanţii proiectului „Şcoala Viitorilor Profesori de Limba Engleză” (în limba engleză FELT School) s-au adunat pentru a 8-a lecţie de educaţie civică. „Egalitatea Gender din Perspectiva Drepturilot Omului” a fost aleasă tema lecţiei respectiva cu intenţia de a invita studenţii, viitori profesori de limba engleză,  să se informeze şi să se documenteze în problematica dată dar şi deasemenea  să înţeleagă cum să se implice în diverse activităţi organizate cu ocazia Zilei Internaţionale pentru Eliminarea Violenţei Împotriva Femeii, sărbătorită la 25 noiembrie.

Participanţii au luat cunoştinţă cu documente internaţionale cum ar fi Declaraţia Universală a Drepturilor Omului şi au încercat să înterpreteze diverse drepturi prevăzute de acest document şi Convenţia cu privire la eliminarea tuturor formelor de discriminare faţă de femei (CEDAW) ratificată de Republica Moldova în 1994. Baneficiarii au fost informaţi şi despre iniţiativele ONG „Gender-Centru” care cu suprotul Fondului Naţiunilor Unite pentru Femei (UNIFEM) au lansat proiectul  „Promovarea drepturilor şi oportunităţilor egale în Moldova prin susţinerea legislaţiei în egalitatea gender” (2003), şi în cadrul căruia s-a reuşit elaborarea proiectului de Lege cu privire la asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, şi adoptată ulterior de către Parlamentul republicii Moldova în februarie 2006.

Participanţii au înţeles acre sunt realizările în domeniul egalităţii genurilor, ca urmare a colaborării dintre diverse structuri de stat şi reprezentanţii ai societăţii civile şi a iniţiativelor promovate la nivel guvernamental.

Studenţii, viitori profesori de limba engleză, au discutat despre egalitatea gender în viaţa economică, socială şi civilă şi au analizat exemple  de activităţi ce pot fi promovate în cadrul cursului şcolar de educaţie civică pentru a contribui la schimbarea rolurilor tradiţionale şi depăşirea stereotipurilor de gen sau cel puţin de a ajuta elevii să conştientizeze că rolurile de gen sunt învăţate în baza modelului social, cultural, economic şi cultural din societatea respectivă şi pot fi modificate.

Cu scopul de a scoate în edidenţă şi a da exemple de diferenţele de roluri între bărbaţi şi femei participanţii au  au fost invitaţi să citească un articol ce reflectă dreptul  la casatirie a femeilor din India publicat în revista Newsweek  (02.06.2008) şi au analizat în plan comparativ modele  sociale, culturale şi economice din SUA, Europa şi Moldova care inflienţează rolurile de gen şi egalitatea în drepturi între bărbaţi şi femei.

La finele seminarului participanţii au menţionat  lipsa de informaţii şi instruirea în domeniul dat fiind printre cauzele principale ce îi face pe tinerii din Moldova incapabili să înţeleagă  şi să se implice în activităţi de promovare a măsurilor în favoarea egalităţii de gen. Respectiv, ei au pledat pentru promovarea şi pe viitor a unei sesiuni despre egalitatea de gen din perspectiva drepturilor omului ca parte a cursului de educaţie civică promovat în cadrul proiectului „Şcoala Viitorilor Profesori de Limba Engleză”.

De menţionat că acest curs şi, respectiv, proiectul mai sus-menţionat este implimenat de A.O. „Centrul pentru Educaţie Continuă” graţie unui grant din partea Ambasadei SUA, prin intermediul Programului Granturi Mici de Susţinere a Iniţiativelor Democratice. Cursul de educaţie civică organizat în cadrul acestui proiect  este promovat şi datorită parteneriatului de colaborare cu Facultatea Limbi şi Literaturi Străine a Universităţii de Stat A. Russo din Balţi.