Termeni de referință pentru selectarea unei companii de audit
A.O. Comunitatea WatchDog.MD anunță concursul pentru selectarea unei companii de audit care să efectueze auditul financiar al proiectului “Broken puzzle – research of polarization and methodological gaps in the Moldovan sociological picture”.
Auditul este solicitat pentru a asigura transparența și corectitudinea cheltuielilor și raportărilor financiare, precum și pentru a evalua conformitatea acestora cu reglementările financiare și utilizarea fondurilor în vederea realizării activităților planificate.
I. Obiectivele auditului
- Verificarea conformității cu bugetul proiectului:
- Verificarea tuturor cheltuielilor și a conformității acestora cu bugetul aprobat al proiectului, respectând categoriile de costuri și limitele stabilite;
- Analiza deviațiilor semnificative de la buget și identificarea motivelor acestora.
- Evaluarea eficienței utilizării resurselor:
- Evaluarea modului în care au fost utilizate resursele financiare, materiale și umane ale proiectului, pentru a determina dacă acestea au fost folosite în mod eficient;
- Identificarea eventualelor risipe sau utilizări ineficiente ale resurselor și formularea recomandări pentru îmbunătățirea eficienței.
- Identificarea eventualelor riscuri financiare și a măsurilor de control intern:
- Identificarea și evaluarea riscurilor financiare potențiale care ar putea afecta negativ implementarea proiectului sau utilizarea fondurilor;
- analiza sistemul de control intern al proiectului și determinarea dacă acesta este adecvat pentru a gestiona riscurile identificate;
- Formularea recomandărilor pentru îmbunătățirea sistemului de control intern și pentru implementarea unor măsuri de gestionare a riscurilor.
- Analiza modului în care au fost respectate clauzele contractuale ale grantului:
- Verificarea corespunderii clauzelor contractuale, inclusiv cele cu privire la utilizarea fondurilor, raportare, termene de implementare și alte obligații contractuale.
- Analiza modului în care au fost respectate procedurile de achiziție și de gestionare a contractelor cu terții.
Detalii suplimentare
- Standarde de audit (se vor aplica Standardele Internaționale de Audit (ISA) și alte standarde relevante);
- Livrabile (pe lângă raportul de audit, se va livra și o scrisoare de recomandări pentru management, care va conține observații și sugestii pentru îmbunătățirea proceselor financiare și a sistemului de control intern);
- Confidențialitate (auditorul va respecta confidențialitatea informațiilor proiectului și va utiliza datele obținute doar în scopul realizării auditului).
II. Descrierea serviciilor, activităților
- Auditarea documentelor contabile și financiare ale proiectului:
- Verificarea exhaustivă a tuturor documentelor primare (facturi, bonuri, contracte, ordine de plată etc.) pentru a asigura existența, validitatea și corectitudinea acestora;
- Examinarea registrelor contabile, a balanței de verificare și a rapoartelor financiare pentru a verifica acuratețea înregistrărilor contabile și conformitatea cu Standardele Internaționale de Contabilitate (IAS) și cu reglementările contabile din Republica Moldova;
- Analiza modului de reflectare a veniturilor și cheltuielilor proiectului, inclusiv a veniturilor din grant, a cheltuielilor de personal, a costurilor cu materialele și serviciile și a altor categorii de costuri relevante;
- Verificarea respectării procedurilor financiare și a legislației în vigoare:
- Verificarea respectării tuturor procedurilor financiare interne stabilite de organizație, precum și reglementările financiare și fiscale aplicabile în Republica Moldova;
- Analiza modului în care au fost respectate clauzele contractuale ale grantului, inclusiv cele referitoare la utilizarea fondurilor, raportare și termene de implementare;
- Analiza modul în care au fost respectate reglementările privind impozitele și taxele, contribuțiile sociale și alte obligații fiscale.
- Redactarea unui raport de audit în conformitate cu standardele internaționale de audit (ISA):
- Auditul se va desfăşura în perioada 1 august- 31 august 2025;
- Raportul de audit va fi elaborat în conformitate cu Standardele Internaționale de Audit (ISA) și va conține o opinie independentă a auditorului asupra situației financiare a proiectului;
- Raportul va include o descriere a metodologiei de audit utilizate, o prezentare a principalelor constatări și concluzii, precum și recomandări pentru îmbunătățirea proceselor financiare și a sistemului de control intern;
- Raportul va fi redactat în limbile română și engleză, pentru a fi accesibil tuturor părților interesate.
- Oferirea de recomandări pentru îmbunătățirea proceselor financiare, dacă este necesar:
- În baza constatărilor și concluziilor auditului, auditorii vor formula recomandări concrete și realiste pentru îmbunătățirea proceselor financiare ale proiectului;
- Recomandările pot viza aspecte precum: îmbunătățirea sistemului de control intern, eficientizarea utilizării resurselor, optimizarea procedurilor de raportare financiară, reducerea riscurilor financiare etc.;
- Recomandările vor fi prezentate într-o scrisoare separată adresată managementului organizației, pentru a facilita implementarea acestora;
- Oferirea consultanției financiare pe durata implementării proiectului, dacă va fi necesar
III. Criterii de evaluare a ofertelor
- Experiență în domeniu (compania de audit participantă trebuie să demonstreze o experiență de minimum 5 ani în auditarea organizațiilor necomerciale din Republica Moldova);
- Calificarea echipei de audit (se va evalua nivelul de expertiză și calificările profesionale ale echipei desemnate pentru realizarea auditului);
- Experiență în auditarea proiectelor internaționale (compania trebuie să aibă experiență relevantă în auditarea proiectelor finanțate de organizații internaționale / NGO);
- Doar auditori înregistrați/certificați vor fi acceptați
- Preţul serviciilor de audit
IV. Modalitatea de participare și selectare
Persoanele interesate trebuie să transmită un dosar, care să conțină:
- Denumirea ofertantului, numărul la telefonul de contact, adresa electronică
- Certificatul de înregistrare a companiei
- Copia licenţei pentru activitatea de audit
- Certificatul de auditor valabil sau dovada înregistrării oficiale;
- CV-ul companiei cu detalii despre experiența relevantă
- Referințe de la cel puțin trei organizații non-profit
- Oferta financiară
Toate companiile participante în concurs, vor fi anunțate despre decizia cu privire la companiile selectate după finalizarea procesului de selectare a ofertelor.
Dosarul de participare va fi transmis până în data de 17 februarie 2025, prin e-mail la adresa contact@watchdog.md cu mențiunea “Selectare companie de audit”.