Coordonator/oare educație multilingvă (SSA) - Înaltul Comisar al OSCE pentru minoritățile naționale, Chișinău



Informații generale:

OSCE are o abordare complexă a securității care cuprinde aspecte politico-militare, economice și de mediu și umane. Prin urmare, abordează o gamă largă de preocupări legate de securitate, inclusiv controlul armelor, măsurile de consolidare a încrederii și a securității, drepturile omului, combaterea traficului de persoane, minoritățile naționale, democratizarea, strategiile de poliție, combaterea terorismului și activitățile economice și de mediu. Toate cele 57 de state participante se bucură de statut egal, iar deciziile sunt luate prin consens pe o bază politică, dar nu obligatorie din punct de vedere juridic.

Înaltul Comisar al OSCE pentru Minoritățile Naționale (ÎCMN) promovează prevenirea conflictelor și integrarea diverselor societăți. Instituția ÎCMN a fost înființată pentru a identifica și a căuta rezolvarea timpurie a tensiunilor etnice care ar putea pune în pericol pacea, stabilitatea sau relațiile de prietenie între statele participante la OSCE. Printre instrumentele pe care le folosește Înaltul Comisar se numără recomandările adresate guvernelor statelor participante OSCE cu privire la tratamentul minorităților naționale.

Un domeniu cheie de implicare a ÎCMN este promovarea drepturilor la educație ale minorităților naționale de la etape timpurii. Importanța unei abordări echilibrate a politicilor educaționale este subliniată în Recomandările de la Haga privind drepturile la educație ale minorităților naționale (1996) și Linii directoare  Ljubljana privind integrarea societăților diverse (2012). Aceste din urmă orientări precizează că „politicile Statelor ar trebui să stabilească un echilibru între necesitatea de a avea una sau mai multe limbi comune ca bază generală pentru integrarea şi funcţionarea societăţii şi obligaţia de a promova diversitatea lingvistică, inclusiv prin protejarea drepturilor lingvistice ale minorităţilor.”

Educația multilingvă (EML) este privită ca o modalitate de a echilibra aceste nevoi. Ministerul educației și cercetării (MEC) al Republicii Moldova, împreună cu departamentul regional de educație Găgăuzia, și-au manifestat interes pentru dezvoltarea EML atât în practică, cât și la nivel de politică. ÎCMN a susținut aceste eforturi de-a lungul anilor în diferite formate, inclusiv dezvoltarea și pilotarea unui program bilingv pentru grădinițe și organizarea de ateliere pentru practicieni și factorii de decizie politică. În 2019, ÎCMN a contractat un consultant internațional pentru a ajuta MEC să-și definească punctul de plecare, responsabilitățile și planul de lucru pe termen lung pentru dezvoltarea unei politici/unui program de EML. Consultantul și-a prezentat Ministerului raportul final la începutul anului 2020, considerând cadrul politicii educaționale favorabil pentru o diseminare mai largă a EML și promovând diferite modele de educație multilingvă în școli cu predare în limbile minorităților naționale.

Programul național privind învățarea limbii române de către minoritățile naționale, inclusiv populația adultă pentru anii 2022-2025, urmărește consolidarea capacității instituțiilor de învățământ în planificarea și implementarea programelor multilingve care să integreze învățarea limbii materne, limbii române și altor limbi. În acest context, în 2022, Ministrul educației și cercetării a inițiat elaborarea unui Concept privind EML în instituțiile de învățământ primar și gimnazial.

Aprobat în iunie 2024, Conceptul privind EML își propune să promoveze programe de educație multilingvă bazate pe limba maternă în instituțiile preșcolare, primare și gimnaziale în care predarea se desfășoară în limbile minorităților naționale. Până în 2030, introducerea programelor de educație multilingvă va contribui la următoarele:

-           Extinderea utilizării limbii române și creșterea numărului de persoane care vorbesc limba română;

-           Dezvoltarea multilingvismului în rândul noii generații, inclusiv a competenței în limba maternă, limba română și alte limbi străine incluse în curriculumul obligatoriu.

Introducerea educației multilingve va fi ghidată de un Plan de implementare pe 5 ani, prioritizând următoarele:

1.         Asigurarea sistemului de învățământ cu personal didactic calificat, inclusiv personal bilingv, pentru creșterea ponderii specialiștilor în educație multilingvă;

2.         Crearea de condiții pentru ca elevii să își păstreze și să învețe limba maternă, inclusiv stimulente pentru ca instituțiile de învățământ să implementeze cu succes educația multilingvă;

3.         Îmbunătățirea metodologiei de predare a limbii române și a altor limbi în programe multilingve, inclusiv utilizarea tehnologiilor informaționale și interactive inovatoare; asigurarea că disciplinele academice sunt predate în limba română folosind metodologia de învățare integrată a conținutului și a limbilor (CLIL) la toate nivelurile învățământului obligatoriu;

4.         Crearea unui sistem eficient de monitorizare a programelor educaționale multilingve, inclusiv evaluarea competențelor lingvistice ale elevilor;

5.         Implicarea familiei, comunității de părinți, autorităților locale, comunității profesionale și pedagogice, instituțiilor științifice, culturale, comerciale și publice, precum și a voluntarilor, ca agenți activi în promovarea educației multilingve.

Acționând la o solicitare specifică a MEC, Înaltul Comisar pentru minorități naționale urmărește să angajeze un consultant/o consultantă care să sprijine Ministerul educației și cercetării din Moldova în dezvoltarea și implementarea politicilor și practicilor educaționale multilingve. Consultantul/a va fi încorporat/ă în Minister și va lucra îndeaproape cu Ministerul și cu alte părți interesate relevante pentru a îmbunătăți calitatea și incluziunea educației pentru minoritățile naționale.

Obiectiv:

Obiectivul principal al activității consultantului/ei este de a oferi consultanță și sprijin de specialitate MEC în dezvoltarea, implementarea și monitorizarea programelor EML. Aceasta include:

  • Promovarea diversității lingvistice: promovarea politicilor și practicilor care păstrează și promovează limbile minorităților naționale în cadrul sistemului educațional.
  • Îmbunătățirea metodologiilor de predare: îmbunătățirea metodelor de predare pentru a sprijini o educație multilingvă eficientă, încorporând tehnologii inovatoare și interactive.
  • Dezvoltarea materialelor educaționale : crearea și diseminarea materialelor educaționale care să răspundă nevoilor lingvistice și culturale ale minorităților naționale, asigurându-se că aceste materiale sunt incluzive și accesibile.
  • Sprijin pentru implementare: asistență în implementarea practică a programelor de EML în școli, inclusiv formarea personalului didactic calificat și crearea unor medii educaționale favorabile.
  • Monitorizare și evaluare: stabilirea unui sistem robust de monitorizare și evaluare a eficacității programelor de EML, concentrându-se pe rezultatele elevilor și pe impactul programului.
  • Implicarea părților interesate: facilitarea colaborării între diferite părți interesate, inclusiv familii, autorități locale, profesioniști din domeniul educației și organizații comunitare, pentru a sprijini inițiativa de EML.

Aceasta este o misiune de consultanță cu caracter temporar, cu o durată estimată de până la 120 de zile lucrătoare pe an calendaristic. Locul de lucru: Ministerul educației și cercetării din Moldova. Călătorii în teritoriul Republicii Moldova după caz.

Durata contractului:

01.10.2024 - 31.12.2024 (cu posibilitate de prelungire)

10 zile lucrătoare/ lună

Sarcini și responsabilități:

Sprijinirea MEC cu următoarele:

Evaluare cuprinzătoare : efectuarea unei evaluări amănunțite a peisajului educațional actual din Moldova, concentrându-se pe nevoile școlilor care predau în limbile minoritare pentru a facilita implementarea treptată a abordării EML. Metodologia de evaluare urmează să fie aprobată de ÎCMN și MEC.

Planul de implementare pe 5 ani : facilitarea dezvoltării unui plan de implementare detaliat pe 5 ani pentru Conceptul privind EML, subliniind reperele, activitățile și calendarele cheie.

Mecanism de certificare : sprijinirea Ministerului educației și cercetării în dezvoltarea unui sistem de certificare pentru evaluarea competențelor în limba română bazat pe Cadrul European Comun de Referință pentru Limbi (CEFR).

Orientări și cadre : elaborare de orientări și cadre pentru implementarea programelor educaționale multilingve la diferite niveluri de educație în școli.

Integrarea în curriculum : sprijinirea dezvoltării modelelor de EML la nivel școlar prin integrarea unei abordări EML în programul școlar, asigurând alinierea la standardele și obiectivele educaționale naționale.

Monitorizare și evaluare : asistență pentru Minister în crearea unui mecanism de monitorizare și evaluare a eficacității inițiativelor de educație multilingvă și oferire de sprijin pentru consolidarea capacităților departamentelor relevante, după caz.

Programe de instruire : proiectarea și implementarea programelor de instruire pentru educatori, administratori și factori de decizie privind practicile și metodologiile de educație multilingve.

Vizite în teren : efectuarea vizitelor în teren la școli și instituții de învățământ pentru a aduna feedback, a observa practicile curente și a identifica domeniile ce necesită îmbunătățire.

Implicarea părților interesate : implicarea autorităților naționale și locale, instituțiilor de învățământ și organizațiilor societății civile pentru a promova o abordare a educației multilingve cu implicarea mai multor părți interesate .

Crearea de parteneriate : construirea parteneriatelor cu organizații internaționale și donatori pentru a asigura sprijin și finanțare pentru inițiativele de educație multilingvă.

Sarcinile și livrabilele specifice vor fi discutate și aprobate în funcție de nevoile Ministerului. Consultantul/a va crea un plan de lucru pentru durata contractului, detaliind sarcinile, livrabilele și numărul de zile alocat pentru fiecare sarcină. Acest plan trebuie elaborat în termen de 10 zile de la începerea contractului.

Consultantul/a va lucra în strânsă coordonare cu Ofițerul de Proiect de la Haga, Ofițerul de Program Național cu sediul la Chișinău, precum și cu expertul internațional ÎCMN pe EML, care va aproba planul de lucru al Consultantului. Consultantul/a va raporta lunar către ÎCMN cu privire la activitățile desfășurate.

Calificări necesare:

  • Studii : diplomă universitară în educație, administrație publică, lingvistică sau un domeniu conex.
  • Experiență practică : experiență practică adecvată în planificarea educației și monitorizarea și evaluarea problemelor legate de educație. Este de dorit experiență anterioară în dezvoltarea politicilor lingvistice, EML, educație bilingvă, CLIL.
  • Experiență în management și programare : experiență relevantă în managementul educației, programare, instruire și monitorizare și evaluare.
  • Cunoașterea sistemului de învățământ din Moldova : bună cunoaștere a specificului educației din Moldova.
  • Experiență în programare în EML : experiența anterioară în programarea EML este un avantaj, dar nu o cerință obligatorie.
  • Înțelegerea nevoilor minorităților naționale : înțelegerea foarte bună a nevoilor educaționale ale minorităților naționale.
  • Abilități de comunicare : abilități de comunicare și aptitudini interpersonale excelente.
  • Inițiativă și independență : abilitatea de a lua inițiativă și de a lucra independent.
  • Cunoștințe lingvistice : cunoașterea limbii române, ruse și engleze.

Remunerare:

Remunerarea se va baza pe calificările consultantului/expertului selectat, pe experiența acestuia, pe sarcinile și rezultatele pentru acest post și în conformitate cu tarifele stabilite de OSCE.

Dacă doriți să candidați pentru acest post, vă rugăm să folosiți următorul link de aplicare:  Multilingual Education Coordinator (SSA) - OSCE Careers

 

OSCE își rezervă dreptul de a anunța din nou/publica postul vacant, de a anula recrutarea sau de a oferi o numire cu o descriere modificată a postului sau pentru o durată diferită.

Vor fi contactați numai candidații care sunt selectați pentru a participa la etapele ulterioare de recrutare.

OSCE se preocupă de diversitate și incluziune în cadrul echipei sale și încurajează candidații calificați, femei și bărbați, din toate mediile religioase, etnice și sociale, să își depună candidatura pentru a deveni parte a Organizației.

Candidații trebuie să fie conștienți de faptul că funcționarii OSCE trebuie să se comporte în orice moment într-un mod corespunzător statutului de funcționar public internațional. Aceasta include evitarea oricărei acțiuni care ar putea afecta integritatea, independența și imparțialitatea poziției și funcției lor în calitate de funcționari ai OSCE. OSCE se angajează să aplice cele mai înalte standarde etice în îndeplinirea mandatului său. Pentru mai multe informații privind valorile stabilite în Modelul de competențe al OSCE, vă rugăm să consultați https://jobs.osce.org/resources/document/our-competency-model .

Vă rugăm să rețineți că OSCE nu solicită nicio plată în cadrul procesului de aplicare și examinare.