Termeni de Referință pentru selectarea unui consultant /unei consultante în scopul evaluării componentei de prevenire a delincvenței juvenile în cadrul curriculumului școlar privind învățământul gimnazial și liceal



Locația: Republica Moldova

Limba de lucru: Română

Perioadă: 25 octombrie – 20 decembrie 2024

Context

Asociația pentru Justiție Penală Participativă (AJPP) este o organizație neguvernamentală fondată în 2017, cu scopul de a promova reformele în domeniul dreptului penal și justiției penale, dezvoltând elemente ale justiției restaurative.

În anul 2024, a demarat implementarea proiectului „Asigurarea cooperării intersectoriale, la nivel național, în domeniul prevenirii delincvenței juvenile”, implementat de Asociația Cross Cultures din Danemarca și Asociația pentru Justiție Penală Participativă (AJPP), în parteneriat cu Federația Moldovenească de Fotbal, cu sprijinul financiar al Ambasadei Suediei.

Proiectul are scopul de a consolida, pe de o parte, inițiativele comunitare pentru copiii aflați în situații de risc, inclusiv copiii și tinerii în conflict cu legea, fortificând cooperarea intersectorială la acest capitol. Pe de altă parte, proiectul va valorifica inițiativa cu privire la programul Open Fun Football Schools (OFFS), dezvoltat de organizația din Danemarca, în vederea asigurării incluziunii sociale a copiilor prin intermediul activităților sportive. 

Una dintre acțiunile proiectului vizează evaluarea componentei de prevenire a delincvenței juvenile în cadrul curriculumului școlar. 

Prevenirea delincvenței juvenile este o componentă esențială a protecției copilului și a securității comunitare. În Republica Moldova există un cadru normativ și programe dedicate prevenirii delincvenței juvenile, această componentă fiind abordată inclusiv în curriculumul școlar național, în cadrul unor discipline obligatorii. Evaluarea subiectelor inserate și a impactului  acestora reprezintă o necesitate în vederea sporirii educației și culturii juridice, la acest capitol, în învățământul general. 

În acest sens, AJPP caută un/o consultant/consultantă pentru a evalua curriculumul școlar cu referire la învățământul general privind valorificarea componentei de prevenire a delincvenței juvenile. 

2. Obiectivul General

Evaluarea curriculumului școlar cu referire la  prevenirea delincvenței juvenile în Republica Moldova, cu scopul de a identifica provocǎrile și punctele forte, și de a propune recomandări pentru îmbunătățirea eficienței acestora.

3. Obiective Specifice

  • Identificarea și evaluarea curriculumului școlar în domeniul prevenirii delincvenței juvenile (învățământul gimnazial și liceal).
  • Formularea de recomandări concrete pentru consolidarea curriculumului în conformitate cu cele mai bune practici internaționale.

4. Activități-Cheie

Identificarea și analiza curriculumului școlar și a resurselor didactice pentru profesori (repere metodologice, ghiduri pentru profesori, suporturi didactice) pentru a determina în ce măsură acestea abordează prevenirea delincvenței juvenile.

Intervievarea cadrelor didactice și a reprezentanților Ministerului Educației şi Cercetării (aplicarea interviurilor/chestionarelor pentru a înțelege mai bine provocările și oportunitățile existente în implementarea curriculumului  în domeniul prevenirii delincvenței juvenile).

Redactarea unui raport final, incluzând o evaluare a componentei de prevenire a delincvenței juvenile în curriculumul școlar național privind învățământul general, precum și recomandări pentru corelarea/adaptarea curriculumului la obiectivele de prevenire a delincvenței juvenile. 

5. Produse așteptate

Consultantul /consultanta va desfășura următoarele activități și va prezenta produsele corespunzătoare în conformitate cu obiectivul Termenilor de Referință (ToR):

Livrabile

Descriere

Termen limitǎ

Raport de evaluare a componentei de prevenire a delincvenței juvenile în curriculumul național, cu recomandări clare pentru îmbunătățirea acestora.

 

Raportul de evaluare ar trebui să fie structurat în mod clar și să acopere aspectele relevante  curriculumului școlar legate de prevenirea delincvenței juvenile. Raportul ar putea conține:

I.    Introducere

  • Scopul și obiectivele evaluării
  • Metodologia utilizată

II. Analiza curriculumului național

  • Componenta educațională: analizarea modului în care educația școlară abordează delincvența juvenilă și prevenirea acesteia.
  • Repere metodologice pentru cadrele didactice: abordarea componentei de prevenire a delincvenței juvenile în cadrul ghidurilor pentru implementarea curriculumurilor școlare în învățământul gimnazial și liceal.

 

III.  Recomandări pentru îmbunătățirea programelor

 

  • Consolidarea instituțională: recomandări pentru îmbunătățirea cooperării între instituțiile implicate în prevenirea delincvenței juvenile (ex. crearea unor echipe multidisciplinare, schimb de date, formare profesională).
  • Actualizarea curriculumului național: sugestii pentru integrarea mai eficientă a componentelor de prevenire a delincvenței juvenile în curriculumul școlar .
  • Mecanisme de monitorizare și evaluare: propunerea unor sisteme clare de monitorizare și evaluare a eficacității măsurilor adoptate.

IV. Concluzii

 

V. Anexe

Raportul intermediar - pânǎ la 01 decembrie 2024

Raportul final – pânǎ la 10 decembrie 2024

Prezentarea raportului

Prezentarea raportului şi a recomandǎrilor părților interesate și factorilor de decizie.

20 decembrie 2024

 

6. Responsabilități

  • Organizarea și desfășurarea interviurilor cu părțile interesate, inclusiv aplicarea chestionarelor.
  • Redactarea și prezentarea rapoartelor în termenele stabilite.
  • Cooperarea strânsă cu echipa de proiect pentru a asigura că activitățile desfășurate sunt conforme cu cerințele și obiectivele proiectului.
  • Confidențialitatea informațiilor: toate documentele și datele colectate trebuie tratate ca fiind confidențiale și utilizate exclusiv în scopul acestei evaluări. Respondenții nu vor fi identificați în rapoarte fără permisiunea lor explicită.
  • Suport oferit de AJPP: consultantul va primi toate documentele relevante, iar AJPP va sprijini cercetarea în funcție de metodologie și abordarea definită. Contactele relevante ale altor părți interesate vor fi furnizate la cererea consultantului.

7. Calificări și criterii de selecție

  • Studii universitare în domenii relevante, cum ar fi științe sociale, juridice, pedagogie sau politici publice.
  • Experiență profesională de minimum 5 ani în evaluarea programelor educaționale sau în domeniul prevenirii delincvenței juvenile.
  • Experiență în redactarea de rapoarte și elaborarea de recomandări pentru politicile publice.
  • Abilități excelente de comunicare și capacitatea de a desfășura interviuri cu diverși actori implicați în prevenirea delincvenței juvenile.

Criterii de selecție:

Propunerile vor fi evaluate pe baza următoarelor criterii:

  1. Experiența și calificările relevante.
  2. Metodologia propusă pentru evaluare.
  3. Considerații bugetare.
  4. Disponibilitatea în termenul specificat.

8. Condiții Financiare

Remunerarea va fi stabilită în funcție de experiența consultantului/consultantei și de complexitatea evaluării. Plata va fi efectuată în tranșe, pe baza livrării produselor specificate.

9. Procesul de aplicare

Candidații interesați trebuie să expedieze dosarul lor, prin e-mail, la adresa: office@ajpp.org, cu subiectul “Consultant_evaluare curriculum”. 

Termenul limită pentru expedierea propunerii este 20.10.2024. Dosarele care nu întrunesc exigențele necesare nu vor fi luate în considerare.

Dosarul trebuie să includă:

  1. CV-ul consultantului.
  2. Scrisoare de intenție care rezumă experiența relevantă.
  3. Propunerea tehnică incluzând:
    • Metodologia și instrumentele de analiză/cercetare
    • Exemple de lucrări anterioare relevante
  4. Propunerea financiară (în MDL) cu defalcarea clară a costurilor, inclusiv taxele și alte cheltuieli aferente acestor termeni de referință.