Asociația Micilor Producători de Vinuri solicită oferte de preț pentru elaborarea conceptului programului de dezvoltare strategică



I. Descriere

Unul dintre rezultatele remarcabile a reformelor structurale din sectorul vitivinicol din Moldova efectuate în ultimii 12 ani cu sprijinul partenerilor de dezvoltare, în primul rând USAID, este apariția micilor producători de vin. Conform legislației actuale, un mic producător este considerat a fi o cramă care deține în proprietate cel puțin 1 hectar și cel mai mult de 20 de hectare de vie și care produce nu mai mult de 100 de tone de vin pe an. În ultimii 12 ani, numărul acestor întreprinderi a înregistrat o creștere exponențială, dacă la început nu existau mai mult de 10 mici crame, astăzi Asociația Micilor Producători de Vinuri din Moldova are 60 de membri. Această creștere este strâns legată de tradițiile Republicii Moldova, unde aproape fiecare gospodărie rurală produce vin, precum și de faptul că istoric, ca urmare a privatizării și a reformei funciare, la începutul independenței, țăranii au primit proprietatea de podgorii care aparțineau unor mari complexe agroindustriale. Acum, mai peste 70% din proprietarii de podgorii membri ai Asociației gestionează o suprafață de 1 – 10 hectare in medie. Înființarea unei mici crame oferă acestor proprietari o alternativă viabilă și un model de afaceri cu valoare adăugată și oportunități mai mari.

Vinurile de autor produse de membrii Asociației se afirmă din ce în ce mai mult atât pe piața locală, cât și pe cele internaționale, iar micii producători s-au impus ca o breaslă de profesioniști axată pe producția de vinuri exclusive de înaltă calitate, cu individualitate, originalitate și autenticitate. Aceste vinuri reprezintă expresia vinificatorului, obținută prin muncă grea, inovație, experimentare constantă și reflectă „terroirul” - o expresie a locului de origine (o combinație de factori naturali și angajamentul uman).

Micile crame gestionează cumulativ peste 400 de hectare de vie și produc anual peste 900.000 de sticle de vin, care sunt vândute local și exportate în peste 20 țări. Potrivit Asociației, în anul 2022, din peste 800 de medalii primite de vinificatorii moldoveni la competițiile internaționale, aproximativ 150 de medalii au fost primite de micii vinificatori.

De asemenea prin esența modelului de business, micii producători sunt și o sursă importantă pentru diversificarea ofertei turistice al Republicii Moldova. În prezent 16 crame, membre a Asociației oferă servicii de oenoturism, fiind incluse în Drumul Vinului Moldovei, ruta cultural-turistică, inclusă in rutele cultural-europene acreditate de Consiliul Europei – Iter Vitis -Les Chemins de la Vigne.

II. Descrierea sarcinii

În anul curent se vor împlini 13 ani de la fondarea Asociației. Pentru continuarea activităţii sale, este necesară analiza situaţiei curente şi determinarea priorităţilor Asociației pentru viitor. Din acest considerent, elaborarea unei program strategic de dezvoltare a organizaţiei a devenit un imperativ.

Programul strategic este un instrument de dezvoltare, care va avea la bază prevederile Strategiei Naționale de Dezvoltare Agricolă și Rurală 2022 – 2027, a Programului de dezvoltare a sectorului vitivinicol, implementarea practicilor de sustenabilitate și incluziune pe tot lanțul de producere, bunele practici naționale și internaționale, obiectivele Asociației stabilite pentru perioada anilor 2021-2025:

  1. Dezvoltarea instituțională și creșterea durabilității micilor producători
  2. Promovarea și creșterea vânzărilor pe piața locală și de export
  3. Lobby și advocacy
  4. Dezvoltarea capacităților Asociației și a membrilor acesteia

 și care va cuprinde:

  • Analiza situației curente;
  • Stabilirea viziunii și a misiunii strategice;
  • Definirea obiectivelor strategice și specifice;
  • Elaborarea Planului de acțiuni cu indicatori măsurabili.

Programul strategic al Asociației va fi dezvoltat în două etape:

  1. ca primă etapă, este necesară dezvoltarea conceptului, care va reprezenta viziunea strategică a Asociației pentru formularea programului de dezvoltare strategică a Asociației, definind vectorii  principali de dezvoltare durabilă a segmentului micilor producători de vinuri, pe termen mediu și va cuprinde elementele principale ale programului strategic;
  2. A doua etapă, elaborarea propriu-zisă a programului strategic.

Licitația pentru achiziționarea acestor servicii va fi organizată o singură dată, iar compania declarată câștigătoare se va contracta în două etape - primul contract pentru elaborarea conceptului, iar al 2-lea contract pentru elaborarea programului strategic în sine.

III. Livrabile:

a) Concept pentru elaborarea programului strategic al Asociației

Ofertantul va trebui să dezvolte un concept, care va reprezenta viziunea asupra programului de dezvoltare strategică a Asociației și va constitui pentru elaboratori principalul document de referință.

b) Programul strategic al Asociației pe termen mediu

IV. Cerințe privind serviciile prestate – termen de execuție

Ofertantul declarat câștigător va asigura livrabilele proiectului în termen maxim de 2 luni de la semnarea contractului. Acestea se vor considera acceptate după obținerea avizului Beneficiarului proiectului.

V. Valoarea estimată a contractului și modalitățile de plată a serviciilor prestate

Plata serviciilor prestate de ofertantul desemnat căștigător va fi realizată de către Beneficiar post factum.

Plata se va face prin virament bancar, în baza facturii emise de Prestator.

Termen de expediere a ofertelor de preț: 10 martie 2023, la adresa de email office@vindeautor.md

Articol adaugat de: Asociatia Micilor Producători de Vinuri