Materiale pentru kit-ul media: 10 pasi esentiali in redactarea biografiilor
Sunt multe situatiile in care in kit-ul media, printre ceelalte materiale pe care le vom da presei, este necesar sa includem si o biografie. Ce facem in acest caz? Luam pur si simplu CV-ul persoanei pentru care redactam materialul si il copiem, eventual intr-o alta forma? In nici un caz daca doriti ca materialul sa aiba impact si sa fie utilizat de mass media. Iata cativa pasi simplu de urmat, care cu siguranta va vor fi de ajutor in redactarea unei biografii.
1. Porniti de la un plan cat mai complet- in momentul in care scrieti o biografie, indiferent de forma acesteia, trebuie sa planificati dinainte foarte exact ce veti spune, cum, si cum veti sustine prin argumente afirmatiile facute. Aceasta schita este practic baza de la care veti porni in redactarea materialului (principiul poate fi utilizat in redactarea oricarui tip de material- comunicat de presa, infosheet, etc.)
2. Folositi principiul piramidei rasturnate- la fel ca si in redactarea comunicatului de presa, trebuie sa atrageti atentia cititorilor inca de la primele cuvinte. Din acest motiv trebuie sa concentrate informatia esentiala in primul paragraf. O introducere buna practice prezinta esenta biografiei, fara a da insa detalii specifice, acestea urmand a fi dezvoltate in paragrafele ulterioare.
3. Simplificati- prezentati argumentele si informatiile intr-o forma cat mai simpla, alegeti cuvintele cu atentie, pentru a exprima exact ceea ce doriti sa spuneti, structurati materialul logic si clar.
4. Alternati structura frazelor- pentru a nu obosi si in final plictisi cititorul este necesar sa variati structura frazelor (ordinea cuvintelor in fraza), precum si vocabularul folosit atunci cand faceti referire la subiectul biografiei.
5. Faceti tranzitia intre paragrafe- este esential ca pargrafele sa fie logic inlantuite si sa se realizeze trecerea de la un paragraf la altul, astfel incat cititorul sa nu aiba senzatia ca citeste doar o serie de afirmatii/ idei fara nici o conexiune logica intre ele.
6. Atribuiti citatele- in general, in redactarea unei biografii este recomandat sa includeti si citate referitoare la subiectul materialului, citate apartinand fie fostilor sefi/ colaboratori, fie, daca este cazul unor personalitati sau specialisti in domeniul in care subiectul isi desfasoara activitatea. Intotdeauna trebuie sa specificati foarte clar cui apartine citatul.
7. Sustineti afirmatiile pe care le faceti- folositi informatiile pe care le detineti cu privire la subiectul biografiei pentru a sustine ceea ce ati dclarat, nu faceti nici o afirmatie pe care nu o puteti sustine cu fapte concrete, in caz contrar tot ce veti reusi va fi sa puneti subiectul intr-o situatie dificila.
8. Folositi un singur timp al verbelor- aceasta este de fapt o regula aplicabila nu numai in cazul redactarii biografiilor, ci si al redactarii altor materiale. In momentul in care ati decis utilizarea unui anume timp verbal, folositi-l pe acela pana la sfarsit.
9. Nu faceti presupuneri- nu porniti de la ideea ca pblicul cunoaste despre ce vorbiti. Definiti termenii de specialitate, identificati corect persoanele mentionate, atfel incat cititorii sa inteleaga perfect la ce faceti referire.
10. Recititi cu atentie- nimic nu dauneaza mai mult unui material decat greselile- atat greseli de ortografie, cat si greseli in ceea ce priveste numele sau informatiile prezentate. Este foarte important ca la final sa verificati, cel putin o data acuratetea informatiilor si corectitudinea a ceea ce ati scris.
Si nu in ultimul rand, inainte de a utiliza biografia pe care ati redactat-o in kit-ul media, verificati cu persoana pentru care ati scris materialul, care de altfel este cea mai in masura sa va confirme sau nu forma finala a biografiei.
Ofelia Neagu, Specialist PR, Allianz Tiriac