Ghid de strangere de fonduri (fundraising)

In principiu, succesul oricarei activitati deriva din doua surse: oameni (cei care o desfasoara si cei care beneficiaza de aceasta) si bani. Aceste surse trebuie foarte bine gestionate, pe baza unor campanii si programe integrate in tactica organizatiei.

{mospagebreak title=Introducere}

I. Introducere

 

Deoarece procurarea resurselor financiare reprezinta o necesitate permanenta, se impune o planificare exacta a strategiei si a tacticilor care urmeaza sa fie aplicate de catre organizatie (experienta altor organizatii este, deseori, de foarte mare ajutor).

Inainte de a incepe orice eforturi de a obtine fonduri de la altii, stabiliti exact motivele pentru care aveti nevoie de acesti bani, destinatiile pe care ii vor urma ei in activitatea organizatiei. Daca nu primesc explicatii convingatoare cu privire la modul de utilizare a banilor oferiti, putini donatori raman dispusi sa sprijine financiar organizatia dumneavoastra.

Odata depasita aceasta etapa, trebuie realizat un plan - foarte bine structurat - al activitatii de strangere de fonduri. Trebuie incluse informatii despre:

  1. Potentialii donatori;
  2. Grupurile donatoare si estimarea sumelor care ar putea fi donate de fiecare grup;
  3. Identificarea si dezvoltarea unor motive convingatoare pentru care fiecare donator ar raspunde favorabil solicitarii de fonduri (tinand cont, fireste, de particularitatile fiecarui grup donator);
  4. Metodele cele mai potrivite (adaptate situatiei fiecarui grup donator) pentru re-solicitarea donatorilor deja verificati;
  5. Suma disponibila zilnic pentru desfasurarea activitatilor de procurare de fonduri.

Acest plan trebuie completat de o atitudine cat mai corecta a fiecarui membru al echipei care se ocupa de strangerea de fonduri, care trebuie sa stie - in fiecare clipa - ca:

  • activitatea organizatiei din care face parte - activitatea fiecaruia din colegii lui - se sprijina pe programul de strangere de fonduri;
  • activitatea de strangere de fonduri este o activitate dificila care trebuie desfasurata in mod continuu;
  • strangerea de fonduri este o activitate fireasca si necesara, nu o munca "injositoare", ea presupune indemanare, pricepere, consecventa si responsabilitate, incredere in colegii de echipa si in puterea celor care conduc activitatile propuse. Un element esential il reprezinta convingerea ca activitatea pentru care solicitati fonduri este foarte necesara si poate fi dusa la bun sfarsit de organizatia dumneavoastra.




{mospagebreak title=Reguli generale}

II. Reguli generale

In organizarea si desfasurarea activitatilor de strangere de fonduri, experienta a evidentiat o serie de reguli cu caracter general:

  1. Solicitati fonduri ori de cate ori aveti nevoie, pentru ca nimeni nu va da daca nu cereti.
    Activitatea unei organizatii nu se poate baza pe rarele cazuri cand donatorii se manifesta din proprie initiativa (chiar si in aceste cazuri, este necesara promovarea organizatiei, pentru a anunta activitatile desfasurate si cele planificate).
  2. Fiti precisi in cererile dumneavoastra.
    Stabiliti exact ce si cat cereti. Stabiliti exact cum veti utiliza sprijinul solicitat.
  3. Cautati donatori corespunzatori.
    Unii oameni sunt mult mai deschisi sa sprijine anumite activitati decat altii.
  4. Reamintiti donatorilor promisiunile facute.
  5. Divizati activitatea de strangere de fonduri.
    Astfel, membrii echipei se pot concentra asupra actiunilor care le revin.
    Incercati sa le oferiti, pe rand, posibilitatea sa desfasoare actiuni diferit; astfel poate fi evitata monotonia si pot fi puse in valoare mai bine abilitatile fiecarui membru al echipei.
  6. Multumiti donatorilor frecvent si in public.
    Multumirile adresate personal sunt, de asemenea, extrem de importante.
  7. Explicati donatorilor cum ati utilizat ajutorul primit.
    Astfel va fi evitata orice suspiciune de utilizare nepotrivita, ineficienta sau incorecta.
    Pentru a relatie pe termen lung intre organizatia dumneavoastra si donator, astfel de schimburi periodice de informatii sunt esentiale.
  8. Ca orice alta activitate, strangerea de fonduri se realizeaza mult mai usor prin exercitiu.
    Adaptati si aplicati experienta altora, experimentati, studiati, exersati continuu.

{mospagebreak title=Planul programului}

III. Planul programului de strangere de fonduri

Planul pentru strangerea de fonduri trebuie sa descrie obiectivele urmarite, strategia propusa pentru atingerea acestora - cu un plan de actiune cat mai flexibil - termenele limita, bugetul programului.

Cand planificati strangerea de fonduri, aveti in vedere atat bani cat si alte forme de sprijin (de exemplu, servicii de tipul spatiilor pentru intalniri, echipamente pentru inchiriere, transport sau publicitate).

De regula, un plan de succes pentru strangerea de fonduri impune solicitarea sprijinului cat mai multor persoane, de cat mai multe ori si pe cat mai multe cai. In acest scop, trebuie urmarite cateva etape importante:

A. Realizarea unei liste cu posibili donatori

A.1 O persoana poate deveni donator daca are, mai intai de toate, o cale legala de a contribui si, in al doilea rind, o motivatie suficienta.
Pentru realizarea unei liste cat mai complete trebuie utilizat ajutorul tuturor celor din jur: colegi din cadrul organizatiei, prieteni, rude. Lista trebuie sa cuprinda cateva informatii relevante: daca este vorba de un donator cunoscut sau de unul prezumtiv, eventualele reactii anterioare la solicitari similare, motivele pentru care ar fi dispusi sa doneze fonduri, de cine si cand au fost propusi, persoane de contact, alte informatii utile.
Drept punct de plecare pentru realizarea listei dumneavoastra de donatori potentiali, puteti utiliza informatii oferite de persoanele care desfasoara sau au desfasurat astfel de actiuni, organizatiile sau asociatiile profesionale ale oamenilor de afaceri, cataloagele unor firme sau cele publicate cu ocazia unor manifestari (expozitii, congrese).
Aveti in vedere necesitatea completarii si imbunatatirii permanente a listei realizate.

A.2 Dupa realizarea listei, donatorii potentiali identificati trebuie ierarhizati functie de nivelul de contributie anticipat.
Lista poate fi impartita, de exemplu, in:

  • donatori foarte mici;
  • donatori mici;
  • donatori mijlocii;
  • donatori mari;
  • donatori deosebit de generosi.

In acest moment, pot fi determinati o serie de indicatori esentiali pentru programul de strangere de fonduri:

  1. Suma de bani totala pe care o poate asigura lista realizata si suma care poate fi obtinuta intr-o perioada determinata - astfel puteti stabili, in continuare, cat de agresiva trebuie sa fie campania de strangere de fonduri;
  2. Realismul planului de buget al activitatii pentru care solicitati fondurile si masura in care poate fi acoperit prin strangerea de fonduri;
  3. Costul programului de strangere de fonduri.

Pe aceasta baza, poate fi determinata:

  • metoda cea mai potrivita de a obtine fondurile;
  • gradul de realism al obiectivelor organizatiei dumneavoastre.

Aceste informatii trebuie prezentate echipei manageriale a programului de strangere de fonduri, astfel incat sa fie posibila eventuala revizuire a strategiei adoptate.
Dupa rezolvarea tuturor problemelor aparute in aceasta etapa, se poate trece la urmatorul pas: dezvoltarea motivelor.

B. Identificarea si dezvoltarea unor motivatii convingatoare pentru a obtine fondurile

B.1 Se poate incepe prin realizarea unei liste de motivatii posibile.
Folosind informatii privind activitatile desfasurate si cele care urmeaza sa fie desfasurate, va fi elaborat un anunt general pentru programul de strangere de fonduri.

B.2 Pe baza listelor realizate anterior, se trece la contactul direct cu donatorii.
Trebuie oferite informatii despre planurile organizatiei si modul lor de punere in aplicare, astfel incat donatorii sa aiba posibilitatea de a alege dupa preferinte (este posibil, astfel, ca donatorii sa dea - de buna voie - mai mult decat a fost anticipat initial).
Nu promiteti lucruri pe care nu le puteti realiza.
Aratati donatorilor in ce fel isi servesc propriile interese prin ajutorul pe care il acorda (de exemplu: contribuie la crearea unui sistem financiar echilibrat, apara dreptul la proprietate, ajuta persoane nevoiase). Solicitati sprijin personal - din partea donatorului contactat - dar utilizati si scrisori sau telefoane de recomandare, aranjarea de intilniri cu alti posibili donatori.

Inainte de a lua decizia de a sprijini organizatia dumneavoastra, donatorul va avea o serie de intrebari.
Aceste intrebari trebuie anticipate intr-o masura cat mai mare, astfel incat sa fie pregatite raspunsuri adecvate. Toate informatiile prezentate trebuie sa fie plauzibile, toate opiniile trebuie sa fie credibile (si argumentate, de la caz la caz).
Donatorul trebuie sa fie convins ca organizatia dumneavoastra are un program bine conceput si oamenii potriviti care sa o conduca, iar banii nu vor fi risipiti.
Fiecare donator trebuie sa primeasca periodic un buletin informativ care sa contina un raport al activitatii organizatiei din ultima perioada. Dupa finalizarea unor activitati pe care donatorul le-a sprijinit, trebuie sa i se multumeasca si sa i se explice cum au fost cheltuite fondurile.

C. Odata programul de strangere de fonduri demarat in conditii bune, trebuie analizate posibilitatile de dezvoltare.

Dintre variantele posibile, trebuie alese solutiile optime - punand in balanta, in principal, costul actiunii si fondurile care vor fi obtinute ca rezultat al desfasurarii acesteia.
In acest scop, trebuie raspuns la cateva intrebari de baza:

  • Cat din resursele umane, bani si timp (din totalul disponibil pentru organizatie) se vor cheltui pentru executarea programului de strangere de fonduri in comparatie cu resursele care vor fi obtinute?
  • Exista alte modalitati de actiune care pot sa aduca resurse mai mari?
  • Ce resurse solicita aceste modalitati alternative?

D. Pasul final in dezvoltarea planului presupune respectarea exacta programului stabilit.
Greutatile care se intrevad pot fi depasite, prin perseverenta si experienta.

{mospagebreak title=Activitatea de strangere de fonduri}

IV. Activitatea de strangere de fonduri

Pe parcursul derularii programului de procurare de fonduri (in conformitate cu planul realizat anterior) - in cazul cel mai nefavorabil, chiar pe parcursul desfasurarii evenimentului principal al programului - poate apare situatia in care fondurile disponibile pentru organizare se dovedesc insuficiente (fondurile disponibile au fost rau distribuite sau au fost obtinute prea tirziu, in suma mai mica sau deloc, iar evenimentul nu a putut fi pregatit cu suficienta atentie).

Pentru evitarea in cat mai mare masura a acestor situatii, echipa manageriala a programului de strangere de fonduri trebuie sa analizeze periodic modul de desfasurare a activitatii de stringere de fonduri, precum si exactitatea bugetelor cheltuite si preconizate, termenul de executie al acestora in functie de derularea activitatilor.

Pentru ca activitatea de strangere de fonduri sa reuseasca, este nevoie de oameni (echipa care se ocupa de strangerea de fonduri si donatorii) si de un sistem de management performant.

A. Echipa

Activitatea de strangere de fonduri necesita oameni cu aptitudini pentru astfel de activitati si care sunt instruiti (pentru a evidentia aptitudinile, este necesara insa mai intai o activitate practica). Fiecare din membrii echipei de strangere de fonduri trebuie sa inteleaga importanta activitatii pe care o desfasoara. Persoanele care au inteles rolul si scopul activitatii de strangere de fonduri trebuie mentinuti cu un moral ridicat si, in masura in care sunt interesati si dovedesc abilitatile necesare, trebuie sprijiniti prin activitati de instruire.

Un aspect tinand de o atitudine manageriala de succes (care include si respectul pentru activitatea desfasurata de fiecare membru al echipei): analizati rezultatele zilnice sau saptamanale ale activitatii de strangere de fonduri in termeni de volum de resurse obtinute, dar tineti minte ca tot ce s-a obtinut se datoreaza echipei care a realizat efectiv activitatile de fundraising. De ei, de experienta si de munca lor, aveti nevoie de fiecare data cand va trebuie bani - adica pe intreaga durata de viata a organizatiei dumneavoastra; de aceea, lor TREBUIE sa le multumiti si sa le fiti recunoscatori.
Cei care se ocupa de stringerea de fonduri vor da gres, cu siguranta, de mai multe ori decit vor avea succes dar, dupa fiecare esec, vor invata sa o ia de la inceput, pentru ca intreaga organizatie depinde de puterea lor de a invata din fiecare eroare.
O astfel de activitate nu e deloc usoara. Pentru a putea fi mentinut un nivel ridicat al motivatiei, fiecare persoana implicata in activitatea de strangere de fonduri trebuie sa fie informata despre programul organizatiei, bugetul de cheltuieli planificat si justificarea detaliata a obiectivelor si modalitatilor de utilizare a resurselor obtinute (de altfel, intrebari legate de aceste subiecte vor primi si din partea donatorilor contactati).
Pe de alta parte, lipsa de loialitate trebuie judecata cu atentie, trebuie aplicate masuri disciplinare, pentru ca aceste persoane reprezinta in mod direct organizatia dumneavoastra in fata celor care pot sa o sprijine.

B. Donatorii

Pentru ca intr-un plan de strangere de fonduri nu se urmareste schimbarea oamenilor, ci "valorificarea" disponibilitatii anumitor persoane fata de o organizatie sau fata de anumite activitati, este obligatorie studierea cat mai detaliata a celor carora le este solicitat sprijinul.

Donatorii pot fi condusi de motivatii legate de:

  • Rezultatele estimate ale activitatii pentru care se solicita sprijinul, care corespund cu dorinte si asteptari personale;
  • Interese particulare: organizatia solicitanta creeaza (intentionat sau nu, pe baza unor realitati obiective sau nu) convingerea ca poate sprijini, la randul ei, donatorul;
  • Presiunea sociala: donatorul contribuie pentru ca o persoana din anturajul sau apropiat a facut acelasi lucru;
  • Forma in care a fost realizata solicitarea (a fost aleasa foarte bine persoana care a solicitat sprijinul).

Succesul sistematic in activitatea de strangere de fonduri poate fi asigurat numai daca depuneti efortul de a intelege, mai intai, motivul pentru care donatorul ar putea sa raspunda solicitarilor dumneavoastra.
Pe de alta parte, procurarea de resurse solicita realizarea unor investitii (oameni, bani, timp). Mai multi oameni implicati si mai mult timp acordat activitatilor de fundraising inseamna sanse mai mari de reusita (tinand cont, bineinteles, de planurile organizatiei si de anumite criterii de eficienta).

C. Sistemul de management

In principiu, sistemul de management se sprijina pe o baza de date (mai exact o banca de date care contine mai multe baze de date) si pe un sistem de monitorizare.

C.1 Banca de date

Pentru organizarea informatiilor de interes pentru organizatie, este recomandata utilizarea calculatorului.
Informatiile colectate trebuie sa refere atat la donatorii care finanteaza activitatea organizatiei, cat si la posibilii donatori identificati.

Informatiile trebuie sa cuprinda cel putin numele complet sau denumirea exacta a fiecarui donator, modalitati de contactare, sume deja acordate sau estimate. Se recomanda si includerea unor detalii foarte utile pentru viitoarele activitati de strangere de fonduri (persoana care a recomandat donatorul, motivatii anterioare, colaborarea anterioara cu donatorul etc.). In plus, informatiile trebuie actualizate si completate ori de cate ori este necesar.

C.2 Sistemul de monitorizare

Sistemul de monitorizare este esential pentru cunoasterea modului in care se deruleaza programul de strangere de fonduri.
Pentru organizarea unei activitati eficiente, se recomanda ca rapoartele sa aiba un caracter periodic (eventual intr-un format tipizate sau intr-o forma narativa), iar oamenii sa stie cand apar si ce scop au acestea.

Foarte utile sunt informatiile pe care fiecare membru al echipei le furnizeaza in legatura cu propria activitate.
Bineinteles, trebuie mentinuta o comunicare permanenta cu celelalte departamente din cadrul organizatiei, pentru a putea stabili cu exactitate care sunt necesitatile lor si ce sprijin pot primi.

{mospagebreak title=Tehnici de strangere de fonduri}

V. Tehnici de strangere de fonduri

Cele mai utilizate tehnici de strangere a fondurilor sunt urmatoarele:

A. Solicitarea personala;
B. Solicitarea telefonica;
C. Solicitarea prin posta;
D. Solicitarea prin mass-media.

A. Solicitarea personala

Intalnirile personale constituie cea mai convingatoare tehnica de strangere de fonduri, eficienta si - de cele mai multe ori - nu necesita investitii speciale. Deoarece este o tehnica dificila, este utilizata in general pentru abordarea donatorilor mari.

O intalnire pentru o solicitare personala trebuie pregatita foarte bine. In acest scop trebuie parcurse cateva etape:

1. Identificarea potentialilor donatori
Pe unii donatori ii cunoasteti deja, informatii despre altii pot fi colectate prin recomandarea altora. Primele informatii se refera la: nume sau denumire, adresa, telefon. Colectati si sistematizati informatii din mai multe domenii (familie, pasiuni, colaborarea anterioara cu organizatia dumneavoastra etc.) sau alte informatii care pot ajuta la clarificarea motivatiilor anumitor donatori sau la stabilirea strategiei de abordare.

2. Stabilirea persoanei care va realiza contactul cu donatorul potential
Deoarece aceasta tehnica se bazeaza in mod esential pe contact direct, este cu atat mai dificila crearea unei impresii foarte bune de catre reprezentantul organizatiei dumneavoastra. Acesta trebuie, bineinteles, sa cunoasca toate informatiile disponibile privind donatorul potential; tehnica are rezultate maxime daca persoana desemnata a mai avut contacte reusite cu donatorul potential.

3. Dezvoltarea motivelor
Este esentiala identificarea unor motive "valoroase" care trebuie integrate in strategia pentru convingerea donatorului potential.

4. Programarea si intretinerea contactului
Solicitantul va realiza un contact telefonic prealabil si va prospecta disponibilitatea de intalnire a donatorului potential.

5. Prezentarea organizatiei si a activitatilor
Este bine ca intalnirea sa fie precedata de o scrisoare sau un material de prezentare - foarte precisa si bine argumentata - a organizatiei si a activitatilor pe care doriti sa le desfasurati.

6. Intalnirea
Solicitantul trebuie sa fie punctual si foarte bine pregatit. De asemenea, o comportare sigura si care dovedeste o buna cunoastere a scopurilor si a modurilor de actiune ale activitatii este un punct castigat.
Indiferent de pozitia donatorului, solicitantul nu are motive sa se simta "strivit" de acesta.
Daca, totusi, strategia solicitantului nu are succes iar intalnirea este pe cale sa esueze, solicitantul nu trebuie sa devina agresiv. Solutia cea mai buna este o incercare de reprogramare.
Dupa intalnire, analizati rezultatele obtinute si extrageti cateva concluzii pe care le integrati in experienta viitoare.

7. Multumiri
Donatorii mari sunt foarte importanti, prin prisma raportului intre efort si efecte. Lor trebuie sa li se multumeasca imediat, de catre un reprezentant din conducerea organizatiei dumneavoastra, de preferat chiar de catre conducatorul acesteia.
Scrisoarea de multumire poate fi reinnoita prin explicarea succeselor organizatiei dumneavoastra care s-au datorat si fondurilor primite de la donator.
Bineinteles, nu uitati sa explicati cum au fost folosite fondurile.

Intalnirile personale cu donatorii mijlocii sau mici respecta aceeasi cronologie generala.
In astfel de cazuri, insa, solicitantul nu trebuie reprezentat de catre persoane importante din conducerea organizatiei, este suficient un grup de oameni bine pregatiti si care au darul convingerii.


B. Solicitarea telefonica

Aceasta tehnica este utilizata, de obicei, in relatiile cu donatorii mijlocii si mici. Tehnica poate fi utilizata in mai multe forme:

1. Telefoane directe: daca aveti la dispozitie o banca de date pentru donatori (majoritatea lor nefiind la prima contactare).
Poate fi folosita si ca un mod de "testare a pietei", in cazul in care se folosesc liste de donatori potentiali.

2. Telefoane dupa scrisoare: dupa trimiterea unei scrisori de solicitare unui donator de la care nu ati primit raspuns, puteti da telefoane pentru a va asigura ca acesta a primit informatiile dumneavoastra. Este un mod subtil de a afla daca doreste sa va ajute sau nu si care sunt motivele sale.

3. Telefoane de reamintire: dupa primirea unui raspuns favorabil din partea unui donator care a promis ca va sprijini organizatia dumneavoastra.

4. Telefoane pentru resolicitari: in cazul donatorilor vechi sau a celor deosebit de amabili.

Persoanele care vor da telefoane trebuie sa aiba o voce placuta, sa fie calmi si politicosi. Intre anumite limite, poate fi foarte util un set de formulare pentru diferite situatii care pot aparea in conversatii.

C. Solicitarea prin posta

Aceasta tehnica poate fi folosita mai ales in cazul re-solicitarilor si poate fi utilizata de citeva ori pe an in cazul donatorilor mici si mijlocii.
Tehnica poate fi un mod de prospectare in vederea intocmirii sau completarii listei de donatori.

Solicitarea prin posta necesita un mare volum de munca, necesita un timp mai indelungat pana la atingerea unor rezultate importante si presupune costuri mai ridicate.
Daca aveti in vedere si utilizarea acestei tehnici, aveti in vederi si urmatoarele aspecte:

  1. Abilitatile necesare pentru realizarea unor scrisori reusite (poate fi necesara colaborarea cu persoane calificate (de exemplu, un agent publicitar);
  2. Existenta unui numar suficient de donatori, care pot transforma efortul dumneavoastra intr-un succes pe termen lung.

Solicitarea prin posta poate fi utilizata in mai multe feluri in activitatea organizatiei:

C.1 Programul de re-solicitare

In general, acest program utilizeaza cel mai mult tehnica solicitarilor prin posta, in special in relatiile cu donatorii mici si mijlocii.
In acest caz este esentiala mentinerea la zi a bancii de date care cuprinde informatiile privind donatorii. Trebuie sa cunoasteti numele sau denumirea exacta, adresa, telefonul, data ultimei contactari, rezultatul ei, suma obtinuta, modul in care ati multumit.

Re-solicitarea presupune respectarea urmatoarelor etape:

  1. Actualizarea bazei de date cu donatori;
  2. Multumirea: prompta, printr-o scrisoare sau un telefon;
  3. Informarea donatorilor cu privire la activitatile si reusitele organizatiei, pentru a-i mentine printre apropiatii dumneavoastra;
  4. Re-solicitarea: poate fi realizata de cateva ori pe an, functie de modul in care donatorul a reactionat.

C.2 Programul de prospectare

Este necesara o lista a noilor donatori potentiali, a caror disponibilitate urmeaza sa fie testata.

Recomandari:

- Scrisoarea trebuie sa aiba un stil cat mai personal: intrebati oamenii cu care lucrati daca cunosc pe cineva de pe lista si care sunt problemele acestuia;
- Focalizati motivatia: sunt persoane care doneaza numai pentru ca sunt solicitate, de cele mai multe ori insa exista motive precum altruismul, obligatia sociala, nevoia de respect de sine etc. In masura posibilitatilor, tineti cont de aceste motivatii cand redactati mesajul dumneavoastra;
- Descrieti activitatile dumneavoastra, incercand sa aratati in ce mod, sprijinindu-va, se ajuta pe ei insisi;
- Fiti foarte explicit, explicand exact ceea ce doriti si modul in care veti utiliza fondurile primite;
- Argumentati importanta si urgenta situatiei pe care doriti sa o corectati, pentru a stimula o reactie rapida;
- Fiti concis: de regula, oamenii se plictisesc repede;
- Folositi un post-scriptum: uneori, acest paragraf este citit intai dar, de obicei, este citit cu atentie. Solicitati ceva important cu aceasta ocazie;
- Folositi acest prilej pentru a testa si a imbunatati imaginea organizatiei;
- Insotiti mesajul de un plic timbrat si cu adresa, prin care donatorul va poate raspunde la cateva intrebari (de exemplu, ce alte informatii ar dori sa mai cunoasca, in ce masura este interesat de evenimente organizate de dumneavoastra etc.).

Folositi hartie si plicuri de calitate buna, daca se poate chiar tiparite, pentru a sugera respectul de care se bucura posibilii donatori.

C.3 Programul de monitorizare a rezultatelor

Rezultatele trebuie monitorizate permanent, pentru a avea o imagine cat mai corecta a efectului activitatii dumneavoastra.
Utilizati informatii precum:
  1. Lista destinatarilor;
  2. Data trimiterii scrisorilor;
  3. Codul scrisorii (daca utilizati diferite tipuri de scrisori);
  4. Numarul de raspunsuri (telefonice, prin posta);
  5. Numarul de contributii (dupa destinatar, pe zi, saptamanal);
  6. Totalul contributiilor;
  7. Procentul de contributie;
  8. Raspunsuri negative;
  9. Raspunsurile la intrebari;
  10. Observatii asupra celor care au raspuns;
  11. Alte informatii necesare sau utile.

Pe aceasta baza, puteti elabora recomandari pentru activitatile ulterioare.

D. Solicitarea prin mass-media

Este o modalitate mai simpla, care nu implica un efort prea mare, dar care are rezultate greu de estimat; este utilizata, uneori, ca o metoda auxiliara.

In cazul utilizarii acestei tehnici se recomanda consultarea unor persoane de specialitate (de exemplu, un agent publicitar).
Mesajul transmis prin mass-media trebuie sa fie foarte concis si sa indice, cu exactitate, cine cere, pentru ce cere si modul prin care cei care doresc pot ajuta organizatia solicitanta.

Este recomandata indicarea unor modalitati de contactare directa a organizatiei dumneavoastra. In acest fel, aveti posibilitatea de a identifica motivele pentru care donatorii au luat decizia de a raspunde pozitiv mesajului dumneavoastra; aceste informatii sunt utile in dezvoltarea unor motive noi in strangerea de fonduri.

 

{mospagebreak title=Concluzie}

VI. Concluzie


Desi deseori foarte anevoioasa, munca de strangere de fonduri este plina de satisfactii. Chiar daca la inceput puteti avea parte de esecuri, perseverati - abilitatea se dobandeste numai prin exercitiu!

 

 

Copyright (c) Kapital S.R.L. Acest material este o sinteza realizata de Echipa Finantare.ro.

 

 

Autentificare/Creare cont

Folosiți câmpurile de mai jos pentru a vă loga într-un cont existent.

Folosiți butoanele sociale pentru a vă loga într-un cont existent sau pentru a deschide un cont nou. Pentru a crea un cont nou fără rețele sociale folosiți linkul de aici

Am uitat Login-ul | Am uitat parola