Arta și „ingredientele” interviului, învățate de la profesioniști

Ce este interviul și care este scopul acestuia? Care sunt primii pași în realizarea unui interviu? Cum formulăm întrebările și de ce este importantă documentarea în interviu? Aceste și multe alte lucruri noi au fost însușite de studenții ȘSAJ la cursul Interviul. Alături și împreună cu ei a lucrat Mihaela Gherasim, jurnalistă cu o vastă experiență în televiziune și radio, consultantă media și în comunicare.

IMG 8645

Cele cinci zile de curs s-au axat preponderent pe aspectele practice ale interviului ca gen jurnalistic. Studenții au aflat despre posibilitățile și mijloacele de obținere a informației – elementul-cheie pentru realizarea unui interviu documentat, structurat și reușit. Alte subiecte abordate pe parcursul lecțiilor au fost: scopul și modalitatea intervievării (față în față, prin telefon, prin e-mail); tipurile de interviu (relatare, de analiză, de opinie, mărturie, portret); alegerea temei și a intervievatului; formularea clară a întrebărilor; intervievarea surselor incomode, evazive și ostile; regulile de comportament în timpul interviului. Cunoașterea acestor lucruri, este convinsă Mihaela Gherasim, îi va ajuta pe viitorii jurnaliști să pună întrebări pertinente și să poată reacționa atunci când interlocutorul încearcă să ocolească răspunsul.

Unele interviuri pot fi transformate în știri dezvoltate. Astfel, aceasta este și un bun test pentru a verifica dacă axele esențiale au fost atinse: cine? ce? unde? când? cum? de ce?”, le-a explicat instructoarea, înainte de a trece la una dintre cele mai interesante părți ale cursului – exercițiul practic. Ghidați de trainer, studenții au realizat mai multe sarcini: au ales o declarație a unui oficial și au transformat-o în interviu; și-au intervievat unul dintre părinți pentru a afla mai multe despre propria persoană, iar la final au scris un interviu și l-au analizat cu colegii.

Studenții spun că partea practică a fost punctul forte al cursului. Unii dintre ei au trăit pentru prima dată experiența unui interviu față în față cu interlocutorul. Lucia Dăscălescu, bunăoară, a recunoscut că într-un final a reușit să-și depășească frica: „La primul interviu aveam mari emoții și îmi era greu să joc rolul de jurnalist. La cel de-al doilea – m-am simțit mult mai liberă”. Marina Gorbatovschi a apreciat îndeosebi jocul de rol: „Cel mai eficient exercițiu a ținut de faptul că am fost implicați într-un joc de roluri cu colegii, fiind, pe rând, jurnaliști și intervievați”.

În ultima zi de curs, Școala de Studii Avansate în Jurnalism a găzduit un grup de liceeni din raionul Rezina, participanți la proiectul „Vocea Tinerilor”, realizat de postul de televiziune „Elita TV” din această regiune. Tinerii au fost ghidați de Angela Zaharova, producătoare a postului și absolventă a promoției 2008 a Școlii. Împreună cu actualii studenți, cu directoarea ȘSAJ, Sorina Ștefârță, cu Mihaela Gherasim, ei au discutat despre obiectivitate și onestitate în jurnalism, despre munca unui reporter într-o societate invadată de manipulare și despre abilitatea - de care astăzi are nevoie fiecare cetățean – de a nu cădea pradă știrilor false.

În următoarea săptămână, la ȘSAJ se vor desfășura cursurile Legislația mass-media și Articole lungi.

Autentificare/Creare cont

Folosiți câmpurile de mai jos pentru a vă loga într-un cont existent.

Folosiți butoanele sociale pentru a vă loga într-un cont existent sau pentru a deschide un cont nou. Pentru a crea un cont nou fără rețele sociale folosiți linkul de aici

Am uitat Login-ul | Am uitat parola