Ziua mondială a consumatorului, marcată și în mun. Bălți
ZIUA MONDIALĂ A CONSUMATORULUI, sărbătorită anual în data de 15 martie, a fost marcată și în mun. Bălți.
Astăzi, 16 martie, cauza drepturilor consumatorilor a întrunit reprezentanții sferei academice, instituțiilor de stat, ONG-urilor și avocaților practicieni la masa rotundă: ”Protecția drepturilor consumatorului”.
Evenimentul a avut loc în sala de conferințe a Bibliotecii Universității de Stat ”Alecu Russo”, din mun. Bălți, fiind organizat de Facultatea de Drept și Asistență Socială în colaborare cu Instituția Privată ”Clinica Juridică Universitară” și Asociația Europeană a Studenților de Drept (ELSA).
Drepturile consumatorilor și Legea privind protecția Consumatorilor nr. 105 din 13.03.2003 a fost discutată și dezbătută de către studenții facultății de Drept, reprezentanții Agenției de Stat pentru Protecția Consumatorilor din mun. Bălți și Clinicii Juridice Universitare din Bălți.
Moderatorul evenimentului, Dănoi Ion, titularul cursului dreptul consumatorului la facultatea de Drept și Științe Sociale, a menționat că: ” Într-un stat de drept, cum se pretinde a fi și Republica Moldova, protecția drepturilor și intereselor consumatorilor reprezintă una din preocupările de bază ale instituțiilor democratice. Consumatorul este cel mai vulnerabil subiect al unei relații contractuale sau extra contractuale, care poate fi prejudiciat prin practicile comerciale neloiale ale agenților economici. Astfel, apare necesitatea stringentă de a încadra activitatea agentului economic în norma legală pentru a preîntâmpina cauzarea de prejudicii consumatorilor prin punerea în comercializare a produselor defectuoase sau prestarea serviciilor necalitative.
Legea privind protecția consumatorilor creează cadrul juridic și instituțional de protecția a drepturilor consumatorilor, acordând posibilitate consumatorului (fie el parte contractantă sau terț la contractul de consum) să ceară repararea prejudiciului material și a celui moral cauzat de un produs defectuos.”
Reprezentanții Agenției pentru Protecția Consumatorilor au susținut un discurs privind activitatea Agenției, sesizarea acesteia, condițiile și metodele obligatorii, termenii și alte sarcini ale acesteia.
În cadrul evenimentului, directorul Clinicii Juridice Universitare, Tabarcea Olesea a adus la cunoștință audienților informația despre funcționarea Centrul de Asistență a Consumatorilor Nord (CAS Bălți), inaugurat de către A.O. Centrul de Informare și Susținere a Tinerilor Economiști (CERTITUDINE) din mun. Bălți. CAS Bălți este susținut financiar de Fundaţia Est – Europeană Moldova (FEE) în parteneriat cu Fundaţia „Eurasia Partnership Foundation” din Georgia, cu suportul Uniunii Europene, în cadrul proiectului ”Armonizarea politicilor în domeniul sanitar ale Republicii Moldova şi Georgiei cu cele din Uniunea Europeană”. Proiectul este co-finanțat de Guvernul Suediei și Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei.
Participanții la masa rotundă au primit și materiale informaționale privind drepturile consumatorului și activitatea Centrului de Asistență a Consumatorilor.
Valoarea adăugată sporită evenimentului au adus avocații practicieni, care au prezent at subiectul din punctul de vedere al practicii juridice. Aceștia au menționat că cazurile de protecție a drepturilor consumatorilor în instanțele de judecată nu sunt într-un număr mare. Consumatorii prejudiciați nu se adresează în instanța de judecată din diverse motive, fie că nu au încredere în sistemul de justiție, fie că nu cunosc despre posibilitatea de a revendica dreptul încălcat prin intermediul instanței de judecată.