Lecție de educație mediatică pentru elevii din Călărași
Liceul Teoretic “Vasile Alecsandri” din or. Călărași a găzduit ora de educație mediatică organizată de CJI, la 24 septembrie, în cadrul căreia mai mulți liceeni au aflat despre funcțiile presei, regulile de scriere a știrilor, dar și cum să consume produsele media pentru a nu se lăsa manipulați.
”Știrea trebuie să se bazeze pe fapte, nu pe opinii, să prezinte cel puțin două surse pentru a fi echidistantă, iar întrebările la care trebuie să răspundă o știre sunt: Cine? Ce? Unde? Când? Cum? De ce? și eventual Care sunt consecințele?”, le-a explicat liceenilor Liliana Barbăroșie, moderatoarea sesiunii (jurnalistă Radio Europa Liberă).
Participanții la lecția de consum media au aflat pentru prima dată atât despre funcțiile presei - de informare (funcția esențială), educare, convingere, socializare, cât și despre efectele nocive pe care le poate avea media: manipularea și propaganda.
Încercând să elucideze, care sunt motivele care fac anumite instituții media să își dezinformeze publicul, elevii au enumerat printre altele existența unor interese politice și economice ale proprietarilor de media, dorința de a ascunde anumite adevăruri și dependența financiară de anumiți sponsori.
Elevii și-au arătat convingerea că lecția de educație mediatică îi va ajuta pe viitor să distingă materialele de presă profesioniste de cele false și să asimileze informațiile din presă cu ochi critic. ”Este o activitate foarte interesantă și utilă care ne va ajuta să devenim cetățeni informați”, a conchis Elena Serețan, elevă în clasa a X-a.
Lecția de educație mediatică a fost desfășurată în cadrul proiectului "Promovarea educației mediatice în rândurile cetățenilor" ("Promoting media literacy among Moldovan citizens"), implementat de CJI, în perioada martie 2014 – aprilie 2015, cu susţinerea financiară a Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Moldova.
”Știrea trebuie să se bazeze pe fapte, nu pe opinii, să prezinte cel puțin două surse pentru a fi echidistantă, iar întrebările la care trebuie să răspundă o știre sunt: Cine? Ce? Unde? Când? Cum? De ce? și eventual Care sunt consecințele?”, le-a explicat liceenilor Liliana Barbăroșie, moderatoarea sesiunii (jurnalistă Radio Europa Liberă).
Participanții la lecția de consum media au aflat pentru prima dată atât despre funcțiile presei - de informare (funcția esențială), educare, convingere, socializare, cât și despre efectele nocive pe care le poate avea media: manipularea și propaganda.
Încercând să elucideze, care sunt motivele care fac anumite instituții media să își dezinformeze publicul, elevii au enumerat printre altele existența unor interese politice și economice ale proprietarilor de media, dorința de a ascunde anumite adevăruri și dependența financiară de anumiți sponsori.
Elevii și-au arătat convingerea că lecția de educație mediatică îi va ajuta pe viitor să distingă materialele de presă profesioniste de cele false și să asimileze informațiile din presă cu ochi critic. ”Este o activitate foarte interesantă și utilă care ne va ajuta să devenim cetățeni informați”, a conchis Elena Serețan, elevă în clasa a X-a.
Lecția de educație mediatică a fost desfășurată în cadrul proiectului "Promovarea educației mediatice în rândurile cetățenilor" ("Promoting media literacy among Moldovan citizens"), implementat de CJI, în perioada martie 2014 – aprilie 2015, cu susţinerea financiară a Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Moldova.