Știri sociale
De curând, Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a dat startul unei noi proceduri de achiziții de manuale școlare pentru învățământul primar, gimnazial și liceal. În perioada 8 august 2022 - 23 ianuarie 2023 editurile și autorii au avut la dispoziție timpul necesar pentru a-și depune ofertele care ulterior urmau a fi deschise și analizate de către un grup de lucru specializat. În urma unei analize a celor 46 de loturi de manuale solicitate de MEC, A.O. „Părinți Solidari” a constatat că tirajul unor manuale depășește considerabil numărul oficial de elevi din instituții, iar costurile manualelor din loturile cu tiraj mic este semnificativ mai mare decât cele din loturi cu tiraj mai mare.
Potrivit Biroului Național de Statistică (BNS), în anul de studii 2021 -2022, circa 336 173 de elevi învățau în instituțiile de învățământ primar, gimnazial și liceal, dintre care 137.942 în clasele 1-4, 160.857 în clasele 5-9, iar 37.914 – clasele 10-12.
|
Total |
Clasa 1 |
Clasa 2 |
Clasa 3 |
Clasa 4 |
Clasa 5 |
Clasa 6 |
Clasa 7 |
Clasa 8 |
Clasa 9 |
Clasa 10 |
Clasa 11 |
Clasa 12 |
|
|
Total pe tara |
336 713 |
36 658 |
33 777 |
34 271 |
33 236 |
33 856 |
33 400 |
31 476 |
31 034 |
31 091 |
13 467 |
12 597 |
11 850 |
Conform listelor loturilor de manuale puse la licitație, MEC a solicitat un tiraj de 43.700 de manuale de geografie pentru clasa a VI-a, dintre care 35.000 editate în limba română, iar 8700 traduse în limba română, asta deși în clasa a VI-a studiază 33.400 de elevi.
Astfel, se atestă un surplus de 10.300 de manuale, ceea ce constituie 23,5% din tirajul total. Același lucru poate fi observat și la alte titluri de manuale precum:
- Biologie pentru clasa a VI-a (43.700 de unități, dintre care 35.000 editate în limba română, iar 8700 traduse în limba română, pentru 33.400 de elevi) – surplus de 23,5%;
- Geografie pentru clasa a VII-a (43.700 de unități, dintre care 35.000 editate în limba română, iar 8700 traduse în limba română, pentru 31.476 de elevi) – surplus de 27,9%;
- Matematică pentru clasa a VIII-a (43.700 de unități, dintre care 35.000 editate în limba română, iar 8700 traduse în limba română, pentru 31.034 de elevi) – surplus de 28,9%;
- Chimie pentru clasa a IX-a (43.700 de unități, dintre care 35.000 editate în limba română, iar 8700 traduse în limba română, pentru 31.091 de elevi) – surplus de 28,8%;
- Istoria românilor și universală pentru clasa a X-a (24.350 de unități, dintre care 19.000 editate în limba română, iar 5350 traduse în limba română, pentru 13.467 de elevi) - surplus de 51.3%;
Este evident faptul că manualele se tipăresc cu un număr de rezervă, dar acest lucru nu argumentează de ce tirajul total poate depăși cu 50% numărul elevilor care învață în instituții. Astfel, am solicitat o explicație asupra acestui fenomen din partea reprezentanților MEC, întrebându-i de ce surplusul este atât de mare, cine este responsabil de formarea tirajelor, în ce mod, dar și unde sunt repartizate cărțile în rezervă.
Potrivit MEC, comenzile de manuale sunt formate de organele locale de specialitate în domeniul învățământului (ODSÎ), în baza informațiilor cu privire la numărul maxim al elevilor și al cadrelor didactice care se preconizează că vor folosi manualul pe perioada de utilizare a acestuia, furnizate de către instituțiile de învățământ. Aceste date sunt însumate și se stabilește comanda de manuale la nivel de unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea. Fondul special pentru manuale (FSM) se arată responsabil de inspectarea stocurilor de manuale, colectarea și analiza datelor furnizate de organele locale de specialitate în domeniul învățământului. Acesta generalizează comenzile de manuale pe republică, în baza comenzilor ce i-au fost prezentate de OLDSÎ, formează tirajele de manuale și le depune la MEC spre coordonare și aprobare.
„În comanda de manuale se va include și rezerva de stoc în mărime de până la 7% din numărul maxim de elevi și cadre didactice, la nivel de unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea, care se preconizează că vor folosi manualul pe perioada de utilizare a acestuia”, se arată într-o precizare oferită pentru A.O „Părinți Solidari” de către MEC.
Mai mult, MEC comunică și că durata de utilizare a manualelor pentru elevii claselor I-IX se aprobă de MEC și constituie de regulă 4 ani, iar pentru elevii de treaptă liceală - 5 ani.
Un alt lucru remarcat de către A.O. ”Părinți Solidari” este costul ridicat per manual în loturile cu tiraj mic. Acest lucru reiese din oferta făcută publică de către MEC. Dacă pentru un lot de 43.700 de manuale de chimie pentru clasa a IX-a ministerul a pus la dispoziție 1.553.737,31 de lei, ceea ce presupune un cost de circa 35 de lei per bucată, un manual de limba și literatura ucraineană pentru clasa a V-a ar costa în jurul a 420 de lei, pentru 630 de bucăți fiind puși de dispoziție 246.782,78 de lei. Cazuri similare se atestă per general în loturile cu manuale destinate școlilor cu predare într-o altă limbă decât cea româna.
- Limba şi literatura ucraineană pentru clasa a II-a – 272,20 de lei per unitate (178.232 de lei pentru 650 de bucăți);
- Limba şi literatura ucraineană pentru clasa a III-a – 391,70 de lei per unitate (254.617,15 de lei pentru 650 de bucăți);
- Limba şi literatura bulgară pentru clasa a IV-a – 378,66 de lei per unitate (352.155,10 de lei pentru 930 de bucăți);
- Limba şi literatura bulgară pentru clasa a VII-a – 404,77 de lei per unitate (384.537,18 de lei pentru 950 de bucăți).
Într-un răspuns la o solicitare de informație către MEC, din partea A.O. „Părinți Solidari”, se argumentează suma cheltuielilor prin faptul că acestea sunt raportate la numărul manualelor din lot. Astfel, cu cât sunt mai multe manuale în lot, cu atât costul unui manual e mai mic și invers, cu cât mai puține manuale sunt în lot, cu atât costul unui manual este mai mare.
„În procesul de tipărire a manualului, un cost semnificativ îl constituie matrița tipografică și cheltuielile tipografice, care permit tipărirea a peste 15.000 de exemplare. În cazul în care se tipărește un tiraj mic, acea matriță se aruncă, iar toate cheltuielile (diferența de cost de la 15.000 de exemplare la numărul tipărit) se răsfrâng asupra costului manualului”, susțin reprezentanții MEC.
Dat fiind faptul costurilor atât de ridicate pentru unele titluri de manuale, apare întrebarea cine și în ce mod recuperează costurile pentru manualele pierdute sau deteriorate de elevi.
Conform informațiilor oferite de către MEC, în învățământul primar, manualele pierdute sau deteriorate de către elevi se înlocuiesc de către părinți cu manuale de același titlu. În cazul în care manualul pierdut sau deteriorat nu poate fi înlocuit cu manuale de același titlu, se permite înlocuirea lui cu alt titlu de carte pentru copiii de vârsta respectivă, la un preț echivalent cu prețul de achiziție al manualului.
Pe de altă parte, în învățământul liceal, potrivit Schemei de închiriere a manualelor stabilită de FSM și aprobată de MEC, anual sunt hotărâte plățile de înlocuire pentru manualele deteriorate sau pierdute.
„Instituțiile de învățământ împreună cu ODSÎ și cu FSM sunt responsabile de gestiunea plăților menționate. Din experiența anului de studii 2021-2022, instituțiile de învățământ împreună cu OLSDI au înregistrat și raportat o frecvență rară a cazurilor de deteriorare sau pierdere a manualelor școlare. Plata de înlocuire pentru manualele substanțial deteriorate sau pierdute este egală cu prețul precizat al manualului în anul respectiv”, a comentat MEC într-un răspuns la o solicitare.
În școlile din Republica Moldova se atestă insuficiența mai multor titluri de manuale, în condițiile în care, în ultimii patru ani, din cinci proceduri de achiziții de manuale lansate, trei au fost anulate. În cadrul ultimei proceduri de achiziție Manuale școlare pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, anunțată la 23 iunie 2022, urmează să fie achiziționate 69 titluri de manuale, împărțite în 47 de loturi, cu o valoare estimată totală de 54 789 038 lei (fără TVA). La 23 ianuarie 2023 au fost deschise ofertele depuse în cadrul procedurii menționate, la moment fiind în derulare procesul de evaluare a acestora.
Acest articol este un produs al proiectului „Sporirea transparenței și eficienței achizițiilor publice realizate de MEC”, desfășurat de AO „Părinți Solidari”, în calitate de beneficiar de sub-grant a proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice”. Proiectul este implementat de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul", în colaborare cu Fondul de Parteneriat pentru Transparență (SUA). Proiectul urmărește susținerea reformelor în domeniul achizițiilor publice în Moldova, care vor spori transparența și corectitudinea achizițiilor publice prin abilitarea cetățenilor de a responsabiliza instituțiile relevante. Opiniile exprimate și responsabilitatea pentru conținutul acestui produs aparțin autorilor articolului și nu reflectă neapărat opinia IDIS „Viitorul” și a donatorului.
- Fundatia Est-Europeană
- Ambasada Suediei
- Asociația Obștească „Eco-Răzeni”
- Delegația Uniunii Europene (UE)
Realitatea vremurilor pe care le trăim, constată faptul că în țara noastră, tinerii mențin un grad înalt de vulnerabilitate și susceptibilitate la diferite riscuri, ceea ce compromite oportunitățile și capacitățile lor de dezvoltare. Existența efectivă de azi, ne arată, că deși tinerii dispun de un mare potențial, care le-ar permite să se realizeze cu succes, atât prin crearea propriului destin, cât și prin contribuirea la dezvoltarea societății, ei continuă să rămână nesiguri în propriile puteri și confuzi în căutările sale de determinare a identității personale.
La nivel mondial, fiecare al cincilea tânăr nu este încadrat în procesul de educație sau în câmpul muncii. Mulți dintre ei încearcă din greu să obțină toate cele necesare pentru a-și croi drumul în lume și a-și face vocea auzită. Printre cauzele majore care creează acest context se regăsesc: sărăcia, inechitatea oportunităților educaționale și de instruire, accesul redus la informație, oportunitățile economice limitate, starea sănătății și deprinderile nocive ale tinerilor.
Datele furnizate de Biroul Național de Statistică confirmă faptul, că situația tinerilor din țara noastră este de-a dreptul una alarmantă. În trimestrul III al anului 2022 – 192,5 mii de tineri cu vârsta cuprinsă între 15 și 34 ani, s-au regăsit în grupul tinerilor NEET, tineri care nu fac parte din populația ocupată, nu studiază/învață în cadrul sistemului formal de educație și nu participă la niciun fel de cursuri sau alte instruiri în afara sistemului formal de educație.
Astfel, gradul înalt de excluziune socială a tinerilor, califică Republica Moldova ca având cel mai nefavorabil indicator dintre țările din regiune. Această circumstanță, pune în evidență necesitatea întreprinderii unui set de măsuri și acțiuni urgente de dezvoltare comunitară, axată pe valorificarea potențialului uman disponibil, în special, prin investiții curente și continue în generația tânără, care să adopte și să dezvolte programe corelate necesităților reale și specifice lor.
Dezvoltarea programelor de tineret, cu implicații intense în educație, sănătate și ocupație – sunt priorități strategice regăsite și pe agenda factorilor de decizie ale raionului Ialoveni. În acest sens, prin setarea obiectivului de diminuare a fenomenului tinerilor NEET, Consiliul Raional Ialoveni, a elaborat “Programul de dezvoltare al politicilor de tineret în raionul Ialoveni pentru anii 2022-2026”. Menirea documentului constă în consolidarea eforturilor tuturor prestatorilor de servicii adresate tinerilor, care să răspundă necesităților și aspirațiilor acestora, prin oferirea condițiilor oportune de realizare a drepturilor lor și antrenarea potențialului existent, atât din perspectiva beneficiarilor de servicii sociale, cât și din perspectiva participării active la dezvoltarea incluzivă și durabilă a comunității.
Reamintim că în perioada martie – aprilie 2022, Asociația Obștească ,,Eco-Răzeni” și Consiliul Raional Ialoveni au elaborat Studiul privind situația și analiza tinerilor NEET din localitățile raionului Ialoveni, document în care cuprinde o analiză comprehensivă a factorilor ce condiționează situația dificilă a multor tineri din regiune, totodată prezintă un și de recomandări practice pe care să le realizeze actorii sociali pentru a diminua impactul negativ al fenomenului tinerilor NEET.
Un rol important în realizarea cu succes a acestui obiectiv, este atribuit dezvoltării și menținerii parteneriatului, pe principiu de co-management, dintre Consiliul Raional Ialoveni și societatea civilă.
Prin dezvoltarea și susținerea financiară constantă a programelor și serviciilor prietenoase tinerilor, administrația publică raională în parteneriat cu societatea civilă proiectează creșterea gradului de participare a tinerilor la viața publică, încurajând implicarea nemijlocită a lor în organizarea și desfășurarea diverselor activități și proiecte de dezvoltare comunitară.
Valoarea societății civile, în contextul schimbărilor de perspectivă a politicilor de tineret la nivel de regiune, se face resimțită, mai ales, prin implementarea diferitor proiecte și investiții accesate de la donatorii externi, care susțin și stimulează prestarea serviciilor corelate pe abordări individualizate și necesități directe și emergente ale spațiului social de referință.
Convingătoare este experiența AO Eco-Răzeni care pe lângă serviciile de bază oferite tinerilor (informare, instruire, consiliere, orientare vocațională, voluntariat) a reușit crearea, în parteneriat cu administrația publică raională, a structurilor de tineret, funcționale la nivel de raion, prin intermediul cărora sunt puse la dispoziție instrumente și circumstanțe favorabile tinerilor, atât prin accesarea resurselor financiare și logistice pentru participare activă în viața socială, culturală și economică a localităților, cât și prin împuternicirea lor de a-și exercita puterea de decizie și participare la elaborarea și implementarea de programe, planuri de acțiuni și politici publice ce-i vizează.
În acest context, în luna ianuarie 2023, Administrația Raionului Ialoveni a semnat cu Asociația Obștească ,,Eco-Răzeni” Acordul de parteneriat privind crearea şi pilotarea Serviciului social „Centrul de (re)integrare socială a tinerilor”, serviciu social inovativ destinat tinerilor cu oportunități reduse din localitățile raionului Ialoveni. Totodată, în 2023 continuă implementarea rundelor Programului de granturi mici pentru echipele de tineri și tinere ale Fondului pentru Tineri Ialoveni, inclusiv ale Concursului planurilor de afaceri pentru tinerii și tinerele NEET din localitățile raionului Ialoveni.
Deci, prin implementarea politicilor publice de tineret, setate pentru perioada 2022-2026, Consiliul Raional Ialoveni, intenționează să amplifice măsurile și acțiunile de consolidare și capacitare a instituțiilor ce activează în domeniul tineretului, oferind mecanisme funcționale de susținere financiară în vederea sporirii participării civice a tinerilor.
Contextul actual al politicilor de tineret, la nivel raional, este dimensionat în așa fel, încât să genereze multiple efecte sistemice și integraționiste, iar pentru ca acestea să fie resimțite în timp, prezența tinerilor trebuie să fie vizibilă și să asigure un proces relevant și coerent de monitorizare a implementării politicilor publice, cu asumarea angajamentului de analiză și estimare a progreselor înregistrate, dar și de elaborare a măsurilor de corecție și de îmbunătățire a implementării politicilor de tineret prin participarea activă și influențarea procesului decizional.
Articolul a fost elaborat de Asociația Obștească ,,Eco-Răzeni”, cu suportul financiar al Uniunii Europene și al Suediei prin intermediul Fundației Est-Europene din Moldova, în cadrul proiectului „Oportunități mai bune pentru tinerii și tinerele care nu beneficiază de educație, formare și locuri de muncă (Inițiativa de Incluziune a Tinerilor și Tinerelor NEET)”.
Одной из серьезнейших проблем Молдовы является высокий уровень насилия. По данным гражданского общества, около 73% женщин подвергались насилию.
Для противодействия насилию Республика Молдова подписала Конвенцию Совета Европы о предотвращении и борьбе с насилием в отношении женщин и домашним насилием (второе название - Стамбульская конвенция) 6 февраля 2017 г. и ратифицировала ее 14 октября 2021 г.
19 октября 2021 г. Президент Молдовы Майя Санду промульгировала Закон о ратификации Стамбульской конвенции.
Однако в молдавской прессе началась мощная кампания по дискредитации этой конвенции. В связи с тем, что конвенция была принята недавно, и была проведена кампания по ее дезинформации, у граждан Молдовы стало формироваться негативное отношение к ней, даже не зная о ее содержании.
Именно поэтому в Гагаузии стартовала информационная компания для роста понимания положений Стамбульской конвенции. Реализует информационную компанию Национальный институт женщин Молдовы «Равноправие».
В частности, была издана листовка «Роль и новация Конвенции Совета Европы о предотвращении и борьбе с насилием в отношении женщин и домашним насилием», которая содержит характеристику насилия, содержание Стамбульской конвенции, ее новацию, а также ратификацию Молдовой данной конвенции.
На сегодня Стамбульская конвенция - наиболее полный международный документ (из юридически обязывающих) по этой проблеме. Конвенция создавалась при участии экспертов и международных правозащитных организаций более двух лет и была открыта для подписания в 2011 г. в Стамбуле. В 2014 г., после того как ее ратифицировали десять стран, соглашение вступило в силу.
Глобальная цель Стамбульской конвенции заключается в гарантии основного права человека на жизнь без насилия. Для этого страны – стороны Конвенции должны действовать в рамках четырех основных задач: 1) предотвращение насилия; 2) защита (государства должны обеспечить безопасность потерпевших от насилия); 3) судебное преследование (государства должны обеспечить ответственность за насилие и надлежащее наказание виновных); 4) комплексная политика (государства должны обеспечить скоординированные действия всех участников процесса противодействия насилию, включая полицию, суды, социальные службы, медицинские учреждения, неправительственные организации по делам женщин, а также повлиять на мировоззрение людей, призывая всех членов общества, особенно мужчин и мальчиков, изменить свои позиции).
Конвенция определяет, что странам следует проявлять должную добросовестность при предотвращении насилия, защите жертв и привлечении к ответственности виновных (Статья 5).
Стамбульская конвенция является первым юридически обязывающим документом, который «создает всеобъемлющую правовую базу и подход к борьбе с насилием в отношении женщин» и направлен на предотвращение бытового насилия, защиту жертв и судебное преследование виновных.
Она характеризует насилие в отношении женщин как нарушение прав человека и форму дискриминации (Статья 3а). Странам следует проявлять должную добросовестность при предотвращении насилия, защите жертв и привлечении к ответственности виновных (Статья 5).
Ценность Конвенции состоит в том, что впервые в международном документе, который обязателен к исполнению ратифицировавшими его странами, речь идет не только о дискриминации женщин, но и о домашнем насилии (которое хотя и касается в основном женщин, но также затрагивает мужчин), о различных проявлениях насилия в отношении женщин (сексуальное насилие, в частности изнасилование, принудительный брак, принудительный аборт, принудительная стерилизация, увечье женских половых органов, преступления ради так называемой „чести”, преследования, сексуальные домогательства).
Стамбульская конвенция – это призыв к действию: для стран – подписание и ратификация Конвенции; для правительств – разработка и внедрение политики в соответствии с требованиями Конвенции; для парламентов – постоянный пересмотр законодательства и мониторинг эффективности мер; для местной власти и гражданского общества – призыв активно участвовать в реагировании на проявления насилия в отношении женщин.
Теперь борьба с домашним насилием является приоритетом государственной политики.
При этом речь идет не только о правах женщин, но и о детях и мужчинах. Стамбульская конвенция – это обо всех и для всех. В ней предусмотрено значительно больше составов преступления, чем в существующем отечественном законодательстве. Предусмотрены также принципы, при которых будет осуществляться более основательная помощь пострадавшим. Это и более углубленное обучение специалистов, работающих с пострадавшими, это и расширение сети приютов, куда могут обращаться пострадавшие.
Если раньше заявление на обидчика должна была написать сама пострадавшая, на которую нередко оказывалось еще и психологическое давление, чтобы она отказалась от своих показаний, то сейчас это будет проще, поскольку заявление в правоохранительные органы могут подавать представители социальных служб, соседи и т. д. Теперь не надо ждать, когда пострадавшая подаст заявление. Может быть просто звонок постороннего на номер 112, и полиция будет обязана проверить этот факт. Поэтому домашнее насилие перестает быть домашним, а становится публичным делом, потому что полиция будет вынуждена открыть уголовное дело или административное производство и привлечь к ответственности обидчика.
Информационная компания позволила жителям региона узнать более подробно о положениях конвенции, ознакомившись с её содержанием участники информационной компании стали лучше понимать конвенцию, убедились в том, что данная конвенция направлена именно на борьбу с насилием.
Информационная компания организована Национальным институтом женщин Молдовы «Равноправие» в рамках проекта по борьбе с насилием в отношении женщин, финансируемого за счет гранта Института по освещению войны и мира при поддержке Правительства Соединенного Королевства Великобритании и Северной Ирландии.
Mai multe articole …
- Vrem să creăm mai multe locuri de muncă și să îmbunătățim condițiile de viață a locuitorilor din sat cu ajutorul Uniunii Europene
- В Гагаузии проходит информационная компания о Стамбульской конвенции
- 6 luni de Marketing Booster pentru afacerile B2B și B2C din mediul online! Aplică la XY E-commerce Incubator II: Marketing Booster
- В м. Комрат доставлена гуманитарная помощь для беженцев из Украины
- Молодежь села Кирсово (Гагаузия) ознакомилась с положениями Стамбульской конвенции
- Este semnat Acordul de parteneriat privind crearea Centrului de (re)integrare socială a tinerilor din Ialoveni
- 6 milioane locuri de muncă ar putea să dispară pe parcursul următorilor ani. ,,Dezvoltarea capacităților sectorului serviciilor de consultanță în afaceri va facilita tranziția justă către economii și societăți circulare durabile”
- Participă la Deal Dinner with Angel Investors și obține investiții de până la 25.000 de euro pentru startup-ul tău
- ONU – Ziua Internațională de Comemorare a Victimelor Holocaustului | Mii de Martori ai lui Iehova se numără printre cei care au fost exterminați sau duși în lagărele de concentrare
- Asociația ECOU va crea Comitete Cetățenești de Participare și va facilita adoptarea bugetării participative în satele Alexandru Ioan Cuza și Vadul lui Isac din raionul Cahul
Pagina 219 din 3706
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md






