Știri sociale
Orice angajat din R. Moldova, persoană fizică, poate direcționa 2% din impozitul pe venit către organizații neguvernamentale. Una dintre organizațiile care poate beneficia de ajutor este Fundația „Regina Pacis”, care, din anul 2001 are drept prioritate misiunea de a acorda ajutor persoanelor social vulnerabile.
Fundația „Regina Pacis” este o organizație de binefacere care se regăsește în lista beneficiarilor acestui mecanism, iar din fondurile acumulate ca urmare a direcționării celor 2% din impozitul pe venit organizația pregătește și distribuie prânzuri calde vârstnicilor și copiilor aflați în dificultate.
„Indiferent de statutul său social, nimeni nu trebuie să îndure foame!”
Peste 200 de persoane, precum vârstnicii cu venituri mici, persoanele cu dizabilități, copiii rămași fără îngrijire părintească sau cei din familii social vulnerabile, beneficiază zilnic de un prânz gratuit în cadrul cantinelor sociale ale Fundației „Regina Pacis”. Conform estimărilor realizate de către organizație, de la inițierea acestui proiect au fost distribuite peste 1 milion de mese calde persoanelor aflate în dificultate.
Ilie Zabica, directorul Fundației, apreciază misiunea organizației ca fiind un sprijin pentru beneficiarii săi. „Indiferent de statutul său social, nimeni nu trebuie să îndure foame!”, susține directorul Fundației „Regina Pacis”. Ilie Zabica precizează că, prin acest mecanism de distribuire a 2% din impozitul pe venit, fiecare persoană fizică, angajată, poate ajuta Fundația, fără mari eforturi.
Cum funcționează mecanismul de distribuire a celor 2% din impozitul pe venit?
Începând cu anul 2017, orice contribuabil, care este persoană fizică, poate direcționa 2% din impozitul pe venit pentru anul precedent, pentru diverse organizații neguvernamentale. Această sumă nu reprezintă o sponsorizare sau o donație, fiind doar o parte din impozitul pe venit aferent anului fiscal. Ea poate fi direcționată, absolut gratuit, către o organizație neguvernamentală sau o fundație de caritate, așa cum este Fundația „Regina Pacis”.
Adelina Sochircă, consultanta pe comunicare, explică pe scurt, mecanismul de direcționare a impozitului pe venit. „Fiecare angajat are trecut în contractul său de muncă un salariu brut, dar primește în cont o sumă mai mică care reprezintă salariul net. Diferența de bani este încasată de stat și reprezintă taxe și impozite, printre care și impozitul pe venit. Astfel, completând formularul, tu îi transmiți administrației fiscale modul în care vrei să fie cheltuiți 2% din impozitul pe venit pe care îl plătești statului”.
Care este procedura propriu-zisă de direcționare și cine o poate face?
Orice persoană cu domiciliul în Republica Moldova, care în anul fiscal anterior a realizat venituri din salarii sau din alte surse, cum ar fi cele comerciale, profesii libere (freelance), drepturi de proprietate intelectuală etc., și nu are obligații restante de plată la impozitul pe venit, poate direcționa 2% din impozitul său pe venit.
Pașii de realizare a procedurii de direcționare a impozitului pe venit sunt următorii:
1. De a completa „Declarația persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit” (care poate fi identificată ca Formular CET 18). În cazul în care sunteți posesorul semnăturii electronice, o puteți realiza în format electronic, în baza „Informației privind veniturile calculate și impozitul pe venit în anul 2022;
2. De a introduce pe pagina 4, în secțiunea „Desemnarea procentuală”, Codul fiscal al Fundației Regina Pacis – 1015620000999;
3. De a prezenta, până la finele lunii aprilie, Declarația pe venit la Serviciu Fiscal de Stat.
În cazul în care aveți întrebări sau neclarități cu privire la desemnarea celor 2% din impozitul pe venit către Fundația Regina Pacis, ne puteți contacta la numărul de telefon 022 235 511 sau la adresa de email: chisinau@reginapacis.org.
Cantina Socială a Fundației Regina Pacis a fost deschisă în anul 2011, iar de atunci, 5 zile pe săptămână, în jur de 200 de persoane vârstnice și copiii rămași fără îngrijire părintească vin după o masă caldă gratuită și pachete cu produse alimentare. Activitatea cantinei sociale este susținută în totalitate din donațiile partenerilor externi, ale persoanelor fizice și agenților economici.
Astăzi, 10 martie 2023, în cadrul unei conferințe de presă au fost făcute publice rezultatele studiului privind evaluarea serviciilor de cantină de ajutor social din Republica Moldova.
Studiul a efectuat o analiză de ansamblu a situației serviciilor de cantină de ajutor social din țară vizând atât cadrul legal, cartografierea serviciilor și evaluarea gradului de satisfacție a beneficiarilor.
Conform rezultatelor studiului, în Republica Moldova activează 93 de cantine de ajutor social care prestează anual servicii de alimentare pentru circa 16000 persoane.
Cartografierea a relevat o acoperire teritorială limitată la nivel național cu servicii CAS. Distribuția acestora este neuniformă la nivel de raioane, în 3 raioane neexistând niciun serviciu, iar cele mai multe servicii CAS operează în mun. Chișinău (10 servicii).
Prin urmare, se constată o acoperire semnificativ disproporțională cu servicii CAS la nivel național în raport cu mediul de reședință, 2/3 din cantine sociale activând în mediu rural și 1/3 în mediu urban, pe când mai mult de jumătate din populația țării locuiește la sate.
În ansamblu, s-a constatat un nivel ridicat de satisfacție a beneficiarilor de servicii CAS. Cu toate acestea, ei au menționat că perioada de acces la servicii (30 de zile o dată în trimestru - în total 120 de zile pe an) este destul de limitată, fapt ce nu le asigură securitatea alimentară. De altfel, 83% dintre beneficiari consideră că au nevoie de serviciul CAS mai mult de un an sau permanent. După categorii de vârstă, 58% dintre beneficiarii CAS sunt persoane în etate, fapt ce denotă un nivel sporit de vulnerabilitate în rândul acestei categorii.
Totodată, majoritatea prestatorilor a menționat că activează cu bugete insuficiente și întâmpină dificultăți în identificarea surselor de finanțare, în situația în care pentru 58% dintre serviciile CAS bugetul disponibil le acoperă parțial necesitățile. Principala sursă de finanțare pentru 60% din serviciile CAS o reprezintă mijloacele bănești obținute prin intermediul OSC-urilor, iar mai mult de jumătate din serviciile CAS sunt finanțate sau cofinanțate de către APL. Se relevă totodată o implicare semnificativă a cetățenilor în finanțarea serviciilor CAS acoperind 22 de servicii.
Din cauza bugetelor limitate, costurile per prânz cald oferit de serviciile CAS sunt de asemenea reduse, circa jumătate din servicii operând cu costuri între 20 MDL și 35 MDL. 1/3 din serviciile CAS operează cu un cost de doar 15-18 MDL pentru un prânz.
La nivel național sunt practicate diverse forme de prestare a serviciilor CAS. Serviciile de cantină de ajutor social cu sediu pentru pregătirea bucatelor și servirea mesei constituie 85% din totalul serviciilor CAS din țară, urmate de cantina mobilă, întreprinderea socială de sprijin alimentar, pachete cu produse alimentare.
Totodată, majoritatea beneficiarilor CAS afirmă că preferă pachetele alimentare în locul prânzului cald oferit la sediul CAS sau să ia mâncarea pregătită la pachet.
Majoritatea participanților la cercetarea calitativă, atât reprezentanți APL, APC, cât și prestatori de servicii CAS, au menționat că legislația ce reglementează activitatea CAS este învechită și necesită a fi modificată. În acest context, în scopul asigurării calității prestării serviciilor CAS, a fost recomandată completarea cadrului normativ cu Standarde minime de calitate pentru serviciile CAS și actualizarea Regulamentului-tip de funcționare a serviciilor CAS existente.
Cercetarea a fost realizată la nivel național (32 raioane și UTAG) la sfârșitul anului 2022. Din cele 93 de CAS identificate au fost realizate interviuri cu 90 de servicii CAS, care au consimțit să participe la cercetare, în baza chestionarului de cartografiere.
Studiul a fost elaborat în cadrul proiectului ,,Parteneriate pentru servicii de cantină socială incluzive și durabile”, finanțat de Uniunea Europeană, co-finanțat și implementat de I.P. „Keystone Moldova”, A.O. ,,Concordia. Proiecte Sociale” și I.R.M.S. „Diaconia”.
Studiul complet poate fi accesat la adresa: bit.ly/3LexYPA
Ministerul Finanțelor în calitate de Autoritate Națională pentru programele de cooperare transfrontalieră și transnațională anunță potențialii beneficiari că ne apropiem cu pași rapizi de lansarea primului apel de propuneri de proiecte în cadrul Programului Interreg NEXT Bazinul Mării Negre 2021-2027. Data lansării apelului de propuneri este planificată pentru 30 martie 2023, iar termenul limită pentru depunerea aplicațiilor este 4 iulie 2023.
Pachetele de aplicații aprobate pentru proiectele obișnuite și la scară mică pot fi consultate la link-ul: https://blacksea-cbc.net/interreg-next-bsb-2021-2027/calls-for-proposals/first-call-for-proposals Astfel, încurajăm potențialii solicitanți să se familiarizeze cu conținutul acestora înainte de lansarea apelului întru pregătirea și definitivarea unor propuneri de proiecte calitative, conform rigorilor și cerințelor programului.
Totodată, menționăm că pe parcursul derulării apelului, în lunile aprilie-iunie 2023, se vor desfășura mai multe sesiuni de informare la care vor putea participa inclusiv potențialii beneficiari de finanțare. Cu detalii despre organizarea evenimentelor respective vom reveni ulterior.
Mai multe articole …
- Programul GIZ pentru consolidarea societății civile în PaE - Apel de propuneri și întâlnirea OSC partenere
- Гражданское общество в борьбе с торговлей людьми: Центр психологической помощи жертвам трафика в Комрате
- Societatea civilă și autoritățile din Telenești au creat un serviciu de ghidare în carieră pentru tinerii cu cerințe educaționale speciale
- Публикации в Гагаузии книги по борьбе с насилием
- Stop nepăsare - start implicare! Proiect regional de prevenire și combatere a corupției în raioanele Cahul și Căușeni
- (doc) Ghid privind controlul fiscal al organizațiilor necomerciale sau cum să fii pregătit de interacțiunea cu Fiscul
- CJI lansează campania „Incluziunea începe de la mine”
- Un an de război. Cum s-a implicat Fundația Regina Pacis în susținerea refugiaților din Ucraina
- Educație contra corupției
- Business Tracking - instrumentul care te ajută să îți crești afacerea rapid
Pagina 214 din 3706
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md







