Știri sociale
Cum să evalueze performanțele propriilor angajați, cum să întocmească dosarul și planul individual de asistență al beneficiarului, cum să lucreze cu părinții sunt temele pe care le-au discutat angajații și angajatele a șase centre de zi pentru copii cu dizabilități, în cadrul unui curs de instruire continuă organizat de Keystone Moldova. Cursul este destinat personalului serviciilor sociale create sau dezvoltate în cadrul proiectului „Organizațiile societății civile acționează pentru servicii sociale mai bune”.
„Cursul este realizat în baza evaluării necesităților de instruire, realizată în prealabil, ca să ne asigurăm că agenda corespunde nevoilor de instruire ale angajaților din servicii. Instruirea este axată pe câteva subiecte, cum ar fi consolidarea competențelor personalului în ce privește perfectarea dosarului beneficiarului, pentru că acesta este un punct vulnerabil, elaborarea și implementarea planului individual de asistență a beneficiarului. De asemenea, analizăm Ghidul de suport pentru implementarea practică a Managementului de caz în domeniul protecției copilului, aprobat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale pe 15 septembrie 2023. Avem câteva sesiuni axate pe supervizarea profesională a personalului în cadrul centrelor de zi și pe evaluarea performanțelor profesionale. În special, este vorba despre evaluarea anuală a performanțelor: cum se face, ce instrumente pot fi aplicate, cum se perfectează un raport de evaluare a performanțelor”, explică Marcela Dilion, manageră de proiecte la IP Keystone Moldova.
Una dintre participante, Rodica Stratan, directoare executivă a Asociației de sprijin al copiilor și tinerilor cu dizabilități „Dorința” din Călărași, spune că instruirea este o oportunitate să-și îmbunătățească practicile de lucru, dar și să înceapă aplicarea unor instrumente noi, pe care nu le-a experimentat anterior: „Pentru mine, ca manager de echipă, evaluarea performanțelor specialiștilor este unul dintre cele mai relevante subiecte ale instruirii. Nu am practicat evaluarea până la acest moment, de aceea cursul îmi este deosebit de util, mai ales că intenționăm să acredităm serviciul, iar acesta este un criteriu important în obținerea acreditării”.
Cât privește alte activități, ea admite că ar fi loc de îmbunătățire la întocmirea dosarelor beneficiarilor, de aceea a adus la instruire câteva dosare pentru a le analiza împreună cu formatorii și a evalua corectitudinea perfectării lor. „Activăm din anul 2002, oferim servicii de abilitare pentru copii și tineri cu dizabilități din 18 localități ale raionului Călărași. Pentru că suntem singurul centru de acest fel din raion, cererea pentru serviciile noastre este foarte mare, în special de la părinții care au copii cu tulburări din spectrul autismului. Și, deși lucrăm de atâta timp, mai avem ce învăța și în ceea ce privește întocmirea documentelor de funcționare a serviciului și a dosarelor beneficiarilor. Am adus cu mine câteva dosare ca să vedem ce anume facem bine și unde mai avem de îmbunătățit”, explică Rodica Stratan.
Pentru Viorica Gâscă, directoarea Centrului de zi pentru copii cu dizabilități din mun. Cahul, formarea continuă este o necesitate: „Deși lucrez în această funcție de peste 20 de ani, toate modulele instruirii îmi sunt importane, deoarece domeniul se dezvoltă, multe lucruri se schimbă și, indiferent ce funcție am deține, mereu e loc de creștere profesională”.
Pe agenda cursului a fost inclusă o sesiune separată referitoare la lucrul cu părinții copiilor cu dizabilități. „Dacă în centrele de zi se lucrează cu copiii, atunci cu părinții mai puțin, de aceea a apărut necesitatea de a consolida competențele specialiștilor privind educația parentală, despre cum poate fi realizată comunicarea eficientă cu familia. Dacă nu avem părintele ca partener, nu avem cum să înregistrăm progrese în lucrul cu copilul”, explică Marcela Dilion.
„Foarte mulți părinți nu pot accepta că al lor copil are o dizabilitate, are necesități speciale. Le vine greu să comunice, să ceară ajutor. Noi suntem cei care trebuie să găsim limbă comună cu ei ca să-i încurajăm să meargă înainte și să accepte că copilul lor este un copil care poate și e nevoie de lucrat cu el”, adaugă Viorica Gâscă.
În municipiul Chișinău a fost creat în acest an un Centru de zi pentru copii cu boli rare și autism „Fluturele Albastru”, datorită unui parteneriat dintre Asociația „Copiii Ploii” și Primăria Chișinău, cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Centrul are deja 26 de beneficiari. Elena Gratii, specialistă principală în cadrul Direcției Generale pentru Protecția Drepturilor Copilului Chișinău, supervizează acest serviciu social și spune că lucrul cu părinții este o parte esențială în activitatea specialiștilor serviciului: „Părinții sunt diferiți și noi trebuie să avem baza necesară de cunoștințe și abilități ca să putem lucra cu ei, să le răspundem la toate întrebările și nevoile care apar în perioada în care copiii lor accesează serviciile Centrului de zi. De aceea modulul referitor la educația parentală ne este de mare ajutor”.

IP Keystone Moldova, alături de AO Institutum Virtutes Civilis, este unul dintre partenerii de implementare a proiectului „Organizațiile societății civile acționează pentru servcii sociale mai bune”, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat și implementat de Fundația Soros Moldova. Keystone Moldova a asigurat, în ultimii doi ani, instruirea inițială și continuă și a realizat ședințe de mentorat pentru angajații celor 41 de servicii sociale create și dezvoltate în cadrul proiectului.
La data de 26 noiembrie 2023, tineri și tinere din patru raioane din sudul țării, cadre didactice, mentori, beneficiari ai proiectului “Școala locală pentru cetățenie activă” au participat la evenimentul de totalizare al proiectului.
Beneficiarii direcți ai acestui proiect au fost 40 adolescenți și tineri, cu vârsta între 14-21 de ani, din raionul Basarabeasca, Căușeni, Cantemir și UTA Găgăuzia, inclusiv tineri/e proveniți din medii dezavantajate, repr. ai minorităților etnice sau tineri NEET.
În cadrul proiectului, CDEC și-a propus următoarele obiective:
• Capacitatea și împuternicirea a 40 de tineri/e în domeniul cetățeniei active în comunitățile rurale prin însușirea unui program de instruire și capacitare, organizare de campanii de advocacy/sensibilizare,
• Sporirea și stimularea participării tinerilor în soluționarea problemelor și atenționarea factorilor de decizie, prin elaborarea de sondaje, cartografierea problemelor tinerilor și organizarea de discuții cu reprezentanții APL.
Pe parcursul implementării proiectului au fost desfășurate o serie de activități, printre care:
• Organizarea unui program de instruire și capacitare,
• Crearea grupurilor non-formale de inițiativă civică formate în fiecare raion,
• desfășurarea campaniilor de advocacy/sensibilizare,
• elaborarea de sondaje și chestionarea pentru a identifica problemele tinerilor,
• organizarea întâlnirilor cu reprezentanți/te APL (primari, consilieri locali),
• etc.
Cristina Berlinschii, Președinta CDEC, a venit cu un mesaj de mulțumire în adresa tinerilor și a partenerilor locali care au obținut rezultate încurajatoare și a subliniat că acest proiect a susținut inițiativele tinerilor și dezvoltarea educaţiei civice la nivel local.
Profesoara Maia Porombrica, mentoră a grupului de tineri din Căușeni, a menționat că acest proiect a avut un impact pozitiv asupra tinerilor și e necesar să menținem și să dezvoltăm parteneriatul actual pentru proiecte viitoare.
Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului "Școala locală pentru cetățenie activă”, implementat de Centrul pentru Dezvoltare Educațională și Comunitară CDEC cu suportul Agenția Națională pentru Tineret prin intermediul Programului de granturi 2023 pentru organizațiile de tineret.
Mai multe informații despre proiect și activitățile desfășurate pot fi consultate pe pagina noastră de facebook @CDECMoldova, pe pagina web www.centruleducational.md și pe paginile partenerilor.
Tineri și tinere din localități rurale ale raioanelor Basarabeasca, Căușeni, Ceadîr-Lunga și Cantemir au organizat patru campanii de advocacy și sensibilizare a locuitorilor asupra unor probleme care îi deranjează. Lipsa containerelor de gunoi, starea deplorabilă a punții de acces în sat, hrană și spațiu insuficient la adăpostul de câini și lipsa unui Consiliu Consultativ pentru Tineret sunt problemele pentru care au militat participanții/tele proiectului “Școala locală pentru cetățenie activă”.
În perioada septembrie-noiembrie curent, 40 de tineri/e din comunitățile rurale din 4 raioane din sudul țării s-au implicat în acțiuni de identificare a necesităților semenilor prin realizarea chestionarelor și sondajelor. După cartarea problemelor, grupurile de beneficiari/e au selectat cea mai stringentă problemă și au planificat pașii de soluționare. În această săptămână, au desfașurat patru campanii de advocacy pentru a sensibiliza localnicii asupra problemei. Ulterior, au organizat întâlniri cu factorii de decizie la nivel local, și au abordat problemele concluzionate pentru a colabora și se implica la soluționarea acestora.
În Ceadîr-Lunga, campania de advocacy a fost inițiată de grupul non-formal de inițiativă civică al tinerilor, care consideră că „lipsa tomberoanelor de gunoi pe străzile orașului” este o problem, tinerii din raionul Căușeni au desfășurat o campanie de advocacy pentru a atrage atenția asupra stării deplorabile a punții peste râpa din satul Sălcuța. Tinerii din Cantemir au desfășurat o campanie de advocacy pentru a sensibiliza despre situația dificilă pentru animalele din adăpostul pentru câini și anume spațiul limitat și insuficiența hranei pentru patrupede, iar în Basarabeasca – tinerii s-au mobilizat pentru a crea Consiliul consultativ pentru tineret.

Sergiu Leanca este participant în acest proiect, din partea grupului de inițiativă Căușeni: Acest proiect m-a încadrat în societate ca un cetățean activ care îi pasă de mediul înconjurător. Echipa noastră a realizat un sondaj, care a permis locuitorilor să se exprime asupra problemelor locale. Împreună vom soluționa problemele și vom face tot posibilul pentru îmbunătățirea calității vieții noastre în satul Sălcuța. Vă mulțumesc pentru instruire, care mi-a fost un exemplu, cum un om simplu poate să ajute societatea.
Octavian Șmatoc, un alt tânăr participant, a menționat că acest proiect i-a oferit oportunitatea să devină parte a unei echipe de tineri care contribuie la prosperitatea satului. ”Nu am știut cât de important sunt ca tânăr pentru comunitate și cât de important e să mă implic. Împreună cu reprezentanții APL vom găsi soluții pentru problemele existente și vom contribui la progresul local”, a adăugat tânărul.
Proiectul "Școala locală pentru cetățenie activă” are formatul unei școli locale, cu activități teoretice și practice, care încurajează participarea tinerilor/-elor din comunitățile rurale din 4 raioane din sudul țării - prin instruire, elaborare de sondaje, campanii de advocacy și discuții cu reprezentanții administrației locale.
Activitățile sunt realizate în cadrul proiectului "Școala locală pentru cetățenie activă” implementat de Centrul pentru Dezvoltare Educațională și Comunitară (CDEC) cu suportul Agenției Naționale pentru Tineret (ANC) prin intermediul Programului de granturi 2023 pentru organizațiile de tineret.
Pentru mai multe informații despre aceste proiect, inclusiv alte initiative în derulare, vă îndemnăm să accesați pagina @CDECMoldova sau pagina web www.centruleducational.md.
Mai multe articole …
- Rezoluția forumului societății civile din raionul Glodeni
- Recepție la terminarea lucrărilor de reabilitare și regionalizare a sistemelor comunale de canalizare pentru locuitorii din municipiul Hâncești
- Amnesty International Moldova a dat startul campaniei globale „Maratonul Scrisorilor”
- Instruire electorală în mai multe localități: Femeile în etate au fost încurajate să participe activ și informat la alegeri
- S-a desfășurat ediția 2023 a Forumului anual privind participarea tinerilor la dezvoltarea social-economică a localităților raionului Ialoveni
- Încheierea Campaniei „Săptămâna Națională a Bunătății”
- Premieră pentru Moldova: Simpozionul Regional de Securitate Cibernetică
- CDEC a demarat organizarea Cafenelelor de Implicare Publică în cadrul proiectului “Împuternicirea participării tinerilor în procesul decizional local”
- Muzica corala religioasă din Moldova de pe ambele părți ale Prutului
- Îmbunătățirea asigurării calității în sistemul de învățământ superior din Republica Moldova prin intermediul proiectului ERASMUS+, QFORTE
Pagina 136 din 3706
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md







