„Uniunea Europeană pe înțelesul tuturor”: tineri și femei lidere din toată țara vor explica cetățenilor de ce este important ca Moldova să devină membră a UE

 

cover

„Uniunea Europeană pe înțelesul tuturor” a fost genericul celor cinci zile de instruire la care au participat tineri activi din întreaga țară, dar și primare, consilierele și lidere comunitare. În cadrul evenimentului s-a pus accent pe promovarea valorilor europene și a integrării europene a Republicii Moldova. Participanții vor putea merge în localitatea lor pentru a explica persoanelor despre oportunitățile și avantajele integrării în comunitatea europeană.

De la liberalizarea regimului de vize la aderarea la UE

Deja de 10 ani, cetățenii Republicii Moldova se bucură nelimitat de una dintre cele mai mari victorii diplomatice din istoria țării – liberalizarea regimului de vize. Astfel, moldovenii călătoresc liber fără vize în orice țară din UE, aceasta fiind una dintre cele patru principii de bază ale UE – „libertatea de circulație a oamenilor”. Iată acum, după expirarea primului deceniu, Republica Moldova se află la a doua etapă importantă și decisivă – începerea negocierilor de aderare la UE. Acest pas istoric nu este o sarcină exclusivă asumată doar de guvernanți, dar trebuie să fie asumată inclusiv de fiecare cetățean, astfel ca țara noastră să devină o parte integră a unei comunități democratice și libere.

Pentru a realiza acest deziderat de importanță națională, AO „Institutum Virtutes Civilis” a organizat timp de cinci zile două școli de vară în cadrul cărora 30 de tineri și tinere și 30 de femei lidere din întreaga țară au participat la sesiuni de informare despre integrarea europeană.

„Noi am considerat că cel mai potrivit mod de a explica oamenilor de ce este important ca Moldova să aibă succes în aderarea la UE, dar și ce s-ar putea întâmpla dacă Moldova pierde această oportunitate, a fost să invităm tineri și primare, consiliere și lidere comunitare care împărtășesc valorile UE, dar care nu întotdeauna au suficiente cunoștințe despre procesele de aderare la UE precum și beneficiile acesteia”, a declarat Liliana Palihovici, președinta AO „Institutum Virtutes Civilis”.

Aici, participanții și participantele au aflat ce înseamnă integrarea Republicii Moldova în UE și cum să prezinte argumente pentru a combate fricile oamenilor legate de UE. „Vorbim despre reforme, investiții, dezvoltare, oportunități în educație, calitatea serviciilor, o mai bună guvernare și transparență decizională. De asemenea, discutăm despre fricile oamenilor din comunitate, dezbatem argumentele care i-ar ajuta pe acești participanți să devină mesageri de încredere la ei în comunitate”, a explicat Liliana Palihovici.

Instruirile au fost asigurate de experți în domeniu și ele nu promovează vreun partid politic sau politician, a menționat Liliana Palihovici.

„Tinerii au învățat ce înseamnă instituțiile europene, care sunt competențele lor, cum sunt  propuși și aleși comisarii europeni, care sunt competențele deputaților europeni. Am vorbit despre alegerile în Parlamentul European, despre oportunitățile de care pot beneficia  tinerii cum ar fi programele Erasmus, DiscoverEU. Toate aceste informații nu sunt doar pentru ei, ci pentru comunitatea în care vor merge”, a precizat președinta AO „Institutum Virtutes Civilis”.

Au simulat procesul de negociere a Republicii Moldova în Consiliul European

Unul dintre cele mai captivante momente din cadrul celor trei zile de instruiri destinate tinerilor a fost simularea discuției  în Consiliul European despre extinderea Uniunii Europene. Fiecare participant și-a ales câte o țară dintre cele 27 pe care să o reprezinte în această ședință improvizată. Cineva a fost președintele Comisiei Europene, altcineva – președintele Consiliului European. Astfel, ei au jucat rolul liderilor europeni și au negociat extinderea UE.

„Acest exercițiu a fost realizat cu scopul de a-i pune în pielea țărilor care trebuie să decidă despre aderarea Republicii Moldova și altor țări. Am văzut ce argumente au expus țările membre, dar și reprezentantul Moldovei”, a relatat Liliana Palihovici.

Tinerii au fost motivați să participe la această școală de vară pentru a deveni mult mai informații despre procesele politice care se desfășoară la momentul actual. Aceștia tind să facă parte din istoria țării, fiind unii dintre actorii-cheie care au contribuit la promovarea valorilor europene în comunitățile lor.

„Cea mai importantă lecție pe care am luat-o de la această școală este că tinerii trebuie să fie informați, să fie la curent cu noile schimbări în contextul negocierilor de aderare. Aceste schimbări se fac pentru beneficiul nostru. De acum înainte, voi fi mai încrezătoare când voi discuta cu alții despre integrarea europeană și îmi va fi mai ușor să aduc argumente puternice pentru a combate stereotipurile și miturile legate de UE”, a menționat Ameera Qatrawi, absolventă de liceu din Ștefan Vodă.

„Perspectiva integrării Moldovei în UE o văd cu optimism. Atât tinerii ori pensionarii, cât și profesioniștii sau persoanele cu dizabilități vor simți atitudinea UE față de nevoile lor întrucât UE are o politică socială bine dezvoltată care asigură acoperirea necesităților tuturor categoriilor de persoane. Datorită integrării Republicii Moldova vor fi investiții în educație, iar eu ca profesor îmi doresc foarte mult acest lucru. Un alt aspect ține de administrația publică. Îmi doresc ca puterea să fie descentralizată, primăriile să aibă mai multă independență și libertate pentru a avea acces direct la fondurile europene pentru a dezvolta comunitatea”, a spus Ruslan Crețu, profesor la Gimnaziul Bocani din raionul Fălești.

„Oamenii se tem că vor fi deposedați de proprietate.”

Pe de altă parte, primarele, consilierele și liderele comunitare au participat la alte tipuri de instruiri, precum sesiuni pe tehnici de comunicare în public – organizarea discuțiilor publice și pregătirea pentru discuții care implică oameni cu opinii diferite. Funcționarele publice împreună cu tinerii vor contribui la creșterea nivelului de înțelegere din partea populației Republicii Moldova a subiectelor de integrare europeană și a valorilor europene.

„La noi în localitate sunt câteva temeri legate de integrarea Republicii Moldova în UE. Cineva crede că o să le fie afectat lucrul casnic sau că vor fi deposedați de proprietate. Au teama că nu vor putea crește animale în gospodărie, că vor fi majorate taxele și impozitele. Asta nu depinde de UE. Dacă dorești să trăiești într-o localitate cu infrastructură, trebuie să plătești. Se mai tem că vor fi diminuate valorile culturale, că vom pierde identitatea noastră. De aceea este important să devenim cu toții formatori de opinie la noi în localitate”, a explicat Maria Manole, primara satului Zubrești din raionul Strășeni.

Îmi propun să le ofer oamenilor informații adevărate despre UE, iar aceasta va contribui ca populația să înțeleagă că UE nu va aduce probleme țării noastre. Dimpotrivă, va fi sporită calitatea vieții, toate categoriile sociale vor fi implicate în procesele decizionale. Planific să realizez în comunitatea mea lecții publice, traininguri, diseminarea pliantelor, publicarea articolelor în presa locală și discuții de la poartă la poartă”, a menționat Cristina Rujanschi, consilieră locală și raională, Leova.

Instruirea ambelor grupuri a continuat cu o discuție online cu  Ambasadoarea Daniela Morari, șefa misiunii Republicii Moldova pe lângă Uniunea Europeană, care a relatat participanților care este situația la moment, care sunt planurile de viitor și ce lucruri trebuie să îndeplinească Republica Moldova în viitorii ani.

„Moldova va fi supusă unui screening bilateral, un fel de evaluare. Avem unele domenii la care stăm bine, la altele trebuie să începem de la zero. Vom începe cu Capitolul 5 care se referă la achizițiile publice. În total, trebuie să parcurgem 36 de domenii. Prioritățile noastre până în 2030 este să atingem toate obiectivele propuse pentru a reuși să devenim parte componentă a UE”, a menționat ambasadoarea Daniela Morari.

 

 

Scoală de vară pentru tineret „Uniunea Europeană pe înțelesul tuturor” s-a desfășurat în perioada 3-5 iulie și a adunat 30 de elevi, absolvenți, dar și profesori activi în localitățile de baștină.

Școala de vară în domeniul integrării europene și dezvoltării democratice pentru femei lidere s-a desfășurat în perioada 5-6 iulie. La instruiri s-au înscris 30 de primare, consiliere, dar și lidere comunitare.

Acest articol a fost realizat în cadrul proiectului „Uniunea Europeană pe înțelesul tuturor”, implementat de AO „Institutum Virtutes Civilis”.