Povești de Succes
Maxim Dianov, un antreprenor din Comrat, a reușit să transforme radical afacerea sa de cultivare a căpșunilor datorită sprijinului oferit de Proiectele IFAD. Până nu demult, el gestiona un hectar de sere tradiționale, dar visa la o agricultură mai eficientă, durabilă și modernizată.
În septembrie 2024, acest vis a devenit realitate. Cu ajutorul unui credit în valoare de 1,6 milioane MDL accesat prin Proiectul „Îmbunătățirea Capacităților pentru Transformarea Zonei Rurale” (IFAD VIII), Maxim a construit o seră de ultimă generație, cu o suprafață de 0,5 hectare. Noua structură este echipată cu un sistem automat de control al temperaturii, gestionat printr-o aplicație mobilă, ceea ce îi permite să supravegheze și să ajusteze condițiile de creștere de la distanță, în timp real.
Această investiție a dus la o creștere semnificativă a eficienței. Deși are o suprafață mai mică, noua seră produce aceeași cantitate de căpșuni – 20 de tone anual – ca și sera veche, dar cu o calitate superioară și o recoltă mai rapidă. În plus, datorită tehnologiei moderne, Maxim a început să cultive și cireși, diversificându-și astfel producția și maximizând utilizarea terenului.
„Am devenit foarte încrezător în procesul de extindere a afacerii mele, deoarece IFAD mi-a susținut investițiile”, afirmă cu recunoștință Maxim.
Pentru a-și face afacerea și mai sustenabilă, Maxim a beneficiat și de un grant IFAD de 136.000 MDL care i-a permis să instaleze un sistem de colectare a apei de ploaie pentru irigare. În plus, a echipat frigiderul de depozitare cu panouri fotovoltaice, reducând atât costurile, cât și impactul asupra mediului.
Cu sprijinul IFAD, Maxim Dianov a reușit să implementeze, în doar doi ani, ceea ce altfel ar fi durat mult mai mult să realizeze pe cont propriu. Povestea lui este o dovadă clară că investițiile inteligente în tehnologii moderne pot transforma agricultura într-un domeniu profitabil, sustenabil și demn de urmat.
Programele IFAD în Moldova sunt realizate de Guvernul Republicii Moldova și sunt gestionate, la nivel național, de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, prin Unitatea Consolidată de Implementarea Programelor IFAD (UCIP IFAD) cu sprijinul Fondului Internațional pentru Dezvoltarea Agricolă (IFAD).
Pentru mai multe detalii privind suportul IFAD accesează: www.ucipifad.md
Sau sună-ne la: (022) 21 00 56
Asociația obștească “Eco-Răzeni”, împreună cu partenerii săi Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, “itworks Personalservice” din Austria și ONG Narodna Dopomoha din Ucraina, au finalizat cu succes implementarea proiectului “persp@ctive – Perspective îmbunătățite pe piața muncii prin acces la oportunități de dezvoltare a competențelor digitale și antreprenoriale pentru tinerii defavorizați din Republica Moldova și Ucraina”. Desfășurat pe parcursul a 24 de luni, între iunie 2023 și mai 2025, cu un buget de aproape 294.000 euro (cofinanțat în proporție de 89,99% de Uniunea Europeană), proiectul a adus schimbări semnificative în viețile a peste 200 de tineri și tinere din raioanele Ialoveni, Hîncești, Cantemir, Florești, Fălești și UTA Găgăuzia.
„Succesul acestui proiect demonstrează cât de importante sunt parteneriatele solide pentru realizarea unor inițiative cu impact real. Colaborarea dintre organizații neguvernamentale, instituții publice și sectorul privat a fost esențială pentru implementarea eficientă a activităților și atingerea rezultatelor scontate“, a menționat Sergiu Gurău, managerul proiectului persp@ctive.
Prin componenta “persp@ctive Digit”, proiectul a reușit să crească șansele tinerilor pe piața muncii prin dezvoltarea competențelor digitale de bază. Respectiv a fost elaborat un curriculum și un manual cuprinzător privind consilierea în domeniul “Carierei digitale”, conținutul materialelor fiind adaptat metodei „ușor de citit, ușor de înțeles”, în baza lor au fost realizate formări de formatori la Viena și la Chișinău, la care au participat 20 de consilieri pentru ghidare în carieră din cadrul serviciului public pentru ocupare și asociațiilor obștești, ulterior s-a lansat o aplicație online inovatoare pentru gestionarea “Carierei digitale” (https://persp-digitcompcheck.itworks.co.at/). În acest context, 106 tineri defavorizați au beneficiat de traininguri intensive “persp@ctive Digit” de câte 5 zile și sesiuni individuale de consiliere profesională, dobândind competențe esențiale pentru economia digitală.
„Este impresionant să observăm cum tinerii din categorii defavorizate conștientizează importanța competențelor digitale pentru integrarea lor cu succes pe piața muncii. Acest proiect le-a oferit nu doar cunoștințe practice, ci și motivația necesară pentru a-și valorifica potențialul“, a declarat Irina Gusac, șefa Direcției pentru ocuparea forței de muncă Florești.
Cea de a doua componentă a proiectului, “persp@ctive Company” s-a axat pe îmbunătățirea înțelegerii antreprenoriatului de către tineri. În acest scop, a fost elaborat un curriculum și un manual cu materiale de suport pentru training, s-a realizat formare de formatori pentru 18 consilieri și s-au desfășurat 6 traininguri intensive de câte 5 zile, pentru 93 de tineri defavorizați. Un aspect deosebit de valoros al acestei componente a fost organizarea vizitelor de studiu la 8 companii (Fabrica de unt din Florești SA, ÎCS Dräxlmaier Automotive SRL, ÎCS Plastic Technology SRL, Brutăria Bardar, Ferma cu origini, Neolacta SRL, Tricon SA, Cahulpan SA), la care au participat 54 de tinere și tineri, oferindu-le astfel o experiență practică și o înțelegere mai profundă a mediului de afaceri.
„Cursul persp@ctive Company a fost un adevărat beneficiu pentru mine. Am descoperit că pot transforma pasiunea mea pentru croitorie într-o mică afacere. Deși mă confrunt cu dificultăți de mobilitate, am primit încurajarea și suportul necesar pentru a crede în propriile forțe și a face primii pași spre antreprenoriat“, a împărtășit Svetlana Advahov, tânără din raionul Cantemir, care a participat la atelierele de instruire.
Componentele “Networking” și Campania de sensibilizare au facilitat accesul la cunoștințe privind sporirea angajabilității tinerilor. A fost dezvoltat un curriculum pentru trainingul “Networking” și s-a organizat un atelier de instruire despre “Stabilirea parteneriatelor eficiente între părțile interesate din domeniul ocupării tinerilor defavorizați”, facilitat de un expert din Marea Britanie, la care au participat 25 de specialiști. De asemenea, a fost lansată pagina web a Rețelei YourSkills Moldova (https://perspactive.ecorazeni.md/ro), care servește drept platformă de informare și conectare pentru beneficiarii proiectului și alte părți interesate.
„Am remarcat un interes sporit al tinerilor de a beneficia de sesiunile de consiliere individuală. Mulți dintre ei nu au avut anterior acces la astfel de servicii și nici o viziune clară despre parcursul lor profesional. Sesiunile personalizate i-au ajutat să își descopere punctele forte și să își stabilească obiective realiste de carieră“, a explicat Irina Mîndrescu, consilieră pentru carieră în cadrul Asociației obștești “Eco-Răzeni”.
Punctul culminant al proiectului a fost organizarea simpozionului de networking cu tema “Servicii inovatoare în domeniul ocupării tinerilor defavorizați – bune practici și istorii de succes”, moderat de formatori din Polonia și Ungaria, la care au participat 28 de reprezentanți ai instituțiilor și organizațiilor implicate în promovarea angajabilității tinerilor. Acest eveniment a oferit totodată oportunitatea de a prezenta rezultatele proiectului, de a împărtăși experiențe și de a consolida rețeaua de parteneriate create pe parcursul implementării.
„În rol de antreprenor, pot spune că integrarea tinerilor din categorii defavorizate în câmpul muncii presupune anumite provocări, dar beneficiile sunt mult mai mari. Acești tineri, odată ce primesc susținerea și instruirea adecvată, demonstrează o loialitate și o dorință de autodepășire remarcabile. Proiectul persp@ctive a contribuit semnificativ la pregătirea acestor tineri pentru realitățile pieței muncii“, a subliniat Victoria Șevcenco, vicedirectoarea Cahulpan SA.
Proiectul “persp@ctive”, realizat prin intermediul Programului EU4Youth III, coordonat de Central Project Management Agency din Lituania, reprezintă un exemplu de bună practică în domeniul incluziunii sociale și profesionale a tinerilor defavorizați, demonstrând că prin investiții strategice în dezvoltarea competențelor digitale și antreprenoriale, se pot crea premise solide pentru integrarea acestora pe piața muncii.
Toleranța, acceptarea și respectul pentru diversitate sunt fundamentele unei societăți incluzive, iar asumarea rolului de agent al schimbării, de la nivel individual la colectiv, este esențială dacă ne dorim comunități în care fiecare persoană să se simtă valorizată. „Nu există progres fără respectarea drepturilor omului”, „Fiecare om merită să fie tratat cu demnitate și respect, indiferent de dizabilitatea cu care se confruntă” și „A fi diferit este absolut normal” – sunt doar câteva dintre mesajele-cheie transmise în cadrul campaniei „Incluziunea începe de la mine”, derulată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) pe parcursul ultimilor doi ani.
Campania a inclus diverse activități destinate publicului larg, pe de o parte, dar și comunității media, pe de altă parte, care are un rol crucial în promovarea drepturilor omului. Prin intermediul mai multor istorii video, CJI a dat voce unor eroi cu experiențe de viață diferite, dar care au reușit să fie promotorii unei lumii mai bune, dincolo de bariere și obstacole de orice fel, devenind adevărate modele de implicare civică pentru comunitățile lor. Alte aspecte problematice ce țin de incluziunea persoanelor în etate, a romilor, a persoanelor cu dizabilități sau a tinerilor NEET au fost aduse în vizor și dezbătute în alte materiale video realizate de CJI.
„Nu ne-am propus, în mod direct, să educăm publicul sau societatea prin această campanie. Mai degrabă, am dorit să aducem povești, să explicăm lucruri aparent cunoscute, dar care necesită încă a fi discutate, pentru a ne îndrepta, cu pași mici, dar siguri, cât mai mult spre o societate incluzivă. Să provocăm emoție și, de ce nu, să punem pe gânduri, să diminuăm din acele stereotipuri sau convingeri care persistă încă în raport cu grupurile vulnerabile. Faptul că unele produse realizate în cadrul campaniei au fost cele mai distribuite din istoria CJI este un indicator că am fost pe drumul cel drept, iar sutele de comentarii ce se regăsesc sub unele materiale video sunt o dovadă că publicul a rezonat cu mesajele campaniei și că astfel de subiecte sunt de un mare interes”, spune Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI.
O altă componentă a campaniei s-a axat pe consolidarea abilităților mass-mediei privind documentarea și relatarea subiectelor despre grupurile vulnerabile. Jurnaliști, experți media, apărători ai drepturilor omului au explicat aspecte ce țin de incluziune și au oferit recomandări valoroase în cadrul emisiunii Media Azi și în analizele publicate pe platformele CJI, Mediacritica și Media Azi.
„Când oamenii se vor obișnui să găsească în reportaje mențiuni despre toate categoriile de persoane dintr-o societate, dizabilitatea nu va mai fi un subiect de știre. O comunicare incluzivă, care să se transforme în produse media ce informează publicul și nu-i stoarce lacrimi trebuie gândită și, treptat, asumată, ca să devină rutină. Da, e mai greu și îți ia mai mult timp să pregătești și să faci un asemenea subiect, dar lucrurile calitative nu se fac altfel, iar mentalitățile nu se schimbă într-o zi”, susține Viorica Zaharia, jurnalistă și președinta Consiliului de Presă.
Tot în cadrul campaniei a fost lansată și piesa „Altă planetă”, un îndemn pentru mai multă toleranță și mai puțină discriminare.
Campania a avut scopul să contribuie la diminuarea stereotipurilor existente despre grupurile social-vulnerabile și marginalizate, precum și să crească gradul de înțelegere a noțiunii de incluziune de către cetățeni, sporind astfel șansele pentru o societate cât mai incluzivă. „Incluziunea nu este (doar) despre şi pentru aşa-zisele categorii «marginalizate» sau vulnerabile. Deși ne-am obișnuit să o percepem astfel. «A, iar incluziune, iar despre persoane cu dizabilități?» Nu. E despre un mediu comod, prietenos, deschis, just, echitabil pentru toţi şi toate, pentru o mamă romă şi un copilaş nevăzător, pentru o studentă de 20 ani şi un om de afaceri în permanentă criză de timp. Și oportunități pentru noi toți și toate de a ne valorifica talentele şi dexteritățile”, afirmă Olga Afanas, activistă civică și una din susținătoarele campaniei.
În total, în cadrul campaniei au fost realizate 12 materiale video, difuzate cinci emisiuni Media Azi și publicate 15 analize și editoriale. Conținutul creat a fost distribuit de peste 15 instituții media, naționale și locale, activitățile campaniei fiind acoperite în peste 70 de știri.
Tot conținutul produs este disponibil pe platformele CJI. La fel, materialele pot fi găsite pe rețelele sociale ale CJI, sub hasthagul #incluziuneaîncepedelamine.
Campania „Incluziunea începe de la mine” a fost desfășurată în cadrul proiectului „Promovarea coeziunii sociale în Moldova prin încurajarea incluziunii și diminuarea discriminării”, desfășurat de CJI în cadrul programului „Inițiativă Comună pentru Oportunități Egale – Faza II”, implementat cu suportul guvernului Elveției.
Mai multe articole …
- În premieră, Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală lansează două aplicații culturale inovatoare, promovând accesibilitatea și dialogul intercultural
- Elena Goro, croitoreasa din Costești a fost susținută de IFAD pentru a investi în mașini de cusut moderne
- Peste 100 de agricultori din Telița vor beneficia de sisteme moderne de irigare cu sprijinul Programelor IFAD
- Peste 300 de tineri și tinere din Căușeni și Ștefan Vodă, implicați/te în discuții privind egalitatea de gen
- Tinerii din raioanele Ungheni, Călărași și Nisporeni dezvoltă afaceri acasă în baza unui Proiect UE și sun siguri că aportul lor va produce schimbări în Republica Moldova prin diminuarea exodului tinerilor în țări străine
- Protocol Group – expertiza în protocol și organizare la cel mai înalt nivel
- Protocol Moldova – arta evenimentelor impecabile!
- „Vocile tinerelor jurnaliste comunitare A.O. C.R.D.C.: Cozma Ruslana
- Visul Angelei, o mamă a șase copii, a devenit realitate datorită Fondului Ana
- Vocile tinerelor jurnaliste comunitare A.O. C.R.D.C.: Cristina Belîi
Pagina 8 din 77
Cele mai active în ultima lună
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md