Igor Botan: Cetatenii simpli nu citesc programele electorale
Cetatenii simpli nu citesc programele electorale, pentru ei
conteaza capacitatea partidelor de a produce evenimente publice de rezonanta.
Interviu Info-Prim Neo cu Igor Botan.
Campania electorala este in plina desfasurare.
Concurentii electorali si-au etalat programele, platformele, lozincele si
simbolurile. Fiecare isi lauda „marfa" cum poate mai bine pentru a atrage cat
mai multi alegatori. Unii striga ca au cea mai buna solutie pentru iesirea din
criza economica, altii - ca stiu cel mai bine cum sa starpeasca din societate
coruptia, cei mai multi ne asigura ca cunosc cea mai scurta cale spre Uniunea
Europeana. Aflat in fata atator oferte de toate culorilor, ca intr-un bazar oriental,
alegatorul trebuie sa-si dea votul pentru un singur concurent, unul in mainile
caruia sa-si incredinteze viitorul pentru urmatorii patru ani. Nu e o alegere
usoara. La solicitarea Info-Prim Neo, Igor Botan, director executiv al
Asociatiei pentru Democratie Participativa „Adept", organizatie membra a
Coalitiei Civice pentru Alegeri Libere si Corecte - „Coalitia 2009", vorbeste
despre calitatea si continutul celor 21 de oferte propuse electoratului pentru
parlamentarele din 5 aprilie 2009.
Domnule Botan, in ce masura raspund ofertele electorale cerintelor
alegatorilor?
Depinde ce intelegem prin oferte electorale. Daca ne referim doar la textele
platformelor electorale, atunci e un lucru, iar daca intelegem capacitatea de a
convinge alegatorul, atunci e cu totul altceva. Cele mai puternice partide s-au
inregistrat chiar din primele zile ale perioadei electorale si, relativ repede,
si-au facut publice textele ofertelor electorale. Vreau sa mentionez calitatea
relativ buna a acestor texte, cel putin in comparatie cu textele platformelor
din anii electorali precedenti. Partidele mai slabe s-au inregistrat cateva
saptamani mai tarziu, probabil pentru a avea timp sa se inspire din platformele
partidelor puternice si le-au depasit pe primele la capitolul promisiunilor
legate de majorare a pensiilor si a salariilor.
Cum sunt ogli ndite in programele electorale temerile, preocuparile
populatiei care transpar din sondajele de opinie: saracia, salariile si
pensiile, somajul, coruptia, viitorul copiilor?
Sunt oglindite pe larg si destul de detaliat. Dar nu asta conteaza cel mai
mult. Sunt convins ca platformele electorale ale concurentilor sunt citite si
analizate de un numar foarte mic de cetateni. 95% din cetateni, probabil, nu
citesc programele electorale, pentru ei conteaza capacitatea partidelor de a
produce evenimente publice de rezonanta, pe care le reflecta mass-media, le
talmacesc comentatorii etc. Este fundamentala apelarea directa, imediata, la
sentimentele cetatenilor prin atingerea celor mai sensibile lucruri. Într-o
societate paternalista, cum e R. Moldova, majoritatea cetatenilor au nevoie sa
se afle sub „ocrotirea" unor lideri puternici, care le promite rezolvarea
problemelor, pedepsirea vinovatilor pentru starea proasta a lucrurilor etc.
Sunt arhetipuri bine c unoscute, dar nu toti liderii politici pot juca rolul
unor astfel de lideri. Va pot spune cu certitudine ca indexarea pensiilor cu
20% si a salariilor unor categorii de bugetari, incepand cu 1 aprilie, in
ajunul alegerilor, poate avea un efect absolut uluitor asupra rezultatelor
alegerilor. Este vorba despre peste 600 mii de cetateni cu drept de vot.
Partidul de guvernamant nu a facut decat sa respecte legea pensionarii din
1998, dar a stiut sa numeasca ziua alegerilor astfel ca efectul electoral sa
fie maximal. A reactionat cumva consolidat si coerent la acest eveniment
opozitia? Nu, razletit, in schimb, partidele de opozitie au scris cele mai
frumoase platforme electorale. Dar ce impact poate avea asupra rezultatelor
alegerilor cele 50 mii tone de carburanti, facute cadou de Rusia Republicii
Moldova pentru lucrarile agricole de primavara? Fiti siguri ca mass-media va
avea grija sa explice a cui merit este obtinere acestui cadou.
Doar odata cu cresterea nivelu lui culturii politice programele elaborate se
vor bucura de o atentie mai mare. De fapt, programele electorale elaborate si
desfasurate sunt foarte importante pentru experti si contracandidati. În baza
lor poti cere socoteala guvernantilor. Dar in R. Moldova si aici exista probleme.
De exemplu, Asociatia Presei Independente (API) a hotarat sa faca un exercitiu
de educatie civica - sa compare promisiunile electorale ale partidului de
guvernamant, la sfarsit de mandat, cu realizarile acestuia. PCRM a decis
imediat ca acest lucru il dezavantajeaza. Dar cum sa faci educatie civica si sa
ridici gradul de cultura politica, daca nu poti atrage atentia cetatenilor la
faptul ca, de exemplu, PCRM a avut in programul sau politic timp de 14 ani
clauza privind edificarea in R. Moldova a socialismului si comunismului, dar
ajungand la guvernare a gasit de cuviinta sa declare „revolutia liberala"? Mai
este o intrebare - de ce PCRM a decis ca sublinierea acestui lucru il
dezavantajeaza? Poate, dimpotriva, il avantajeaza, fiindca se poate afirma ca
PCRM este o formatiune onesta, care dupa 14 ani de rataciri doctrinare s-a
dumerit si, uitati-va, a avut curajul sa recunoasca acest lucru declarand
„revolutia liberala".
Ce alte probleme mari ale societatii moldovenesti se regasesc sau nu in
platformele electorale?
Problemele mari nu raman in afara atentiei partidelor. Din sondajele de
opinie si din contactele pe care le au in teritoriu partidele stiu foarte bine
care sunt necazurile si nazuintele alegatorilor. Nu e o problema pentru partide
sa reflecte aceste chestiuni in platformele electorale si sa faca promisiuni.
Marea problema a partidelor este cum sa se faca auzite si luate in serios de
catre segmente mari de cetateni. Adica, cum sa devina credibile. La acest
capitol majoritatea partidelor stau destul de prost. Doar 15-20% din cetateni
au incredere in partide. Partidele care au menirea sa asigu re relatia dintre
societate si institutiile puterii de stat au cel mai mic rating de incredere in
ochii cetatenilor. Asta e cea mai mare problema care nu se regaseste in
platformele electorale.
În ce masura doctrinele partidelor sunt reflectate in programele
electorale?
Doctrinele politice sunt foarte importante, fiindca ofera principii elaborate
pentru abordarea problemelor din diverse sfere ale politicului. Ele au menirea
sa cimenteze elitele partinice, camarazii de idei. Pentru masele largi
doctrinele conteaza mai putin, pentru ele conteaza brand-urile politice,
imaginea liderilor si ofertele politice concrete. Pe simplii cetateni
doctrinele politice putin ii intereseaza. Si nu numai la noi. Expertii
britanici au constatat, de exemplu, in perioada guvernarii lui Tony Blair ca nu
mai pot distinge prin ce se deosebesc ofertele si abordarile politice ale
laburistilor de cele ale conservatorilor. În R. Moldova, acum doi ani, Partidul
Comunistilor a lansat „revolutia liberala" si acest lucru nu a socat pe nimeni.
Aceasta inseamna ca in R. Moldova nu conteaza cum se numeste partidul de
guvernamant. Orice partid aflat la guvernare ar avea aceeasi sarcina - sa
reduca gradul de inapoiere, apropiind tara de standardele regionale. Cum
vecinul imediat al Republicii Moldova este UE, pentru noi conteaza standardele
europene. Standardele respective si caile de atingere a acestora au fost fixate
in Planul de Actiuni. Totusi, trebuie sa recunoastem ca orientarile doctrinare
se regasesc in comportamentul si reflexele partidelor. Partidul Comunistilor
si-ar pierde identitatea, daca nu l-ar trada reflexele si comportamentul
autoritar. La fel, partidele liberale ar fi de nerecunoscut daca n-ar demonstra
incapacitatea, cel putin, de a-si coordona actiunile, nu mai vorbesc de
renuntarea de a-si baga reciproc strambe.
Cum se impart concurentii electorali dupa orientarile de politica externa?
Majoritatea partidelor politice reclama integrarea europeana pe care o
inteleg in mod diferit. Practic, toate partidele sunt in favoarea semnarii unui
acord de asociere cu UE. Cetateanul simplu nu stie ce ar insemna aceasta.
Tunisia, de exemplu, a semnat cu UE un acord de asociere inca in 1995. Acest
acord nu-i deschide perspectiva de aderare la UE; e adevarat ca Tunisia nici nu
insista. Lucrurile sunt reflectate mai nuantat in privinta atitudinilor fata de
NATO. Din acest punct de vedere avem partide care opteaza pentru integrarea
euro-atlantica, avem partide care nu s-ar impotrivi integrarii euro-atlantice,
dar evita sa sublinieze acest lucru si avem partide care stau ferm pe pozitiile
neutralitatii militare a tarii, dorind s-o transforme in „punte intre Est si
Vest".
Cum trateaza concurentii electorali problema transnistreana?
Mult mai serios. Cel putin nici un concurent electoral nu mai afirma ca va
solutiona problema transnistreana in trei luni. Practic toate formatiunile
reitereaza formulele pe care alegatorii le-au invatat pe de rost, punand
accentul pe negocierile in formatul 5+2, retragerea trupelor ruse din R.
Moldova, transformarea misiunii militare tripartite de mentinere a pacii in una
internationala civila etc. Numai ca acesta deja putin conteaza. Declaratia pe
care a semnat-o la Moscova, pe 18 martie, presedintele Voronin face inutile
toate aceste abordari. Acordul lui Voronin de a transforma „misiunea tripartita
de mentinere a pacii in operatiune de garantare sub egida OSCE" nu inseamna
altceva decat legalizarea prezentei militare ruse pe teritoriul Republicii
Moldova. Aceasta imi aminteste de „Acordul intre Federatia Rusa si R. Moldova
cu privire la statutul juridic, modul si termenele de retragere a formatiunilor
militare ale Federatiei Ruse, aflate temporar pe teritoriul Republicii
Moldova", semnat de premierii Sangheli si Cernomardin la 21 octombri e 1994.
Acel acord prevedea sincronizarea retragerii prezentei militare ruse cu
elaborarea si acceptarea statutului juridic pentru Transnistria. Astfel, R. Moldova
a nimerit intr-o capcana, intr-un cerc vicios - trupele ruse nu se retrageau
fiindca nu era elaborat statutul juridic, iar statutul juridic nu se elabora
fiindca nu convenea liderilor de la Tiraspol, care considerau prezenta trupelor
drept chezasie a existentei regimului. Acum situatia e similara. Important e ca
R. Moldova nu va mai putea contesta prezenta militara rusa pe teritoriul
Moldovei. În rest, contactele directe intre Chisinau si Tiraspol, consultarile
in format 2+1, negocierile in format 5+2 etc., pot dura pana la infinit. Acum
luati si comparati cum partidele democrate organizau recent marsuri separate,
revendicand retragerea prezentei militare ruse din Moldova, cum scriau separat
scrisori catre summit-ul OSCE de la Helsinki etc., ca sa va imaginati ce nivel
de coordonare au avut in probleme de m axima importanta pentru R. Moldova.
Impactul electoral al documentului semnat de Voronin la Moscova poate fi
slabirea dramatica a pozitiilor UCM-ul lui Vasile Tarlev. Alte lucruri putin
conteaza pe aceasta dimensiune.
Care dintre concurentii electorali pledeaza pentru industrializarea R.
Moldova si care pentru dezvoltarea sectorului agro-alimentar al economiei
nationale?
Nu e o problema pentru partide sa scrie frumos despre dezvoltarea agriculturii
si industriei. Asta o fac practic toate partidele si asta e bine. Problema e sa
spuna cum vor atrage resurse financiare pentru modernizare acestor sectoare.
Este evident ca statul nu are destule resurse financiare pentru a investi masiv
in industrie si agricultura si ca e nevoie de investitii private atat ale
business-ului local, cat si a celui strain. Partidele stiu foarte bine ce spun
potentialii investitori - trei lucruri: climat de afaceri prietenos,
infrastructura dezvoltata si justi tie independenta. Ultimele cazuri pierdute
de R. Moldova la CEDO, despagubirile de peste 10 mln de euro pe care trebuie sa
le achite unor oameni de afaceri, raspund la intrebarea despre climatul de
afaceri si despre independenta justitiei. E de ajuns ca vreun potential investitor
sa se intereseze de cazul Eugeniei Duca (http://www.info-prim.md/?a=10&x=&ay=21770
- n.r.) care pune capac atat pe climatul de afaceri, cat si pe justitia
moldoveneasca, ca sa nu mai vrea sa investeasca in aceasta tara. Cat priveste
infrastructura, as fi si eu foarte curios sa stiu ce simt reprezentantii
partidului de guvernamant, precum si cei ai opozitiei, cand se deplaseaza pe
drumurile din Moldova la intalnire cu alegatorii. Nu vorbesc de drumuri
secundare, dar traseul Chisinau-Leova-Cahul, de exemplu. De aceea, pentru o
tara ca R. Moldova este mai important pentru cetateni sa inteleaga ce forte
politice sunt capabile asigure un climat de afaceri normal si o justitie
independenta, decat sa scrie despre parcurile industriale si agricultura performanta
etc., asa cum fac.
Care este deosebirea dintre oferta partidului aflat la guvernare si a
celorlalte partide?
Textul ofertei partidului de guvernamant vrea sa-i insufle alegatorului ca
acesta a facut numai lucruri foarte bune si ca va face lucruri si mai bune,
daca va fi votat masiv si in continuare. Estimarile realizarilor sunt foarte
vagi. De exemplu, iata ce spune PCRM despre realizarile sale: „Partidul
Comunistilor a demonstrat, in cei opt ani de guvernare responsabila, ca este in
stare sa solutioneze cele mai grave crize, sa mobilizeze resurse substantiale
pe directii strategice de dezvoltare. Partidul Comunistilor a demonstrat ca in
R. Moldova poate fi majorat constant bugetul de stat, salariile, pensiile,
bursele". Adica, nu sufla un cuvant despre sursele majorarii bugetului -
remitentele, care au crescut de mai bine de 10(!) ori in anii guvernarii PCRM.
Pentru ca simplul cetatean sa inteleaga ce a realizat de fapt partidul de
guvernamant, el ar trebui sa ia, de exemplu, estimarile Partidului Social
Democrat (PSD), considerat de multi observatori locali ca fiind eventualul
partener de coalitie al PCRM - Bogatii mai bogati, saracii mai saraci: 72% din
populatie traieste sub limita saraciei, 1% din populatie detine 80% din
bogatiile tarii, salariile minime sunt de peste 100 de ori mai mici decat
salariile sefilor, pensia minima e de 9 ori mai mica decat pensia deputatilor
sau a membrilor Guvernului. Dezmatul coruptiei si al birocratiei: peste 90% din
populatie considera coruptia o problema mare sau foarte mare, avem peste 60.000
de birocrati - mai multi decat intreprinderi, avem 56 de organe de control,
avem peste 5.000 de servicii oferite de stat contra plata suplimentara din
buzunarele cetateanului. Distrugerea economiei: transferurile cetatenilor de
peste hotare intr-un an sunt mai mari decat toate investiti ile in 17 ani,
promisiunea de a crea 300.000 locuri de munca „s-a incununat" cu lichidarea,
conform diferitelor estimari, de la 500.000 pana la 700.000 locuri de munca,
bugetul de stat este, in mare parte, format din transferurile de peste hotare,
salariile sunt de 3-5 ori mai mici decat in tarile vecine, PIB-ul pe cap de
locuitor este cel mai mic din Europa, micul business e distrus, in schimb sunt
incurajati oligarhii.
Promisiunile PCRM pentru viitorul mandat sunt la fel de vagi: construirea
statului social; renovarea economica; deschiderea integrationista; securitatea
tarii si unitatea civica. Sigur, in anumite limite se deschid parantezele,
explicandu-se ce ar insemna aceste lucruri, dar aceasta putin conteaza. Stim,
de exemplu, cum a explicat liderul PCRM neonorarea promisiunilor electorale din
2001: „Noi am promis doar examinarea posibilitatii solutionarii acestor
probleme, nu solutionarea propriu-zisa".