Victor Rosca: "sintem un popor blajin, dar nu avem vocatia caritatii"
- Pai de ce le critici ca tot faci parte dintre ele?
- Tocmai, o spun in cunostinta de cauza. Organizatiile
non-guvernamentale s-au transformat intr-un fel de mestesugarit,
smecherasii au invatat sa lege citeva propozitii care sa armonizeze cu
cerintele donatorilor si aceste cuvinte magice se transforma ulterior
in bani, care sint trecuti prin sita rara a unor activitati de
monitorizare, seminare, formatare etc. Iar la aceste ilustre evenimente
vezi de fiecare data aceleasi fizionomii expresive care se
sensibilizeaza unii pe altii. Si sint deja atit de sensibili, incit
ceilalti nu mai incap.
Pentru a arata ca €žmasele participa", eu te chem la mine, la un
fourchette, miine vin eu la tine si ne fotografiem frumos, facem iarasi
un text minunat, inchidem raportul si gata. Cind se termina seminarele,
se termina, de fapt, totul.
- ONG-urile au devenit un fel de oaie sacra pe care nu ai voie sa
le critici pentru ca sint ultimul bastion al democratiei. Si asa ar
trebui sa fie, dar cum lucrurile prin partile astea au un mers mai
specific, nu obligatoriu la brat cu logica sint de fapt niste dulci
cuibare pentru niste oameni comozi. Si de ce nu ar fi? Prin ce, de
fapt, te deosebesti tu de cei comozi din alineatul de mai sus?
- La inceput, probabil prin nimic. Pe urma, daca ai putina
capacitate de detasare, incepi sa-ti pui niste intrebari. Si, eventual,
sa-ti faci si niste concluzii. Filmul pe care l-am facut noi incearca
sa mearga, desi pe o carare oarecum batatorit-ong-ista, dar totusi pe
un auditoriu mai extins, sa ajunga acolo unde oamenii comozi de care
zici inca nu au ajuns. De asta si l-am numit cinematograf ambulant.
Voua aici, la capitala, vi se par ca toate lucrurile sint cunoscute,
dar faci citiva kilometri in afara traseului si ti se deschide alta
lume. Daca ai vedea cele 100 de perechi de ochi atintiti spre ecran,
ti-ai da seama ca un film despre drepturile lor e prea putin. E infim
de putin, dar e si acesta un pas.
- Atit de mult le sensibilizeaza descoperirea ca au drepturi?
- Nu ai sa crezi, dar aproape in fiecare localitate se apropie
cite o profesoara care ne spune: unde ati fost voi cind aveam eu 14
ani? Se deschide probabil undeva o supapa in aceste femei si viitoare
femei si incep sa se gindeasca la niste notiuni care pina nu demult
erau niste cuvinte goale de continut, ca lozincile la o adunare de
partid. Cind aveau Educatia civica si Deprinderi de viata mai discutau,
dar acum cine sa le spuna? Apropo, toti invatatorii regreta scoaterea
Deprinderilor din curriculum.
- Si, dupa cite stiu, si foarte multi elevi.
- Profesorii ne spuneau adesea: domnilor, in clasa noastra sint 30
de elevi si numai doi au ambii parinti. La restul - unul sau chiar
ambii parinti lipsesc. Cine o sa vorbeasca cu ei? Nu sint invatatori
tineri, nici macar de 40 de ani, majoritatea sint pensionari si nu sint
nici pe departe pe aceeasi unda cu elevii ca sa poata exista o
comunicare deschisa, fara inhibitii si moralizari. Ce fel de cetateni o
sa avem peste 5-10 ani?
- Care-i portretul tipic al adolescentelor din afara Chisinaului?
- Mutritele sint aceleasi, ochisorii sint aceiasi, doar un pic mai
obosite, mai prost hranite si mai lipsite de informatie. Si, ca si cele
de la oras, in timpul orei vorbesc o romana buna, iar in pauze - o
moldoveneasca de doamne fereste.
- Care sint sursele de informatii pentru ei, in afara de televizorul cu cele trei canale controlate de putere?
- Multi nu au nici macar atit, au numai canale TV din Transnistria
sau ucrainesti... Ziare nu citesc. In unele scoli e saracie lucie, niste
saraie darapanate pe care le poti numi cu greu institutii de
invatamint. La intrarea in una dintre scoli am vazut chiar doua
morminte carora primarul nu le-a gasit loc in alta parte. Incalzire cu
sobe, dintre care 50% nu functioneaza in general. E de datoria noastra,
a celor care intelegem lucrurile alftel, sa-i ajutam. Caci, daca ii
lasam tot asa o sa devina marfa. In zadar stau toate afisele astea prin
tot Chisinaul. Nu din Chisinau se duc fetele, ci din sate. In toate
scolile in care am fost, doar afisele de la €žGripa aviara" sint
prezente peste tot. Si copiii, cind ne vedeau aranjind tehnica, ne
intrebau daca am venit iarasi cu gripa aviara. Nu stiu cit e de
strasnica gripa aviara pentru moldoveni, dar cred ca-i mai strasnica
mutatia care are loc cu copilele acestea.
- Sint fete care nu vor sa plece in Italia? Mie mi se pare ca acesta este unicul vis, indiferent ca invata bine sau prost....
- Conform unui sondaj sociologic facut in 2001 nu isi inchipuiau
ca ar putea sa traiasca in alta tara 30%, restul 70% - ar putea, fara
nici o problema. Cind am inceput proiectul acesta, am facut acelasi
sondaj. 100% dintre elevi sustin ca isi leaga viitorul de alta tara.
Iata deci diferenta dintre 4 -5 ani. Pentru ei Chisinaul inseamna
statie de tranzit spre strainatate. Sau sint luati si mai devreme de
catre parintii legalizati deja. Sint licee construite pentru 700-1000
de copii in care invata 200-300 de elevi. Si in fiecare an se
micsoreaza numarul lor.
Topul, teul si leul
- Cred ca a venit timpul sa discutam despre o notiune absolut
neglijata la noi: utilitatea sociala a oamenilor, mai ales a celor care
se dau in stamba sa nimereasca in topuri, clasamente si ratinguri. I-as
intreba, cine ar avea indrazneala sa mearga cu teul la casele de
batrini sa spele o podea, sa curete un wc? Daca toti acesti oameni
importanti ar da cite 500 de lei pe an pentru societatea pensionarilor,
s-ar face 25 000 de lei, bani care ar permite sa fie spalate si
ingrijite citeva sute de pensionari. Ar face acest lucru sau nu?
- Sa dea cu teul nu cred, dar sa dea cu banul - mult prea posibil..
- De aceea exista Organizatii obstesti, care aduna fonduri. Fac
activitati sponsorizate de acei care nu au chef de umblat cu teul.
- Degeaba esti asa rau, caci multi dintre ei sint implicati in
activitati de binefacere, chiar daca o fac din cauza ca sint impusi de
sus... Asa-i traditia, situatia si moftul.
- E o traditie foarte periculoasa, fiindca prin asta se distruge dorinta omului de a face acest lucru din proprie vointa.
- Deocamdata tot ce putem face e sa recunoastem ca nu avem nici cultura voluntariatului, nici o adevarata asistenta sociala.
- Legile bunului simt zic ca trebuie sa dai celor sarmani a zecea
parte din venit, daca vrei si din timp. Dar la noi, cu cit esti mai
egoist, cu atit mai usor nimeresti in topuri. Citeste-le biografia.
- Esti invidios!
- Sint revoltat.
- Stiu ca ai deschis o spalatorie pentru batrini. Cum functioneaza?
- Este un proiect care abia rezista. Si totusi. Spalam saptaminal
lenjeria de pat a 250 de batrini care nu sint in stare sa se
ingrijeasca singuri. Oferim aceste servicii gratuit.
- Cum traiesc acesti batrini?
- Daca s-ar putea reda mirosurile, atunci n-ar fi nevoie de
cuvinte. E strasnic. Ce maninca? Terciuri pe apa pregatite pe 4-5 zile
inainte, ca sa nu cheltuiasca gazul de fiecare data, impachetate pe
portii si puse in frigider. Daca isi permit sa tina frigiderul in
priza. Uneori le mai aduc ceva cald vecinii daca sint mai milosi.
Lucrul straniu e ca foarte putini dintre ei sint singuri cu
desavirsire, majoritatea au pe cite cineva, de obicei plecati...
- Ca sa apara in momentul impartirii mostenirii.
- Noi nu ne permitem sa criticam sau sa judecam, nu-i treaba noastra.
- N-au devenit dependenti de voi?
- Intotdeauna se discuta tema asta, o fac si psihologii, si
sociologii: dependenta de binefacatori, trebuie sau nu trebuie sa te
lupti cu ea. Ori te implici sufleteste si atunci omul se leaga de tine,
ori faci acest bine detasat si rece, asa cum fac asistentii sociali.
Este o categorie care considera ca aceasta e obligatiunea noastra si ne
trateaza ca atare, chiar cu un soi de superioritate. Altii isi
inchipuie ca facem parte dintr-o secta. Si cind le spunem ca nu sintem
nici sectanti, nici angajati ai serviciilor sociale, nici nu ne cred.
Majoritatea considera ca nu va dura, ca ii vom ajuta o data - de doua
ori, apoi ii vom abandona, cum li s-a mai intimplat. Dar si unii, si
altii vad pina la urma ca nu sta nimic in spatele acestor actiuni decit
dorinta sincera de a-i ajuta. Sa vezi atunci ce ochi au! Si cum ne
privesc! E tulburator de tot.
- Se intimpla sa vrea mai mult decit le oferiti voi?
- Mai incearca unii sa ne bage cite un tol ca si cum din
intimplare, dar in situatiile cind nu mai are cine sa-i ajute mai
inchidem si noi ochii...
- Cum ii gasiti pe cei care au nevoie de voi?
- Unica sursa de informatie este asistenta sociala, dar e o sursa
foarte si foarte zgircita. Sau cred ca astfel ii protejeaza de
profitori si de sarlatani?
- De unde cistigati bani ca sa faceti binefaceri?
- O parte din bani ii cistigam din serviciile cu plata, dar
aceastea acopera 10-15% din necesitati. Nimeni nu iti transfera banii
in cont numai pentru faptul ca ai intentii bune, ba mai mult decit
atit, exista o lista de organizatii intarita de Primarie, pentru care
se face totul in sensul sponsorizarilor si trebuie sa pupi pe cineva in
fund de 14 ori ca sa nimeresti in ea si tu. Atunci primesti tot, si
Voxtel, si Moldcell. Altfel nici nu visa. Dar asa, fiind in afara
listei magice, in cele mai bune cazuri, daca ii sensibilizezi, mai
primesti niste praf de spalat (nu in ochi). Uneori chiar si ceva bani.
- Te da afara din casa nevasta cu asemenea ocupatii?
- Nu, ea intelege ce fac. Si intelege ca ea, din anumite motive, nu poate sa faca acest lucru.
- Iti dai seama ca esti un om tare straniu pentru Moldova?
- Straniu de tot.
- A fost un impuls care te-a pornit sa faci acest lucru sau te-ai
trezit intr-o zi si ti-ai zis: ma duc sa spal niste cearceafuri urinate...
- Nu sint dintre acei care iau decizii bruste. Pur si simplu vin
anumite momente cind e greu sa eviti niste intrebari complicate de
genul: de ce traim, de ce sintem aici si care de fapt e rolul nostru in
viata ?
- Si care e?
- Fiecare trebuie sa ajunga la raspunsul lui. In orice caz nu sa
agonisesti cit mai mult, pentru ca sa te duci din viata aceasta intr-un
sicriu cit mai bogat.
- Unii cred ca astfel isi asigura nemurirea.
- Nemurirea e o piatra scumpa la capatii? Sau un sicriu din
abanos? Noi am venit pe acest pamint ca sa acumulam experienta, ca sa
intelegem ceva. Ma tem ca multi prin aceste cuvinte vor intelege ca a
acumula bani face parte din aceasta experienta. Este o experienta buna,
dar nu este o experienta spirituala. Noi trebuie sa intelegem ce
inseamna a iubi, a ierta, a fi tolerant, nu trebuie sa intelegem
superficial sau uitindu-ne in dictionar, ci sa le trecem prin fiecare
celula...
- Dar iti dai seama ca legile lumii functioneaza invers?
- Aceasta-i problema societatii. Eu consider de datoria mea azi sa fac ce pot face cel mai bine.
www.punkt.md