OPINIE IPRE privind oportunitatea introducerii în legislație a institutului confiscării civile

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) a elaborat o opinie, care se expune cu privire la mecanismul actual de confiscare aplicat față de bunurile rezultate din activitate infracțională și averea nejustificată.

Astfel, experții IPRE constată că instrumentele actuale de confiscare sunt preponderent legate de procesul penal și nu pot fi aplicate în afara acestuia decât în cazul constatării de către ANI a unei averi nejustificate și doar față de persoanele care dețin funcții publice sau de demnitate publică și doar față de diferențele identificate pe perioada deținerii mandatelor respective.

În acest context, experții IPRE consideră necesară includerea în legislație a formei de confiscare civilă, atunci când cauza penală nu a fost cu o sentință de condamnare, însă confiscarea nemijlocit poate fi aplicată întrucât a fost stabilit caracterul ilegal al bunurilor. Pentru aceasta, experții IPRE recomandă spre examinare următoarele componente ale normei care va descrie confiscarea civilă:

  1. Aplicarea confiscării nu este limitată în timp și nici legată de careva infracțiuni specifice, după cum este cazul pentru confiscarea extinsă;
  2. Este în continuarea sarcina autorității care urmează a fi desemnată să demonstreze caracterul ilegal al bunurilor, însă verificarea urmează a fi făcută în baza obligațiilor de declarare – venit sau avere în sensul legislației fiscale și respectiv de integritate, stabilite pentru persoanele fizice. Orice diferență dintre declarațiile depuse și bunurile real existente vor fi considerate drept bunuri ilegale și confiscate prin intermediul confiscării civile, dacă persoana fizică nu aduce probe contrarii;
  3. Instrumentul de confiscare civilă nu urmează a fi plasat în arealul legislației penale, pentru a evita orice limitări pe care le impune legea penală legate de neretroactivitate. În schimb, confiscarea civilă ar urma să constituie o parte componentă a procedurilor administrative;
  4. Confiscarea civilă poate fi pusă în sarcina Serviciului Fiscal de Stat, ANI și Ministerul Finanțelor. Mecanismul de confiscare civilă urmează să aibă loc prin intermediul unei hotărâri a instanței de judecată.
  5. Normele privind confiscarea civilă urmează a fi inserate în Codul Fiscal, cu referințe separate pentru normele conexe, precum prevederile din Codul Penal, legislația cu privire la ANI, ARBI etc.;
  6. ANI, ARBI, SPCSB pot fi cooptate pentru a asigura un instrument eficient de confiscare civilă a bunurilor.

Pentru mai multe detalii consultați OPINIA aici.

Această opinie a fost elaborată în perioada 23-29 septembrie 2021, în cadrul proiectului „Sporirea rezilienței față de cleptocrația sistemică din Republica Moldova”, implementat de IPRE și susținut financiar de Fundația Soros Moldova. Conținutul documentului reprezintă opinia experților IPRE responsabili de elaborarea acesteia și nu reflectă neapărat poziția Fundației Soros Moldova.


Contribuie la continuarea proiectului CIVIC.MD. Devino susținător, donează aici.

Become a Patron!



Descopera ONG

Descopera Finanțatori

Active în ultima săptămănă