Rezultatele obținute în cadrul proiectului de cercetare desfășurat în ASEM: „Drepturile omului în Republica Moldova: dimensiunea financiară și consolidarea prin gestiunea eficientă a cheltuielilor publice”



2 sec

Echipa din cadrul proiectului „Drepturile omului în Republica Moldova: dimensiunea financiară și consolidarea prin gestiunea eficientă a cheltuielilor publice”, cu cifrul 20.80009.0807.35, reprezentând Parteneriatul dintre Academia de Studii Economice din Moldova și Universitatea ”B. P. Hașdeu” din Cahul a urmărit pentru anul 2022 evaluarea dimensiunii financiare a Drepturilor Economice, Sociale și Culturale (DESC) în Republica Moldova prin analiza cheltuielilor publice. Obiectul de cercetare în cadrul temei proiectului este reprezentat de Drepturile Economice, Sociale și Culturale, și anume: dreptul la muncă și protecția muncii, dreptul la educație, dreptul la ocrotirea sănătății, dreptul la asistență și protecție socială, dreptul la un mediu înconjurător sănătos etc.

Pe parcursul anului s-a urmărit atingerea următoarelor obiective: 1. Dezvoltarea cadrului metodologic de evaluare a dimensiunii financiare a Drepturilor Economice, Sociale și Culturale; 2. Dezvoltarea cadrului metodologic de analiză a cheltuielilor publice prin prisma Drepturilor Economice, Sociale și Culturale; 3. Evaluarea cheltuielilor publice prin prisma Drepturilor Economice, Sociale și Culturale; 4. Formularea soluțiilor de eficientizare a cheltuielilor publice.

 

Pentru atingerea scopului și obiectivelor, considerând acțiunile planificate, au fost înregistrate următarele realizări:

  • A fost dezvoltat cadrul conceptual aferent noțiunii dimensiunea financiară a DESC. A fost studiată experiența internațională în domeniul evaluării dimensiunii financiare a DESC;
  • A fost elaborată metodologia de evaluare a dimensiunii financiare a DESC. A fost sintetizat cadrul legal asociat DESC. Au fost identificate și dezvoltate principiile stipulate în legislația internațională și națională asociate DESC din perspectiva configurării dimensiunii financiare a DESC;
  • A fost dezvoltat cadrul conceptual asociat procesului de analiză a cheltuielilor publice prin prisma DESC. A fost studiată experiența internațională în domeniul analizei cheltuielilor publice prin prisma DESC;
  • A fost elaborată metodologia de analiză a cheltuielilor publice prin prisma DESC. A fost dezvoltat cadrul metodologic de identificare a categoriilor de cheltuieli asociate DESC folosind clasificația bugetară și anume: clasificația funcțională și clasificația economică;
  • A fost evaluată dinamica, structura, eficiența și eficacitatea cheltuielilor publice în Republica Moldova prin prisma DESC;
  • A fost evaluată dinamica, structura, eficiența și eficacitatea cheltuielilor publice în Republica Moldova prin prisma DESC în condiții de criză (criza pandemică COVID-19, impactul agresiunii militare a Rusiei în Ucraina, etc.)
  • A fost evaluat specificul gestiunii cheltuielilor publice prin prisma DESC la nivelul bugetelor locale;
  • A fost analizat dreptul la muncă, în mod particular condițiile de muncă, în cadrul Zonelor Economice Libere din Republica Moldova prin prisma cheltuielilor publice. A fost realizat un sondaj destinat angajaților rezidenților Zonelor Economice Libere din Republica Moldova. Condițiile de muncă în Zonele Economice Libere din Republica Moldova au devenit în premieră subiectul unor cercetări sociologice. Chestionarea a presupus metoda eșantionării non-aleatorii intenționate, fiind chestionați respondenții a două mari Companii Multinaționale din două ZELuri reprezentative din Republica Moldova (ZEL „Ungheni-Business” și ZAL PP „Valkaneș”);
  • A fost analizată finanțarea DESC la nivelul programelor de cheltuieli din cadrul Bugetului Public Național și Bugetelor Locale. A fost analizată asigurarea protecției drepturilor economice, sociale și culturale de către autoritățile publice locale de nivelul I prin evoluția programelor finanțate de la bugetul local al municipiului Cahul;
  • A fost analizată implementarea bugetării orientate spre drepturile omului în Republica Moldova;
  • Au fost analizați indicatorii eco-inovației în vederea promovării și asigurării dreptului la un mediu sănătos și a dreptului la muncă, prin adoptarea tehnologiilor „verzi” și a practicilor de business sustenabile. A fost analizat cadrul general pentru eco-inovare la nivel național și internațional (bariere, catalizatori, premize, sectoare, actori importanți) în vederea asigurări dreptului la muncă și la un mediu sănătos și impactul acestuia asupra cheltuielilor publice;
  • Au fost analizate cheltuielile publice pentru cultură prin prisma respectării DESC. A fost analizată calitatea și prioritățile gestiunii cheltuielilor publice cu privire la sectorul cultural din perspectiva respectării DESC. Au fost identificate problemele existente în funcționarea eficientă a mecanismelor de finanțare a culturii prin prisma dreptului la cultură;
  • Au fost analizați indicatorii de măsurare a progresului social înregistrat de societăți. Au fost identificați indicatorii cheie de evaluare a progresului social. A fost efectuată analiza comparativă a progresului social înregistrat de societăți la nivel internațional. A fost identificată corelația dintre indicatorii elaborați de diverse organisme internaționale. A fost determinată corelația dintre progresul economic și progresul social înregistrat de societăți. A fost realizată analiza comparativă a progresului social înregistrat de Republicii Moldova, România și alte societăți. A fost identificat rolul ce revine serviciilor publice în creșterea nivelului de trai și a stării de satisfacție a cetățenilor. A fost pus în evidență faptul că dezvoltarea unor relații de parteneriat cu reprezentanții altor sectoare ar fi o soluție ideală pentru acoperirea unui spectru mult mai larg de servicii sociale acordate;
  • A fost analizată incluziunea financiară prin prisma caracteristicilor drepturilor omului: accesibilitate-educație-reziliență și dimensiunii digitale, accesibilitate-aplicare-adoptare;
  • A fost identificat și fundamentat scopul şi rolul managementului cheltuielilor în sistemul de sănătate publică în Republica Moldova. A fost stabilită legătura dintre managementului cheltuielilor în sistemul de sănătate publică şi managementul bugetului în Republica Moldova. Au fost evaluate elemente de ecomomie sanitară: cererea de servicii de sănătate, oferta de servicii de sănătate. A fost dezvoltat mecanismul de echilibrare a cererii şi ofertei serviciilor de sănătate. A fost realizată evaluarea economică a serviciilor de sănătate publică prin prisma costurilor și consecințelor. Au fost analizate tipurile de consecințe – efecte, beneficii și utilități. Au fost analizate utilitățile după metoda de măsurare QALY. Au fost identificate problemele de măsurare a consecințelor serviciilor de sănătate publică. Au fost sistematizate tehnicile de evaluare economică a serviciilor de sănătate publică. A fost elaborat modelul de interconexiune existentă între echitate – calitate – protecție împotriva riscului financiar în domeniul de sănătate publică;
  • Au fost formulate și argumentate soluțiile de eficientizare a cheltuielilor publice prin prisma DESC (în funcție de drepturile individuale);
  • Au fost organizate și desfășurate două evenimente științifico-practice destinate schimbului de opinii, prezentării, discutării și diseminării rezultatelor cercetărilor obținute în cadrul etapei anuale a proiectului (unul – la ASEM, al doile – la UBPH, mun. Cahul): – Masa rotundă „Respectarea DESC: particularități și provocări” (21 decembrie 2021) organizată și desfășurată de către membrii echipei de proiect de la Universitatea de Stat „B. P. Hașdeu” din Cahul; – Masa rotundă „Dezvoltarea cadrului metodologic de evaluare a cheltuielilor publice prin prisma Drepturilor Economice, Sociale și Culturale” (16 septembrie 2022) organizată și desfășurată la ASEM;
  • A fost susținută teza de doctor „Utilizarea metodelor statistice și econometrice în fundamentarea politicii monetare orientată spre stabilitatea prețurilor”, autor Simion Mija, cercetător științific stagiar în cadrul proiectului, conducător științific dl. Ion Pârțachi, dr., prof. univ., cercetător științific principal în cadrul proiectului.
  • Indicatorii de performanță aferenți Proiectului au înregistrat următoarele valori: a) numărul publicațiilor, total: 27, inclusiv pe categorii: în reviste din străinătate recunoscute – 1; în reviste din Registrul National al revistelor de profil – 7; în lucrările conferinţelor ştiinţifice internaţionale (peste hotare) – 5; în lucrările conferinţelor ştiinţifice internaţionale (Republica Moldova) – 13; Ghid metodologic – 1; b) numărul de participări la manifestări științifice – 25, dintre care: 11 – manifestări științifice internaționale (în străinătate); 14 – manifestări științifice internaționale (în Republica Moldova); c) un sondaj la tematica proiectului organizat și desfășurat; d) două evenimente științifice la tematica proiectului organizate și desfășurate; e) o teză de doctor susținută în CȘS și aprobată de ANACEC; f) o deplasare peste hotare (România, Iași) în scopul diseminării rezultatelor cercetărilor științifice realizate în cadrul proiectului.

De menționat că Coordonatorul Proiectului „ Drepturile omului în Republica Moldova: dimensiunea financiară și consolidarea prin gestiunea eficientă a cheltuielilor publice”, cu cifrul 20.80009.0807.35 este Angela SECRIERU, dr. hab., prof. univ., ASEM.

6 sec

sec