Atelier CJI: Realizarea acțiunilor incluse în Planul interministerial privind Alfabetizare Informațională și Media, discutată cu reprezentanții organelor locale de specialitate în domeniul învățământului

După aprobarea în luna mai 2024 a Planului interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a demarat o serie de ateliere ce țin de realizarea acțiunilor incluse în document. Primul atelier a fost organizat vineri, 13 septembrie 2024, pentru reprezentanții organelor locale de specialitate în domeniul învățământului din toată țara. La eveniment au participat peste 25 de persoane.

IMG 4939 1140x900

„De zece ani, CJI este cea mai activă organizație în domeniul alfabetizării informaționale și media. Am obținut rezultate frumoase. În contextul noilor provocări am înțeles că aceste eforturi ar trebui amplificate, fapt pe care îl putem realiza doar cu implicarea instituțiilor publice. Am pornit la drum cu ideea că avem nevoie de o politică publică în acest domeniu. Planul interministerial reprezintă un prim pas spre o politică publică. Pentru că ne-am propus să monitorizăm felul în care vor fi puse în aplicare acțiunile descrise în document, am vrea întâi de toate să le vorbim actorilor-cheie, responsabili de implementarea acestuia, despre scopul acestui plan, precum și despre rezultatele pe care ne-am dori să le obținem împreună”, a explicat Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI, în deschiderea atelierului.

„De mai mult timp se discută despre faptul că ar trebui să existe o abordare mai strategică, o coordonare în ceea ce privește acțiunile mai multor sectoare și instituții pentru a spori capacitățile de alfabetizare informațională și media. Ne dorim să avem o societate formată din cetățeni care au un nivel înalt de gândire critică și nu sunt ușor de manipulat, care consumă, produc și distribuie informația într-un mod responsabil. Ceea ce s-a făcut până acum s-a întâmplat în mare parte cu aportul societății civile și al donatorilor. Odată cu aprobarea acestui plan, ne propunem ca anumite responsabilități și procese să fie delegate instituțiilor de stat”, a spus și Angela Vacaru, experta care, împreună cu CJI, a coordonat elaborarea Planului interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media.  

Angela Prisacaru, consultantă principală în cadrul Ministerului Educației și Cercetării, a subliniat importanța implicării reprezentanților organelor locale de specialitate în domeniul învățământului din toată țara în realizarea acțiunilor incluse în document.

„Cea mai mare parte a activităților care urmează să fie realizate țin de Educație, iată de ce e important să ne implicăm cu toții ca să asigurăm buna implementare a acestuia. Documentul își propune să dezvolte competențe pe care ar trebui să le aibă fiecare cetățean în contextul dezvoltării rapide a tehnologiilor informaționale și a accesului la informație. Aceste acțiuni sunt mai importante ca niciodată. Sunt sigură că fiecare parte care trebuie să se implice în implementarea acțiunilor va oferi suportul necesar ca să avem într-un final rezultate de care să ne bucurăm împreună”, a declarat Angela Prisacaru.

Mai mulți dintre participanții la atelier au recunoscut importanța unui astfel de document în contextul dezvoltării rapide a tehnologiilor, dar și al amenințărilor hibride provocate de războiul din Ucraina.

„Cunoaștem ceea ce presupune puterea mass-media într-o societate democrată. Iată de ce ar fi bine să cunoaștem și noi cum să analizăm critic conținuturile media, să distingem între adevăr și fals. Întâi de toate ar fi bine să învățăm noi, maturii, iar apoi să-i învăță pe elevi să facă același lucru. Acest plan ne va ajuta să-i orientăm pe profesori și pe elevi atunci când aleg disciplina opțională Educație pentru media”, a menționat Mariana Osadța, șefa Direcției generale educație din Fălești.

„Avem nevoie de ceea ce promovați dumneavoastră nu doar pentru cadrele didactice care predau Educație pentru Societate sau Istorie. Și colegii de la alte discipline au nevoie de astfel de abilități. Mai mult, gândirea critică ar trebui promovată pe larg și în rândul populației, nu doar în rândul elevilor și al profesorilor. Am spus de mai multe ori că și unii părinți au nevoie de reeducare. Probabil este cazul ca și televiziunile credibile să se implice cu spoturi informative care să ajungă la cât mai mulți oameni”, a spus și Boris Volontir, șeful Direcției Învățământ din Șoldănești.

Planul interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media a fost aprobat printr-un ordin comun de Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii în mai 2024. Documentul a fost elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul organizației International Media Support (IMS) din Danemarca. Documentul este implementat de cele două ministere, cu sprijinului partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și a organizațiilor din societatea civilă. 

 

Această activitate a fost organizată  în cadrul  proeictului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.

Autentificare/Creare cont

Folosiți câmpurile de mai jos pentru a vă loga într-un cont existent.

Folosiți butoanele sociale pentru a vă loga într-un cont existent sau pentru a deschide un cont nou. Pentru a crea un cont nou fără rețele sociale folosiți linkul de aici

Am uitat Login-ul | Am uitat parola