Concurs de granturi - selectarea unei asociații obștești de media care va acoperi regiunea Centru în cadrul proiectului: „Consolidarea cadrului de protecție a consumatorului în Republica Moldova”
Centrul analitic independent Expert-Grup, în calitate de partener principal, în consorțiu cu Institutul pentru Politici și Reforme Europene, implementează concursul de selectare a unei asociații obștești de media care va acoperi regiunea de dezvoltare Centru în cadrul proiectului „Consolidarea cadrului de protecție a consumatorului în Republica Moldova”.
Obiectivul general al proiectului vizează ca drepturile consumatorilor să fie cunoscute și aplicate în Moldova. Acesta contribuie la îndeplinirea obiectivului global al prezentei cereri de propuneri de consolidare a capacității organizațiilor societății civile în procesul de punere în aplicare a acordului de asociere, inclusiv la nivel local, ținând cont de faptul că protecția consumatorilor este o componentă-cheie a agendei de asociere și a procesului de integrare europeană. Și anume, corespunde lotului 2 al cererii de propuneri: sprijinirea punerii în aplicare a protecției consumatorilor bazate pe drepturi prin activități de advocacy. Obiectivul va fi realizat prin intermediul a două obiective specifice complementare.
Obiective specifice
1. Guvernul Republicii Moldova și-a sporit capacitățile de aplicare a legislației privind protecția consumatorilor apropiată de acquis-ul UE - va urma abordarea de sus în jos, vizând factorii de decizie politică. Acesta va consta, în principal, în asistență tehnică care va permite Guvernului să accelereze procesul de armonizare cu acquis-ul UE în domeniul protecției consumatorilor.
2. Consumatorii din Moldova și-au sporit cunoștințele și capacitățile de a-și promova drepturile – vor urma abordarea ascendentă, prin împuternicirea mass-media și a societății civile să promoveze protecția consumatorilor și să crească nivelul de informare și conștientizare în societate cu privire la această problemă.
Scopul achiziției
Acest concurs are scopul de a selecta o asociație obștească, organizație mass-media care va acoperi zona de dezvoltare Centru și va primi un subgrant, în valoare de până la 15,000.00 EUR pentru a sprijini activitățile de comunicare și conștientizare ale proiectului, desfășurate în întreaga țară. Proiectul este inclus în anexa nr.1 la HG nr. 246 din 2010, astfel, și subgrantul acordat în cadrul acestui proiect face obiectul scutirilor de la plata impozitului pe venit, accize, taxe vamale, și TVA.
Asociația obștească de media selectată va acoperi prin activitatea sa regiunea de dezvoltare Centru, așa cum este aceasta definită prin Legea nr. 438/2006 privind dezvoltarea regional în Republica Moldova.
Organizația media selectată va sprijini campania de conștientizare privind protecția consumatorilor prin elaborarea unei investigații jurnalistice și altor 5 produse media, la discreția acestora: articole, emisiuni radio/tv, podcasturi etc. pe teme legate de protecția consumatorilor. Organizația mass-media selectată va beneficia de suportul unui expert selectat în cadrul proiectului.
Expertul va oferi suportul necesar, în caz de necesitate, pentru organizația beneficiară să se asigure că subiectul selectat pentru investigațiile jurnalistice nu se dublează și va susține organizația mass-media selectată în elaborarea produselor media legate de protecția consumatorilor (investigații, articole, emisiuni tv/radio, podcasturi etc).
Având în vedere că adesea consumatorii din regiunea transnistreană cumpără produse/servicii de consum pe malul drept al Nistrului, care este controlat de autoritățile constituționale, toate materialele informative vor fi traduse în limba rusă și diseminate prin canalele de comunicare din regiunea respectivă. Dacă materialele de comunicare vor fi produse în limba rusă, atunci vor fi traduse în limba română și vor fi diseminate.
Livrabile
Organizația subgrantistă câștigătoare va începe prin a informa expertul desemnat subiectul pentru investigația jurnalistică și cele minim 5 produse media (articole, emisiuni TV/radio etc), pentru a se asigura că acest subiect nu a fost selectat de celelalte organizații beneficiare. După recepționarea confirmării de la echipa de proiect cu privire la subiectul ales, organizația subgrantistă va demara activitățile respectând termenele limită incluse în contract. Expert-Grup se angajează să respecte politica editorială a instituției media selectate, iar coordonările menționate au scopul strict de a asigura implementarea obiectivelor proiectului. Produsele media vor fi publicate, diseminate și discutate.
Cerințe generale pentru organizația mass-media aplicantă
Organizația mass media candidată trebuie să îndeplinească următoarele cerințe generale de eligibilitate:
1. să fie asociație obștească înregistrată legal în Republica Moldova;
2. să semneze și respecte „Codul de etică al jurnaliștilor moldoveni";
3. să facă dovada unei politici editoriale independente (autoevaluare);
Cerințe specifice pentru organizația mass-media aplicantă: