frule

Angajare expert: elaborarea Ghidului metodologic privind exercitarea controlului administrativ de legalitate a actelor emise de autoritățile APL

Asociația ADEPT anunță concurs pentru a selectarea unui/unei expert(e) care să elaboreze un Ghid metodologic privind exercitarea controlului administrativ de legalitate a actelor emise de autoritățile administrației publice locale (APL). Obiectivul nostru principal este dezvoltarea unui ghid metodologic destinat oficiilor teritoriale ale Cancelariei de Stat și specialiștilor în domeniul administrației publice locale, care să clarifice procedurile și principiile de exercitare a controlului administrativ de legalitate asupra actelor emise de APL.

Acest Ghid va fi realizat în cadrul proiectului "Consolidarea capacităților autorităților publice la nivel local și sprijinirea dialogului în procesul de reformă a administrației publice" implementat cu suportul financiar al Ambasadei Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. Acest proiect se aliniază Strategiei pentru Reforma Administrației Publice din Republica Moldova (2023-2030) și are ca obiectiv consolidarea capacităților autorităților locale în furnizarea de servicii publice de calitate, într-un context de integrare europeană. Cadrul metodologic va fi elaborat în colaborare cu beneficiarii direcți va fi stabilit în colaborare cu Cancelaria de Stat, unitatea responsabilă pentru reforma administrației publice.

Asociația pentru Democrație Participativă ADEPT prin angajamentul de elaborare a acestui Ghid urmărește facilitarea dialogului constructiv între actorii cheie și consolidarea competențelor personalului din sectorul public, iar activitățile sunt orientate să sprijine autoritățile publice implicate inlcusiv în procesul de amalgamare voluntară, având ca obiectiv și creșterea interesului cetățenilor și îmbunătățirea capacităților administrației locale pe drumul integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană.

Obiectivul concurseului reprezintă selectarea unui/unei expert(e) în domeniul administrației publice centrale pentru elaborarea unui Ghid în baza structurii prestabilite în conformitate cu necesitățile identificate de Cancelaria de Stat, care să uniformizeze și eficientizeze mecanismul și procedurile de exerciatre al controlului legalității actelor, emise de către APL.

Responsabilitățile expertului/expertei: Expertul/experta are responsabilitatea de a analiza legislația relevantă și de a consulta părțile interesate pentru a elabora un Ghid clar și aplicabil privind controlul administrativ de legalitate. Acesta va propune soluții de îmbunătățire, va dezvolta modele de acte și va asigura instruirea personalului pentru implementarea corectă a Ghidului. Totodată, expertul va colabora cu entitățile implicate, respectând termenele stabilite și ajustând documentul în funcție de necesități în procesul de elaborare.

Scopul

Ghidul metodologic are scopul de a oferi un cadru clar, structurat și coerent pentru exercitarea controlului administrativ de legalitate asupra actelor emise de autoritățile administrației publice locale (APL). Acesta va facilita aplicarea uniformă a normelor legale, va sprijini prevenirea erorilor administrative și va contribui la întărirea statului de drept la nivel local.

  1. Obiectivele
  • Clarificarea conceptelor și principiilor care stau la baza controlului administrativ de legalitate.
  • Detalierea tipurilor de control administrativ.
  • Stabilirea procedurilor și pașilor practici pentru exercitarea controlului de legalitate, atât în cazul controlului obligatoriu, cât și a celui facultativ și la solicitare.
  • Crearea unui instrument metodologic pentru Cancelaria de Stat și Oficiile teritoriale, în vederea monitorizării și asigurării controlului de legalitate a actelor administrative locale.
  • Asigurarea unui ghid practic pentru toate părțile implicate în prevenirea emiterii actelor administrative neconforme la nivel local, inclusiv autoritățile locale, subiecții de  control și cetățenii.
  1. Rezultatele obținute
  • Un ghid comprehensiv care detaliază fiecare etapă a procedurii de control administrativ.
  • Aplicarea uniformă a cadrului normativ și procedurilor administrative în procesul asigurării legalității actelor administrative emise de APL.
  • Reducerea numărului de acte administrative ilegale și îmbunătățirea calității actelor adoptate de APL.
  • O mai bună colaborare între Oficiile teritoriale ale Cancelariei de Stat și autoritățile administrației publice locale în prevenirea și amendarea sau abrogarea actelor administrative defectuoase.
  1. Problema soluționată

Acest Ghid va soluționa problema lipsei de coerență și claritate în aplicarea normelor în procesul de exercitarea a controlului de legalitate a actelor administrative emise de autoritățile publice locale. De asemenea, va contribui la reducerea discrepanțelor în interpretarea și aplicarea cadrului normativ de către autoritățile publice locale și va asigura o protecție mai bună a drepturilor cetățenilor în raport cu deciziile luate.

  1. Diseminare Ghidului

Ghidul va fi implementat prin distribuirea sa către toate Oficiile teritoriale ale Cancelariei de Stat, consiliile locale și alte instituții relevante. De asemenea, va fi disponibil pentru instruirea personalului implicat în procesul de elaborare, emitere și control al actelor administrative locale. Monitorizarea implementării sale se va face , conform criteriilor prevăzute în Ghid.

Asociația ADEPT va pune la dispoziție o serie de resurse și instrumente pentru a sprijini colaborarea eficientă și realizarea proiectelor:

  • Întâlniri online și platforme de colaborare– Asociația facilitează organizarea de ședințe și consultări prin platforma digitală precum Zoom, oferind posibilitatea de a participa la discuții indiferent de locație.
  • Suport tehnic și logistic– Asociația oferă asistență tehnică pentru organizarea evenimentelor, instruirilor online și a altor activități, inclusiv suport logistic pentru derularea evenimentelor fizice și online.

Nr.

Activitatea

Livrabilul

Termenul de executare [1]

1

Analiza cadrului normativ și documentației existente

Raport de analiză a cadrului normativ

28 octombrie – 1 noiembrie

2

Consultarea părților interesate (Oficii teritoriale, APL etc.)

Note de discuție și sinteza consultărilor (online)

2 noiembrie – 6 noiembrie

3

Elaborarea draftului preliminar al Ghidului

Draft preliminar al Ghidului

7 noiembrie – 20 noiembrie

4

Consultări suplimentare pe draftul preliminar (online)

Feedback din partea părților interesate

21 noiembrie – 23 noiembrie

5

Revizuirea și completarea Ghidului

Versiunea completă a Ghidului

2 noiembrie – 27 noiembrie

6

Elaborarea modelelor de acte administrative

Setul de modele de acte administrative, notificări, cereri etc.

28 noiembrie – 3 decembrie

7

Validarea Ghidului cu părțile implicate

Ghid validat și ajustat pe baza feedback-ului

3 decembrie – 10 decembrie

8

Prezentarea Ghidului părților interesate

Sesiuni de instruire și materiale suport

10 decembrie– 15 decembrie

Cerințe pentru candidați:

  1. Studii superioare în drept sau științe administrative – Candidații trebuie să dețină o diplomă universitară relevantă în domenii precum dreptul public, administrația publică sau alte discipline conexe.
  2. Experiență profesională – Minim 2 ani de experiență în domeniul administrației publice, controlului de legalitate, sau într-o funcție juridică care presupune evaluarea/verificarea actelor administrative și cunoașterea legislației relevante.
  3. Cunoștințe solide în legislația administrației publice locale – Candidații trebuie să demonstreze o bună înțelegere a legislației aplicabile, inclusiv Legea nr. 436/2006 și alte acte normative legate de administrația publică locală și controlul administrativ.
  4. Abilități de redactare și analiză juridică – Capacitate de a elabora documente metodologice, analize și rapoarte clare și coerente, precum și abilități excelente de sinteză și evaluare juridică.
  5. Abilități de consultare și comunicare – Experiență în facilitarea discuțiilor cu părțile interesate și în organizarea consultărilor cu instituții publice, capacitatea de a obține și încorporfeedback constructiv în elaborarea documentelor.

Documente necesare pentru participare:

  1. CV-ul candidatului;
  2. Un dosar cu exemple de lucrări similare;
  3. Oferta financiară.

Termenul de depunere a dosarului de concurs:

Dosarele complete trebuie transmise până la data de 30 octombrie 2024 la adresa de email info@adept.md cu subiectul: Elaborare ghid privind exercitarea controlului administrativ de legalitate a actelor emise de autoritățile administrației publice locale.

Informații suplimentare:

Pentru detalii suplimentare, vă rugăm să ne contactați la nr. de telefon +373 60 375844  sau prin e-mail la: victoria.cartera@adept.md. Persoana de contact este  - Carteră Victoria, asistentă de proiect.

Despre Organizație

Asociaţia pentru Democraţie Participativă “ADEPT” este o organizaţie obştească, neguvernamentală, nonprofit şi neafiliată politic, înregistrată în ianuarie 2000. ADEPT oferă suport și expertiză pe procesele electorale, politice și social-economice.

[1] Termenele indicate sunt preliminare și urmează a fi ajustate la semnarea contractului

Autentificare/Creare cont

Folosiți câmpurile de mai jos pentru a vă loga într-un cont existent.

Folosiți butoanele sociale pentru a vă loga într-un cont existent sau pentru a deschide un cont nou. Pentru a crea un cont nou fără rețele sociale folosiți linkul de aici

Am uitat Login-ul | Am uitat parola