Scop de lucru: Servicii de consultanță – Formare de formatori
Stare |
Servicii de consultanță și oferirea abordării de formare a formatorilor (ToT) pentru a sprijini Ministerul Finanțelor (MF) în ghidarea dezvoltării rețelei de formatori privind Sistemul de Control Intern Managerial |
Titlul postului |
Un formator național pentru consolidarea capacităților |
Raportare către |
Manager Guvernarea Financiară Locală |
Locație |
Chișinău, Republica Moldova |
Durata preconizată a misiunii |
12 luni |
Termenul limită de depunere a candidaturilor |
8 iulie 2024, ora 18:00 (CET) |
DESCRIEREA PROIECTULUI
Programul Comunitatea Mea (CM), finanțat de către Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) este un proiect de asistență de opt ani menit să ajute administrațiile locale să devină mai eficiente, transparente și responsabile față de cetățeni, consolidând în același timp capacitatea administrației locale de a satisface necesitățile cetățenilor. CM este programul emblematic al USAID de guvernare locală care oferă asistență complexă comunităților, vizând în primul rând administrațiile locale, cunoscute sub numele de Autorități Publice Locale (APL).
CONTEXT
Unul dintre obiectivele CM este de a consilia și educa comunitățile partenere cu privire la îmbunătățirea practicilor lor de gestionare a finanțelor publice. Aceasta include consolidarea capacității lor de a implementa standardele MF care reglementează sistemul de control financiar public intern (CFPI) și auditul intern (AI), inclusiv controlul intern managerial (CIM), cu scopul final de consolidare a capacităților de management financiar municipal și optimizarea potențialului de generare a veniturilor municipale în conformitate cu principiile eficienței, eficacității, transparenței și responsabilității.
Conform Acordului de Asociere Republica Moldova-UE, Republica Moldova trebuie să implementeze CFPI la nivel național, inclusiv dezvoltarea CIM ca o componentă distinctivă a CFPI. Astfel, fiecare APL și fiecare organizație publică trebuie să implementeze gestiunea și controlul finanțelor publice în conformitate cu documentele generale de politici de gestiune și control financiar. Actualul plan de acțiuni al Guvernului Republicii Moldova (GoM) a demonstrat un angajament puternic față de dezvoltarea CIM atât pentru autoritățile administrației publice centrale, cât și pentru cele locale. Pentru a sprijini conducerea APL și personalul APL să se adapteze la aceste reforme, Ministerul Finanțelor și Comunitatea Mea elaborează un program de sporire a competențelor și abilităților APL, în special în anticiparea dimensiunii mai mari a APL în urma proceselor de amalgamare și cooperare intercomunitară. Misiunea propusă va implica evaluarea provocărilor și furnizarea de sprijin pentru formarea de formatori (ToT) de către Ministerul Finanțelor (MF)pentru a sprijini dezvoltarea unei rețele de formatori pe CIM.
DESCRIEREA POSTULUI
CM angajează un consultant național pentru elaborarea și implementarea unui program cuprinzător de consolidare a capacităților, menit să sprijine Ministerul Finanțelor în ghidarea și furnizarea de formare de formatori (ToT) pe sistemul CIM pentru dezvoltarea unei rețele de formatori pentru a spori competențele și abilitățile profesionale ale APL din Republica Moldova.
Consultantul va conduce următoarele două direcții de lucru:
I. Instruirea implementării Programului de formare a formatorilor.
Consultantul va livra un Program de instruire ToT pe CIM, aprobat de MF, pentru o echipă formată din 20-25 de formatori experimentați și calificați (formatori țintă) cu abilitățile necesare pentru livrarea eficientă a ToT. Această activitate include formarea unei echipe de formatori țintă care ulterior vor desfășura sesiuni de instruire, facilitare, monitorizare și evaluării finale interne a programului CIM. Formatorii țintă pentru rețeaua regională IMC vor fi selectați de un comitet care va include reprezentanți ai MF, CM, mediul academic, expert ToT, conform unui set de criterii de eligibilitate, pe baza concursului deschis anunțat.
Curriculum-ul va include următoarele caracteristici:
Consultantul va conduce sesiuni de mentorat de grup pentru a facilita schimbul de experiență și pentru a aborda orice provocări întâmpinate în timpul sesiunilor de formare pe teren. Consultantul este responsabil pentru facilitarea unei sesiuni finale de feedback și reflecție pentru a încuraja formatorii să reflecteze asupra procesului de învățare și să-și articuleze feedback-ul cu privire la ToT către MF. Obiectivul general al acestei activități este de a susține sustenabilitatea programului de formare a formatorilor prin punerea bazelor pentru înființarea în viitor a unei comunități de practicieni în rândul formatorilor țintă.
Sarcinile detaliate din cadrul fiecărui flux de lucru includ:
I. Îndatoriri și responsabilități legate de curriculum
Cadrul organizatoric: Consultantul va lucra sub îndrumarea generală a Directorului adjunct al programului CM și sub supravegherea directă a Managerului Guvernarea Financiară Locală.
Raportare: Consultantul va elabora și prezenta rapoarte bi-săptămânale și/sau lunare (în limba română) pe întreagă durată a contractului.
LIVRABILE, CRONOLOGIE ȘI NIVEL DE EFORT
Nivelul așteptat de efort (LoE) pentru această misiune va fi de până la 50 (cincizeci) de zile neconsecutive. Misiunea va avea loc în perioada August 2024 - August 2025, cu următoarele termene estimate și distribuție a nivelului așteptat de efort pe rezultate:
Sarcini |
Livrabil |
Cronologie estimativă |
Nivelul de efort |
I. Sarcinile și responsabilitățile privind dezvoltarea curriculumului |
|||
Desfășurarea consultărilor cu reprezentanții Programului CM, MF și APL pentru a determina necesitățile conținutului curriculumului. |
Materiale de instruire: (I) Document orientativ al formatorului (1 (un) document de maximum 10 pagini, conținând toate informațiile necesare formatorilor pentru desfășurarea programului). (II) Document orientativ de învățare practică a 1 (un) document, destinat formatorilor, care conține într-un mod structurat toate activitățile practice de învățare, prevăzut de program). (III) Prezentări interactive: 1 (una) prezentare explicativă destinată Programului „Comunitatea Mea” și MF, cu conturarea conținutului curriculumului; , privind conținutul curriculumului; 1 (una) prezentare completă destinată formatorilor care conține atât materiale didactice, cât și activități practice de învățare. Cadrul de evaluare a programului: 1 (un) cadru extins pentru evaluarea eficacității și impactului programului înainte și după formare, și șabloane de evaluare. Curriculum-ul programului: (1) curriculum cuprinzător de învățare, integrând în mod obligatoriu (1) informații de instruire cu privire la importanța CIM asupra dezvoltării locale, (2) cele mai bune practici legate exercitarea rolului CIM, (3) informații legate de materialele de instruire, (4) strategii de sustenabilitate ale programului și alte informații necesare și relevante, care vor fi convenite de comun acord cu Programul CM. |
August 2024 |
2 zile |
Desfășurați a 1 (un) focus-grup cu formatorii țintă pentru a identifica nevoile lor specifice și provocările actuale, precum și cele mai bune practici în domeniile managerial, cadrul legal, operațional, de comunicare. |
septembrie-octombrie 2024 |
2 zile |
|
Efectuarea unei revizuiri a cadrului legal, operaționale și de politici relevante cu privire la obligațiile și îndatoririle formatorilor țintă. |
Septembrie 2024 |
2 zile |
|
Elaborarea materialelor de instruire: document orientativ al formatorilor, prezentări interactive și document orientativ de învățarea practică, adaptat curriculumului. |
Septembrie 2024 |
6 zile |
|
Elaborarea a 1 (un) cadru de evaluare a programului și a șabloanelor de evaluare pentru a evalua impactul curriculumului asupra îmbunătățirii competențelor și abilităților formatorilor țintă. |
Septembrie 2024 |
2 zile |
|
Colectarea și integrarea feedback-ului de la reprezentanții Programul CM, MF și APL pentru a îmbunătăți conținutul curriculumului și materialelor de instruire. |
Septembrie- Octombrie 2024 |
2 zile |
|
Elaborarea și livrarea a 1 (un) curriculum orientativ, inclusiv, în mod obligatoriu, a materialelor de instruire și a cadrului de evaluare a programului către reprezentanții Programului CM și MF. |
Septembrie- Octombrie 2024 |
6 zile |
|
II. Sarcinile și responsabilitățile privind implementarea programului de instruire a formatorilor |
|||
Desfășurarea interviurilor și evaluarea eligibilității candidaților pentru rolul de formatori. |
1 (un) Raport de sinteză ale interviurilor, care să includă în mod obligatoriu (a) criteriile de selecție, (b) întrebările interviului, (c) formularul de evaluare a candidatului, (d) rezultatele clasamentului candidaților. |
Septembrie- Octombrie 2024 |
3 zile |
Instruirea în mod eficient a unei echipe de formatori în vederea livrării ulterioare a programul, echipându-i cu cunoștințele, abilitățile, resursele necesare, și oferindu-le instruire privind conținutul curriculumului și abilitățile de facilitare. |
1 (un) Raport de sinteză al instruiri, care să includă în mod obligatoriu (a) planificările sesiunilor de instruire și (b) sondajele de feedback al formatorilor și rezultatele acestora. |
Octombrie 2024 |
4 zile |
Desfășurarea a 1 (uei) sesiune de instruire-pilot pentru a testa curriculumul, materialele de instruire și cadrul de evaluare a programului, precum și pentru a colecta feedback de la participanți în vederea îmbunătățirii documentelor. |
1 (un) Raport de sinteză al sesiunii de instruire-pilot privind eficacitatea curriculumului și a materialelor de instruire, care să includă în mod obligatoriu (a) sondajele de feedback ale participanților și rezultatele acestora. |
Octombrie -Noiembrie 2024 |
2 zile |
Facilitarea și monitorizarea a 2 (două) sesiuni de livrare a programului, asigurând implementarea de către formatori în conformitate cu curriculumul elaborat și oferind sprijin continuu. |
1 (un) Raport de sinteză ale instruirilor, care să includă în mod obligatoriu (a) planificarea sesiunilor. |
noiembrie-decembrie 2024 |
4 zile |
Colectarea și analizarea feedbackului părților interesate, de la participanți și formatori, beneficiari ai activității formatorilor țintă, precum și MF. |
1 (un) Raport de sinteză privind feedbackul, care să includă în mod obligatoriu (a) sondajele și răspunsurile formatorilor, participanților, beneficiarilor și părților interesate. |
Decembrie 2024 |
2 zile |
Elaborarea 1 (un) raport cuprinzător de evaluare finală internă care detaliază dezvoltarea programului, livrarea, rezultatele evaluării și recomandările pentru îmbunătățirea continuă a acestuia; lecțiile învățate cu privire la nevoile reale, problemele, capacitatea formatorilor instruiți și suficiența formării; recomandările pentru modificarea pregătirii programului și / sau ale capacității pregătitoare necesare pentru a utiliza în mod eficient formarea. |
1 (un) Raport intern de evaluare finală, inclusiv obligatoriu (a) o prezentare generală a sesiunilor de formare, (b) observații privind performanța formatorilor și implicarea participanților, (c) provocările întâmpinate și soluțiile implementate, (d) ajustările efectuate pe marginea programului, (e) lecțiile învățate ale programului și (f) recomandări pentru livrările viitoare ale programului și alte informații necesare și relevante, care vor fi convenite de comun acord cu Programul „Comunitatea Mea” |
februarie 2025 |
3 zile |
III. Sarcinile și responsabilitățile privind de mentoratul formatorilor instruiți |
|||
Desfășurarea sesiunilor de mentorat de grup pentru a facilita schimbul de experiență și pentru a aborda provocările întâmpinate în timpul sesiunilor de formare pe teren. |
1 (un) Raport de sinteză a feedbackului, care să includă în mod obligatoriu (a) răspunsurile formatorilor cu privire la experiențele pe teren, provocările, lecțiile învățate și recomandările lor. |
Martie-Mai 2025 |
4 zile |
Desfășurarea a 1 (una) sesiune finală de feedback și reflecție pentru a încuraja formatorii să analizeze procesul de învățare și să-și exprime feedbackul cu privire la program. |
Iunie-iulie 2025 |
2 zile |
|
Prezentarea rapoartelor bi-săptămânale și/sau lunare (în limba română) pe toată durata misiunii. |
August 2024- August 2025 |
4 zile |
|
TOTAL |
50 de zile |
Vă atragem atenția asupra faptului că rezultatele pot fi modificate pe baza rezultatelor consultărilor inițiale.
COMPETENȚE ȘI EXPERIENȚĂ
Educație
Experiența și abilitățile profesionale necesare
Competențe lingvistice
Competențe digitale
Conflict de interese
CRITERII DE EVALUARE
1. |
Experiență cu zona tehnică țintă |
Max. 40 puncte |
2. |
Experiență în dezvoltarea și livrarea programelor de învățare. |
Max. 30 puncte |
4. |
Experiență demonstrată în lucrul cu administrația publică locală |
Max. 20 puncte |
5. |
Competențe lingvistice și digitale |
Max. 10 puncte |
Candidații interesați sunt invitați să-și depună CV-urile, indicând tariful de consultanță, la adresa de e-mail: hr-md@irex.org. Vă rugăm să specificați Servicii de consultanță/TOT în subiectul mesajului dvs. Cererile, inclusiv toate documentele justificative, trebuie depuse fie în limba română, fie în limba engleză. Termenul limită pentru depunerea cererilor este 8 iulie 2024; Ora 18:00 (CET).
Solicitanții vor fi selectați pentru un interviu în mod continuu.
IREX va răspunde numai acelor solicitanți selectați pentru un interviu.
IREX se angajează să asigure un loc de muncă divers și incluziv și o practică de angajare incluzivă.
IREX este un angajator cu șanse egale.