Organizații vizate:
- Detalii
- Categorie: Achiziție bunuri, Contractare Servicii
Asociația obștească CCF Moldova solicită servicii de consultanță pentru revizuirea cadrului normativ privind Serviciul Social Asistența Parentală Profesionistă
Informațiile prezentate în articolul de mai jos pot să nu mai fie actuale sau să nu mai reflecte activitățile și programele curente. Anunțul este păstrat în arhivă pentru a asigura transparența și accesul public la informațiile despre inițiativele și proiectele implementate anterior.
Termeni de Referință
CCF Moldova solicită Servicii de consultanță pentru revizuirea cadrului normativ privind Serviciul Social Asistența Parentală Profesionistă (APP)
1. Introducere
Legislația națională și internațională stipulează că dreptul fiecărui copil la creștere într-un mediu familial protector este unul prioritar (art. 9 din Convenția ONU cu privire la drepturile copilului (1989), Liniile directoare ONU pentru îngrijirea alternativă a copiilor(2009), Rezoluția Adunării Generale a Națiunilor Unite din 2019 privind Drepturile Copilului cu accent pe copiii rămași fără îngrijire părintească, Legea nr. 370/2023 privind drepturile copilului, Codul Familiei nr.1316/2000, Legea nr.140/2013, privind protecția specială a copiilor aflați în situație de risc și a copiilor separați de părinți, Legea nr. 123/2010, cu privire la serviciile sociale etc.
Prin Hotărârea Guvernului nr. 347/2022, a fost aprobat Programul Național pentru protecția copilului pentru anii 2022-20261, care determină ca prioritate creșterea fiecărui copil în mediu familial, indiferent de particularitățile de dezvoltare ale acestuia. În acord cu obiectivul specific 3.3 al Programului și Planul de acțiuni pentru implementarea acestuia – „Consolidarea serviciilor de îngrijire alternativă de tip familial și asigurarea disponibilității și accesibilității acestora pentru fiecare copil” – se dorește garantarea dreptului copilului de a crește într-un mediu familial, în lipsa posibilității de a rămâne în familia biologică sau extinsă. Obiectivul acțiunii este creșterea ponderii copiilor în servicii de plasament familial de la 83,4% la 95%.
În procesul de implementare a reformei de îngrijire, deși numărul copiilor din instituții rezidențiale continuă să scadă, particularitățile de dezvoltare ale copiilor rămași în îngrijire rezidențială s-au schimbat semnificativ. În prezent, se constată tendința că instituțiile rezidențiale găzduiesc: copii abandonați de la o vârstă foarte mică, inclusiv din maternitate; copii cu dizabilități severe, care au petrecut mulți ani, în instituții, fără acces real la servicii de reabilitare; copii între 7 și 15 ani, adesea separați de familie de la vârste mici și având experiența plasamentelor multiple, copii cu tulburări de comportament cauzate de instituționalizare; copii cu cerințe emoționale complexe, grupuri de frați care necesită soluții de plasament împreună.
1 https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=131899&lang=ro
2
Totodată, estimările actuale arată că cel puțin 50-60% dintre copiii rămași în instituții de plasament de tip rezidențial vor avea nevoie de plasament în serviciul de asistență parentală profesionistă, capabil să răspundă acestor nevoi complexe2.
Serviciul Asistența Parentală Profesionistă (SAPP) este un serviciu social specializat esențial, oferind copiilor lipsiți de ocrotirea părintească un mediu sigur și stabil. Are un rol crucial în procesul de dezinstituționalizare, oferind îngrijire personalizată și adaptată nevoilor copilului. Totuși, copiii cu dizabilități severe, cu probleme emoționale complexe și comportamente dificile au acces limitat la aceste servicii din cauza resurselor financiare și umane limitate, o gamă restrânsă de servicii sociale disponibile pentru copiii din APP, dar și din cauza stereotipurilor perpetuate și a cunoștințelor insuficiente atât din partea APP cât și din partea specialiștilor. Datele preliminare ale evaluării procesului de pilotare, în 2024-2025, a plasamentului APP specializat pentru copiii cu dizabilități severe și APP terapeutic pentru copiii cu nevoi emoționale complexe și probleme de comportament evidențiază necesitatea modificării cadrului normativ: regulamentul de organizare și funcționare, standardele minime de calitate, reglementări cu privire la finanțare, cadrul de monitorizare și evaluare a procesului de prestare a serviciului APP; și cadrul metodologic privind prestarea serviciului APP.
Conform datelor statistice prezentate în Raportul statistic anual nr. 103 „Copii aflați în situație de risc și copii separați de părinți pentru anul 2024”3, publicat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale, numărul total al copiilor plasați în servicii de plasament de tip rezidențial era de 460, dintre care 81 sunt copii cu dizabilități.
Această realitate subliniază urgența reformării cadrului normativ și metodologic al serviciului de Asistență Parentală Profesionistă, astfel încât să răspundă în mod eficient nevoilor complexe ale copiilor, să asigure servicii incluzive și acces echitabil la îngrijire de calitate în medii familiale. Conform acelorași date statistice (Raportul statistic anual nr. 103 pentru anul 2024), numărul familiilor de Asistenți Parentali Profesioniști (APP) era de 401 familii, care aveau în grijă 877 de copii, dintre care 119 copii cu dizabilități. Casele de Copii de Tip Familial (CCTF) erau în număr de 63, cu un total de 315 copii plasați, dintre care 25 de copii cu dizabilități. Deși serviciile de tip familial (APP și CCTF) acoperă împreună un număr important de copii (1.192 copii în total), ponderea copiilor cu dizabilități rămâne relativ mică: doar 13,5% dintre copiii din APP și 7,9% dintre copiii din CCTF sunt copii cu dizabilități, în condițiile în care necesitatea unor servicii specializate pentru aceste grupuri de copii este în creștere. Serviciile existente nu sunt pe deplin pregătite să răspundă nevoilor copiilor cu dizabilități, în special celor cu dizabilități severe sau cu cerințe emoționale complexe.
2 https://bettercarenetwork.org/sites/default/files/2024-08/final_raport_de_analiza_financiara_ro.pdf
https://bettercarenetwork.org/sites/default/files/2023-08/bcn_ro_comparative_analysis_executive_summary.pdf
https://bettercarenetwork.org/sites/default/files/2021-10/Raport%203%20Social%20Services%20185.pdf
3 https://social.gov.md/wp-content/uploads/2025/04/Raportul-statistic-anual-nr.-103-%E2%80%93-%D0%A1opii-aflati-in-situatie-de-risc-si-copii-separati-de-parinti-pentru-anul-2024.pdf
3
În comunicarea publică, autoritățile au menționat că în sistem mai sunt necesari circa 150-180 de asistenți parentali profesioniști, majoritatea cu competențe de îngrijire a copiilor din grupurile cele mai vulnerabile.
Capacitatea sistemului de a atrage, forma și menține specialiști și îngrijitori pregătiți pentru aceste situații este limitată, iar acest lucru afectează direct dezinstituționalizarea, incluziunea și calitatea îngrijirii.
În acest context, este esențială intervenția imediată la nivel de politici publice și reglementări, prin revizuirea cadrului normativ al SAPP și elaborarea modificărilor la regulamentul de organizare și funcționare a serviciului social, a standardelor minime de calitate și a normelor de finanțare care să reflecte realitatea și provocările din teren.
2. Context general
Legislația națională și internațională consacră dreptul copilului de a crește într-un mediu familial protector (Convenția ONU privind Drepturile Copilului, Liniile directoare ONU privind îngrijirea alternativă, legislația RM: Legea nr.370/2023, Codul Familiei nr.1316/2000, Legea nr. 140/2013 ș.a.).
Conform Hotărârii Guvernului nr. 347/2022, Programul Național pentru Protecția Copilului 2022–2026 stabilește ca prioritate creșterea fiecărui copil în familie. Obiectivul este creșterea ponderii copiilor în plasament familial de la 83,4% la 95%.
Deși numărul copiilor din instituții rezidențiale este în scădere, profilul acestora indică nevoi din ce în ce mai complexe: - copii cu dizabilități severe, - copii cu traume emoționale și tulburări de comportament, - grupuri de frați, - copii separați de la vârste fragede.
Se estimează că 50–60% dintre acești copii vor avea nevoie de plasament în cadrul Serviciului APP – un serviciu social esențial, dar care, în forma actuală, nu este pregătit să răspundă în mod adecvat acestor provocări.
3. Justificarea intervenției
Limitările actuale ale cadrului normativ și ale practicilor APP includ: - acces restrâns pentru copiii cu nevoi complexe la plasament în familii de APP, - lipsa standardelor de calitate adaptate la regulamentul modificat, - salariu demotivant și necorelat cu gradul de dificultate al îngrijirii și alte particularități, - pregătire insuficientă a personalului din SSAPP.
Evaluările recente (inclusiv pilotarea APP specializat și terapeutic) au evidențiat necesitatea revizuirii regulamentului de organizare și funcționare, a standardelor minime, normelor de finanțare și metodologiei de prestare a serviciului.
4
4. Obiectivul consultanței
Revizuirea cadrului normativ și metodologic al Serviciului APP, astfel încât acesta să răspundă: - nevoilor copiilor cu dizabilități severe și celor cu cerințe emoționale complexe, - cerințelor actuale de calitate și sustenabilitate financiară.
5. Livrabile așteptate
1. Proiect revizuit al Standardelor minime de calitate 2. Metodologie de evaluare a nevoilor copilului în plasament 3. Norme de finanțare (inclusiv salarizare, sporuri, prestații) 4. Note informative aferente fiecărui document normativ 5. Agendă și prezentări PowerPoint pentru ședințele de consultare 6. Sinteză a consultărilor publice
6. Perioada de implementare
Mai – decembrie 2025 (maxim 38 zile de consultanță), împărțită în 3 etape:
Etapa 1: Elaborare (iulie – august 2025) - Revizuirea standardelor minime de calitate; - Elaborarea metodologiei de evaluare a nevoii de suport; - Dialog cu experți economici privind sustenabilitatea modelelor de finanțare.
Etapa 2: Consultare (septembrie – octombrie 2025) - Organizarea a 1–2 ateliere de consultare (MMPS, MF, ATAS, STAS, APP, tineri cu experiență trăită etc.); - Colectarea și integrarea recomandărilor.
Etapa 3: Finalizare (octombrie – decembrie 2025) - Finalizarea documentelor; - Elaborarea sintezei consultărilor și a notelor informative; - Predarea livrabilelor către MMPS și partenerii strategici.
7. Profilul echipei de experți
Cerințe minime: - Studii superioare în științe sociale, politici publice, drept, finanțe publice; - Minim 10 ani de experiență relevantă în politici publice, servicii sociale sau finanțare; - Experiență de colaborare cu autorități publice și parteneri internaționali; - Abilități excelente de analiză, redactare și lucru în echipă; - Pentru expertul financiar: cunoașterea sistemului bugetar și capacitatea de a propune modele sustenabile de finanțare.
Aplicarea în consorțiu este un avantaj, cu desemnarea unui coordonator de echipă.
5
8. Raportare
Raportare periodică către CCF Moldova (lunar sau la cerere). Toate livrabilele vor fi predate în format Word și PDF, însoțite de sinteze și documente suport.
9. Modalitate de colaborare
Echipa de experți va colabora cu directorul de programe CCF Moldova, care va furniza informații, rapoarte și materiale relevante pentru realizarea livrabilelor.
10. Aspecte etice
CCF Moldova aplică o politică strictă de protecție a copilului și prevenire a abuzului și exploatării sexuale. Toți experții vor semna o declarație de angajament privind respectarea acestor politici.
11. Modalitatea de aplicare
Data limită: 18 iulie 2025 Documente necesare: - CV - Ofertă tehnică - Ofertă financiară
Transmiteți aplicația la: contact@ccfmoldova.org livia.marginean@ccfmoldova.org
Doar candidații preselectați vor fi invitați la interviu. Pentru informații suplimentare: livia.marginean@ccfmoldova.org
- Repetat: AO Asociația pentru Abilitarea Copilului și Familiei ”AVE Copiii” angajează Specialist local în protecția copilului (Coordonator local) r-nul Cimișlia
- Gender-Centru contractează consultant/ă pentru instruirea și consolidarea capacităților echipelor multidisciplinare în domeniul combaterii violenței împotriva femeilor și a violenței domestice
- Societatea de Cruce Roșie din Moldova angajează Coordonator/oare de voluntari
- Media Show Grup angajează Director de Marketing în domeniul organizării de evenimente
- Proimagine angajează Reporter(ă)
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md








