CRJM anunță concurs pentru selectarea unei companii sociologice în vederea realizării unui sondaj
Prezentare generală
Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM) este o organizație neguvernamentală, nonprofit, independentă, neafiliată politic, care contribuie la consolidarea democrației și a statului de drept în Republica Moldova prin activități de cercetare, monitorizare și advocacy. CRJM promovează justiția independentă, eficientă și responsabilă, mecanismele anticorupție eficiente, respectarea drepturilor omului și un mediu prielnic pentru societatea civilă și democrație. În aceste domenii, noi identificăm problemele cu impact sistemic, propunem soluții, le aducem pe agenda publică, reacționăm la abuzuri și mobilizăm parteneri pentru schimbări în bine.
Obiectul achiziției
CRJM (în continuare – Beneficiar) solicită oferte de la companii sociologice din Republica Moldova pentru realizarea unui sondaj sociologic în rândul judecătorilor, procurorilor și avocaților cu privire la reforma în sectorul justiției și lupta împotriva corupției. În cadrul sondajului vor fi formulate întrebări care vor viza implementarea politicilor publice sau a inițiativelor în domenii de interes strategic, principalele provocări pentru înțelegerea adecvată a acțiunilor adoptate și, respectiv, a măsurilor care pot fi adoptate pentru îmbunătățirea acestora.
Activitatea este organizată în cadrul proiectului „Susținerea eforturilor de integritate și anticorupție prin monitorizare activă de către societatea civilă în Moldova”, implementat de către CRJM și finanțat de Departamentul de Stat al SUA/Bureau of International Narcotics and Law Enforcement Affairs (INL).
Sarcinile Prestatorului
Compania sociologică (în continuare – Prestator) urmează să efectueze un sondaj sociologic la nivel național în rândul judecătorilor, procurorilor și avocaților.
Sondajul urmează să fie efectuat prin interviu direct sau chestionare electronică[1], de către operator cu judecători (din cadrul judecătoriilor, curților de apel și Curții Supreme de Justiție)[2], procurori (din cadrul procuraturilor teritoriale, specializate și Procuraturii Generale)[3], precum și avocați (din cadrul celor 4 barouri). Chestionarul va conține aproximativ 80 de întrebări. În prezent, în Republica Moldova sunt circa 450 de judecători și 670 de procurori în funcție (inclusiv detașați și suspendați) și 2000 de avocați activi. Prestatorul va propune metodologia pentru un eșantion stratificat reprezentativ de cel puțin 30% din judecători și procurori și 10% din avocați. CRJM va întreprinde măsurile necesare pentru facilitarea accesului operatorilor în instanțele de judecată și procuraturi.
Prestatorul care va realiza sondajul sociologic este autorul sondajului și a interpretării datelor. Prestatorul va prezenta împreună cu CRJM rezultatele sondajului, în cadrul unui eveniment public. Toate chestionarele completate vor fi codate, stocate, sistematizate și analizate de către prestator și predate beneficiarului pe suport electronic sau, după caz, pe suport de hârtie. Toate datele vor fi dezagregate după profesii, nivelul instanțelor, procuraturilor și, respectiv, barourilor, după gen, precum și vechimea în muncă a persoanelor chestionate.
Compania sociologică selectată va presta serviciile contractate în cadrul prezentului concurs în baza unui contract de prestare a serviciilor, în perioada decembrie 2024 – martie 2025. Sondajul și analiza datelor urmează a fi efectuate conform următorului plan calendaristic:
- CRJM elaborează proiectul chestionarelor în limba română și le prezintă Prestatorului pentru comentarii (în termen de 10 zile de la data confirmării ofertantului câștigător);
- Prestatorul prezintă propuneri pentru îmbunătățirea proiectului de chestionar (în termen de 10 zile de la data primirii chestionarelor de la CRJM);
- Prestatorul prezintă, iar CRJM confirmă eșantionul, metodologia și calendarul pentru efectuarea și analiza sondajului);
- Definitivarea traducerii în limba rusă a chestionarului de către Beneficiar;
- Instruirea operatorilor de către Prestator;
- Culegerea datelor prin administrarea chestionarului direct sau electronic judecătorilor, procurorilor din cadrul instanțelor din țară și avocaților, în baza metodologiei elaborate de către Prestator și aprobate de către Beneficiar (25 ianuarie – 10 februarie 2025);
- Procesarea chestionarelor de către Prestator prin elaborarea unei baze de date electronice și elaborarea analizei în baza sondajului, în coordonare cu CRJM (până la 20 februarie 2025);
- Elaborarea raportului de către Prestator în limba română și prezentarea către Beneficiar într-o formă publicabilă (grafice, analize statistice, interpretări și explicații ale semnificației datelor prezentate) care va include, de fiecare dată, specificațiile metodologice complete: detalii complete privind eșantionarea, analiza datelor. Raportul va conține obligatoriu secțiuni consistente de prezentare a concluziilor cercetării (25 februarie 2025);
- Prezentarea rezultatelor în cadrul unui eveniment public de maxim 3 ore, alături de reprezentanții CRJM (preliminar în luna martie 2025).
Termenele pot fi revizuite de către Beneficiar și Prestator în funcție de evoluția implementării activităților.
Livrabile și angajamente
- Chestionarul final, în limba română și rusă;
- Chestionare completate de cel puțin 30% de procurori și judecători din toate instanțele judecătorești și procuraturi, precum și de cel puțin 10% de avocați;
- Metodologia de realizare;
- Informații privind desfășurarea sondajului, inclusiv informații despre perioada și instituția unde a avut loc întocmirea sondajului, încercările eșuate de a completa răspunsul (chestionare goale și incomplete), rata de drop-out (chestionare începute, dar neterminate);
- Predarea chestionarelor completate, stocate și sistematizate de către Prestator (pe suport electronic);
- Baza de date a studiului în format Excel, corectată, etichetată, cuprinzând toți itemii din chestionar, după încheierea culegerii datelor. Întrebările deschise vor fi prezentate împreună cu variante codificate;
- Raportul de analiză a datelor întocmit în limba română, însoțit de metodologia completă a cercetării (detalii complete privind eșantionarea, analiza datelor), reprezentarea grafică a răspunsurilor la întrebările din chestionar, distribuirea frecvențelor, tabele de contingență, analize statistice, interpretări și explicații ale semnificației datelor prezentate. Raportul va conține obligatoriu secțiuni consistente de prezentare a concluziilor cercetării;
- Participarea în cadrul evenimentului de prezentare a rezultatelor sondajului.
Oferta de participare la concurs
Oferta va fi expediată prin e-mail la applications@crjm.org până la data de 10 decembrie 2024, ora 11.00, și va include:
- Date generale despre ofertant (denumirea, date de contact, site web, portofoliul de clienți și alte date relevante despre ofertant);
- Copia certificatului de înregistrare/Extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice și CV-urile experților care vor fi implicați în elaborarea chestionarului, monitorizarea procesului de cercetare şi analiza datelor colectate;
- Metodologia de eșantionare elaborată, inclusiv descrierea metodelor de colectare și procesare a datelor, separat pentru sondajul realizat în persoană și electronic;
- Ofertantul/Ofertanții vor trebui să facă dovada capacității tehnice de realizare a sondajului. În acest sens, ofertantul/ofertanții vor depune o declarație pe propria răspundere privind capacitatea de realizare a sondajului, cu descrierea rețelei de operatori şi a modulului utilizat pentru instruirea lor;
- Exemple de cercetări sociologice efectuate de ofertant în ultimii 3 ani (relevante prezentului anunț) și portofoliul de clienți;
- Două persoane de referință, inclusiv adresa de e-mail și numărul de telefon;
- Oferta financiară (bugetul detaliat), care va include atât sume pentru efectuarea sondajului în persoană, cât și pentru chestionarea electronică.
Prețurile vor fi indicate în USD, cu aplicarea scutirii de TVA cu drept de deducere. Compararea ofertelor financiare se va face în USD. Ofertele prezentate în altă valută vor fi convertite în USD la cursul oficial al BNM din data limită pentru prezentarea ofertelor.
- În cazul existenței unui conflict de interese, real sau potențial, cu conducerea Asociației (președintele și/sau Consiliul de administrare), compania se obligă să-l declare în baza unei declarații completate în formă liberă, anexate la ofertă.
Tarifele indicate în ofertă vor fi fixe și nu vor putea fi schimbate după prezentarea ofertei de participare la prezentul concurs.
Evaluarea și criteriile de selecție
Companiile trebuie să corespundă următoarelor criterii formale:
- Să fie o entitate înregistrată în conformitate cu legislația Republicii Moldova, independentă și echidistantă;
- Să aibă experiență dovedită în domeniul cercetărilor sociologice și în realizarea de evaluări, sondaje de opinie, realizarea şi operarea chestionarelor, realizarea interviurilor, organizarea focus grupurilor, colectarea şi prelucrarea datelor, munca analitică şi de raportare (minim trei ani);
- Să asigure propria rețea de operatori, care cunosc bine limbile română și rusă.
Etapa 1: Evaluarea formală
La prima etapă, toate dosarele vor fi evaluate din punct de vedere formal pentru a stabili dacă a fost depus pachetul de documente complet, conform termenilor de referință, inclusiv dacă ofertantul întrunește criteriile formale de selecție.
Etapa 2: Evaluarea ofertei tehnice
La a doua etapă de evaluare, oferta tehnică va fi analizată de către membrii comisiei de achiziții. Metoda cumulativă va fi aplicată la această etapă, iar pentru fiecare criteriu vor fi acordate punctaje, după cum urmează:
Criteriu de evaluare |
Punctaj |
Metodologia de eșantionare elaborată, inclusiv descrierea metodelor de colectare și procesare a datelor, separat pentru sondajul realizat în persoană și electronic |
35 |
Experiența experților care vor fi implicați în elaborarea chestionarului, monitorizarea procesului de cercetare şi analiza datelor colectate |
25 |
Capacitatea tehnică a ofertantului pentru realizarea sondajului |
20 |
Reputația și experiența ofertantului |
20 |
Total puncte, oferta tehnică |
100 |
Doar ofertele care vor acumula minim 75 de puncte la evaluarea ofertelor tehnice vor fi calificate pentru următoarea etapă de evaluare.
Etapa 3: Evaluarea ofertei financiare
Toate ofertele care au acumulat minim 75 de puncte la evaluarea tehnică vor fi calificate pentru evaluarea financiară. Prețul oferit de către companiile participante trebuie să fie unul competitiv cu respectarea raportului preț-calitate.
Cea mai mică ofertă financiară calificată în concurs va primi scorul de 100 de puncte, iar pentru următoarele oferte punctajul se va calcula după formula: (valoarea ofertei minime / valoarea ofertei evaluate) * 100.
Concluzia evaluării ofertelor
La determinarea punctajelor finale, scorul acumulat pentru oferta tehnică va avea o pondere de 80%, iar pentru oferta financiară – 20%, astfel Punctajul Final = Scor oferta tehnică * 0,80 + scor oferta financiară * 0,20.
Toți ofertanții care vor depune dosarele vor fi anunțați despre decizia cu privire la oferta selectată, după finalizarea procesului de selectare a ofertelor.
Pentru informații suplimentare, vă rugăm să ne contactați la numărul de telefon 022 843 601 sau la adresa de e-mail: applications@crjm.org.
Notă:
CRJM își rezervă dreptul să nu aleagă nicio ofertă în cazul în care ofertele primite nu vor corespunde cerințelor sale.
CRJM este o organizație care promovează incluziunea și diversitatea. Noi valorificăm diferențele, promovăm egalitatea și abordăm frontal comportamente discriminatorii, astfel consolidând capacitatea organizațională. Toate persoanele juridice calificate sunt încurajate să aplice. Noi nu discriminăm în funcție de dizabilitate, rasă, culoare, etnie, gen, religie, orientare sexuală, vârstă, stare civilă, statut parental sau orice alt criteriu protejat prin lege. Toate aplicațiile recepționate vor fi procesate cu respectarea strictă a confidențialității datelor furnizate.
[1] NOTĂ: Beneficiarul, de comun acord cu Prestatorul, va decide forma sondajului – în persoană sau chestionarea electronică, în funcție de metodologia propusă de către Prestator.
[2] În țară sunt 20 de instanțe judecătorești (14 judecătorii amplasate în 42 de sedii, trei curți de apel și Curtea Supremă de Justiție). Pentru informații suplimentare a se vedea: https://www.csm.md/ro/sistem-judiciar/lista-judecatorilor/judecatori-in-functie.html sau https://instante.justice.md/.
[3] În Republica Moldova există 45 de procuraturi (32 de procuraturi raionale, trei procuraturi municipale (Bălţi, Bender şi Chişinău, ultima având și 5 oficii), trei procuraturi de circumscripție (Chișinău, Bălți, Cahul), Procuratura UTA Găgăuzia (în Comrat și trei oficii în Comrat, Ceadîr-Lunga și Vulcănești), Procuratura Anticorupție, Procuratura pentru Combaterea Criminalității Organizate şi Cauze Speciale și Procuratura Generală, a se vedea la https://www.procuratura.md/despre-noi/structura). Numărul și lista nominală a procurorilor sunt disponibile la http://www.procuratura.md/md.