Termeni de referință pentru selectarea unei companii sociologice care va realiza un studiu privind percepția populației cu privire la activitatea Asociației Promo-LEX în anul 2021



Nr. ref. 8 din 01.02.2022

Contextul anunțului: Pe parcursul anului 2021, în cadrul Programului „Monitorizarea Proceselor Democratice”, Asociația Promo-LEX s-a implicat activ în monitorizarea proceselor democratice, precum: alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021, alegerile locale noi din 21 noiembrie 2021, finanțarea partidelor politice, activitatea Comisiei Electorale Centrale (CEC) și a Centrului de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE).

De asemenea, în cadrul Programului Drepturile Omului, Promo-LEX a realizat activități de apărare și promovare a drepturilor omului în regiunea transnistreană; combatere a torturii, tratamentelor inumane sau degradante; combatere a discursului de ură și instigării la discriminare și promovare a unui discurs public echilibrat; promovare a politicilor publice echitabile în raport cu problemele persoanelor dependente de droguri; combatere a violenței în bază de gen; promovare a libertății de întrunire și promovare a mediului favorabil societății civile ș.a.

Studiul privind percepția populației cu privire la activitatea Asociației va fi realizat în cadrul Proiectului “Democrație, Transparență și Responsabilitate”, implementat de către Asociația Promo-LEX, în perioada 26 iulie 2016 – 31 martie 2025, cu suportul financiar al Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID), în baza Contractului de Grant AID-117-A-16-00002.

Scopul concursului este de a selecta o companie sociologică pentru realizarea unui studiu privind percepția populației cu privire la activitatea Asociației Promo-LEX pe parcursul anului 2021, inclusiv cu referință la activitatea Misiunilor de Observare a alegerilor.

Cercetarea va fi efectuată în baza unui sondaj de opinie realizat la nivel național și se va axa pe următoarele aspecte:

  • percepția populației cu privire la activitatea Asociației Promo-LEX pe parcursul anului 2021, precum și în contextul campaniilor electorale menționate mai sus;
  • percepția populației cu privire la procesele democratice și respectarea drepturilor omului în Republica Moldova pe parcursul anului 2021;
  • alte aspecte relevante cu privire la reformele necesare în domeniul democrației și a drepturilor omului, precum și cu privire la viața social-politică din Republica Moldova per ansamblu.

La elaborarea ofertei se va ține cont de următoarele cerințe:

  • Grupul țintă al studiului: persoane cu vârsta de 18 ani+, aflate pe teritoriul Republicii Moldova.
  • Mărimea eșantionului (realizat): minim 1100 – maxim 1400 persoane.
  • Tipul eșantionului: probabilist, bistadial, stratificat.
  • Sondajul va avea la bază un chestionar cu min. 50 – max. 65 întrebări complexe(care vor conține si alte sub întrebări), inclusiv circa 15 întrebări deschise. Durata estimata de aplicare a chestionarului nu va depăși în medie 40 minute.
  • Aplicarea chestionarului: faţă-în-faţă.Cerința minimă este metoda PAPI (paper-assisted-personal-interview). Va fi apreciată suplimentar oferta ce propune metoda CAPI (computer-assisted-personal-interview), în special, dacă aceasta permite verificarea în timp real a situației din teren și vizualizarea on-line a datelor colectate.
  • Chestionarul va fi realizat de către compania sociologică. Reprezentanții companiei selectate vor colabora cu Asociația Promo-LEX în faza de elaborare și, ulterior, de pretestare a chestionarului, pentru eventuale ajustări, inclusiv pentru a asigura o durată medie optimă de aplicare a acestuia.
  • Chestionarul va fi pus la dispoziția Asociației Promo-LEX în limba română. Compania va fi responsabilă de traducerea în limba rusă şi engleză a chestionarului, iar Promo-LEX va verifica și confirma varianta finală a traducerii acestuia. Respondenților li se va oferi posibilitatea să aleagă chestionarul în una din cele două limbi (română sau rusă). Chestionarul în limba engleză va fi utilizat pentru elaborarea studiului în limba engleză.
  • Compania selectată va fi responsabilă pentru realizarea tuturor instrumentelor de lucru, necesare operatorilor în procesul de colectare a datelor.

Studiul va fi efectuat în câteva etape:

  1. Pregătirea cercetării:
  1. Proiectarea eșantionului;
  2. Elaborarea și formatarea chestionarului. Compania selectată va formata chestionarul pe tiparele utilizate de operatorii săi, după aprobarea variantei finale a chestionarului;
  3. Pilotarea chestionarului. Vor fi pre-testate 20 de chestionare, 10 în mediul urban și 10 în mediul rural. Persoanele selectate pentru interviuri vor fi de diferite vârste și diferite nivele de studii. La finalul pretestării, compania selectată va realiza un scurt raport în care va discuta eventualele erori de proiectare a chestionarului (durata, limbajul, dificultatea înțelegerii etc.);
  4. Îmbunătățirea chestionarului, în funcție de rezultatul pilotării, de comun acord cu Asociația Promo-LEX;
  5. Traducerea chestionarului în limbile rusă şi engleză;
  6. Formatarea și pregătirea chestionarului pentru tipar, în cazul aplicării metodei PAPI;
  7. Multiplicarea chestionarelor (metoda PAPI), ținând cont de volumul eșantionului realizat. Chestionarele vor fi tipărite în limba română și limba rusă, reieșind din cotele respective ale populațiilor vorbitoare de aceste limbi pe țară, astfel încât toți respondenții să aibă posibilitatea să aleagă una din versiuni;
  8. Pregătirea machetei bazei de date;
  9. Elaborarea instrucțiunilor pentru operatori și instruirea operatorilor.
    1. Colectarea datelor:
  10. Aplicarea chestionarului la nivel național;
  11. Introducerea chestionarelor în baza de date;
  12. Corectarea și etichetarea bazei de date, calculul variabilei de ponderare (dacă este necesar);
  13. Verificarea activității operatorilor şi verificarea datelor colectate (minim 30% din totalul chestionarelor colectate de operatori fi verificate/controlate în mod aleatoriu de către administrația companiei sociologice);
  14. Elaborarea raportului cercetării și prezentarea datelor preliminare ale sondajului:
  15. Analiza statistică a datelor preliminare, în funcție de variabilele indicate de Asociația Promo-LEX;
  16. Elaborarea raportului statistic, care va include analiza frecvențelor, a corelațiilor în funcție de variabilele indicate de Promo-LEX. Raportul statistic va include de asemenea descrierea procesului de cercetare, a modalității de elaborare a eșantionului, rezultatele pilotării, problemele cu care s-a confruntat compania pe parcursul cercetării și modalitățile de depășire a lor;
  17. Prezentarea datelor în formă tabelară și diagrame inclusiv grupate pe întrebări la solicitarea Promo-LEX;
  18. Realizarea raportului metodologic, care va cuprinde: fișele de eșantionare, lista cu operatorii care au participat la cercetare, raportul de control intern, descrierea eventualelor probleme întâmpinate în teren, analiza refuzurilor de a răspunde și analiza statistică a non-răspunsurilor la întrebări din chestionar. Raportul va fi cât mai succint posibil;
  19. Elaborarea şi prezentarea raportului, inclusiv în format PPT (în limbile română, rusă şi engleză), pentru Asociația Promo-LEX şi, eventual, alte maxim 3 prezentări cu public limitat sau prezentări publice, în dependență de solicitarea Promo-LEX.

Obligațiile și responsabilitățile companiei sociologice:

  • Va colabora activ cu Asociația Promo-LEX în vederea realizării prezentei cercetări;
  • Va realiza sondajul de opinie în conformitate cu cerințele descrise mai sus;
  • Va elabora și discuta eșantionul cu reprezentanții Asociației Promo-LEX, conform reperelor de mai sus;
  • Va elabora chestionarul pentru sondaj în baza consultărilor cu Asociația Promo-LEX;
  • Va testa instrumentul de cercetare şi va discuta rezultatele testării cu reprezentanții Asociației Promo-LEX;
  • Va coordona în prealabil cu Asociația Promo-LEX modul, perioada și realizarea colectării de date;
  • Va garanta că modalitatea de colectare a datelor asigură calitatea, integritatea și fezabilitatea acestora (minim 30% din totalul chestionarelor colectate de operatori pot fi verificate/controlate în mod aleatoriu de către Asociația Promo-LEX sau reprezentanții săi);
  • Va prezenta datele colectate pe suport electronic, în formatul convenit în prealabil cu Asociația Promo-LEX;
  • Compania va elabora un raport succint în care va prezenta metodologia studiului și alte detalii relevante convenite în prealabil cu Asociația Promo-LEX;
  • Va participa la ședințele de lucru cu reprezentanții Asociației Promo-LEX;
  • Va menține confidențialitatea datelor referitoare la metodologie, chestionare și rezultatele cercetării care vor face obiectul drepturilor de autor al Asociației Promo-LEX;
  • La solicitarea Asociației, va participa la evenimentele publice și/sau cu caracter închis de prezentare a rezultatelor studiului sociologic.

Livrabile:

  1. Chestionarul final, realizat cu participarea și aprobarea Asociației Promo-LEX, inclusiv tradus în limbile rusă şi engleză;
  2. Raportul despre rezultatele efectuării etapei pilot cu propuneri pentru îmbunătățirea chestionarelor;
  3. Baza de date cu rezultatele brute ale cercetării în format SPSS și Excel;
  4. Baza de date cu cele minim 30% din totalul chestionarelor colectate de operatori care au fost verificate/controlate în mod aleatoriu de către administrația companiei sociologice;
  5. Rapoarte periodice despre progresul cercetării;
  6. Raportul statistic final prezentat în tabele și diagrame în format Excel;
  7. Raportul metodologic la finalul cercetării.

Termenul de executare a contractului: 21 februarie 2022 – 20 mai 2022.

Cercetarea în teren: nu mai mult de 3 săptămâni, în intervalul de timp 10 martie 2022 – 31 martie 2022.

Calificarea și experiența necesară pentru executarea contractului:

  • Cel puțin 5 ani de experiență în efectuarea cercetărilor sociologice la nivel național și regional, cumulat cu cel puțin 15 cercetări sociologice realizate la nivel național și/sau regional;
  • Experiență anterioară în efectuarea cercetărilor în domeniul politic, electoral, drepturilor omului va constitui un avantaj;
  • Experiență anterioară de analiză statistică a datelor colectate și de elaborare a rapoartelor;
  • Experți de calificare înaltă cu experiență vastă în organizarea cercetărilor sociologice (CV-urile vor fi incluse ca parte componentă a ofertei);
  • Rețea dezvoltată de intervievatori calificați care acoperă întreaga țară (operatorii vor fi instruiți în ceea ce privește obiectul cercetării; Asociația Promo-LEX îşi rezervă dreptul de a participa la sesiunile de instruire);
  • Abilități demonstrate de a opera în limitele unui buget și de a asigura rezultate de calitate;
  • Abilități de comunicare și aptitudini de relaționare interpersonale necesare pentru a colabora eficient cu reprezentanții beneficiarului cercetării.

Condiții de participare: în vederea participării la concurs companiile sociologice urmează să prezinte oferta tehnică și financiară.

Oferta tehnică va include obligatoriu:

  • Metodologia de eșantionare elaborată în baza cerințelor metodologice menționate mai sus;
  • Lista localităților unde va fi efectuată cercetarea și numărul de persoane intervievate în fiecare localitate;
  • Descrierea detaliată a metodologiei aplicate la etapa de pilotare a chestionarelor;
  • Descrierea rețelei de intervievatori și a modulului cum vor fi instruiți înainte de cercetare;
  • Descrierea metodelor de colectare și procesare a datelor;
  • Descrierea metodelor de verificare a activității operatorilor în teren şi a datelor colectate de aceștia;
  • Planul de lucru cu indicarea rezultatelor așteptate la fiecare etapă și a persoanei responsabile pentru supervizarea activității; planul de lucru va prezenta pentru fiecare etapă modalitățile de realizare a studiului în condițiile pandemiei Covid-19, măsurile de protecție care vor fi adoptate de către prestator în raport cu respondenții dar și cu angajații săi, precum și modalitatea în care se vor colecta datele în teren în eventualitatea impunerii unor restricții mai severe pentru profilaxia și combaterea Covid-19;
  • Lista cercetărilor sociologice efectuate în ultimii 2 ani, la nivel național sau regional cu descrierea scurtă a obiectivelor şi a comanditarilor sau link-uri la aceste cercetări, dacă sunt publice;
  • CV-urile experților calificați care vor fi implicați în pregătirea, colectarea, monitorizarea procesului de cercetare și analiza datelor colectate.                                                                                                                         

Oferta financiară va include obligatoriu:

  • Bugetul cercetării în USD cu specificarea prețului: a) cota TVA 20% și b) cota TVA cu drept de deducere (plata va fi efectuată în MDL la cursul băncii comerciale a beneficiarului din ziua transferului);
  • Oferta financiară va include de asemenea descrierea cheltuielilor detaliate aferente realizării acestui serviciu, inclusiv cheltuielile de comunicare, transport etc.;
  • Oferta financiară va include specificarea numărului și mărimii tranșelor în care va fi solicitată plata;
  • Bugetul cercetării va fi însoțit inclusiv de declarația ofertantului despre disponibilitatea de a livra servicii la cota TVA cu drept de deducere (Asociația Promo-LEX va pune la dispoziția ofertantului selectat actele care confirmă dreptul de a procura bunuri și servicii la cota TVA cu drept de deducere).

Dosarul de aplicare mai trebuie să conțină:

  • Datele de contact ale companiei și numele persoanei de contact;
  • Numele fondatorilor companiei;
  • Datele bancare ale companiei;
  • Semnătura persoanei autorizate și ștampila companiei.

Notă! În cazul în care  produsele/serviciile propuse în ofertă urmează a fi livrate de către doi sau mai mulți prestatori (persoane juridice separate), care aplică în cadrul acestui concurs într-o singură Ofertă, acest fapt trebuie indicat expres în ofertă. În așa caz, oferta trebuie să includă datele de contact și tot pachetul de documente, indicat în termenii de referință, pentru fiecare prestator în parte.

Criterii de evaluare și selecție a ofertantului: Punctajul evaluării (maxim 100 de puncte) reprezintă o cumulare a punctajului obținut de oferta tehnică (maxim 65 puncte) și oferta financiară (maxim 35 puncte). Oferta tehnică și financiară vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

  • Experiența demonstrată, în baza calificărilor expuse mai sus (maxim 25 puncte);
  • Descrierea clară a metodologiei de lucru și fezabilitatea planului de acțiuni (maxim 40 puncte);
  • Valoarea totală a ofertei financiare, corespunderea ofertei cu rigorile termenilor de referință (maxim 30 puncte);
  • Numărul și mărimea tranșelor în care va fi solicitată plata (maxim 5 puncte).

Termenul limită de prezentare a dosarului: 14.02.2022­­­­­­­­­­­­­­­­­, ora 18.00. Ofertele vor fi prezentate doar în format electronic, prin e-mail la adresa tender@promolex.md cu mențiunea “Ofertă comercială pentru servicii de realizare a unui sondaj de opinie’’. Dosarul va include atât oferta tehnică, cât şi oferta financiară.

Pentru informații suplimentare, contactați: Mariana Novac, Coordonatoare de Program, Asociația Promo-LEX,  prin e-mail la adresa mariana.novac@promolex.md.

Informații suplimentare pot fi solicitate doar în scris până la 08.02.2022, ora 18.00. Pentru a asigura condiții echitabile pentru toți potențialii prestatori, Promo-LEX va răspunde în scris tuturor solicitanților de informații suplimentare până la 10.02.2022, cel târziu la ora 18.00.

Asociația Promo-LEX este o organizație non-guvernamentală, apolitică și nonprofit. Asociația Promo-LEX a fost înregistrată la Ministerul Justiției la 19 iulie 2002 și își desfășoară activitatea pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Misiunea Asociației Promo-LEX este de a contribui la dezvoltarea democrației în Republica Moldova, inclusiv în regiunea Transnistreană, prin promovarea şi apărarea drepturilor omului, monitorizarea proceselor democratice şi consolidarea societății civile.