Rolul Responsabilului de etica si conformitate
De Cristian Ducu
Conform directorului Smart Solutions&Support, o companie ar trebui sa considere CSR-ul ca fiind doar o parte a domeniului Etica si Conformitate. Cristian Ducu coordoneaza si primul program de training din Romania pentru responsabili de etica si conformitate. De aceea, l-am invitat sa explice rolul unui astfel de profesionist si calitatile pe care ar trebui sa le aiba.
Se afirma adesea ca responsabilitatea sociala corporativa a aparut in Romania odata cu boom-ul investitiilor de mare anvergura (prin intrarea pe piata a companiilor multinationale, prin dezvoltarea catorva companii autohtone pana la un nivel de la care pot sustine mai usor si mai des campanii sociale). Personal, as spune ca CSR-ul a fost si efectul unui proces intarziat de maturizare al actorilor economici si sociali. Si asa cum acest proces de maturizare este de-abia la inceput, la fel si CSR-ul cunoaste acum faza de “nou-nascut”.
Tot mai multi manageri din Romania recunosc ca exista o presiune crescanda din partea clientilor, consumatorilor, autoritatilor ori a grupurilor informale inspre responsabilizarea firmelor fata de mediul inconjurator si fata de problemele cu care se confrunta societatea romaneasca. O mare parte dintre acestia raspund acestor presiuni alegand calea sponsorizarilor si a voluntariatului social (fie ca e vorba de proprii angajati care se dedica unui proiect umanitar sau social, fie de politici ecologiste aplicate mediului intern al organizatiei –reciclarea hartiei, utilizarea de becuri speciale pentru un consum mai redus de energie etc.). Insa investitia lor, in majoritatea cazurilor, pune accent pe comunicarea contributiei pe care o au in rezolvarea unei situatii particulare (sensul restrictiv al responsabilitatii sociale) si nu pe ansamblul organizational. Din acest motiv, si pe buna dreptate, piata ajunge sa acuze companiile de “ipocrizie”.
CSR-ul este doar o piesa dintr-un puzzle numit Etica si conformitate
Aceasta acuza este, in principal, un efect al faptului ca cei implicati in CSR vin cel mai adesea dinspre PR si Comunicare inspre un domeniu destul de specializat, lipsiti fiind de pregatirea specifica. CSR-ul nu este un "produs" care trebuie comercializat prin campanii publicitare, ci o piesa dintr-un puzzle mai mare numit "etica si conformitate". Acesta, la randul sau, reprezinta doar o directie in cadrul a ceea ce este guvernarea corporativa.
Etica si conformitatea sunt doua aspecte ale activitatii unei organizatii, alaturi de cel economic, cel financiar etc., care se refera la modul cum alege o organizatie sa-si desfasoare activitatea. Etica priveste respectarea unor principii si valori morale, in timp ce conformitatea trimite la respectarea prevederilor legale si standardelor internationale si nationale.
Din perspectiva acestei distinctii, in cazul eticii nu vom vorbi niciodata despre sanctiune, ci despre blam. Doar incalcarea unei legi presupune sanctiuni. Normele morale nu constrang decat daca sunt insusite ca atare de catre actorii sociali si economici implicati intr-o anumita situatie (stakeholders) si, practic, sunt facultative. Normele juridice privesc toti actorii sociali si economici, indiferent daca sunt sau nu implicati intr-o anumita situatie particulara si au caracter obligatoriu.
Pentru ca organizatiile sau companiile au structuri complexe, modul in care sunt gestionate chestiunile de etica si conformitate nu pot fi lasate la bunul simt al unui manager sau simplu angajat.
Este nevoie de un specialist care sa stie cum sa analizeze situatia de facto dintr-o organizatie, sa gandeasca strategii coerente si consistente de responsabilitate atat la nivelul organizatiei cat si in ceea ce priveste relatia acesteia cu stakeholderii, care sa propuna solutii de prevenire si/sau solutionare a conflictelor interne (dintre angajati, dintre angajati si manageri/patronat etc.), care sa schiteze liniile directoare ale unei culturi organizationale si sa-i determine pe manageri si angajati sa le urmeze, sa auditeze politicile interne si sa le ajusteze in functie de necesitati etc.
Important de mentionat este ca un Responsabil de etica si conformitate nu construieste cultura organizationala, ci el doar genereaza directiile de dezvoltare ale acesteia, urmand ca managerii si angajatii sa contribuie la conturarea ei. Managerii sunt cei care trebuie sa fie lideri, iar Responsabilul de etica si conformitate sa fie un coach.
Responsabilul de etica si conformitate contribuie la pastrarea si imbunatatirea imaginii unei companii
Imaginea unei companii este extrem de importanta, indiferent de domeniul in care activeaza. Daca un incident din interiorul acesteia reuseste sa zdruncine imaginea pe care consumatorii si-au facut-o despre ea, atunci undeva lucrurile merg prost. Nici campaniile de publicitate, nici calitatea produselor sau a serviciilor nu vor fi suficiente pentru a recastiga acea incredere.
Cine ar vrea sa cumpere produse de la o firma care nu tine cont de securitatea propriilor angajati la locul de munca? Iar consumatorii romani – timid, ar spune unii – devin din ce in ce mai preocupati de astfel de situatii pentru ca rationamentul pe care il fac este urmatorul: daca o firma nu da doi bani pe securitatea propriilor angajati, atunci nu da nici pe calitatea produsului.
Munca unui Responsabil de etica si conformitate va consta tocmai in protejarea imaginii unei companii si in castigarea increderii propriilor angajati si a celorlalti stakeholderi in obiectivele si strategia acesteia, in modul cum isi desfasoara activitatea si in valorile pe care vrea sa le transmita. El, prin faptul ca are o privire de ansamblu asupra activitatilor companiei, va putea sa identifice din timp acele riscuri care pun in pericol organizatia si, prin masurile pe care le propune, sa contribuie la pastrarea imaginii companiei. Totodata, el va muta accentul de pe „comunicarea campaniilor de CSR” (un oximoron, dupa parerea mea) inspre transmiterea unui model, modelul companiei respective.
Nu poti vinde mai multa benzina, de exemplu, daca faci o reclama in care spui ca tu, compania X, ai respectat legea si ai platit la timp taxele pe care erai oricum obligat sa le platesti. La fel, nu poti sa vii in fata consumatorilor si sa spui ca produsul tau – de exemplu, detergent pentru masinile de spalat – este mai prietenos cu mediul de vreme ce prin natura lui acel produs nu este deloc prietenos cu mediul.
Sau, ca sa mai ofer un exemplu: o firma de bauturi racoritoare da un comunicat de presa spunand ca vreo 20 de angajati (din partea de management, fie vorba intre noi) au participat la o actiune de strangere de PET-uri din padurile de langa Bucuresti. Pe de alta parte, angajatii de pe masinile de distributie nu respecta deloc regulile de circulatie incurcand pietonii si masinile si lasa mizerie acolo unde distribuie marfa. In plus, eticheta produsului contine doar o minuscula imagine care sugereaza ca, dupa consumarea bauturii, sticla de plastic ar trebui colectata separat de gunoiul menajer (chiar daca in Romania colectarea selectiva a resturilor menajere este un lucru nou).
Modelul unei companii poate fi si simplul fapt ca toate becurile din interiorul cladirii de birouri au fost inlocuite cu becuri economice, iar instalatia de iluminat ca atare a fost dotata cu senzori astfel incat becurile sa nu stea aprinse si atunci cand pe hol, de exemplu, nu se afla nimeni. Sau ca toti angajatii, de la CEO pana la cel mai de jos angajat stiu sa foloseasca cosurile de gunoi de pe strada, sa nu treaca pe rosu fiindca au intarziat la munca, sa nu foloseasca o masina de serviciu doar pentru o persoana s.a.m.d.
Un astfel de model are un impact mai mare decat o “campanie de CSR”, un impact cuantificabil daca stii sa-l transmiti mai departe. Iar un Responsabil de etica si conformitate, trecand transversal prin toate structurile companiei, lucrand aproape atat cu departamentele de PR si Resurse Umane, cat si cu managementul, va avea o contributie decisiva la schimbarea perceptiei stakeholder-ilor cu privire la companie.
Ce conteaza pentru a fi un bun Responsabil de etica si conformitate?
Nu oricine poate fi Responsabil de etica si conformitate. Nu exista un program de invatamant clasic care sa scoata un astfel de specialist, ci el se formeaza pe parcursul timpului prin programe de training specializate si prin experienta proprie.
Un prim lucru care conteaza foarte mult este caracterul respectivei persoane. Nu poti pune intr-o astfel de pozitie pe cineva care a avut probleme cu legea sau pe cineva caruia nu-i pasa de nici o norma morala. Dar nu e suficient. E nevoie si de “antrenarea” persoanei respective inspre o conduita morala de exceptie.
Apoi este important ce pregatire are acea persoana. Este natural ca intr-o astfel de pozitie intr-o banca sa selectezi mai degraba un absolvent de Drept decat unul de Geografie, sau intr-o companie de produse de curatat un absolvent de Chimie Industriala decat unul de Filosofie. Un absolvent de Drept stie mult mai bine ce inseamna activitatile anti-frauda in timp ce unul de Geografie va fi doar informat cu privire la acestea. La fel si in cazul unuia care a trecut prin patru ani de Chimie Industriala si intelege ce efecte poate avea o substanta.
Pe de alta parte, in cazul unor companii foarte mari, este mai bine sa se apeleze la serviciile mai multor Responsabili de etica si conformitate care sa formeze un departament specializat. Iar in cazul acestora, cel mai bine e sa aiba pregatiri cat mai diverse, dar nu lipsite de legatura cu activitatile companiei.
Nu in ultimul rand, joaca un rol foarte important experienta sa in compania respectiva, colaborarea cu oamenii din acea comunitate. Daca acesta a avut o relatie dificila cu ceilalti colegi, atunci nici actiunile sale viitoare nu vor fi evitate de probleme.
Iar ca o ultima precizare, este recomandabil ca cel ales pentru a indeplini o astfel de functie sa nu provina nici din departamentul de PR, nici din cel de Resurse Umane. Ambii vor tinde sa aiba o perspectiva ingusta asupra noii lor functii si sa se axeze pe comunicare, respectiv, resurse umane si nu pe ansamblu.
Primul program de training din Europa dedicat pregatirii Responsabililor de etica si conformitate a fost lansat de firma condusa de Cristian Ducu, Smart Solutions & Support, la sfarsitul anului 2007.
Sursa: www.responsabilitatesociala.ro